Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 november 2007, 01:39   #81
Nierika
Europees Commissaris

Nierika's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10 Bekijk bericht
Ik denk dat het fout is om de Franstalige aristocratie van toen te associeren met de Walen van nu. Ik denk dat die aristocratie ook boven de Walen stond. De Walen werden al evenzeer uitgebuit, ook al spraken ze dezelfde taal.
Aaah! Gm heeft de ultieme bliksemafleider gevonden. Het waren de Franstaligen niet. Het was niet hun mentaliteit die de oorzaak van het racisme was. Neen, het was een zekere aristocratie, weliswaar Franstalig, die de oorzaak van alle kwaad was.
Die aristocratie zit nochtans nog altijd stevig in het Belgicistische zadel in Wallonië. Dat kunnen ze, omdat die arme Waalkes honderd jaar later nog altijd op hen stemmen.

Wat ze echter niet meer kunnen, is de Vlaamse boerkes knechten. Die hebben intussen hoger onderwijs kunnen genieten in hun eigen taal.
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd.

Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951)
Nierika is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2007, 01:46   #82
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nierika Bekijk bericht
Aaah! Gm heeft de ultieme bliksemafleider gevonden. Het waren de Franstaligen niet. Het was niet hun mentaliteit die de oorzaak van het racisme was. Neen, het was een zekere aristocratie, weliswaar Franstalig, die de oorzaak van alle kwaad was.
Die aristocratie zit nochtans nog altijd stevig in het Belgicistische zadel in Wallonië. Dat kunnen ze, omdat die arme Waalkes honderd jaar later nog altijd op hen stemmen.

Wat ze echter niet meer kunnen, is de Vlaamse boerkes knechten. Die hebben intussen hoger onderwijs kunnen genieten in hun eigen taal.
Geen bliksemafleider, een realiteit: het draait om geld en bezit, Waal of Vlaming is maar bijkomstig.

La meilleure façon de réduire un homme en esclavage est de le rendre obsédé par des trivialités.
[Jean-Jacques Rousseau]

Laatst gewijzigd door filosoof : 25 november 2007 om 01:51.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2007, 01:47   #83
Nierika
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Neem je BMW of Mercedes en rij tot Charleroi of Luik Doornik of Bergen en ga zélf kijken hoeveel "beter" de Walen het hebben...
De bourgeoisie die je nu uitbuit is grotendeels Vlaamse boourgeoisie.
De Eerste ministers zijn al jaren Vlaams...
Dat is het hem nu net. Dat bewijst nog maar eens dat de Waalse politici het niet kunnen. Ze willen het ook niet, het systeem van generatie-werkloosheid garandeert hun bestaansrecht. Deze situatie sleept al decennia lang aan en kan alleen maar stoppen door ofwel bekwame Vlamingen Wallonië te laten runnen, ofwel de Waalse politici het te laten rooien zonder financiële hulp. Dan moeten ze wel iets doen.

Simpel hé?
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd.

Oud 25 november 2007, 01:50   #84
Nierika
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Tja. Slachtoffers van de omstandigheden. Zoals het overgrote deel van de mensen in het overgrote deel van de oorlogen.
Sorry, je hebt ongelijk. Hierin bazel je zelf simplistische slogans. De diepere oorzaak lag in het racistische karakter van de op alle vlakken en domeinen Franssprekende elite die de Nederlandstaligen enkele als boerenpummels zagen.

Het schoonste bewijs is het verbod op hoger onderwijs in het Nederlands tot diep in de eerste helft van de vorige eeuw. Enkel zo hou je een volk dom. Is dat nu zo moeilijk om toe te geven? Wat scheelt er toch met jullie?

Laatst gewijzigd door Nierika : 25 november 2007 om 01:51.
Oud 25 november 2007, 01:52   #85
Nierika
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Hoezo, het probleem is toch dat ze dood gingen? Lag dat dan niet aan de oorlog?
En uitgerekend jij loopt hier dan te leuteren over simpele mensen...

Oud 25 november 2007, 01:56   #86
Nierika
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Geen bliksemafleider, een realiteit: het draait om geld en bezit, Waal of Vlaming is maar bijkomstig.

Het draait alleen maar om geld en bezit? Dan schaffen we meteen maar de taalfaciliteiten af in de faciliteitengemeenten. Dat zou dan geen enkel probleem mogen opleveren!

Laatst gewijzigd door Nierika : 25 november 2007 om 01:56.
Oud 25 november 2007, 01:56   #87
filosoof
Banneling

Standaard

La meilleure façon de réduire un homme en esclavage est de le rendre obsédé par des trivialités [Rousseau]
Oud 25 november 2007, 01:58   #88
Nierika
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
La meilleure façon de réduire un homme en esclavage est de le rendre obsédé par des trivialités [Rousseau]
En jij Filosoof? Geloof jij dat je vrij bent? Als ik je eerbiedwaardig aantal posts bekijk, dan meen ik toch al meteen een eerste teken van onvrijheid te bespeuren. Snap je hem?

Laatst gewijzigd door Nierika : 25 november 2007 om 01:59.
Oud 25 november 2007, 02:17   #89
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is het hem nu net. Dat bewijst nog maar eens dat de Waalse politici het niet kunnen. Ze willen het ook niet, het systeem van generatie-werkloosheid garandeert hun bestaansrecht. Deze situatie sleept al decennia lang aan en kan alleen maar stoppen door ofwel bekwame Vlamingen Wallonië te laten runnen, ofwel de Waalse politici het te laten rooien zonder financiële hulp. Dan moeten ze wel iets doen.

Simpel hé?
Geen kwestie van niet kunnen of niet willen, een kwestie van startpositie:
Vlaanderen kwam nog redelijk "goed" (minder slecht!) uit WO2, Wallonië was echt een sociale ruïne. Vlaanderen kende na 1940 nooit (behalve in een deel van Limburg) de miserie die wallonië kende na 1940.
Wallonië is gehandicapt door de geografische ligging, die import- en exportgoederen duurder maakt (niet veel, nee, juist genoeg om de staalindustrie van Luik naar Gent te doen verhuizen, grotendeels met overheidsgeld, dus ook met Waals geld) Limburg en de Westhoek worden ook via transfers onderhouden, maar daar spreekt geen partij over...

Dat wil niet zeggen dat er geen stommiteiten gebeurden, zoals Strépy-Braquignies.
Dat gebeurde in Vlaanderen ook: het reconversiefonds KS.
Staalindustrie verdwenen, steenkool verdwenen uit Wallonië: dat is géén kwestie van Vlaamse superioriteit, zoals jij het graag zou horen omdat het pas in een jou aangepraat beter/slechterbeeld.

Noord-Frankrijk, Lorreinen en NL Limburg hadden en hebben ook die problemen (en miserie).

Citaat:
kan alleen maar stoppen door bekwame Vlamingen Wallonië te laten runnen
Als die bekwame Vlamingen dan eens de problemen Limburg en Westhoek oplosten?

Laatst gewijzigd door filosoof : 25 november 2007 om 02:30.
Oud 25 november 2007, 02:26   #90
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:

Het draait alleen maar om geld en bezit? Dan schaffen we meteen maar de taalfaciliteiten af in de faciliteitengemeenten. Dat zou dan geen enkel probleem mogen opleveren!
Dat was inderdaad ook mogelijk, 20 of30 jaar geleden. Nu is 't een symbooldossier geworden.
Oud 25 november 2007, 03:07   #91
Nierika
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat was inderdaad ook mogelijk, 20 of30 jaar geleden. Nu is 't een symbooldossier geworden.
Ja, inderdaad, als je al de rest onder de mantel der symbooldossiers verstopt, zal het inderdaad alleen nog om geld en bezit draaien. Kijk, ik moet je gelijk geven!

Oud 25 november 2007, 03:10   #92
Nierika
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Als die bekwame Vlamingen dan eens de problemen Limburg en Westhoek oplosten?
Neen Filosoof, er is nog een groot verschil tussen de Westhoek en Limburg en de grauwe buurten van eender welke Waalse agglomeratie. Daar moet je niet mee afkomen. Wallonië is langzaamaan één achterbuurt aan het worden. Rij er eens rond. Het is een ander land, een hopeloos land. En dat heeft écht niemand me moeten aanpraten.

Oud 25 november 2007, 03:15   #93
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

drosophila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rogge Bekijk bericht
maar als men nu gewoon tweetaligheid zou geinstalleerd hebben in dat leger, zou dat al een groot verschil gemaakt hebben. Dan weet je als vlaams ongeletterd soldaat tenminste wat je moet doen.
Ja, maar dan hadden er zeker soldaten de dood gevonden omdat die bevelen zo lang uitvallen - een keer in 't Frans en een keer in 't Vloms. Dat zou zeker nogal wat doden hebben gescheeld...
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2007, 03:23   #94
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

drosophila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sorry, je hebt ongelijk. Hierin bazel je zelf simplistische slogans.
Welneen:

Citaat:
De diepere oorzaak
Van wat? de Groote Oorlog??

Citaat:
lag in het racistische karakter van de op alle vlakken en domeinen Franssprekende elite die de Nederlandstaligen enkele als boerenpummels zagen.

Het schoonste bewijs is het verbod op hoger onderwijs in het Nederlands tot diep in de eerste helft van de vorige eeuw. Enkel zo hou je een volk dom. Is dat nu zo moeilijk om toe te geven? Wat scheelt er toch met jullie?
Dat is zeer gemakkelijk tot te geven, en dat doe ik ook. Het is zelfs mijn eigenste uitgangspunt, want een niet onaardige omschrijving van een omstandigheid. Die in de oorlog voor enkelen grote gevolgen heeft gehad.

Laatst gewijzigd door drosophila : 25 november 2007 om 03:34.
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2007, 08:34   #95
elberto
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door janPieter Bekijk bericht
De waalse collaboratie vergelijken met de vlaemssche massa collaboratie en jodenverklikkerij (vooral in Antwerpen) is werkelijk een mug vergelijken met een olifant.
Vergeet niet dat de nederlandstalige krijgsgevangenen al veel vroeger naar huis mochten dan de franstalige die nog jarenlang in gevangenschap moesten blijven.
Geschiedenislessen in de scholen "verfraaien" soms wel eens het eigen verleden. Maar geschiedkundigen weten wel beter.

tja als je eenmaal ziet hoe de Vlamingen in het leger behandeld werden. de laagste jobkes, nederlands was uit den boze, vlamingen=kanonnenvlees en walen=officieren. en dan ziet ge daar 50m verderop (in uw eigen taal) "vlamen kom maar naar hier wij respecteren u en schieten niet".

en als er iemand niet over de geschiedenis verfraaien moet beginnen dan is het wel een belgicist die doen alsof de belgische revolutie een soort heroïsche daad was
elberto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2007, 10:20   #96
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Neen dat bedoelde ik niet.
Maar als je er even bij stil staat zie je toch ook dat Belgie in 1914, zoals in de meeste andere europese landen, een democratie was die in de praktijk echter gerund werd door de aristocratie. De uitbuiting was er idd een van franstaligen, maar fransttalig in de zin dat dit de taal van de hogere klasse was, niet Frans in de zin van 'Waals'.
Oud 25 november 2007, 10:22   #97
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Haal nu eens diep adem. Denk dan eens goed na. En probeer nu eens ook maar het minste spoortje van intelligentie in je post terug te vinden. Dit is bladvulling. Wat moet een zinnig mens hier nu mee? Ga toch een eindje fietsen, Einstein!
Denk er toch maar eens over na, misschien kan je er iets mee.
Oud 25 november 2007, 10:25   #98
MIS
Banneling

Standaard

Misschien moeten we het simpel houden en aan elke partij een provincie geven, als er provincies tekort zijn, dan maken we er gewoon wat bij.

Wie niet content is met zijn provincie kan dan naar het buitenland gaan, 15 km verderop.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2007, 11:51   #99
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VlaamseKracht Bekijk bericht
Wat vinden onze Belgische patriotten hiervan?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Leon_Degrelle

Hmz...Waals facisme?
die man heeft nooit bestaan in Wallonë... die wordt angstvallig verborgen gehouden.
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2007, 12:35   #100
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:
Veel van die Franstalige officiers waren zelfs 'pure' Vlamingen!
die hadden geen enkele kans het te worden wegens gebrek aan de taalkennis van het frans !
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be