Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Discussietools
Oud 28 februari 2004, 23:15   #81
giserke
Banneling

Standaard

het loopt hier vol van de helderzienden.
giserke is offline  
Oud 28 februari 2004, 23:25   #82
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke
Niets van. Er wordt slechts een analyse gemaakt van de zaken op basis van wat in het verleden gebeurd is. En zoals ik reeds zei: mocht de CD&V eens aan de macht toch een Vlaamse reflex krijgen, dan is er geen groot wonder gebeurd. Het kan ongetwijfeld, maar de kans acht ik heel klein. De N-VA had beter moeten weten.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 29 februari 2004, 01:14   #83
Garga
Lokaal Raadslid

Garga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Niets van. Er wordt slechts een analyse gemaakt van de zaken op basis van wat in het verleden gebeurd is. En zoals ik reeds zei: mocht de CD&V eens aan de macht toch een Vlaamse reflex krijgen, dan is er geen groot wonder gebeurd. Het kan ongetwijfeld, maar de kans acht ik heel klein. De N-VA had beter moeten weten.
Ik schat persoonlijk de kans dat N-VA via het kartel de Vlaamse republiek dichter bij krijgt nog altijd groter in dan dat het Vlaams Blok dat voor elkaar brengt. Zonder daarmee met de vinger te willen wijzen, louter een persoonlijke beoordeling die invloed heeft op mijn stemgedrag.

We moeten toch allemaal, zowel vanuit N-VA als vanuit Vlaams Blok hoek, durven stellen dat het uiteindelijke doel (Vlaamse republiek) het belangrijkst is, boven partijgrenzen heen. En sommigen menen nu eenmaal dat het eerder via het Vlaams Blok dan wel via de N-VA zal lukken. Aan het einde van de rit zullen we (hopelijk nog) zien wie "gelijk" had. En als dat uiteindelijk het Vlaams Blok blijkt te zijn, dat zal ik dat zelf ook ruiterlijk toegeven en mezelf misschien voor het hoofd slaan (had ik maar en zovele anderen...). Maar tot we zover zijn... lieve vrede bewaren, en niet de partijbelangen maar wel de idealen, de vrije gedachten verdedigen. (Niet persoonlijk hoor, dit tracht ik mezelf ook voortdurend voor te houden - niet eenvoudig trouwens. Het geldt zowel voor sommige N-VA'ers als Vlaams Blokkers als zovele anderen hier)
Oud 29 februari 2004, 09:06   #84
Jasper
Provinciaal Gedeputeerde

Jasper's schermafbeelding

Standaard

Een politieke partij is geen doel op zichzelf, maar een middel om het doel te bereiken.

Ik kan goed de gedachtengang van de Vlaamse Democraat volgen, die zich -voor de zoveelste maal- bedrogen voelt door partijstrategen. Ik ben zelf ook "van de oudere generatie" (de marsen op Brussel nog meegemaakt).

Maar het doel heiligt soms de middelen.

Ik heb mij nooit kunnen verzoenen met de opstelling van het Vlaams Blok, anders was ik er al twintig jaar geleden bij aangesloten; ik denk dat die poort voor immer gesloten zal zijn.

Ik heb integendeel altijd gehoopt dat de ex-VU de pedalen wel zou terug vinden, maar Anciaux's en andere pierewaaien beslisten daar anders over.

Dus heb ik mijn hoop maar gesteld op de N-VA, maar ik wordt geen lid meer, van geen enkele politieke partij; daarvoor vind de afgang van de VU te traumatiserend.

Nu blijkt dat N-VA wel een potentieel aanzienlijk kiespubliek heeft, maar ondanks dat blijft flirten met de verkiezingsdrempel, denk ik persoonlijk dat het Vlaams Kartel een goede oplossing is, de best-haalbare op dit ogenblik.

Op die manier kan er voor Vlaanderen toch nog iets uit de bus komen. Wij zullen de vlaamse onafhankelijkheid niet direct gaan verwezenlijken (maar voor het federalisme heeft het ook decennia-lang geduurd), maar wij kunnen enkele stappen vooruit zetten, door Vlaanderen steeds meer bevoegdheden te geven.

En als ik dan een partner moet kiezen, dan spreekt het "sérieux" van de CD&V mij toch meer aan dan de puinhopen van de paarse partijen; Groen! zou een theoretische mogelijkheid geweest zijn, maar die zitten zelf de gebroken potten te lijmen.

Het zal voor velen uit de N-VA een hartverscheurende keuze geweest zijn, vooral voor de basismilitanten. Ik ben maar een "gewone kiezer", en ik geef (met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid) mijn stem aan het Vlaams Kartel (en ik zal zo veel mogelijk mensen trachten te overtuigen dit te doen).
Jasper is offline  
Oud 29 februari 2004, 09:45   #85
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garga
We moeten toch allemaal, zowel vanuit N-VA als vanuit Vlaams Blok hoek, durven stellen dat het uiteindelijke doel (Vlaamse republiek) het belangrijkst is, boven partijgrenzen heen. En sommigen menen nu eenmaal dat het eerder via het Vlaams Blok dan wel via de N-VA zal lukken. Aan het einde van de rit zullen we (hopelijk nog) zien wie "gelijk" had. En als dat uiteindelijk het Vlaams Blok blijkt te zijn, dat zal ik dat zelf ook ruiterlijk toegeven en mezelf misschien voor het hoofd slaan (had ik maar en zovele anderen...).
Grote inschattingsfout: het is voortaan niet langer Vlaams Blok of N-VA, maar wel Vlaams Blok of CD&V. Wees gerust, niet de N-VA zal op de komende regionalisering wegen. Mocht dat het geval zijn, dan zal dat dankzij de CD&V zijn. Indien ze natuurlijk haar Vlaamse relfex behoudt die ze nu in de oppositie heeft (wat, rekening houdend met het verleden, heel twijfelachtig is).
Oud 29 februari 2004, 09:49   #86
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jasper
Op die manier kan er voor Vlaanderen toch nog iets uit de bus komen. Wij zullen de vlaamse onafhankelijkheid niet direct gaan verwezenlijken (maar voor het federalisme heeft het ook decennia-lang geduurd), maar wij kunnen enkele stappen vooruit zetten, door Vlaanderen steeds meer bevoegdheden te geven.
"We"? U doet alsof de N-VA in het kartel een evenwaardige partner is, maar dat is helemaal niet zo. In het kartel is het nu eenmaal de CD&V die het zwaarst doorweegt. In die zin schetste Eyskens onmiddellijk de situatie in toen hij na het bekendmaken van het kartel, zei dat de N-VA als een gemarginaliseerde partij naar de CD&V komt. "U beseft dan toch ook hoe de krachtverhouding liggen", merkte hij verder nog op.

De kans dat de N-VA op de beleidslijnen van de CD&V doorweegt (gesteld dat ze aan de macht komt), is eerder klein. Trouwens, de CD&V heeft geen duimbreed toegegeven ten opzichte van haar vroegere positie toen de eerder onderhandelingen afsprongen. Blijkbaar heeft de N-VA wel water in de wijn gedaan.
Oud 29 februari 2004, 10:18   #87
Jasper
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

"Wij" was wel anders bedoeld, Jan, in de zin van "men", algemeen dus zonder naar de krachtsverhoudingen te kijken.

Maar ik wil toch nog even doorgaan op uw punt.

Ik ben er wel van overtuigd dat de twee partijen als volwaardige partners aan het Kartel deelnemen, op basis van programma en wederzijds respect. De machtsverhoudingen zijn natuurlijk volledig asymetrisch. En de grotere broer zou de lust kunnen bekruipen het kleine garnaaltje op te vreten. Maar wat wint grote broer dan, dat het kleine garnaaltje er terug tussen uitkruipt, en zodoende zijn eigen onderhandelingspositie verzwakt.
Jasper is offline  
Oud 29 februari 2004, 10:23   #88
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben er wel van overtuigd dat de twee partijen als volwaardige partners aan het Kartel deelnemen, op basis van programma en wederzijds respect. De machtsverhoudingen zijn natuurlijk volledig asymetrisch. En de grotere broer zou de lust kunnen bekruipen het kleine garnaaltje op te vreten. Maar wat wint grote broer dan, dat het kleine garnaaltje er terug tussen uitkruipt, en zodoende zijn eigen onderhandelingspositie verzwakt.
Grote broer heeft wel andere methoden om de kleine broer naar zijn pijpen te laten dansen. Daarvoor hoeft hij hem heus niet dood te knijpen of hem het mes op de keel te zetten.

In ieder geval boezemt de CD&V mij geen enkel vertrouwen in als het op Vlaamsgezindheid op aankomt.
Oud 29 februari 2004, 11:22   #89
Vlaamse democraat
Burger

Standaard

Citaat:
Wat grote broer wint hangt af van de bedoelingen van grote broer. Wie zegt dat CD&V geen eigen agenda heeft? Het werd hier al geopperd maar indien CD&V zich niet aan zijn beloftes houdt en N-VA stapt uit het kartel dan blijft er van N-VA niets over. Wie zegt dat, dat nu niet net de bedoeling is van CD&V???
Ik kan inderdaad niet in de toekomst kijken maar dat kunnen de N-VAers binnen het kartel ook niet. Ze kunnen alleen werken met het verleden en dat ziet er helemaal niet veelbelovend uit!!!
Vlaamse democraat is offline  
Oud 29 februari 2004, 12:23   #90
Fribre
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse democraat
Citaat:
Wat grote broer wint hangt af van de bedoelingen van grote broer. Wie zegt dat CD&V geen eigen agenda heeft? Het werd hier al geopperd maar indien CD&V zich niet aan zijn beloftes houdt en N-VA stapt uit het kartel dan blijft er van N-VA niets over. Wie zegt dat, dat nu niet net de bedoeling is van CD&V???
Ik kan inderdaad niet in de toekomst kijken maar dat kunnen de N-VAers binnen het kartel ook niet. Ze kunnen alleen werken met het verleden en dat ziet er helemaal niet veelbelovend uit!!!
Als de CD&V haar beloftes niet houdt, en N-VA stapt uit het kartel, heeft ze (wsl) wel nog een aparte fractie in het Vlaams Parlement.
Oud 29 februari 2004, 14:44   #91
Vlaamse democraat
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fribre
Citaat:

Als de CD&V haar beloftes niet houdt, en N-VA stapt uit het kartel, heeft ze (wsl) wel nog een aparte fractie in het Vlaams Parlement.
Een politieke partij overleeft niet alleen bij de gratie van haar mandatarissen. ze moet ook leden en millitanten kunnen overtuigen. Het feit dat de N-VA haar keuze voor het kartel niet aan de leden durft voorleggen zegt mijns inziens genoeg. Of wacht ze inderdaad tot alle cinici vertrokken zijn???
Oud 29 februari 2004, 14:59   #92
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fribre

Een politieke partij overleeft niet alleen bij de gratie van haar mandatarissen. ze moet ook leden en millitanten kunnen overtuigen. Het feit dat de N-VA haar keuze voor het kartel niet aan de leden durft voorleggen zegt mijns inziens genoeg. Of wacht ze inderdaad tot alle cinici vertrokken zijn???
bij de eerste kartelgesprekken hebben de leden op de open AB raden duidelijk hun hun goedkeuring gegeven om die gesprekken te starten.

Toen de opiniepeilingen (na ons congres op 1 februari) een negatieve weergave waren voor N-VA heeft de Vlaamse beweging druk beginnen te zetten op N-VA. Dat is de enige reden waarom we nu toch in kartel maar afzonderlijke fracties naar de verkiezingen gaan.
Ondertussen zijn er weer open leden raden geweest, mijn algemene indruk is er één van opluchting!
Op enkele uitzonderingen na (zoals in brussel).
giserke is offline  
Oud 29 februari 2004, 15:31   #93
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
bij de eerste kartelgesprekken hebben de leden op de open AB raden duidelijk hun hun goedkeuring gegeven om die gesprekken te starten.
Juist, "te starten" zoals u schreef. Dat betekende nog geen goedkeuring van het kartel. Uiteindelijk is de zaak afgesprongen omdat de CD&V volgens de N-VA niet Vlaams genoeg was. Nadien is er wel een akkoord gekomen, alhoewel de CD&V in NIETS van standpunt is veranderd. Hier wordt toch wel duidelijk mee dat de N-VA toegevingen heeft gedaan. Waarom? Blijkbaar niet uit Vlaamsnationalistische overwegingen...
Oud 29 februari 2004, 17:58   #94
Vlaamse democraat
Burger

Standaard

Citaat:
Toen de opiniepeilingen (na ons congres op 1 februari) een negatieve weergave waren voor N-VA heeft de Vlaamse beweging druk beginnen te zetten op N-VA. Dat is de enige reden waarom we nu toch in kartel maar afzonderlijke fracties naar de verkiezingen gaan.
Ondertussen zijn er weer open leden raden geweest, mijn algemene indruk is er één van opluchting!
Ik zou toch wel eens willen weten wie jij bedoelt met 'De Vlaamse beweging' Ik ben zelf jaren actief geweest in TAK en VVB. De laatste tijd is dat contact wegens gezinsuitbreiding wat verwaterd maar ik kan me niet voorstellen dat mensen al Bart Devalck en Guido Moons zouden oproepen tot een kartel met CD&V.
Oud 29 februari 2004, 20:29   #95
Jasper
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Welk alternatief had N-VA dan eigenlijk?

Alleen verder gaan, met het risico van de totale ondergang. En dan iedereen op de kade maar staan hoera roepen voor het zinkend schip: "in de grond waren het geen slechte hoor, maar boven de grond...ah ja zijn ze er niet meer".

Het is prachtig hoogstaande principes te hebben, en die nergens kunnen waarmaken.

Ik denk dat er zoveel reactie tegen het Vlaams Kartel komt, omdat men er eigenlijk toch niet gerust in is, ze zouden eens veel stemmen kunnen halen. De tweehonderdduizend stemmen van de N-VA zie ik in meerderheid naar het Kartel gaan (ik spreek hier over kiezers en niet over militanten, want die laatsten zullen het er wel moeilijker mee hebben, zoals ik persoonlijk het dikwijls zo moeilijk gehad heb met de Volksunie). En er zouden wel eens een boel stemmen van uitgeweken flaminganten naar het Kartel kunnen gaan, van VLD over Spirit, naar Vlaams Blok.
Jasper is offline  
Oud 29 februari 2004, 23:32   #96
Seba
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Alleen verder gaan, met het risico van de totale ondergang. En dan iedereen op de kade maar staan hoera roepen voor het zinkend schip: "in de grond waren het geen slechte hoor, maar boven de grond...ah ja zijn ze er niet meer".

Het is prachtig hoogstaande principes te hebben, en die nergens kunnen waarmaken.

Ik denk dat er zoveel reactie tegen het Vlaams Kartel komt, omdat men er eigenlijk toch niet gerust in is, ze zouden eens veel stemmen kunnen halen. De tweehonderdduizend stemmen van de N-VA zie ik in meerderheid naar het Kartel gaan (ik spreek hier over kiezers en niet over militanten, want die laatsten zullen het er wel moeilijker mee hebben, zoals ik persoonlijk het dikwijls zo moeilijk gehad heb met de Volksunie). En er zouden wel eens een boel stemmen van uitgeweken flaminganten naar het Kartel kunnen gaan, van VLD over Spirit, naar Vlaams Blok.
eindelijk eens een goede analyse
als homofobie een misdaad wordt, dan leven we in een totalitaire staat
Seba is offline  
Oud 1 maart 2004, 10:48   #97
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ik zou toch wel eens willen weten wie jij bedoelt met 'De Vlaamse beweging' Ik ben zelf jaren actief geweest in TAK en VVB. De laatste tijd is dat contact wegens gezinsuitbreiding wat verwaterd maar ik kan me niet voorstellen dat mensen al Bart Devalck en Guido Moons zouden oproepen tot een kartel met CD&V.
Marnixring, Davidsfonds, ANZ, en inderdaad het TAK, en nog vele andere kleine Vlaamse organisaties.
giserke is offline  
Oud 1 maart 2004, 10:49   #98
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:

ge mag gerust zijn, er zijn nog niet teveel militanten die afhaken
giserke is offline  
Oud 1 maart 2004, 20:54   #99
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Marnixring, Davidsfonds, ANZ, en inderdaad het TAK, en nog vele andere kleine Vlaamse organisaties.
Andere kleine Vlaamse organisaties... Enige idee, beste vriend, hoeveel leden het Davidsfonds telt? Hier is duidelijk geen sprake van een "kleine Vlaamse organisatie"... En ook het ANZ heeft meer leden dan u vermoedt.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be