![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen). |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Banneling
|
![]() het loopt hier vol van de helderzienden.
|
![]() |
![]() |
#82 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#83 | ||
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
We moeten toch allemaal, zowel vanuit N-VA als vanuit Vlaams Blok hoek, durven stellen dat het uiteindelijke doel (Vlaamse republiek) het belangrijkst is, boven partijgrenzen heen. En sommigen menen nu eenmaal dat het eerder via het Vlaams Blok dan wel via de N-VA zal lukken. Aan het einde van de rit zullen we (hopelijk nog) zien wie "gelijk" had. En als dat uiteindelijk het Vlaams Blok blijkt te zijn, dat zal ik dat zelf ook ruiterlijk toegeven en mezelf misschien voor het hoofd slaan (had ik maar en zovele anderen...). Maar tot we zover zijn... lieve vrede bewaren, en niet de partijbelangen maar wel de idealen, de vrije gedachten verdedigen. (Niet persoonlijk hoor, dit tracht ik mezelf ook voortdurend voor te houden - niet eenvoudig trouwens. Het geldt zowel voor sommige N-VA'ers als Vlaams Blokkers als zovele anderen hier)
![]() |
#84 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Een politieke partij is geen doel op zichzelf, maar een middel om het doel te bereiken.
Ik kan goed de gedachtengang van de Vlaamse Democraat volgen, die zich -voor de zoveelste maal- bedrogen voelt door partijstrategen. Ik ben zelf ook "van de oudere generatie" (de marsen op Brussel nog meegemaakt). Maar het doel heiligt soms de middelen. Ik heb mij nooit kunnen verzoenen met de opstelling van het Vlaams Blok, anders was ik er al twintig jaar geleden bij aangesloten; ik denk dat die poort voor immer gesloten zal zijn. Ik heb integendeel altijd gehoopt dat de ex-VU de pedalen wel zou terug vinden, maar Anciaux's en andere pierewaaien beslisten daar anders over. Dus heb ik mijn hoop maar gesteld op de N-VA, maar ik wordt geen lid meer, van geen enkele politieke partij; daarvoor vind de afgang van de VU te traumatiserend. Nu blijkt dat N-VA wel een potentieel aanzienlijk kiespubliek heeft, maar ondanks dat blijft flirten met de verkiezingsdrempel, denk ik persoonlijk dat het Vlaams Kartel een goede oplossing is, de best-haalbare op dit ogenblik. Op die manier kan er voor Vlaanderen toch nog iets uit de bus komen. Wij zullen de vlaamse onafhankelijkheid niet direct gaan verwezenlijken (maar voor het federalisme heeft het ook decennia-lang geduurd), maar wij kunnen enkele stappen vooruit zetten, door Vlaanderen steeds meer bevoegdheden te geven. En als ik dan een partner moet kiezen, dan spreekt het "sérieux" van de CD&V mij toch meer aan dan de puinhopen van de paarse partijen; Groen! zou een theoretische mogelijkheid geweest zijn, maar die zitten zelf de gebroken potten te lijmen. Het zal voor velen uit de N-VA een hartverscheurende keuze geweest zijn, vooral voor de basismilitanten. Ik ben maar een "gewone kiezer", en ik geef (met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid) mijn stem aan het Vlaams Kartel (en ik zal zo veel mogelijk mensen trachten te overtuigen dit te doen). |
![]() |
![]() |
#85 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#86 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De kans dat de N-VA op de beleidslijnen van de CD&V doorweegt (gesteld dat ze aan de macht komt), is eerder klein. Trouwens, de CD&V heeft geen duimbreed toegegeven ten opzichte van haar vroegere positie toen de eerder onderhandelingen afsprongen. Blijkbaar heeft de N-VA wel water in de wijn gedaan. |
|
![]() |
![]() |
#87 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() "Wij" was wel anders bedoeld, Jan, in de zin van "men", algemeen dus zonder naar de krachtsverhoudingen te kijken.
Maar ik wil toch nog even doorgaan op uw punt. Ik ben er wel van overtuigd dat de twee partijen als volwaardige partners aan het Kartel deelnemen, op basis van programma en wederzijds respect. De machtsverhoudingen zijn natuurlijk volledig asymetrisch. En de grotere broer zou de lust kunnen bekruipen het kleine garnaaltje op te vreten. Maar wat wint grote broer dan, dat het kleine garnaaltje er terug tussen uitkruipt, en zodoende zijn eigen onderhandelingspositie verzwakt. |
![]() |
![]() |
#88 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In ieder geval boezemt de CD&V mij geen enkel vertrouwen in als het op Vlaamsgezindheid op aankomt. |
|
![]() |
![]() |
#89 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Ik kan inderdaad niet in de toekomst kijken maar dat kunnen de N-VAers binnen het kartel ook niet. Ze kunnen alleen werken met het verleden en dat ziet er helemaal niet veelbelovend uit!!! |
|
![]() |
![]() |
#90 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
#91 | ||
Burger
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
#92 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Toen de opiniepeilingen (na ons congres op 1 februari) een negatieve weergave waren voor N-VA heeft de Vlaamse beweging druk beginnen te zetten op N-VA. Dat is de enige reden waarom we nu toch in kartel maar afzonderlijke fracties naar de verkiezingen gaan. Ondertussen zijn er weer open leden raden geweest, mijn algemene indruk is er één van opluchting! Op enkele uitzonderingen na (zoals in brussel). |
||
![]() |
![]() |
#93 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#94 | |
Burger
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#95 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Welk alternatief had N-VA dan eigenlijk?
Alleen verder gaan, met het risico van de totale ondergang. En dan iedereen op de kade maar staan hoera roepen voor het zinkend schip: "in de grond waren het geen slechte hoor, maar boven de grond...ah ja zijn ze er niet meer". Het is prachtig hoogstaande principes te hebben, en die nergens kunnen waarmaken. Ik denk dat er zoveel reactie tegen het Vlaams Kartel komt, omdat men er eigenlijk toch niet gerust in is, ze zouden eens veel stemmen kunnen halen. De tweehonderdduizend stemmen van de N-VA zie ik in meerderheid naar het Kartel gaan (ik spreek hier over kiezers en niet over militanten, want die laatsten zullen het er wel moeilijker mee hebben, zoals ik persoonlijk het dikwijls zo moeilijk gehad heb met de Volksunie). En er zouden wel eens een boel stemmen van uitgeweken flaminganten naar het Kartel kunnen gaan, van VLD over Spirit, naar Vlaams Blok. |
![]() |
![]() |
#96 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#97 | ||
Banneling
|