Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 december 2007, 08:27   #81
69kk
Partijlid

Standaard Leterme contra "Mille collines" belge

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
De goeie ouwe Yves, de man die de waarheid zegt die ieder kent maar toedekt, is weer helemaal terug:
Ik moet bekennen hij heeft mijn gedachten gestolen. Als je jarenlang naar de rtbf kijkt en de mentaliteit ziet van de opgevoerde politieke commentators en commentaren, vraag je jezelf af: Zijn dit onze landgenoten? Waarom willen deze mensen nog met ons samen 1 land vormen. Ofwel hebben zij angst ofwel zijn ze dom ofwel allebei. Het jarenlang vergiftigen en desinformeren van hun eigen gemeenschap kan leiden tot geweld en doodslag( Juden eraus Heil FDF(front des fascistes))
En zo kom ik bij :"Mille collines"

Laatst gewijzigd door 69kk : 9 december 2007 om 08:29.
69kk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2007, 09:27   #82
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 69kk Bekijk bericht
Het jarenlang vergiftigen en desinformeren van hun eigen gemeenschap kan leiden tot geweld en doodslag( Juden eraus Heil FDF(front des fascistes))
En zo kom ik bij :"Mille collines"
Het dusdanig manipuleren van de Franstalige (vooral Waalse) publieke opinie door de Franstalige (vooral Brusselse) joernalistieke klasse maakt deel uit vh Belgische koloniale systeem; de bedoeling is gewoon de Franstaligen te radicaliseren als pressiemiddel tegenover de brave Vlaamse politicus.
Ook het non van Milquet moet gezien worden als een uitvloeisel om de Franstalige dominantie - over heel België - in stand te kunnen houden.
En dan is het nog een 'non' op zodanig verzwakte, zo redelijk gestelde Vlaamse eisen dat men zich kan afvragen of een 'oui' mss geen Vlaamse calamiteit zou hebben opgeleverd.
Het non van Milquet en de behandeling vd (half Waalse) YLT dienen om de Vlamingen als verslagenen op hun plaatsje te zetten.

Lode Claes - De afwezige meerderheid
Citaat:
Om de voor hen gunstige machtsongelijkheid in stand te houden, moeten zij steeds absurdere middelen aanwenden en een steeds ondraaglijker tactiek voeren. Om deze onhoudbare meerderwaardigheid te bevestigen moeten zij steeds meer de waardigheid zelf van de Vlamingen in het gedrang brengen, dus de verslagenen ook als groep vernederen.
Mogelijk is, dat nu , evenwel te ver te ver gegaan is.
Oud 9 december 2007, 09:35   #83
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Altijd handig hé; de woorden van iemand anders citeren; maar... intussen geef je wel mee dat je die mening deelt.
U gaat de Franstalige media in deze zaak toch niet als objectief beschouwen?

Laatst gewijzigd door Chipie : 9 december 2007 om 09:36.
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2007, 09:42   #84
rik47
Gouverneur

Standaard

Onbegrijpelijk dat de Walen zich laten indoctrineren door notabene een overwegende Brusselse pers, die enkel erop uit is de belangen van de Franstalige Brusselaars veilig te stellen.
rik47 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2007, 10:30   #85
DenKempenzoon
Schepen

Standaard

Leterme heeft 200% gelijk met z'n uitspraken.
DenKempenzoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2007, 10:34   #86
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pantoffeldiertje Bekijk bericht
Och. Oud nieuws. Vlaamse subjectieve pers, Waalse subjectieve pers. Niets nieuws onder de zon, toch?
De Vlaamse pers is ook subjectief: ze maakt meestal elke vlaamse standpunt belachelijk.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2007, 10:37   #87
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Een diplomatieke rel konden we op dit moment echt wel missen.
Mogelijk kan Groen de oplossing brengen door het zingen van de brabançonne en door te benadrukken dat BHV niet moet gesplitst worden, want Groen ligt daar niet van wakker.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2007, 10:40   #88
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Altijd handig hé; de woorden van iemand anders citeren; maar... intussen geef je wel mee dat je die mening deelt.
Mij blijft het verbazen dat men aan Franstalige kant de werkelijke draagwijdte van dergelijke zaken niet wil of kan aanvoelen. Even sneren naar de RTBF door een bijnaam te gebruiken, kan blijkbaar niet in het juiste perspectief geplaatst worden. Bijnamen zijn van alle tijden. Leraren die Pol Pot, Hitler, Stalin... worden genoemd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2007, 11:50   #89
verten
Burger

verten's schermafbeelding

Standaard

Eigenlijk mogen we nog van geluk spreken...

Stel je voor dat Leterme deze uitspraken als premier had gedaan, dan hadden we nu waarschijnlijk een diplomatieke rel van jewelste met de Rwandezen. En dan had Leterme op knikkende kniën zijn excuses mogen aanbieden aan Rwanda... net zoals zijn voorganger Verhofstadt (maar weliswaar om andere redenen)
verten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2007, 11:57   #90
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard "Ik ben geliefder bij de mensen dan in de Brusselse politieke kringen"

Jammer dat hier geen artikels uit de pers meer kunnen gepost worden. In DS van dit weekend staat een bijzonder interessant, drie pagina's lang interview met Yves Leterme. Dit stukje wil ik u toch niet onthouden, het toont een essentieel aspect van de Vlaming Leterme:

Citaat:
U ligt in Franstalig België zo moeilijk dat de politieke partijen, Joëlle Milquet incluis, en de media bijna juichten toen Verhofstadt informateur werd.

'Hij is geen informateur! Verhofstadt heeft alleen een opdracht gekregen om op zeer korte termijn uit de impasse te raken. Hij zegt me dat hij niet voor lang terugkeert, maar we zullen wel zien. Het is aan hem om te beslissen.'

'Sinds ik de verkiezingen gewonnen heb, ben ik vijand nummer één, of minstens tegenstrever nummer één. Ik ben geliefder bij de mensen dan in de Brusselse politieke kringen, en ik schaam me daar niet voor.'

'Ik ben nog altijd kandidaat om de leiding van een regering op te nemen. Ik wou en wil het kartel leiding geven in een regering.'

'Het is wel zeer jammer hoe bijvoorbeeld de RTBF mij diaboliseert. Ik heb de reportage over de formatie niet gezien - ik kijk bijna geen televisie - maar Didier (Reynders, nvdr) heeft me er vandaag over opgebeld. Straf. Als een openbare omroep meent dat het tot zijn core business behoort om mensen angst aan te jagen met uitzendingen als Bye Bye Belgium, waarin de tram stopt omdat Vlaanderen de onafhankelijkheid heeft uitgeroepen, tja... Ik vind het niet democratisch dat bepaalde kringen in het Brusselse en de media de werkelijkheid zo kunnen vertekenen.'

'Ik heb natuurlijk zelf ook fouten gemaakt. Ik had moeten vragen om het interview in Libération(met de passage 'Franstaligen zijn blijkbaar niet in staat om of willen geen Nederlands leren', nvdr) nog eens na te lezen. En ik moet minder ingaan op vragen van journalisten die me, als ik in zeven haasten de trappen op loop, vragen om de Brabançonne te zingen.'

'Als ik de kans krijg, zullen Walen en Brusselaars zien dat ze ook belang hebben bij de hervormingen die we voorstellen. Het is toch niet genetisch bepaald dat Wallonië zo'n achterstandsregio in Europa moet blijven? Er zijn regio's die het fantastisch doen, zoals Waals-Brabant. Maar alleen meer responsabilisering zal de noodzakelijke brandstof geven voor een opleving van heel Wallonië. Mijn familie en generatiegenoten in Wallonië zeggen me ook dat ze niet beschouwd willen worden als les assistées. “Wij willen vooruit,, zeggen ze. Ik zou dat willen ondersteunen.'

Laatst gewijzigd door Kortaf : 9 december 2007 om 11:58.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2007, 13:07   #91
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
En het mist zijn uitwerking niet: je moet maar eventjes de commentaren lezen op franstalige fora!!!

Je kan onmogelijk de Franstaligen de ware toedracht aan het verstand brengen: zo zijn ze gebrainwashed door hun media.

Ik heb het opgegeven , en dat is dan echt wel heel erg, want ik ben een doordrijver.

Maar ook in hun live programma's waarin bv mails onderaan verschijnen, zullen ze nooit ingaan op een mail die hun versie niet beklemtoont.
Het is geen brainwash. Onze visie van Vlaanderen is even slecht als uw visie voor Franstalig België.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2007, 13:13   #92
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik vind het zeer in mijn Vlaams-nationalistische kraam passen dat de Waalse media een hetze voeren tegen les sales Flamands.

Immers, het kantelmoment zal er zo komen: op een zeker ogenblik zal ook in Wallonië een meerderheid gaan vinden dat ze liever op hun eigen benen gaan staan, dan nog één minuut samen te leven met die onderontwikkelde vuilaards van boven de staatsgrens.

Als niet-blokker hoop ik wel dat deze Waalse hetze tegen de Vlamingen beperkt zal blijven tot het politieke vlak, en ten hoogste dan wat nagels op een Gordel rond Brussel; konkreet bedoel ik: dat er hopelijk geen enkele sukkel zich zo laat opjutten dat hij zichzelf de gevangenis laat indraaien door kriminele akties, zoals vb. brandstichting.
Bah, de RTBF heeft geen interesse meer in uw Vlaanderen. Hun programmadirecteur is Yves Bigot, een Fransman die in het verleden programmadirecteur van France 2 was. Zijn positie is ook geen toeval. Er zijn sterke verbanden tussen de RTBF en France Télévisions (en meer bepaald France 2). Die verbanden zal je zeker niet tussen de RTBF en de VRT zien.
Oud 9 december 2007, 13:25   #93
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Bah, de RTBF heeft geen interesse meer in uw Vlaanderen. Hun programmadirecteur is Yves Bigot, een Fransman die in het verleden programmadirecteur van France 2 was. Zijn positie is ook geen toeval. Er zijn sterke verbanden tussen de RTBF en France Télévisions (en meer bepaald France 2). Die verbanden zal je zeker niet tussen de RTBF en de VRT zien.
Nee natuurlijk niet, kan je je inbeelden dat de directie en de journalisten van het RTBf maar één inspanning zouden doen om zich in het NL uit te drukken? Daar zijn ze te dom en/of te lui voor, zoals Leterme in het verleden al juist vaststelde.
Online is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2007, 13:30   #94
Banneling

Standaard

'RTBF wil Leterme kapotmaken'

Al 193 reacties | reageer zelf
CD&V-collega Schouppe kan begrip opbrengen voor de reactie van Leterme.

BRUSSEL - 'Als meer Vlamingen naar de RTBF zouden kijken, zouden nog meer mensen gedegouteerd zijn door het taalgebruik van de journalisten op de Franstalige openbare omroep'. Dat verklaarde CD&V-senator Etienne Schouppe zondag in De Zevende Dag naar aanleiding van de rel tussen Yves Leterme en de RTBF. Bart Tommelein (Open VLD) betreurde de uitspraak, Peter Vanvelthoven (SP.A) sprak van een domme uitspraak.
Yves Leterme zorgde zaterdag voor opschudding door de RTBF te vergelijken met Radio Milles Collines, de Rwandese radiozender die tijdens de genocide opriep tot haat en geweld tegen de Tutsi's.

Hij stelde nadien dat hij enkel de tolk was van wat in politieke middens gezegd werd. Zowel de RTBF-journalisten, de gedelegeerd bestuurder van de Franstalige openbare omroep, als de Franstalige mediaminister noemden de uitspraken van het CD&V-kopstuk onaanvaardbaar.

Schouppe: 'menselijke reactie'

Etienne Schouppe zei dat Yves Leterme ook maar een mens is. 'Als meer Vlamingen naar de RTBF kijken, zouden nog meer mensen gedegouteerd zijn door het taalgebruik van de journalisten op de openbare omroep', stelde de senator.

De RTBF-journalisten willen Leterme 'kapotmaken en afbreken tot op de grond'. Het is voor Schouppe dan ook niet meer dan normaal dat de man gekwetst is.

Tommelein: 'Meer voorzichtigheid aan de dag brengen'

Bart Tommelein wees erop dat wie federaal premier wil worden, zeer voorzichtig moet zijn met wat hij zegt. Dat was nu niet het geval, aldus het Open Vld-kamerlid dat dergelijke uitspraken betreurde.

SP.A-collega Peter Vanvelthoven vond dat Yves Leterme een domme uitspraak had gedaan. Maar er is voor hem geen man over boord.
rbo

De Standaard 9.12.2007
Online is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2007, 13:34   #95
Max van Dietschland

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Ik heb het debat gezien in De Zevende Dag, een zeer sterke tussenkomst van Schouppe was dat. Jammer van zijn uitval naar NVA de dag ervoor.

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2007, 13:40   #96
rik47
Gouverneur

Standaard

Waarom laat het kartel CD&V/N-VA die lage aanvallen van de VLD, zeker van Degucht, steeds blauw/blauw?
Mochten van mij wel eens verbaal terugmeppen.
rik47 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2007, 13:41   #97
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Ik heb het debat gezien in De Zevende Dag, een zeer sterke tussenkomst van Schouppe was dat. Jammer van zijn uitval naar NVA de dag ervoor.
Meneer Leterme zal toch wel even schrikken als hij ziet dat hij naast Annemans en De Winter staat.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2007, 13:42   #98
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Online Bekijk bericht
Nee natuurlijk niet, kan je je inbeelden dat de directie en de journalisten van het RTBf maar één inspanning zouden doen om zich in het NL uit te drukken? Daar zijn ze te dom en/of te lui voor, zoals Leterme in het verleden al juist vaststelde.
Waarom zouden we een inspanning moeten doen voor een volk dat toch meer en meer tegen ons is? We kennen toch elkaar niet meer en als we de radicalisatie van Vlaanderen zien, willen we elkaar niet meer kennen. Persoonlijk kan ik minder oordelen hoe het in Vlaanderen gebeurt maar op de Franstalige kant is het meer en meer duidelijk : we leven misschien nog in België maar we leven meer en meer MET Frankrijk in ons dagelijks leven. Hier spreek ik helemaal niet over rattachisme of separatisme. Het heeft zelfs niets te maken met politiek. TV is het beste argument : de Franstaligen van het land kijken in het algemeen meer naar de Franse TV dan naar de RTBF of RTL-TVI. Het mediatische invloed speelt ook onder meer via de verschillende artikels over de Franse TV-vedetten in de dagbladen. En ik kan mijn persoonlijke visie toevoegen : zelfs als ik het Nederlands ken, kijk ik nooit naar de VRT of VTM. Het is wel al gebeurd dat ik naar zo'n zenders keek maar mijn conclusie was dezelfde als voor de RTBF en RTL-TVI : saaie en flauwe zenders. Ik zeg niet dat alles perfect op de Franse zenders is - het is zeker niet het geval - maar men ziet toch duidelijk het verschil.
Oud 9 december 2007, 13:56   #99
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Everytime is een Brusselaar en meer en meer beginnen de Walen zich te roeren: zij hebben er stilletjesaan genoeg van dat de Brusselaars de wet dicteren voor heel het Franstalig gedeelte van het land en dat de Brusselaars alles tegenhouden enkel en alleen voor het taalprobleem!!!

Meer en meer Walen beseffen of beginnen te beseffen dat het zo niet verder kan en dat er serieuze maatregelen moeten worden genomen!!

Ze komen wel minder in fora en reacties lezersbrieven aan bod omdat die thans overspoeld worden door fanatieke Brusselaars en Franstaligen die zich willen aansluiten bij Frankrijk!!

Ik leef hier tussen de Walen en hier hoor ik heel andere klokken!!
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2007, 14:03   #100
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Everytime is een Brusselaar en meer en meer beginnen de Walen zich te roeren: zij hebben er stilletjesaan genoeg van dat de Brusselaars de wet dicteren voor heel het Franstalig gedeelte van het land en dat de Brusselaars alles tegenhouden enkel en alleen voor het taalprobleem!!!

Meer en meer Walen beseffen of beginnen te beseffen dat het zo niet verder kan en dat er serieuze maatregelen moeten worden genomen!!

Ze komen wel minder in fora en reacties lezersbrieven aan bod omdat die thans overspoeld worden door fanatieke Brusselaars en Franstaligen die zich willen aansluiten bij Frankrijk!!

Ik leef hier tussen de Walen en hier hoor ik heel andere klokken!!
Andere klokken? Wat bedoelt u?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be