![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer... |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Overigens, zoals het er naar uitziet gaat de "strijd" niet om Brussel, maar om de brusselse (vlaamse) rand. Vergeet immers niet dat Brussel een enclave is in Vlaanderen, en dat is in erge mate een doorn in het oog van de franstaligen. Vandaar de gekende natte couloir-droom. Mijn reactie op uw hierboven gequote post, sluit daar overigens in zekere zin bij aan. Zolang een groot aantal franstaligen zich in de brusselse rand verplicht ziet onder het vlaams juk te leven (zoals zij dat blijkbaar aanvoelen), zal m.i. de intensivering van het conflict, het volksopjutten en het opkloppen van allerlei vlaamse gifles blijven voortduren. Ik denk bovendien dat men in die kringen inmiddels begrepen heeft dat België over afzienbare tijd een confederale staat zal worden, en derhalve acht men het dringend nodig van positie te kiezen : de uitbreiding van Brussel middels de vlaamse rand, of (en misschien terzelfdertijd) een couloir naar Wallonië, om aldus een soortement franstalige deelstaat te worden. Het gaat er dus om van enerzijds de franstalige bevolking van die vlaamse rand op te jutten zodat ze voldoende "weerbaar" is, de waalse franstaligen de indruk te geven dat de gezamenlijke vijand Vlaanderen is, en dermate groot beenstijfhoudend kabaal te maken, dat Vlaanderen misschien op de duur van die heibelmakers af wil, en bereid gevonden wordt de rand op te geven. Maar dat weet u natuurlijk ook wel. Uiteindelijk zal één en ander moeten beslecht worden middels de vlaams/franstalige onderhandelingen, die tot een confederaal staatsbestel moeten leiden. Dat lijkt mij de enige democratisch mogelijke oplossing. Wat er dan uit de bus kan komen inzake een "oplossing" voor Brussel en de brusselse rand, is moeilijk te voorspellen, maar persoonlijk denk ik dat Vlaanderen het totaal verfranste deel van de brusselse rand zal opgeven. Willen we de vrede bewaren, dan kunnen we inmiddels weinig of niets doen aan of tegen de huidige strategie van het extremistisch franstalig/belgicistisch blok en hun doelgerichte propaganda, denk ik. Misschien komt de oplossing hiervoor wel vanuit Wallonië, waar velen de Milquets en Maingains van deze wereld beu beginnen worden. Voor het overige kan men vanuit Vlaanderen misschien een soortement "cordon sanitaire" leggen omheen het meest extreme deel van bedoeld blok, maar ik ben in het algemeen nogal tegen dergelijke cordons, vanwege absoluut niet democratisch. En nog in het algemeen : het neutraliseren van propaganda kan logischerwijs enkel door ze stil te houden, en er niet op in te gaan. Maar dat belet natuurlijk niet dat ze er wel degelijk is, en dat we er ons aan ergeren. Overigens vind ik dat we met z'n allen in België al erg lang absoluut niet goed bezig zijn. Maar het is wellicht onmogelijk om in enkele maanden tijd de vele fouten uit het verleden te herstellen (de creatie van België als unitaire en vervolgens federale staat, de faciliteiten, enz..., om er maar enkele te noemen). Beginselvastheid en staatkundige democratische wijsheid is wat we nodig hebben om één en ander uiteindelijk in goede banen te leiden. Zonder staatslieden (want die hebben we niet) is dat des te moeilijker, nietwaar. |
|
![]() |
![]() |
#82 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
De Vlamingen kunnen inderdaad binnen België blijven en elke beslissing die ze niet wensen afblokken en elke visie die door zo goed als door alle Vlaamse verkozenen wordt gedragen kan democratisch gestemd worden. Laat het maar op rekening van de Franstaligen als ze dan een federale regering tegenhouden. |
|
![]() |
![]() |
#85 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Gezond verstand. Niet iedere Nederlander hoeft Twents te leren. Iedere Twentenaar moet wel Nederlands leren. Dat is simpelweg zo klaar als een klontje.
#86 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#87 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In Denemarken leert de Duitse minderheid Deens (de meesten zijn trouwens vlot tweetalig). Nochtans staat Deens numeriek zwakker in de Europese context in vergelijking met het Duits. |
|
![]() |
![]() |
#88 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
ik vermoed dat wij 'politieke tegenstanders' zijn, maar ik wil u in elk geval bedanken voor uw antwoord. De manier waarop u uw standpunt uiteenzet, en de toon die u daarbij gebruikt, doen mij werkelijk plezier. Ik begrijp ècht niet goed waarom 'de Vlamingen' zo weinig interesse tonen voor hùn eigen hoofdstad. Ik heb daar al verschillende keren vragen over gesteld, maar ik kreeg tot nu toe nog geen enkel bevredigend antwoord. Misschien bent u wel in staat daaromtrent enige opheldering te verschaffen? Als ik mag afgaan op het niveau van de bijdrage waarop ik nu reageer, lijkt de kans daarop heel erg groot. Ik hoop dat u de tijd en de lust daartoe vindt. Wat u hier schreef, is iets waar ik ook naar uitkijk, en ik zou het echt betreuren mocht dat een laatste strohalm blijken. Zouden er in Vlaanderen voldoende mensen kunnen worden gevonden voor een actie die de mensen in Wallonië zèlf ervan kan overtuigen dat het inderdaad net figuren als Maingain & Milquet zijn die èlke redelijke en democratisch verantwoorde oplossing in de weg staan? Ik denk aan een evenement zoals 'de Gordel', maar dan �*nders, natuurlijk. Een rampgebied als Charleroi en omgeving lijkt mij een uitgelezen plaats voor een grootscheeps 'gebaar van goede wil' vanwege de Vlaamse Gemeenschap, of, als die niet mee mag/kan/wil/durft ... een eventueel nieuw op te richten organisatie. Ik weet dat zoiets niet gemakkelijk te organiseren valt, en ik weet eveneens dat het verdomd voorzichtig zal moeten worden aangepakt (wegens de mogelijke verwijten van 'paternalisme', 'imperialisme', ...). Ik heb wel een aantal ideetjes, maar op m'n dooie eentje wordt dat toch maar niks, al was het maar omdat ik er te dicht met m'n eigen neus opzit, waardoor de ongetwijfeld aanwezige 'blinde vlekken' in m'n wilde plannen aan mijn aandacht ontsnappen. Wat betreft uw opmerking over het gebrek aan staatslieden : dat is helaas maar al te waar. Echt jammer, eigenlijk, want 'we' hebben ze méér dan ooit nodig. Vriendelijke groeten vanuit Brussel Hoofdstad/Bruxelles Capitale/Brüssel Hauptstadt, den djimi
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
#89 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
sommige mensen lézen (en luisteren), anderen zien niet verder dan hun neus lang is, hé ? Bedankt voor de 'steun' ![]()
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
#90 |
Gouverneur
|
![]() Dat zou dan kaakslag nummer 4 worden.
#91 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
#92 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een beter voorbeeld is wellicht de Zweedstalige minderheid in Finland : die leert zonder morren Fins, een taal die numeriek zwakker staat dan Zweeds (en zelfs Deens), en bovendien totaal niks met om het even welke �*ndere Indo-Europese taal dan ook te maken heeft. In Nieuw-Zeeland blijft de interesse voor de inheemse taal van de Maori toenemen, en dat is voor Engelstaligen toch ook wel een prestatie om u tegen te zeggen, niet? Misschien komt dat wel door het groot aantal Nieuw-Zeelanders van Nederlandse herkomst? ![]() In Paraguay leren ook steeds meer Spaanstaligen Guarani, en in Bolivia Quechua. In Israël leren ook nogal wat Arabischtaligen Hebreeuws. Het gaat hier ook om sterk verwante talen, dat wel, maar d�*�*r is de politieke situatie nog stukken 'penibeler' dan in België, niet? Ik kan niet onmiddellijk meer voorbeelden noemen, maar ik heb een sterk vermoeden dat er nog zijn.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() Laatst gewijzigd door djimi : 14 december 2007 om 22:47. |
|
![]() |
![]() |
#93 | |
|
![]() Citaat:
Steun heb je niet nodig. Ik zou alleen willen dat bepaalde mensen je teksten beter lezen. |
|
![]() |
![]() |
#94 | |
|
![]() Citaat:
Uw houding, en die van uw geestesgenoten, doet in vijf minuten meer voor het begrip voor de Vlaamse zaak dan duizenden geschiedenislessen of honderden betrokken politici ooit zouden kunnen. |
|
![]() |
![]() |
#95 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
2. Zelfs als ik geen steun nodig heb, blijft ze welkom. En ik moet tegelijk toegeven dat niet alles wat ik hier durf te posten zo lezenswaard is, hoor. In deze draad probeer ik wèl mijn best te doen. ![]()
|
![]() |
![]() |
#96 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Of wij politieke tegenstanders zijn, zou ik niet weten, maar wie een beetje democratisch, logisch en rationeel denkt, zal enkel echte tegenstanders vinden in de extremiteiten van het politiek spectrum, en ik denk dat noch u, nog ik daartoe behoren. Om op uw vraag te antwoorden, en wel wetend dat dit vanzelfsprekend slechts mijn mening betreft : ik denk dat veel vlamingen Brussel al langer opgegeven hebben, vanwege geen deel (meer) uitmakend van wat zij als "Vlaanderen" zien. Overigens wordt Brussel vanzelfsprekend ook niet gezien als een deel van Wallonië. Kortom, Brussel is een toch wel aparte stadsregio, en het is voor de meeste vlamingen dan ook geen enkel probleem de huidige politieke inpassing van Brussel in het federaal staatsbestel te aanvaarden. Dat Brussel de hoofdstad van Vlaanderen is, nou ja : dat is veel meer een politiek dan een gevoelsgegeven, denk ik. Vandaar ook het gebrek aan interesse van veel vlamingen voor Brussel, ook al is dat voor een aanzienlijk aantal van hen de stad waar ze voor hun beroep elke dag komen. Ikzelf heb, in een welhaast vroeger leven, een zestal jaren lang Brussel als werkplaats gehad, en ik moet eerlijk zeggen dat ik mij er nooit "thuis" gevoeld heb. Mijn toenmalige vlaamse collega's en medewerkers hadden datzelfde gevoel, overigens. Mijn waalse medewerkers daarentegen (Luikenaars, o.a.) voelden zich er veel meer "thuis", en hoe dat precies komt kan ik enkel verklaren doordat zij Brussel als franstalige stad zagen en zien, zoals ook buitenlanders doen, overigens. Ik weet dat de vlaamse brusselaars dat helemaal anders zien, en ik begrijp vanzelfsprekend dat zij Brussel als "hun" stad ervaren, en er zich bijgevolg thuisvoelen. Ik weet ook dat zij veel meer talen- en cultuurdiversiteit gewoon zijn dan de doorsnee vlaming (én de doorsnee waal, for that matter), en dat zij als het er op aankomt persoonlijk ook veel weerbaarder zijn dan de meeste vlamingen. Een brusselaar moet immers dagdagelijks in Brussel leven en bestaan, wijl de slechts in de stad werkende vlamingen 's avonds en tijdens het weekend Brussel de rug kunnen toekeren, en dat meestal ook doen. Ik begrijp dan ook dat veel vlaamse brusselaars de verdere verfransing en het franstalig extremisme (of welkdanig ander extremisme) met lede ogen bekijken, en zich daarbij door Vlaanderen en de vlamingen in de steek gelaten voelen. Tja, het is nu eenmaal niet anders, vrees ik. Voor wat meer algemeen de evolutie der vlaams/franstalige verhoudingen in België betreft, denk ik dat we inmiddels op een punt gekomen zijn waar elk expliciet "gebaar van goede wil" al snel verkeerd begrepen kan worden als een inmenging in andermans zaken, een betutteling, of zelfs een kwaadwillige geste. Ik vrees dat men al te lang onhandig gesleuteld heeft aan allerlei structureel onzinnige toestanden, keuzebeslissingen en overeenkomsten, die telkens aan beide zijden van de taalgrens een totaal tegengestelde interpretatie kenden, hetgeen men bovendien telkens bij voorbaat wist. Het kan niet anders, of dat loopt ooit goed mis, natuurlijk. Naar mijn mening is het dan ook absoluut nodig van in België een grote staatkundige schoonmaak te houden middels een serieuze staatshervorming, die op korte termijn tot confederalisme moet leiden. Slaagt men daar niet in, dan zal op de duur een splitsing onvermijdelijk zijn, waarbij Vlaanderen onafhankelijk zal worden (Vlaanderen kan dat economisch aan), en Wallonië aansluiting zal zoeken bij Frankrijk (en daarin zal slagen : Frankrijk zal nooit NON zeggen aan een franstalige regio). Het beste wat Brussel dan kan doen, is "onafhankelijk" (nou ja) onder europese vleugels te schuilen. De vraag in welke mate één en ander al dan niet een voordeel zal zijn voor respectievelijk Vlaanderen, Wallonië en Brussel, doet weinig ter zake : het zal eenvoudigweg onvermijdelijk zijn. Immers : een terugkeer naar een unitair België is ondenkbaar, de federale staatsstructuur blijkt overduidelijk niet (meer) te werken, dus wat rest er nog qua mogelijkheden als de stap naar confederalisme niet zou lukken ? Een stuk of vier lieden met voldoende staatsmanschap kunnen daar in slagen, met passende inachtneming van de vlaamse, waalse en brusselse belangen. Het volstaat die lieden te vinden, maar toegegeven, ik zou niet weten w�*�*r. Wie daartoe in België de nodige talenten heeft, wil al lang niets met onze typische particratie-politiek te maken hebben. Tja, wat doe je er aan. |
|
![]() |
![]() |
#97 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Het blijkt meer dan ooit in belgique: Flamin, paie et tais toi |
|
![]() |
![]() |
#98 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() @ Hallebarde :
hartelijk dank voor je bijdrage. Ik word een beetje moe nu, en ik denk dat ik er goed aan doe te gaan slapen. Ik hoop dat we onze dialoog op een ander ogenblik kunnen verderzetten. Vriendelijke groeten vanuit Brussel Hoofdstad/Bruxelles Capitale/Brüssel Hauptstadt, djimi
![]() |
![]() |
#99 |
Minister-President
|
![]() Ik denk dat we eerst en vooral het probleem Brussel ( dat voornamelijk een taalprobleem is ) moeten afscheiden van de rest .
Volgens mij hebben de meeste Vlamingen idd geen voeling meer met Brussel ( enkel nog de herinnering aan de gevoerde taalstrijd belemmert nog een beetje), maar moeten we ons richten op de regio's Vlaanderen en Walloniê! Daar moeten we proberen om hefbomen in handen te krijgen die de leiders van die twee gewesten in de mogelijkheid stellen om VERSCHILLENDE maatregelen te nemen , optimaal voor hun gewest. Ik vermoed dat we daarin wel zullen slagen, als we Brussel uit de discussie halen. Met tijdelijke en transparente hulp van Vlaanderen, kan ook Wallonië er weer bovenop komen, daar ben ik van overtuigd. Trouwens op die manier kan men de respectievelijke regeringen op hun resultaten beoordelen. De Franstalige Brusselaars zijn eigenlijk de stokken in de wielen : ze verlammen de hele regeringsvorming en het hele land en denken enkel en alleen aan de eisen om hun Franse taal te laten overheersen, de rest kan hun gestolen worden!! De Walen zijn hier de dupe van, want over hen wordt in de franstalige krant weinig gezegd en geschreven. Trouwens als Brussel een europese regio wordt , zal het Frans rap plaats maken voor het Engels en zal de franstalige bevolking een minderheid worden. Om een ideetje te hebben over die franstalige Brusselse bevolking zou je eens moeten de reacties lezen op het forum van Le Soir: Dat is idd aansporen tot haat !!! Laatst gewijzigd door omaplop : 15 december 2007 om 10:36. |
![]() |
![]() |
#100 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het zijn trouwens niet alleen Brussel en de faciliteitengemeenten die op het spel staan. |
|
![]() |