Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 december 2007, 20:06   #81
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
Maar dit is toch volledig betekenisloos?

God is vlees geworden als zijn incarnatie Jezus Christus maar is ook het Woord en eigenlijk is Jezus ook zijn Zoon.

Lijkt mij eerlijk gezegd eerder verstoppertje spelen achter woorden.
Om het te begrijpen moet je de proloog van Johannes lezen.
In het begin was het Woord,
en het Woord was bij God
en het Woord was God. (Joh.1,1)

En het Woord is Vlees geworden en heeft onder ons gewoond. (Joh.1,14)

Jezus is het Woord van God. Er is sprake van een 'pre-existentie' van de Zoon, als eerstgeborene van heel de schepping, (Kol.1,15) die middelaar was in de Schepping.(Kol.1,16) Hij was het scheppende Woord van God.
Kol.1,15-17
[15] Hij is het beeld van de onzichtbare God,
de eerstgeborene van heel de schepping.
[16] Want in Hem is alles geschapen, in de hemel en op de aarde,
het zichtbare en het onzichtbare, tronen en hoogheden,
heerschappijen en machten.
Alles is door Hem en voor Hem geschapen.
[17] Hij bestaat vóór alles en alles bestaat in Hem.

Dit Woord is vlees geworden: de Zoon werd geboren op aarde, geïncarneerd en TEN VOLLE mens geworden in Jezus Christus.

Laatst gewijzigd door Judokus : 22 december 2007 om 20:07.
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2007, 10:45   #82
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
Om het te begrijpen moet je de proloog van Johannes lezen.
In het begin was het Woord,
en het Woord was bij God
en het Woord was God. (Joh.1,1)
Het woord staat hier niet voor Jezus, maar is hier slechts een concept. In weze is deze regel nog in lijn met de logos in de Griekse filosofie.

- "het Woord was bij God" : Dit duidt er enkel op dat het Woord niet gelijkgesteld mag worden aan God zelf. Heeft geen andere betekenis.
- "het Woord was God" : Heb ik al vaak de opmerking over gemaakt dat er gewoon theos staat, wat niet zomaar vertaald kan worden als "God".

Citaat:
En het Woord is Vlees geworden en heeft onder ons gewoond. (Joh.1,14)
Hier verlaat Johannes de Griekse filosofie. De goddelijke gedachte is hier (als Jezus) materie geworden. Men kan hieruit echter niet zomaar de conclusie trekken dat Jezus gelijkgesteld mag worden met de Logos. Een belichaming van een concept mag niet verward worden met het concept zelf. Als ik zeg dat Pater Damiaan de belichaming is van de naasteliefde, wil dit ook niet zeggen dat ik zou beweren dat Pater Damiaan de naasteliefde zelf is, dat Pater Damiaan altijd heeft bestaan of een deel van God is.

Citaat:
[15] Hij is het beeld van de onzichtbare God,
de eerstgeborene van heel de schepping.
[16] Want in Hem is alles geschapen, in de hemel en op de aarde,
het zichtbare en het onzichtbare, tronen en hoogheden,
heerschappijen en machten.
[17] Hij bestaat vóór alles en alles bestaat in Hem.
"Beeld van de onzichtbare God" lijkt mij juist te alluderen op het mens-zijn van Jezus. Is dat geen verwijzing naar Gen.1,26? Voor mij staat hier niets meer dan dat Jezus gelijkgesteld wordt met een "perfecte" (pre-zondeval) mens.
Oud 23 december 2007, 16:28   #83
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
"Beeld van de onzichtbare God" lijkt mij juist te alluderen op het mens-zijn van Jezus. Is dat geen verwijzing naar Gen.1,26? Voor mij staat hier niets meer dan dat Jezus gelijkgesteld wordt met een "perfecte" (pre-zondeval) mens.
Wat doe je dan met de theologie dat de Zoon 'middelaar' was (als Gods Woord 'de Logos') in de Schepping?
Citaat:
Kol.1,16-17
Hij bestaat vóór alles en alles bestaat in Hem.

Laatst gewijzigd door Judokus : 23 december 2007 om 16:29.
Oud 23 december 2007, 16:48   #84
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Het woord staat hier niet voor Jezus, maar is hier slechts een concept. In weze is deze regel nog in lijn met de logos in de Griekse filosofie.
De evangelist duidde zeker op Jezus, gezien wat volgt en gezien hij dit doelbewust in het begin van zijn evangelie zet.
Citaat:
- "het Woord was bij God" : Dit duidt er enkel op dat het Woord niet gelijkgesteld mag worden aan God zelf. Heeft geen andere betekenis.
- "het Woord was God" : Heb ik al vaak de opmerking over gemaakt dat er gewoon theos staat, wat niet zomaar vertaald kan worden als "God".
Theos betekent wel degelijk God, aldus elk Grieks woordenboek
Citaat:
Hier verlaat Johannes de Griekse filosofie. De goddelijke gedachte is hier (als Jezus) materie geworden. Men kan hieruit echter niet zomaar de conclusie trekken dat Jezus gelijkgesteld mag worden met de Logos. Een belichaming van een concept mag niet verward worden met het concept zelf. Als ik zeg dat Pater Damiaan de belichaming is van de naasteliefde, wil dit ook niet zeggen dat ik zou beweren dat Pater Damiaan de naasteliefde zelf is, dat Pater Damiaan altijd heeft bestaan of een deel van God is.
Als u ook rekening houdt met de andere literatuur die deze evangelist schreef (eerste brief van Johannes) dan reageert Johannes zeer fel tegen de gnostiek die toen opmars deed, die namelijk de lichamelijkheid van de Zoon ontkende. God is Weldegelijk mens geworden, en Jezus was dus geen 'schijnlichaam' van God. Het Goddelijk Woord (2de persoon van de triniteit) is vlees geworden en echt mens geworden. Het Woord (wat jij noemt 'het concept') valt wél degelijk samen met de 'belichaming' van het concept.

Cfr. 1Joh.1,1:
Citaat:
Wat bestond vanaf het begin, wat wij hebben gehoord, wat wij met onze ogen hebben gezien, wat wij hebben aanschouwd en onze handen hebben aangeraakt: het Woord dat Leven is – daarover spreken wij.
Het Woord (ho LOGOS) hebben ze aangeraakt! Het kan haast niet fysieker verwoord worden. Jezus valt volgens Johannes tot in zijn volle lichamelijkheid samen met het Woord: in Hem is al het Leven.

Citaat:
Hij is God die zichtbaar wordt, met name wat we op Kerstmis gedenken: Et incarnatus est.

Laatst gewijzigd door Judokus : 23 december 2007 om 16:51.
Oud 23 december 2007, 17:26   #85
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Interessant stukje op Frontaal Naakt: KERSTMYTHEN

Hoezo Jozef was van het geslacht van David? Jozef was toch zijne papa niet?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2007, 17:26   #86
stropkeuh
Parlementslid

stropkeuh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De evangelist duidde zeker op Jezus, gezien wat volgt en gezien hij dit doelbewust in het begin van zijn evangelie zet.Theos betekent wel degelijk God, aldus elk Grieks woordenboek
Als u ook rekening houdt met de andere literatuur die deze evangelist schreef (eerste brief van Johannes) dan reageert Johannes zeer fel tegen de gnostiek die toen opmars deed, die namelijk de lichamelijkheid van de Zoon ontkende. God is Weldegelijk mens geworden, en Jezus was dus geen 'schijnlichaam' van God. Het Goddelijk Woord (2de persoon van de triniteit) is vlees geworden en echt mens geworden. Het Woord (wat jij noemt 'het concept') valt wél degelijk samen met de 'belichaming' van het concept.

Cfr. 1Joh.1,1:

Het Woord (ho LOGOS) hebben ze aangeraakt! Het kan haast niet fysieker verwoord worden. Jezus valt volgens Johannes tot in zijn volle lichamelijkheid samen met het Woord: in Hem is al het Leven.

Hij is God die zichtbaar wordt, met name wat we op Kerstmis gedenken: Et incarnatus est.
Judokus, van harte een Gezegend Kerstfeest gewenst en voorspoedig 2008.
Oud 23 december 2007, 22:22   #87
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Interessant stukje op Frontaal Naakt: KERSTMYTHEN

Hoezo Jozef was van het geslacht van David? Jozef was toch zijne papa niet?
Niets nieuws bijgeleerd, niets schokkends... Wie zich blind staart op objectieve bewijzen ivm het kerstverhaal, mist de gehele boodschap die in dit kerstverhaal gelegen is.
Oud 23 december 2007, 22:25   #88
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropkeuh Bekijk bericht
Judokus, van harte een Gezegend Kerstfeest gewenst en voorspoedig 2008.
Jij ook een Zalige en Inspirerende Kerstmis gewenst, en een gezegend nieuw jaar met alle goeds, gezondheid, vreugde, liefde en voorspoed.
Oud 24 december 2007, 00:43   #89
PollyCorrect
Perm. Vertegenwoordiger VN

PollyCorrect's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
hun gebruiksaanwijzig
oh, je bedoelt de handleiding circe...
PollyCorrect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2007, 02:12   #90
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu
Er zijn hier trouwens ook moslims die mee kerst vieren.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dycore Bekijk bericht
Tja, maar dat zijn er weinigen. Laat ons eerlijk blijven.
Waarschijnlijk niet de meerderheid, maar ik ben geen moslim en vier ook geen kerstmis(en de meeste van mijn vrienden evenmin) Kerstmis wordt niet door iedereen gevierd. Pasen ook niet.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2007, 02:20   #91
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Niets nieuws bijgeleerd, niets schokkends... Wie zich blind staart op objectieve bewijzen ivm het kerstverhaal, mist de gehele boodschap die in dit kerstverhaal gelegen is.
De aartsbisschop van Canterbury* heeft er ook zijn idee over:
Citaat:
Archbishop says nativity 'a legend'
By Sophie Borland
Last Updated: 7:06am GMT 21/12/2007

The Archbishop of Canterbury said yesterday that the Christmas story of the Three Wise Men was nothing but a 'legend'.

Bron :
http://www.telegraph.co.uk/news/main...0/nwise120.xml
(een interview door Mayo op BBC)
* J�*, ik weet 't, een anglicaanse ketter...

Laatst gewijzigd door filosoof : 24 december 2007 om 02:21.
Oud 24 december 2007, 09:02   #92
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PollyCorrect Bekijk bericht
oh, je bedoelt de handleiding circe...
haha! juist! ik vond al dat er precies iets niet klopte bij mijn woordkeuze.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 24 december 2007, 09:14   #93
sn00py
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Waarschijnlijk niet de meerderheid, maar ik ben geen moslim en vier ook geen kerstmis(en de meeste van mijn vrienden evenmin) Kerstmis wordt niet door iedereen gevierd. Pasen ook niet.
Neemt u aanstoot aan kerstversiering aan openbare gebouwen?
sn00py is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2007, 10:49   #94
Bolsjewiek
Minister

Bolsjewiek's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sn00py Bekijk bericht
Ik wel als in die openbare gebouwen het dragen van een hoofddoek verboden is.

Bolsjewiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2007, 10:54   #95
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolsjewiek Bekijk bericht
Ik wel als in die openbare gebouwen het dragen van een hoofddoek verboden is.
volgend jaar gaan ze in plaats van kerststallekes overal ka'abaakes zetten en de kerstboom versieren ze dan met zwarte kubuskes. Dan zijn de commies tenminste content.

o ja: bovenop de kerstoom prijkt dan uiteraard ipv één ster, gewoon een halve maan .

Oud 24 december 2007, 11:06   #96
Bolsjewiek
Minister

Bolsjewiek's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
volgend jaar gaan ze in plaats van kerststallekes overal ka'abaakes zetten en de kerstboom versieren ze dan met zwarte kubuskes. Dan zijn de commies tenminste content.

o ja: bovenop de kerstoom prijkt dan uiteraard ipv één ster, gewoon een halve maan .
Als godsdienstige tekens verboden worden op openbare plaatse, moet dat gelden voor ALLE godsdienstige tekens: van burka's over kerststallen tot kruisbeelden.

Laatst gewijzigd door Bolsjewiek : 24 december 2007 om 11:06.
Bolsjewiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2007, 11:09   #97
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Lincoln merci voor de kerstwensen.
Maar nergens zag ik ooit moslims meedoen met de kerstsfeer hoor, wel hoorde ik discussies of kinderen wel naar sinterklaasfeest konden.
Gelukkig zijn er ook veel moslims die daar geen probleem van maken!
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2007, 11:12   #98
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sn00py Bekijk bericht
Het hangt me de keel uit, j�* Moslims, joden en vrijzinnigen moeten hun opinies verbergen, gans het openbare leven wordt regelmatig overspoeld met jullie gezever, of het nu kerstmis, Pasen, of het Te Deum is.

Laatst gewijzigd door filosoof : 24 december 2007 om 11:15.
Oud 24 december 2007, 11:31   #99
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Het hangt me de keel uit, j�* Moslims, joden en vrijzinnigen moeten hun opinies verbergen, gans het openbare leven wordt regelmatig overspoeld met jullie gezever, of het nu kerstmis, Pasen, of het Te Deum is.
Dat neigt sterk naar seculier fundamentalisme. Met de beste intenties wil je overgaan tot overdadige controle over het religieuze en zijn instituties.

De groeiende groep van seculiere fundamentalisten gevoed door het succes van Richard Dawkins boek ’The God Delusion’. In dat boek schetst Dawkins godsdienst als misleidend en religie als een soort virus dat moet uitgeroeid worden, willen we ooit komen tot "waarheid en goedheid”. Maar helaas weten we uit de tragische geschiedenis van 20ste eeuw waartoe zo’n totalitaire benaderingen leiden.
Oud 24 december 2007, 11:57   #100
Banneling

Standaard

Citaat:
Moslims moeten hun opinies verbergen? Ben jij blind of zo? Je kan geen straat meer inlopen of die fundi's lopen met hun hoofddoeken te provoceren. Gans het openbaar leven wordt er letterlijk mee verspoeld, 365 dagen op 365.
Tegenwoordig vinden de linkse jongens van de VRT het zelfs noodzakelijk om over het parcours van moslims die hun hadj doen in het nieuws te berichten, zelfs dagen naeen. Hebben die linkse ratten zo'n religie-soap van een week al gedaan over Jan met de pet naar Lourdes gaan?
Online is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be