![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Banneling
|
![]() Ik wacht ook nog op weerlegging van mijn posts...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Gouverneur
|
![]() Zodat Wallonië nog wat meer macht krijgt in onze Vlaamse aardkloot?
![]() |
![]() |
#83 | |||||||
Burger
|
![]() Citaat:
Ik zal niet ontkennen dat ik een belgicist ben. Maar daarenboven ben ik ook een Europeaan, die verlangt dat België misschien ooit zou opgaan in een Verenigde staten van Europa, dan raad ik Europa dezelfde leuze aan... Indien een Amerikaan op een forum als leuze "in God we trust" schrijft, is hij dan een nationalist? Of gelooft hij dat gewoon werkelijk? Is hij gewoon gelovig? Of beide? En kan hij die twee zaken dan gerust van elkaar gescheiden houden? Ik vind van wel. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Verder hoeft u niet te beginnen schelden en insinueren dat ik een groot ego heb. Dat heeft hier verder niks mee te maken. Mijn non-argumenten zijn waarschijnlijk de beste argumenten die u tot nog toe gelezen heeft. Want het is ook algemeen geweten dat mensen hun toevlucht nemen tot emotionele uitspraken (waar schuttingtaal, sarcasme, ... bijhoren) als ze in een zwakke positie staan. Dus ofwel heeft u weinig interessants te vertellen, ofwel voelt u zich bedreigd. Tenzij u van beroep socioloog of psycholoog is, kan u mij niet anders vertellen. Indien iemand die dit leest dat wel is, vraag ik hem of haar mij ofwel aan te vullen, of te verbeteren inzake mijn verklaring voor Aeternitas' gebruik van taal en snerende opmerkingen... PS: sorry voor het belet, maar ik heb het wel eens drukken en kan dus niet élke dag een antwoord of argument geven. Dit omdat ik ofwel moet werken ofwel iets opzoek alvorens een antwoord te geven
![]() |
![]() |
#84 |
Burger
|
![]() Omdat een Federale Kieskring het meest democratische is.
De belangrijkste kenmerken van een Westerse democratie zijn: - Scheiding der machten; - Macht aan het volk; - Pluralisme & vrijheid van meningsuiting; - Rechtstaat; - Streven naar gelijke kansen. Als men bij het tweede belandt, moet men volgende redenering volgen: - Democratie = macht aan het volk; - Hoe meer meer macht aan het volk = hoe meer democratie; - Hoe meer volk iets te zeggen in functie van zijn belangen = hoe meer macht ze dus hebben; - hoe pluralistischer men kan zijn en mag kiezen = hoe meer macht men dus heeft = hoe democratischer toegepast wil dat zeggen: Hoe meer partijen of mensen in een partij met een verschillende visie, hoe pluralistischer een partij. Op hoe meer mensen ik kan stemmen, hoe pluralistischer ik zelf kan zijn, omdat ik meer mogelijkheden heb mijn mening te nuanceren a.d.h.v. het vinden van een visie van iemand anders die dichter bij de mijne aanleunt. Hoe meer mensen waarop ik kan stemmen, hoe meer kans ik heb dat ik die persoon met eenzelfde visie vindt. Hoe meer kans ik dus heb op een vorm van macht. Ik, als zijnde een deel van het volk. Sinds iedereen gelijke kansen zou moeten hebben, heeft iedereen de kans op diezelfde vorm van macht, dus heeft iedereen dezelfde kansen om deel uit te maken van de meerderheid van het volk (die dus ook de macht heeft). Als gevolg is een federale kieskring (waarbij ik bv. op Didier Reynders of Elio Di Rupo zou kunnen stemmen) dus democratischer dan wat we nu hebben.
![]() |
#85 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Ik geloof dat men ooit eens een onderzoek deed in Spanje, waarbij men de Belgische toeristen vroeg België aan te duiden op een kaart waar geen landnamen op stonden. De meerderheid was fout. Of waarbij enkele Nederlanders in Vlaanderen aan voorbijgangers vroegen om het waterpeil aan de ene kant van de brug in de gaten te houden terwijl zij een emmer water aan de andere kant leeggoten. Warempel deed de meerderheid dat. Er was zulk een reactie dat men in Nederland hetzelfde onderzoek deed, met hetzelfde resultaat, bij wijze van verontschuldiging... Over "achterlijk" gesproken? Kent u trouwens enkele Amerikanen? Sinds uw mening over hen zo uitgesproken is? Ik hoef er ook niet meteen naartoe, het land zegt me niks, maar ik ken wel wat Amerikanen. Persoonlijk en uit zaken, en ik vrees dat het vooral lieve, warme mensen zijn, net zo dom of slim als de Belg. Ten slotte zou ik nog willen toevoegen dat "frites" een Frans woord is, en dat het "fries" is in het Engels. En dat men zegt "a region of France" en niet "in France". Over de mondialiteit gesproken is het hier niet veel beter. Hoe werelds we ingesteld zijn blijkt maar uit de hulp die we naar ontwikkelingslanden sturen (nog steeds veel te weinig) en waarom allochtonen die perfect Nederlandstalig zijn het toch moeilijker hebben aangenomen te worden. Of waarom mensen multiculturaliteit vrezen en stemmen voor een partij die veroordeeld is voor racisme, zichzelf opnieuw opricht en openlijk zegt dat ze in wezen hetzelfde gebleven zijn. Zijn wij dan zo mondiaal? Of slim?? Ten slotte is "men word" met "-dt" en dus "men wordt". Simpele regel, niet? Derde persoon enkelvoud = stam + -t (stam = infinitief - "-en") Gelukkig zijn wij zoveel slimmer dan de gemiddelde Amerikaan... ![]()
![]() |
![]() |
#86 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
Burger
|
![]() Dewelke? Zag ik iets over het hoofd...
Groetjes.