![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's. Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een privé auto kan ook opp zekere hoogte aan productie bijdragen. Een tuinslang, een schroevendraaier, een balpen, ....? Allemaal collectief bezit?
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Je kan onmogelijk al mijn productiemiddelen afnemen, tenzij je mijn handen etc. wil afnemen en als collectief bezit beschouwen. Nu blijk jij toevallig beter en meer te werken als anderen. Je levert meer 'arbeid' naast uw job. Er moet zelfs geen handel zijn, door die extra arbeid zal je uiteindelijk meer welvaart genereren. Nu heb je twee mogelijkheden: 1) Je moet je extra welvaart afstaan aan de gemeenschap. Resultaat: Je hebt geen incentive meer voor extra arbeid. 2) Je mag die extra welvaart bijhouden. Resultaat: De welvaart is niet meer optimaal verdeeld. Dat is de fundamentele vraag, waarop ik geen antwoord krijg.
![]() |
![]() |
#83 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het is helemaal niet de bedoeling om de kleine slager op de hoek te nationaliseren, voor hem verandert er in feite weinig, die mag gewoon doorgaan, en moet gewone belasting betalen als nu... En die mag meer verdienen als hij dat zal kunnen, zolang hij maar niemand in dienst neemt, en zelf zijn rijkdom kan produceren. Hij zal uiteraard wel moeten samenwerken op het gebied van planning van economische zaken. Het komt uiteindelijk zelfs in hun voordeel, omdat de kleine zelfstandige tegenwoordig plat-geconcurreerd worden door de multinationals... Zoals je ondertussen misschien wel hebt gezien, gaat Marxisme dus vooral in tegen kapitaalsaccumulatie door loondienst, en dat kan niet. Daar moet iets aan veranderen. Bovendien waarom zou werken voor een gemeenschap, wat in sleutelsectoren dan wel zal gebeuren, een demper betekenen op de inventiviteit, zolang mensen zien dat het een goed en democratisch systeem is, zullen ze over het algemeen graag meewerken. Dus het antwoord op Tomb's vraag is genuanceerd, als je je aanpast kan je een deel van je inkomsten houden!
![]() |
![]() |
#84 | ||
|
![]() Citaat:
Dan is het antwoord daar steevast op dat als het verschil 'te' groot wordt, je weer mijn fortuin gaat 'herverdelen', maar dan kom je terug bij het eerste bezwaar aan: Waarom zou ik dan het extra werk leveren? No more incentive, met alle gevolgen vandien.
![]() |
![]() |
#85 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Trotski stelde trouwens zelf voor om een verschil aan inkomen van factor 4 voor te stellen... Uiteraard groeit zo een kloof, maar die zal niet eindeloos blijven groeien, omdat een menselijk leven ook maar eindig is... en dat is een punt waar we wel voor staan, dat is dat we geen erfrecht willen geven... Iedereen moet met dezelfde middelen en kansen aan zijn arbeid kunnen beginnen! Dus zolang je je aan de regels houdt van de economie, je dus aan de marktprijzen verkoopt, en je geen mensen in dienst neemt, is er geen enkel probleem. Als je denkt het beter te kunnen doen dan de staat, ga gerust je gang...
![]() |
![]() |
#86 | ||
|
![]() Citaat:
Wat is op de kap van iemand anders mijn fortuin vergaren? Als iemand wenst zijn arbeid (=productiemiddel) te verkopen aan een bepaalde prijs, mag ik die prijs dan betalen? Kwa erfrecht kan ik u volgen. Toch denk ik dat dat in de praktijk onmogelijk is. Mensen zullen blijven geld doorgeven aan hun kinderen. Het lijkt me trouwens ook duidelijk dat als ruilhandel toch mag, ik wel dingen zal ruilen met mijn kinderen tot zij practisch alles bezitten etc. etc. Eens je zelf kinderen hebt, zal je snappen dat je dat niet kan tegenhouden. Welke andere oplossingen zijn er voor het probleem van de gelijke kansen? Dat communistisch systeem begint er trouwens verdacht kapitalistisch uit te zien.
![]() |
![]() |
#87 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik had het wel over kleinschalige ruilhandel, zijt maar zeker dat ge zult worden tegengehouden als ge u niet houdt aan de economische principes van de geplande economie... Het gaat trouwens over ruil van gelijkwaardige goederen...
En als het gaat over arbeid, dat is duidelijk, niemand mag zich door een particulier laten inlijven, zelfs niet vrijwillig... Omdat mensen geen koopwaar zijn! en als men anderen voor je laat werken, en je daar winst uit haalt, dan haal je winst op de kap van de arbeider... Dat is uitbuiting, vrijwillig of niet! Dus de bedoeling van Planeconomie... is niet dat iedereen compleet gelijk is (uniformpjes uit N Korea) maar het gaat over gelijkheid in macht (directe sowjetdemocratie of dictatuur van het proletariaat) gelijkheid aan kansen, gelijkheid aan basisdiensten (onderwijs, vervoer, voedsel...) en een redelijk hoog minimumsalaris + werk voor iedereen onder goede omstandigheden... En daarvoor moet eerst de oorzaak van alle kwaad (volgens Einstein) verwijderd worden, namelijk de vrije markt en het kapitalisme... Bovendien, je moet ook rekeninghouden dat de mentaliteit van mensen wijzigbaar is, de mens is een product van zijn maatschappij... In een sociale maatschappij, zullen de kinderen kinderen zijn van het volk, niet specifiek van individuen... Zij zullen zo geaccepteerd worden, als de kinderen van een groep... Uiteraard bestaat er nog die band, maar de kinderen, maar die zal niet meer die zijn van beschermheer en voorziener van toekomst... daar zorgt de gemeenschap voor!
![]() |
#88 |
|
![]() Goed, een kloof arm/rijk is tegenwoordig dus geen probleem meer voor het communisme.
Ik keer terug naar mijn vragen: 1. Wie doet de planning? Laat me raden: Een democratisch systeem. Laat ons nu even aannemen dat dat mogelijk is. Nu heb je de productie laten bepalen door de meerderheid. In een kapitalistisch systeem zit je met een planning door de meest competente handen. (zeker als je het over meerdere generaties bekijkt, omdat dan het golden-spoon effect van het erfrecht niet terzake is). Wie denk je dat voor het meeste economische groei gaat zorgen? De meest competente, of de meerderheid? 2. Mag ik mijn diensten verkopen aan iemand anders? Of ruilen, maar uiteindelijk is ruilen hetzelfde als verkopen, maar dan met een hogere transactiekost. Dat snap je zelf wel, maar indien je het niet snapt staat hier een uitleg waarom: http://netec.wustl.edu/WoPEc/soft/laucrdeep00.18.html Kort gezegd heb je voor ruilhandel een dubbel voorval nodig: Ik moet de goederen willen die de andere nodig heeft terwijl hij mijn goederen nodig heeft. Met geld is dat niet zo.
![]() |
#89 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Trouwens in een democratie gebeurt hetzelfde: de incompetente leider wordt uiteindelijk wel afgezet. En dat gebeurt niet in 'generaties', maar in 'jaren'.
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#91 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ten tweede, wie zal voor economische groei zorgen... We moeten ons eerst de vraag stellen, wat is economische groei... Dat is volgens mij de globale productie en dus ook de globale koopkracht vergroten... Daar is niet het werk van individuën dat een rol speelt, als wel de arbeid die geleverd wordt... Groei is er in een geplande economie altijd, al blijft die langzamerhand minderen, totdat de top is bereikt... maar die groei stijgt omdat de productie efficiënter is gericht op de noden van de bevolking! en omdat in de tijd door betere kwaliteit sommige instrumenten minder moeten geproduceerd worden, dus komt er arbeidstijd vrij voor groei... Maar de eerste voorwaarde voor een stabiele groei, is een volledige tewerkstelling en een productie die volledig gericht is op de consument, dus de werknemer! Ten derde, inderdaad, dus tegen ruil is er geen enkel bezwaar, zolang die ruil maar volgens gelijke waarden gebeurd, niet volgens de wet van vraag en aanbod, als wel volgens de echte waarde van een stof in nuttige arbeidstijd... Dus arbeid kan geruild worden... Maar als je iemand in dienst neemt, doe je dat zowiezo om je winst te vergroten, als je dat doet, wil dat zeggen dat je arbeid afneemt van je werknemer... Indien de beloning voor de arbeid eerlijk verdeeld zou worden, heeft de werkgever daar namelijk geen voordeel bij!
![]() |
![]() |
#92 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#93 | ||
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#94 | ||
|
![]() Citaat:
2. Hoe bepaal je de echte waarde van het eindproduct? Geef me eens een voorbeeld.
![]() |
![]() |
#95 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Van koeien heeft het regenwoud niks te vrezen.
![]() |
![]() |
#96 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het is nu eenmaal niet rendabel om 1 ha te irrigeren, 1 ha met een tractor te bewerken, voor 1 ha een kar te kopen om mest naar je veld te kunnen brengen (die kan je met de opbrengst daarvan trouwens ook niet kopen). Theoretisch heb je een punt. In praktijk is het veel beter dat de overheid ipv land te verdelen iedereen scholing geeft, of een basisinkomen zo u wilt. Daar is je land veel meer mee. En dat financier je dan maar met belasting op oa land. Dat is geen probleem, want dat wordt veel productiever gebruikt.
![]() |
![]() |
#97 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#98 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
2. De waarde van het eindproduct wordt bepaald door het aantal uren arbeid dat erin kruipt... Dus bijvoorbeeld een trui van 1 kilo wol, kost de uren die de boer nodig had voor schapenvoer te kweken, de schapen te scheren, om de wol te klossen, te breien, de kosten van vervanging van productiemiddelen... Maar het komt dus neer op een vergoeding voor de totale geleverde arbeid, waarbij alle arbeid als evenwaardig wordt aanzien!
![]() |
![]() |
#99 |
Europees Commissaris
|
![]() oeps, dubbel
![]()
![]() |
#100 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat: