![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Jamaar jamaar, niet zomaar een tijdsdimensie toevoegen zonder iets over de omloopsnelheid te zeggen hé!
![]() |
![]() |
#82 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Naar het MRI forum, gij...
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat ben ik blij dat je met totaal irrelevante opmerkingen komt. Dat kan alleen maar bewijzen dat het waar is, wat ik stel.^^
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen, ik heb net aangetoond dat je conclusie fout is.
Laatst gewijzigd door Kallikles : 8 januari 2008 om 20:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zie, jij zegt 'je weet niet of alles tegelijkertijd te koop staat!' en 'je weet niet of al dat geld in omloop is!'. Maar beide zaken zijn compleet irrelevant. Als in beide gevallen slechts 5 producten te koop staan en slechts 50% van het geld in omloop is, dan nog is in het ene geval elke prijs dubbel zo veel als in het andere geval. Ergo, inflatie - prijsstijgingen - is een monetair fenomeen. Snap je dat zowat, of moet ik het in het langer en breder gaan uitleggen?
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Snap je dat zowat, of moet ik het in het langer en breder gaan uitleggen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In het magische dorp, waar van de ene op de andere dag de totale geldhoeveelheid is verdubbeld - en iedereen in monetaire termen evenveel heeft - is dat natuurlijk zo. Waarom zou iemand in hemelsnaam 'minder' of 'meer' kopen als zijn geld nog steeds identiek evenveel waar is, enkel het is 2 keer meer uitgedrukt. Daar is geen enkele rationele reden voor. (Mss dat hij het leuk vindt ofzo.) Maar oké. Blijkbaar ben je zo'n geweldige expert (haha). Probeer mij eens met een cijfervoorbeeldje uit te leggen dat inflatie geen monetair fenomeen zou zijn? Enfin, leg mij bijvoorbeeld eens uit hoe prijzen kunnen stijgen, zonder dat er nieuw geld beschikbaar is om die prijzen te betalen?
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voor de laatste keer: Jij stelt: 100 euro, 10 goederen --> prijs = 10 euro 200 euro, 10 goederen --> prijs = 20 euro Ik zeg: Ok, stel dat we inderdaad een initiële situatie hebben met M=100€, Q=10 en P=10 en dan een monetaire expansie kennen naar M'=200€. Dan is het fout om te concluderen dat P'=20€. Je hebt eenvoudig weg niet genoeg gegevens om dit te concluderen. Om toch tot die conclusie te komen, moet je bijkomende hypothesen maken, en dus reeds vooropstellen wat je juist probeert te bewijzen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() En leg me dan eens uit waarom we niet mogen aannemen dat de omloopsnelheid hetzelfde blijft?
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
|
![]() Het lijkt me vrij aannemelijk dat de omloopsnelheid van geld zal toenemen bij 'n plotse verdubbeling van de geldhoeveelheid - dat zou de conclusies alleen maar versterken natuurlijk.
![]() |
![]() |
#92 |
Minister-President
|
![]() Ik denk dat er gewoon een beter voorbeeld geformuleerd moet worden. Ik zie twee problemen met dit voorbeeld.
1) Inflatie lijkt aannemelijk maar volgt er niet noodzakelijkerwijs uit. Als alle ontvangers van het nieuwe geld bijvoorbeeld een voorkeur hebben om hun 'amount of cash to own' te vergroten met het net ontvangen geld dan leidt dat volgens mij niet tot inflatie. 2) Als we de aannemelijke aanname volgen dan legt het inderdaad uit dat monetaire expansie tot inflatie leidt. Het legt echter niet uit waarom dit een probleem is (de eerste ontvangers van het nieuw gecreëerde geld die hierdoor profiteren ten koste van de anderen)
![]() |
![]() |
#93 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ceteris Paribus, weet je wel. Als er maar 10 producten zijn, kunnen er maar 10 gekocht worden. Tegen een gemiddelde prijs van 10 danwel 20. All things being equal, liggen de prijze in het 2de dubbel zo hoog. En dan nog. Spaargeld is niet 'uit de economie'... Citaat:
Dan leg ik het wat verder uit en voeg ik personen in de economie, waarvan persoon x 'ineens' €50 krijgt. Geldcreatie, waarbij de rest zoveel procentueel verliest, maar niks nominaal.
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
|
![]() Citaat:
De aanname is inderdaad dat die vraag naar cash om bij te houden niet toeneemt en de geldgroei absorbeert. Je merkt terecht op dat dat onder de ceteris paribus-veronderstelling valt, het is aan de tegenstander van de monetaire verklaring om aan te tonen dat die veronderstelling niet redelijk is en dat de vraag naar geld-om-bij-te-houden zal toenemen en de hele stijging van de geldhoeveelheid zal opvangen.
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Maar zelfs dan nog? Stel dat de 'stijging van de geldhoeveelheid' compleet wordt geabsorbeerd door een stel halve garen die al het geld willen oppotten.
Dat verandert niets aan het feit dat er evenveel goederen en meer geld in de economie is. Het verandert niets aan het feit dat deze personen nu rijker zijn. Als zij hun demand-for-cash-to-hold echter tot in het oneindige willen vergroten, betekent dat er geen enkel goed is dat hen kan overtuigen om er geld in te investeren. Maar de psychic revenue (door geld bij te houden) stijgt ook... Geen goed in de winkel kopen - cash to hold - is ook een consumptie goed. Het genot van naar een stel geldbriefjes te kijken. Neen? Enfin, 'k heb wat moeite het te formuleren en ik moet dringend gaan leren wat Plato over de kosmos zei.
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Voor de 3de keer dat ik dat moet leren,verdomme.
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Haha! Het is aan de tegenstander om de onjuistheid van jullie arbitraire hypotheses aan te tonen! Aan dat soort pseudowetenschap verspil ik geen aandacht meer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Weet je. Geef eens een alternatief verklaringsmodel voor inflatie?
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | ||
|
![]() Citaat:
Voor hetzelfde geld (pun intended) zijn er inderdaad factoren die endogeen zijn, maar in een richting die het effect van monetaire groei net versterkt. Dat lijkt me zelfs niet eens zo'n zotte hypothese. Je stelt bv. : Citaat:
![]() |
![]() |