![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#82 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() Maar ja we zullen zien. Van mij mogen ze gerust toetreden, net als heel de Balkan, Noorwegen, Ijsland, Oekraïne en Belarus. Alleen zal het nog lang duren voor de meeste van die landen klaar zijn of willen toetreden. Of al even belangrijk: voor de EU klaar is om hen er bij te laten komen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ik zou het eerlijk gezegd niet weten of ze ooit toetreden. Mijn gevoel is van niet maar langs de andere kant.. Ze komen nu al bij Schengen, iets wat tot voor kort ondenkbaar was. (Ik heb horen vertellen dat het plotseling sluiten van de grens en het intensief controleren van elke auto door Duitsland een beetje geholpen heeft voor hun toetreding. ![]() Citaat:
Citaat:
Zo wijzen studies uit dat de uitbreiding met de 10 oost-blok landen rond de 2 procent groei creëert in de oude lidstaten. Maar eurosceptici 'vergeten' dat maar al te graag en wijzen enkel op transfers. (En voor wie de vergelijking met België wilt maken: Gaat niet op. Zoals al zo vaak verteld werd, binnen België zijn ze ondoorzichtig en helpen ze niet) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Burger
|
![]() Bedankt voor de verduidelijking betreffende Zwitserland en Noorwegen. Ik had al zo'n vermoeden kunnen halen uit wat ik hier las.
Toch denk ik dat ook Zwitserland op termijn zal toetreden tot de EU. Ik denk nog steeds dat hun geografische locatie bepaalde nadelen met zich mee zal brengen. Wat denk jij hiervan "vooruit"? |
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Nu zeg nooit nooit natuurlijk. Als doorheen de jaren Europa steeds beter gaat beginnen samenwerken en de Zwitsers de voordelen daarvan zien, en als ze bovendien wat meer uit hun eigen bergdalletje komen dan kan alles veranderen. Maar voorlopig in elk geval niet. Maar ik zeg het, ik ken Zwitserland niet goed genoeg. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Je kan dat een slechte evolutie vinden, maar ik denk persoonlijk dat het beter is. In elk geval beter dan 1 of 2 superstaten die de hele wereld domineren. Ik heb sowieso geen goesting om afhankelijk te zijn van Rusland of China. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Minister
|
![]() Citaat:
de vraag is alleen .... is die afhankelijkheid te vermijden ? en is de afhankelijkheid van de arabische landen te stoppen ?
![]() |
![]() |
#89 |
Burger
|
![]() Volledig mee eens!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Burger
|
![]() Er komt ook een tijd wanneer olie en gas niet langer de dominantste energiebron worden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Ik denk toch dat de culturele factor moet meespelen, nl. heeft het land een Europese cultuur, geschiedenis en voeling met het Europees denken?
![]() |
#93 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En het is eigenlijk geen conflict tussen Moldaviërs en Oekraïeners en Russen. In de rest van Moldavië wonen ook heel wat Oekraïners en Russen, terwijl in Transdnestrië ook veel Moldaviërs wonen. (en ook nog veel zigeuners, etc.) Ik merkte weinig etnische spanningen. (in tegenstelling tot bvb. in de Baltische landen of Kyrgyzstan) Het is meer een conflict tussen het regime in Tiraspol en dat in Kisinov. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Rusland bvb. hoort geografisch ook tot Europa (voor een stuk toch), en zij hebben een heel andere cultuur en geschiedenis. Maar vermits zij op het Europese continent liggen is het ook Europees... Hetzelfde geldt voor bvb. Albanië, het land heeft een heel andere cultuur, religie en geschiedenis dan West-Europa, maar is wel Europees. Of Turkije, Turkije behoorde zowel in de oudheid, middeleeuwen als tot in de 19de eeuw tot dezelfde cultuur en deelde dezelfde geschiedenis met Griekenland, Griekenland is nu een vrij succesvol lid van de EU. (hoewel in de jaren '80 bvb. Willy brandt tegen Griekse toetreding was omdat het land niet Westers genoeg zou zijn) Maakt religie het verschil? Dan behoren Georgië, Armenië en Libanon tot Europa maar Bosnië, Turkije en Albanië niet. Dat klopt evenwel niet, want Albanië bvb. heeft een cultuur die toch nog dichter bij de Belgische staat dan bvb. Armenië of Libanon. Er is cultureel weinig verschil tussen christelijke en islamitische Libanezen, Russen, Albanezen, Bosniërs, etc. En bijna de helft van de Grieken hebben hun roots in Turkije. (en omgekeerd, talloze Turken stammen af van Grieken en hebben ook een van het Grieks afgeleide naam) Maakt uiterlijk het verschil? Dan behoort Georgië meer tot Europa dan bvb. Albanië, want Georgiërs zien er blanker en Europeser uit, terwijl hun cultuur, geschiedenis en mentaliteit echt wel mijlenver van de West-Europese staat. Tenslotte is het zonder meer waar dat Canada, Australië, Nieuw-Zeeland EN de VS veel dichter staan bij de West-Europese cultuur en geschiedenis dan landen als Bulgarije of de Oekraïne. Laatst gewijzigd door tomm : 2 januari 2008 om 13:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik denk dat de invloed van de ex-Soviets op West-Europa dan veel groter wordt dan omgekeerd, want Russen passen zich zelden aan. Het gros van de EU-bevolking zou dan ook in de voormalige Sovjet-Unie en Oost-Europa wonen, terwijl er ook talloze Russen, Oekraïeners, Georgiërs, etc. zich in West-Europa zouden vestigen. Laatst gewijzigd door tomm : 2 januari 2008 om 14:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door kelt : 2 januari 2008 om 14:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De Russen daarentegen zijn erin geslaagd totaal verschillende culturen als de Mongoolse, Kaukasische en de Moldavische te russificeren, met de harde hand weliswaar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Toch geloof ik ergens wel dat er dingen zijn die "Europees" zijn : Europeanan zijn in het algemeen blank, christelijk (of hebben "christelijke wortels"), spreken een Indo-Europese taal en hanteren een alfabet dat afgeleid is van het Oud-Griekse. Ik besef ook wel dat heel wat Europeanen niet aan al deze eigenschappen voldoen, maar het zijn zulke dingen die toch maken dat wij meer met Italianen gemeen hebben dan bijvoorbeeld met Vietnamezen...
![]() |
#99 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
Burger
|
![]() Citaat:
We moeten inderdaad multicultureel gaan denken als we een eengemaakt Europa willen vormen. Voor mij is het Europees denken, toekomstgericht dan, veel belangrijker dan de diversiteit aan cultuur, wat ik dan weer als een pluspunt aanschouw. Een Europa met culturele diversiteit is een collectieve rijkdom. Laatst gewijzigd door Zam : 2 januari 2008 om 16:23. |
|
![]() |
![]() |