![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
Bekijk resultaten enquête: Zal de GW 'hysterie' verdwijnen? | |||
Ja, ook al is het waar. |
![]() ![]() ![]() |
15 | 15,96% |
Ja, want het is (grotendeels) nonsens. |
![]() ![]() ![]() |
26 | 27,66% |
Neen, want het is waar. |
![]() ![]() ![]() |
30 | 31,91% |
Neen, ook al is het (grotendeels) onzin. |
![]() ![]() ![]() |
19 | 20,21% |
Ik weet het niet |
![]() ![]() ![]() |
4 | 4,26% |
Aantal stemmers: 94. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#981 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De echte beschrijving van het broeikas effect kan beschreven worden als: de temperatuur van de "bovenste zwarte laag" van de atmosfeer moet aan zulke (zwart lichaam) temperatuur zijn dat er evenwicht is tussen ingestraalde vermogen en uitgestraalde IR straling. Hoe hoger die laatste zwarte laag is, hoe warmer het beneden moet zijn om via de adiabaat op die hoogte aan de juiste temperatuur van ongeveer -17 te komen. In werkelijkheid is de bovenste zwarte laag functie van de golflengte, volgens de absorptie. Voor sommige golflengten waar veel absorptie is, ligt die laag heel hoog, voor andere waar de atmosfeer transparant is, ligt die aan het oppervlak. Citaat:
Citaat:
GANS DE KLOE van het broeikas effect is dat de gassen die de IR straling uitzenden ginderboven zitten, en dus kouder zijn, en dus MINDER uitstralen dan ze zouden uitstralen moesten ze lager zitten, en warmer zijn. Citaat:
De atmosfeer is NIET in thermisch evenwicht ! Citaat:
Citaat:
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 10 augustus 2013 om 06:00. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#982 | ||||||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
|
||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#983 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#984 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Infowars.com is niet acceptabel, ofwel bent u totaal onwetend op dat vlak ofwel mailcieus. Het spijt me, maar met die houding zou u nooit een thesis hebben kunnen produceren die niet door een (fundi?) promotor zou zijn afgebrand tot de grond en waarbij u met pek en veren zou overgoten Zijn en weggedragen. Maar blijkbaar bent u sinds die tijd zoveel wijzer geworden, dat die fundamentele regel niet meer nodig is. U bouwt tegenwoordig op zand en pronkt met scheve en ingevallen bouwsels, maar wie er iets van zegt is een fundi? Laatst gewijzigd door parcifal : 10 augustus 2013 om 08:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#985 | ||
Banneling
|
![]() Kritisch zijn ? Geen probleem. Dat is wel heel wat anders dan :
Citaat:
Citaat:
Vertel ons eens iets over uw rijke onderwijservaring. Gaf je daar zedenleer of maatschappelijke vorming ? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#986 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik zou daar toch eens met een geotechnicus over praten. Je kan nog eens iets leren ... Laatst gewijzigd door Descartes Jr : 10 augustus 2013 om 09:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#987 | |||||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
De "weer mis" sloeg daarop. Dat zou nu ondertussen duidelijk moeten zijn... Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
of met de bullshit dat greenhouse gassen voor AFKOELING zorgen ? (ps: ze zorgen inderdaad voor wat afkoeling, in de stratosfeer. Weet je waarom ? Omdat de temperatuursgradient daar anders is en er geen adiabaat geldt) Het effect van 1 a 2 graden, het basis broeikas effect, is zo elementair, dat al wie dat tegenspreekt, zelfs maar de basisbeginselen niet heeft begrepen, daar kan je van uit gaan. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Arrhenius, Callendar, MODTRAN en dergelijke kunnen niet enerzijds juist zijn, en CO2 anderzijds voor 0.2 graden zorgen of voor afkoeling zorgen he. Citaat:
Maar de basis stroman die je blijft aanvallen is dat het lijkt alsof je denkt dat klimatologen enkel maar CO2 beschouwen als forcing factor. Er zijn er natuurlijk vele andere, waaronder zonnestraling en albedo om maar wat te zeggen, he. Dus afkomen met "toen was er geen antropogeen CO2 en toch veranderde de temperatuur" is een non-sequitur voor "CO2 kan de temperatuur veranderen". Trouwens, denk nu even na. Als er forcing factoren zijn die redelijk sterke swings kunnen veroorzaken in de temperatuur in het verleden, denk je nu dat die versterkt werden, of gedempt werden door het klimaatsysteem ? A priori moeten die versterkt geweest zijn, anders konden de temperatuurswings niet zo groot zijn, of moesten de forcings enorm zijn. Indien de Milankovitch theorie over de ijstijden juist is, en temperatuurswings van 8 graden mogelijk maken. Kijk eens hier http://www.climatedata.info/Forcing/...tchcycles.html Citaat:
Welnu, 2.1 watt forcing dat is wat we ook vonden (remember MODTRAN) voor onze CO2. Aangezien die forcing van de Milankowitch cyclussen de swap ijstijd - interglaciaal verondersteld zijn te maken (een swing van ongeveer 8 graden), is het dus niet totaal ridikuul om te stellen dat de initiele forcing van CO2 die vergelijkbaar is (2 watt of zo) een vergelijkbaar effect zou hebben als de klimaatsdynamiek dezelfde versterking toepast. En dat is ongeveer wat die klimaatsmodellen trachten te schatten. Natuurlijk kan je stellen, jamaar er zijn 2 grote verschillen: de milankowitch forcing gebeurt voornamelijk in de poolstreken waar de forcing lokaal dus veel sterker is EN bovendien heeft de overgang glaciaal-interglaciaal een groot effect op albedo (ijs is wit), wat dus maakt dat de versterking door het klimaatsysteem van de Milankowitch forcings sterker is dan door de CO2. Misschien wel. Om dat allemaal uit te vissen moet je ingewikkelde schattingen maken en dat is precies wat men met die klimaatmodellen probeert te doen, en ik ga niet de pretentie hebben om met mijn buikgevoel het beter te weten dan wat mensen voor hun dagtaak doen. Maar ik wilde gewoon maar aangeven dat een versterking van een forcing door het klimaatsysteem helemaal niet zo uit de lucht gegrepen wordt, en dat de door kritici zo vaak aangehaalde "ziedetweldathetvroegerookveranderde" argument eerder hun argument onderuit haalt dan versterkt, want redelijk kleine globale forcings van een paar watt hebben grote swings veroorzaakt. Waarom deze keer, met CO2, zo dat het geval niet KUNNEN zijn ? Citaat:
![]() |
![]() |
#988 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Tenzij je een postmodernist bent, zijn niet alle meningen gelijk geboren. Iemand die een "mening" heeft over een elektronisch circuit en begint uit te leggen dat elektronen in de draden GEEN blauwe balletjes zijn die in een goot naar beneden lopen (omdat dat het enige plaatje is dat hij ooit over elektriciteit heeft gezien in een populariserende uitzending), daar kan je de rest van zijn betoog over dat circuit ook wel rangeren in de prullemand he.
![]() |
![]() |
#989 | |||||||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
"Accumulation of large amounts of CO2 in the atmosphere leads to cooling and not to warming of climate as the proponents of traditional anthropogenic global warming theory believe." Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Mann heeft de hele wereld op stang gejaagd. Zonder hem was er wellicht geen CO2-koehandel. Om dat terug te schroeven moeten véél hoge piefs eerst hun gezicht verliezen. En dat kan dus niet. Vandaar het slot op de deur van hun clubhuis. Met medewerking van 's werelds 'toonaangevende' peer-reviews. Laatst gewijzigd door Descartes Jr : 10 augustus 2013 om 10:50. |
|||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#990 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#991 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Blijkt vervolgens dat je 'bewijs' helemaal niet het bewijs is, zorgt diezelfde hybris ervoor dat je je niet kan of wil toegeven dat je misschien voorbarig een conclusie hebt getrokken en/of dat je toch niet zoveel van het onderwerp afkent als je in je hybris wel denkt. Die hybris zorgt er vervolgens voor dat je 1) er niet in slaagt kritisch naar je eigen argument te kijken 2) dat je gewoon vrolijk verder gaat met het aantonen dat de hele academische wereld ernaast zit (in realiteit: dat jij véél slimmer bent) en je, nog steeds zonder te begrijpen waar je fout zat, je vrolijk verder borduurt op je fout. Door enerzijds te snel terug te reageren, zonder reeds te weten waar je fout zat (wat in casu het geval is) en anderzijds door je steeds verder te begraven in je eigen grote gelijk en je begint googlen. Niet te googlen naar de theoretische basis die je ontbeert, maar te googlen naar een bron die je je grote gelijk geeft; en waarbij je dan uiteindelijk, altijd, onvermijdelijk -aangezien de academische wereld wel ernstig bezig is- uitkomt bij mensen die denken dat ze aids hebben opgelost, chemtrail-samenzweringstisten, of algehele gekken zoals die op prison.planet,, dan wel lobbyisten die bewust misleidende artikels schrijven. En waarbij je geen enkele kritische kanttekening plaatst bij je bronnen, omdat je enerzijds onvoldoende theoretische kennis hebt om in te zien waar ze de mist in gaan, en anderzijds omdat deze hele "discussie" toch enkel en alleen maar draait om je eigen grote gelijk aan te tonen, en die bronnen -hoe krankzinnig ook- dat doen. De constante is je hybris en je onvermogen je ongelijk toe te geven omdat je denkt slimmer te zijn dan de hele wereld. Het lijkt wat op de spookrijder die denkt dat alle andere auto's in de verkeerde richting rijden. En dan is Voltian een aap, Parcifal een hystericus, ikzelf een leugenaar, Patrickve weet ik veel allemaal wat. Iedereen zit fout, iedereen behalve ene Descartes Jr ... Really ? ![]() ik weet niet of je het is opgevallen, maar letterlijk ieder argument dat je tot dusver hebt aangedragen is fout. Doet dat je niet één seconde twijfelen of je je niet beter eerst eens wat inleest ? anyway, mijn opmerking draaide er om, zoals Patrickve wél doorhad, dat een temperatuurreeks op één meetplek geen enkele, maar dan ook geen enkele wijze representatief is voor de evolutie van de temperatuur op mondiaal vlak. Je kan overigens reconstructies maken van temperatuur zonder gebruik te maken van ijs. Het ijs is immers vooral relevant voor de reconstructie van CO2-concentraties, niet temperatuur. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#992 | |||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Maar ik vind dat eigenaardig dat je enerzijds zegt dat MODTRAN, Arrhenius, en companie het bij het rechte eind hebben, en dat de toename van CO2 tot afkoeling leidt.... Citaat:
Of wat wil je precies zeggen ? Het enige verschil tussen antropogene en natuurlijke CO2 is dat antropogene, wel, extern geinjecteerd wordt, en dus niet het resultaat moet zijn van een feedback, terwijl je een reden moet hebben waarom het natuurlijke CO2 gehalte gaat stijgen. De meest bekende oorzaak is temperatuursverhoging, maar je kan ook vulkaanuitbarstingen hebben (grote kloppers) of zoals Jedd aanvulde, meteoorinslagen van groot formaat (ook grote kloppers dus). Maw, het verschil tussen natuurlijke en menselijke CO2 is de bron (nogal wiedes). Het effect, mag ik hopen, is identiek. Citaat:
Citaat:
Een beetje alsof we aan het discussieren zijn over hoeveel warmte een elektrische stroom in een draad ontwikkelt, en je komt af met "jamaar, het is FRANSE stroom!". Citaat:
Hoe JIJ als niet-klimaatkundige verder precies kan weten waarom al die mensen fundamenteel fout zijn, ontgaat mij. Ik zou namelijk niet weten hoe zoiets zelf uit te vissen. Gezien ik het natuurkundige van de forcing van het broeikas effect zelf vrij goed ken (a la MODTRAN), en gezien ik voor de rest als geinformeerde leek voldoende kan snappen van de voornaamste paleodata en van de principiele werking erachter, neem ik aan dat mensen die dat als hun job doen, numeriek wel iets preciezer kunnen zijn dan ik met wat plotjes van wat gegevens. Aangezien de resultaten waarmee ze afkomen volledig in lijn zijn met wat ik kan verwachten (ttz, de basis forcing, en een zekere versterking) lijkt mij de vork van 2 - 6 graden verhoging van de temperatuur tegen het einde van de eeuw, ten opzichte van wat we zouden hebben zonder al die CO2, best plausibel. Ik zou er moeite mee hebben te denken dat het minder dan 1 graad is. Wat ik vaststel is dat alle zogezegde argumenten om dat vierkant tegen te spreken, telkens fundamentele redeneringsfouten bevatten, oftewel enkel maar gesteund zijn op enkele metingen, maar nooit een integraal model voorstellen dat zowel verleden als toekomstig klimaat kan voorspellen. Dat is voor mij dus van nul en generlei waarde. Citaat:
![]() |
![]() |
#993 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik geloof niet dat Descartes blij gaat zijn als hij de link opendoet ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#994 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#995 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Je denkt alweer een foutje gevonden te hebben, maar weeral is je aanname op zand gebaseerd of ik moet mij al zeer, zeer sterk in Jedd vergissen. Dit lijkt mij eerder een lapsus die we, gezien je posts van de laatste weken hier, van jou kunnen verwachten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#996 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
zijn naam is Werner Aeschbach-Hertig. en hij runt de blog Climate Reality, waar hij duidelijk zijn mening geeft over wat hij denkt van het klimaatskepticisme. Die man wordt geh�*�*t door duitse klimaatskeptici. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#997 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Response to W. Aeschbach-Hertig rebuttal of ‘‘On global forces of nature driving the Earth’s climate. Are humans involved?’’ by L. F. Khilyuk and G. V. Chilingar G. V. Chilingar Æ O. G. Sorokhtin Æ L. F. Khilyuk Environ Geol (2008) 54:1567–1572 waar het Chilingar is die zever verkoopt over een verkeerde adiabatische theorie. Het feit dat hij reageert op een REBUTTAL van Aeschbach laat mij vermoeden dat Aeschbach hem de mantel uitgeveegd heeft in zijn rebuttal. Om het precies te zien zou ik die rebuttal moeten te pakken krijgen, maar bon, ik heb ook ander dinges te doen. EDIT: ah, terwijl ik die artikelen zat te zoeken heeft Jedd al een blog gevonden van de man. Mijn vermoeden wordt dus bevestigd dat die gast hoogstwaarschijnlijk GEEN theorie gepubliceerd heeft over hoe CO2 de aarde gaat afkoelen ![]()
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 10 augustus 2013 om 12:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#998 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mag ik nu zeggen : weeral mis ? of ga ik daar weeral voor op mijn kap krijgen ?
![]()
![]() |
#999 | |||
Banneling
|
![]() Dit is wat jij declameerde in #957 ivm de grafiek van Humlum :
Citaat:
Dit is wat ik antwoordde in #961 : Citaat:
Citaat:
Overigens, waar schrijf ik ergens dat ik het beter weet ? Quote het ! Je blijft liegen tegen de sterren. Doe je dat met iedereen die niet in jouw gareel loopt ? Trouwens, over die "hele academische wereld" wil ik het nog wel eens hebben. Al eens geteld hoeveel universitaire denkers (geen "slikkers") er aan uw overzijde staan ? Uw believerswereldje past echt wel zeer nipt tussen uw oogkleppen. Dit heeft allemaal geen zin. Bashblog gerust verder. Ik zei je al eerder al vaarwel. Tijd om ernstige mensen te gaan lezen. Evenwichtig. Zowel believers als sceptici. Mijn deur staat op voor beide. Laat je verzorgen voor je onevenwichtigheid. Laatst gewijzigd door Descartes Jr : 10 augustus 2013 om 12:56. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#1000 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |