![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: akkoord of niet ? | |||
Akkoord, dan zijn we eindelijk van België af |
![]() ![]() ![]() |
46 | 67,65% |
Niet akkoord, dan modderen we liever nog wat verder met België |
![]() ![]() ![]() |
22 | 32,35% |
Aantal stemmers: 68. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#981 |
Schepen
|
![]() Wat Hollander voorstelt lijkt me ook de gunstigste oplossing waarbij de vlaamse zelfstandigheid gewaardborgd blijft. Anders kunnen we ook zoiets voor Wallonie regelen al acht ik dat niet waarschijnlijk gezien de cuturele aversie naar de Noord-Nederlanders toe.
![]() |
#982 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je zou kunnen zeggen dat Waalse aversie tegen Vlamingen en Nederlanders eerder pragmatisch dan cultureel is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#983 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#984 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#985 |
Gouverneur
|
![]() Op dat vlak zullen de Nederlanders (het noorden dus) genereus over de brug moeten komen, zeker tegenover de Walen.
![]() |
#986 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Een confederale staatsstructuur is de beste vorm om de verscheidenheid van de Lage Landen te respecteren en te ontwikkelen. Vlaanderen en Nederland vormen de kern van de nieuwe staat die we nastreven. Brussel is één van de voornaamste steden van de Lage Landen en een belangrijke sluitsteen voor een confederatie. Een aangepast en actief overredingsbeleid is nodig om Brussel voor de confederatie (de Nederlands-Vlaamse unie) te winnen. De niet-Nederlandstalige gewesten van de Lage Landen, zoals Wallonië, Luxemburg en de Duitstalige Gemeenschap van België, horen thuis in deze unie indien zij dat wensen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#987 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Vlaanderen en Nederland kunnen ook zonder die staatsstructuur gerust samenwerken op een aantal vlakken, zeker binnen het eengemaakt Europa. De vraag stelt zich zelfs dat, wanneer samenwerking tussen Nederland en Vlaanderen nodig is, dit niet beter op Europees niveau kan geregeld worden. Ik denk bijvoorbeeld aan de verkeerswetgeving (weg + water). Over de beperkte onderwerpen die dan eigen zijn aan Nederland en Vlaanderen kunnen dan ook zonder die staatsstructuur samenwerkingsakkoorden worden uitgewerkt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#988 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#989 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#990 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#991 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#992 |
|
![]() Ik zie dat je me niet begrepen hebt, quercus.
Hollander discussieert op een beschaafde en beleefde manier en kan op die manier zijn standpunt naar voor brengen. Op die manier kan je mensen overtuigen het concept op een nuchtere manier te bekijken (met zulke mensen kunnen we nog samenwerken). Mensen onterecht labelen en beschuldigen werkt contra-productief en op die manier zorg je ervoor dat de mensen die iets tegen je mening hebben in hun mening gesterkt worden (met zulke mensen wensen we niet samen te werken). De 'haat' die je beschrijft (ik noem het liever tegenstand) is niet gericht tegen de samenwerking die Hollander voorstelt, maar tegen de annexatie (op korte of lange termijn) die anderen hier prediken. Laatst gewijzigd door Alboreto : 29 december 2009 om 10:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#993 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#994 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Maar persoonlijk vind ik het wel aandoenlijk dat "sommige" Hollanders zo begaan zijn met het welzijn van Vlaanderen en de Vlamingen.
![]() |
![]() |
#995 | |
|
![]() Citaat:
Maar een aantal bekijkt dat een beetje vanuit de hoogte - ouder tov verloren gewaand kind - staat tov dwalende provincie - vergevend tov 'foute' beslissingen van vroeger En dit is jammer. Het is dan ook leuk om te zien dat er nog mensen zijn als Hollander die het probleem nuchter en op een gelijkwaardige basis willen en kunnen bespreken. Laatst gewijzigd door Alboreto : 29 december 2009 om 10:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#996 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#997 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Tegen de achtergrond van de dynamiek in Europa en de grensoverschrijdende 'uitdagingen' op het terrein van het klimaat, de economie en de internationale machtsverhoudingen is het op zijn minst wel wenselijk. Dus, waarom niet?
Citaat:
Citaat:
Nee, aan vrijblijvendheid hebben we niets, dat bewijst maar eens het gesteggel rondom de uitdieping van de Westerschelde. Akkoorden en afspraken genoeg. Het ontbreekt alleen aan de praktische uitvoering ervan. Met een staatsstructuur gaat dat vanzelfsprekend veel sneller en efficiënter. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#998 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Nu wordt er onderhandeld als gelijke partners. Wanneer de een gemaakte regering echter beslist om het niet te doen, dat gebeurt het niet. Ik vrees dat een Belgische partij die eenmaking met Nederland als programmapunt opneemt politieke zelfmoord pleegt, dus via politieke weg zie ik het nog niet zo snel gebeuren. Vraag het me binnen 50 jaar nog eens (best via een ander medium dan ![]() Laatst gewijzigd door Alboreto : 29 december 2009 om 11:19. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#999 |
|
![]() Dat die culturele aversie er in Wallonië (in beperkte mate) is ga ik niet ontkennen, maar ze is niet erger dan in de rest van België.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1000 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Everytime : 29 december 2009 om 11:21. |
|
![]() |
![]() |