![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Forummer van de week Elke week wordt een nieuwe forummer uitgekozen als forummer van de week. Deze forummer beantwoordt dan de diverse vragen die het forumpubliek hem kan stellen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#981 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mysticisme?
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#982 |
Burger
|
![]() Misschien is het mijn indruk, maar ik bedoel dat ik zeg maar het laatste jaar in je geschriften een sterkere neiging tot mystiek and spiritualisme merk.
![]() |
#983 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zou je zeggen het laatste jaar, of de laatste twee jaar? Nu is er wel een hele periode geweest dat ik ben weggebleven uit het forum.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#984 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Mysticisme... hang naar mystiek, voor mij overlapt dat wat met spiritualiteit. Ik bedoel er geen negatieve bijklank mee, mocht dat zo overkomen.
Dr. Mabuse fährt inzwischen fort, die Menschheit für seine Zwecke zu missbrauchen. Sein Blick ist Befehl, dem sich keiner entziehen kann. Laatst gewijzigd door Nick Overbrugghe : 1 juli 2012 om 23:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#985 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het verschil tussen de christelijke mystiek en tasawwuf is dat men in de mystiek uitgaat van een mystieke vereniging van het schepsel met God, terwijl in de tasawwuf er alleen maar het Ene is. Dat zegt namelijk de Tawhid, de Leer van het Ene, die het hart van de islam uitmaakt. In de tasawwuf spreekt men dus van de Fana' (de uitdoving van het individu in het Ene). Om in de termen van Guénon te spreken: het "esoterische" is echter onafscheidelijk van het "exoterische" gedeelte van de religie. Je kan dus niet als op een jaarmarkt een beetje Meister Eckhart mengen met een scheutje Rumi. Bij Eckhart zul je er de Trinitas moeten bij nemen, bij Rumi de Tawhid.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#986 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#987 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je merkte zelf al op dat Rumi - en we kunnen hetzelfde zeggen voor Ibn Arabi - zich altijd op de eerste plaats als trotse moslim heeft gedefinieerd. Je kan proberen om zijn gedachtengoed te recupereren voor een hedonistisch-individualistisch New Age denken - en velen doen dit met veel overtuiging - maar veel ga je er niet mee bereiken.
Als je ego al bij de uiterste randen zijn stekels opzet en niet naar binnen wil, hoe zou je dan verder kunnen komen? De illusie van een grote sprong onmiddellijk naar het centrum is wel het toppunt van narcisme en egocentrisme.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Kallikles : 2 juli 2012 om 12:52. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#988 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En ja, veel mensen misbruiken dat. Veel mensen misbruiken ook bestaande tradities. Het gaat erom dat het kan, en dat er aanzienlijk wat mensen zijn die dat toch zo doen, en dat zij niet verantwoordelijk moeten zijn, noch zich constant moeten goedpraten voor het gedrag van zweverige idioten, bergkristalhippies en kwakzalvers. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#989 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#990 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#991 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#992 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je ego reageert furieus op de vergelijking met New Age - en je minachting voor de New Agers is zelf al een teken van je ego; je moet per sé op die mensen kunnen neerkijken, terwijl zij, met al hun beperkingen, wel degelijk tegemoet komen aan bepaalde noden van de hedendaagse mens, zoals terug contact krijgen met de natuur, bewust worden van de eigen voeding, van zichzelf in relatie tot anderen, enzovoort... - en je gaat volledig voorbij aan mijn vragen, die het kader van de New Age volledig voorbijsteken: hoe wil je naar het centrum springen, als je ego zijn stekels al bij de uiterste rand zijn stekels opzet?
Dat is geen vraag voor de New Ager alleen, het is een vraag voor jou, voor mij, en voor ieder mens in elk tijdperk.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Kallikles : 2 juli 2012 om 13:18. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#993 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wat mijzelf betreft: ja, het is op het moment zo, maar ik ga mijzelf niet wentelen in valse bescheidenheid, maar simpelweg toegeven wanneer ik ver van het centrum sta, wat momenteel inderdaad zo is. Om je vraag alsnog te beantwoorden: er wordt niet naar het centrum gesprongen. Laatst gewijzigd door Восход-1 : 2 juli 2012 om 13:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#994 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Alles wadda ge zegt zeide zelluf?
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#995 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#996 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Allee jongens. Geen ruzie maken.
Geef elkaar een lekker nat kusje en een knuffel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#997 |
Partijlid
Locatie: Verliet Politics.be wegens de abominabele kwaliteit van dit forum.
|
![]() Hoe onderscheid jij spiritualiteit en religie van elkaar in praxis?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#998 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#999 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het grote verschil is dat je bij religie geen kaarsen in je oren moet steken.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#1000 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |