![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#981 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nooit overwogen dat de moslims daar zelf ook flink schuld aan hebben? En nog meer de EU die ze hier veel te gemakkelijk binnenlaat. Zelfs een authentiek immigratieland zoals Australië is veel strenger dan de EU.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#982 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Feit is dat in 1830 de zeer prille verfransing echter in een stroomversnelling kwam. En had het VKN blijven bestaan dan was Brussel nu aan het oprukken naar anderhalf miljoen ....Nederlandstalingen ipv Franstaligen... Die wetenschap volstaat voor mij ruimschoots om zonder verpinken ronduit de Grootnederlandse kaart te trekken !
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 19 augustus 2019 om 21:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#983 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik voeg daarbij ook nog pakweg de jaren 80 toen helaas overal in België ouders de standaardtaal begonnen te spreken met hun kroost om hun kinderen betere kansen te geven in het onderwijs. Een soort pseudointellektueel snobisme. Zeker, goed bedoeld, maar een eeuwenoud immaterieel kultureel patrimonium werd toen ten grave gedragen. De overgrote meerderheid van de Brusselaars gingen weliswaar in het Frans naar school maar spraken nog wel hun Brabants dialekt en waren doordoor de facto, mits enige inspanningen, tweetalig. In de jaren 80 hielden de ouders daarmee op en spraken Frans met hun kinderen, de taal ban het onderwijs te Brussel. De band met het Nederlands werd toen definitief op fatale wijze doorgesneden. Hetzelfde gebeurde trouwens te Frans-Vlaanderen ongeveer 20/30 jaar vroeger.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 19 augustus 2019 om 21:41. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#984 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik als Antwerpenaar wordt nog liever Zimbabwaan dan Hollander. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#985 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#986 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Dat verwijt ik trouwens evenzeer ook al de Vlaams-nationalisten die niet noodzakelijk Nederlandstaligheis"nationalisten" zijn.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 19 augustus 2019 om 22:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#987 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#988 |
Europees Commissaris
|
![]() De resultaten van de talentellingen geven totaal andere cijfers. Onbetrouwbare cijfers trouwens, die de Franstaligheid maximaliseerden. Vandaar dat die talentellingen werden afgeschaft wegens gebrek aan, of onmogelijkheid tot de gewenste objektiviteit.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 19 augustus 2019 om 22:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#989 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#990 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Kunt u mij die bron eens geven? Ik ben die bewering nooit tegengekomen in de literatuur.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 19 augustus 2019 om 22:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#991 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Moet dat niet zijn Zimbanaan (mak en lekker) of Zimbaviaan (agressief en vleesetend)? Antwerpenaren houden van exotisch fruit en vlees. Kaas is te ordinair.
![]() |
#992 | |
|
![]() Citaat:
Hierdoor steeg het deel van de akten dat in het Frans opgesteld werd in Brussel van 24 procent in 1794 tot 60 procent aan het einde van de 18e eeuw en tot 80 procent na 1810. https://nl.wikipedia.org/wiki/Verfransing_van_Brussel |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#993 |
|
![]() 2
Laatst gewijzigd door geertvdb : 19 augustus 2019 om 22:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#994 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De site vermeldt het overigens zelf: Dit weerspiegelt echter meer de naleving van de taalwetten dan een evolutie in het taalgebruik van de bevolking. Een betere maatstaf daarvoor zijn de testamenten, waarvan in 1804 nog drie vierde in het Nederlands werd opgesteld (1), ondanks dat dit eerder iets voor de betere kringen was.Ook de hogere sociale klassen hielden dus voornamelijk nog vast aan het Nederlands. Dat is natuurlijk heel wat anders dan wat u beweert. _______________________________ (1)Heel belangrijk die zin. Want het betekent dat de toenmalige Brusselaar zijn laatste wil voor zijn kinderen of naaste bloedverwanten in het Nederlands opstelde niettegenstaande de dwang van de Franse bezetter. Moesten die Brusselse kinderen-erfgenamen of naaste bloedverwanten verfranst zijn geweest , dan zouden ze het testament van hun overleden familielid niet eens kunnen verstaan. Het impliceert dus ook dat de algemene taal in Brussel zeker ook nog het Vlaams (Brabants) was.Dat wordt ook enigszins bevestigd door een Frans Napoleontisch verslag in het begin van de 19de eeuw waarvan boven sprake. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 19 augustus 2019 om 22:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#995 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De zin die volgt op het citaat dat Geert aanhaalt luidt:"Dit weerspiegelt echter meer de naleving van de taalwetten dan een evolutie in het taalgebruik van de bevolking." Geert heeft dat ook gelezen maar hij verzwijgt dat doelbewust. Kortom, dit diskwalificeert hem voorgoed als gedegen debater ! Het masker valt af! 20 % van de Brusselaars verzetten zich dus tegen het opgelegde Frans door de wet te overtreden. Meer nog, na het verdwijnen van Fransen te Brussel richtten de Brusselse bestuurders een verzoekschrift aan de Oostenrijkers om terug hun moedertaal, het Nederlands, te kunnen gebruiken !
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 19 augustus 2019 om 22:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#996 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 19 augustus 2019 om 22:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#997 | |
|
![]() Citaat:
Ik betreur overigens de verfransing. Als Brabander vind ik dat elk Brabants dialect gekoesterd moet worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#998 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Hij citeert doodgewoon wat hij graag ziet of ons wil op de mouw spelden. Maar ik begrijp ge ondanks alles "een medestander" uit het Belgicistische kamp wilt verdedigen. Alleen is de vraag of ge uzelf hiermee niet mee in het diskrediet trekt. Want, neen, zoiets valt niet te verdedigen!
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#999 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 19 augustus 2019 om 22:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1000 | ||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De Franse imperialist schafte gewoonweg over al in de Zuidelijke Nederlanden het Nederlands af als bestuurstaal. Dat zijn de feiten. Citaat:
Citaat:
Dat Brussel kon uitgroeien tot de Franstalige stad die het nu is (de omgevingstaal is er duidelijk Frans) is dus rechtstreeks toe te schrijven aan het Belgische feit en de Belgische taalpolitiek. Citaat:
![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 19 augustus 2019 om 23:02. |
||||
![]() |
![]() |