Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 20 juli 2022, 22:05   #981
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Musk is dan ook een techneut klasse A1++
Oud 20 juli 2022, 23:00   #982
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Fan geworden?
Meer van dat:
Citaat:
https://interestingengineering.com/e...power-eat-food

To support nuclear power, Elon Musk will eat food grown in high radiation zones.

Citaat:
@elonmusk

For those who (mistakenly) think this is a radiation risk, pick what you think is the worst location. I will travel there & eat locally grown food on TV.

I did this in Japan many years ago, shortly after Fukushima. Radiation risk is much, much lower than most people believe.

12:33 AM · Mar 7, 2022
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2022, 23:05   #983
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Fan geworden?
Neen, maar ik volg een aantal van zijn ideeën wel.
Citaat:
Meer van dat:
Niks wat een geigerteller en wat simpele Hach Lange testen niet kan verhapstukken. Meten is weten.

Maar er is een groot verschil tussen bestraald eten, en radioactief besmet eten....

Maar dat moet ik technologisch "savvy" mensen niet uitleggen.

Laatst gewijzigd door maddox : 20 juli 2022 om 23:06.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2022, 23:21   #984
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, maar ik volg een aantal van zijn ideeën wel.

Niks wat een geigerteller en wat simpele Hach Lange testen niet kan verhapstukken. Meten is weten.

Maar er is een groot verschil tussen bestraald eten, en radioactief besmet eten....

Maar dat moet ik technologisch "savvy" mensen niet uitleggen.
Wie een beetje opgelet heeft bij de NBC cursus weet dat.
Oud 21 juli 2022, 06:09   #985
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hij komt met 14 jaar achterstand dan ook op dezelfde punten uit als wij hier destijds

Daaraan zie je wat een genie die man is, zij het een beetje traag...
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2022, 07:49   #986
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN

De Rode Willem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Fan geworden?
Meer van dat:
Tuurlijk eet hij voedsel geteeld in bestraald / besmet gebied.
De kans dat hij doodvalt live op TV met een bussel sla bungelend uit zijn schuimende bek is nihil.
De kanker komt maar jaren later
Vraag maar aan ene madame Curie, en miljoenen anderen.

Geef nooit een boomerang aan idioten

Laatst gewijzigd door De Rode Willem : 21 juli 2022 om 07:50.
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2022, 09:00   #987
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
Tuurlijk eet hij voedsel geteeld in bestraald / besmet gebied.
U ook. Zeer veel "vers voedsel" wordt bestraald om de houdbaarheid te verlengen, tot eieren toe.
En besmet, gelooft u nog steeds dat de wolk van Tjernobyl in 1986 de Belgische grens respecteerde?
Met de juiste testen en apparatuur kan een goeie onderzoeker prima uitvinden welke isotoop in de 3de bospaddenstoel bovenin van welke kernproef of kernramp afkomstig is.
Citaat:
De kans dat hij doodvalt live op TV met een bussel sla bungelend uit zijn schuimende bek is nihil.
Schuimbekken van een krop sla, woha, The Curse of the were-rabbit misschien?
Citaat:
De kanker komt maar jaren later
Vraag maar aan ene madame Curie, en miljoenen anderen.
Blijkbaar is alles kankerverwekkend als we de meloengroenwannabecommunistwokegeitenwollensokkens traathoekwerkers moeten geloven.
En mensen kregen al kanker ver voor er maar enig idee was van hoe bestraling en besmetting verschillen, want da's blijkbaar iets dat velen nu, in deze tijden, nog niet doorhebben.

Maar ja, van madame Curie is het een feit dat ze veel te lang met radium en soortgelijke natuurlijke producten heeft gewerkt, en dat zonder enige moderne vorm van persoonlijke bescherming.
Oh, ze was het nog aan't leren hoe het werkte, is dat geen prachtexcuus?
Oud 21 juli 2022, 09:01   #988
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Hij komt met 14 jaar achterstand dan ook op dezelfde punten uit als wij hier destijds

Daaraan zie je wat een genie die man is, zij het een beetje traag...
Hij herhaalt alleen wat hij 20 jaar geleden ook al wist, in de ijdele hoop dat er een lampje gaat branden 1 van de leden van de kiesveekudde. Hij doet dus niets anders dan wat u deed, en wat we nog steeds proberen.

Laatst gewijzigd door maddox : 21 juli 2022 om 09:01.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2022, 22:11   #989
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Alles wijst erop dat de laatste kerncentrales in Duitsland helemaal niet dicht gaan. Groen kipt dus ook om....

Economieminister Habeck (Groen) verandert dus van gedacht en spreekt van een "bijzonder scenario" en sluit een verlenging niet meer uit.

De kans is zelfs niet onbestaande dat er nog een paar kernreactoren meer langer hun dienst gaan doen, ttz die worden dan terug opgestart. (dat was wel op TV)

Er komt weldra een tweede stresstest.

Een verlenging minstens tot 2024.

CDU: "We moeten snel op zoek naar nieuwe splijtstofstaven"

Het heeft niet direct iets met besparing op gas te maken, want dat is maar ~ 0,6%.

via vertaler:
Citaat:
https://www.merkur.de/politik/akw-la...-91690684.html

Kernenergiedebat: wordt Habeck nu soft?

Minister van Economische Zaken spreekt van 'bijzonder scenario'

Gemaakt: 27-07-2022

In het kernenergiedebat in Duitsland komen nu ook nieuwe geluiden uit Habeck. Hij sluit voortzetting van de kerncentrales niet langer uit.

München/Berlijn -

De dreigende energiecrisis als gevolg van de oorlog in Oekraïne heeft het debat over kernenergie in Duitsland aanzienlijk verhit. De Russische heerser Vladimir Poetin kan op elk moment de gastoevoer naar Europa stopzetten en zo Duitsland in een ernstig energietekort storten. Waar sommigen nog willen vasthouden aan het einde van kerncentrales, pleiten anderen voor voortzetting van de exploitatie.

Nu zou de federale minister van Economische Zaken Robert Habeck (Groenen) blijkbaar ook een heroverweging kunnen initiëren. Hij sluit voortzetting van de kerncentrales niet meer uit en verwijst naar de zogenaamde tweede stresstest. Dit om te bepalen of een veilige werking en leveringszekerheid in de elektriciteitssector kan worden gegarandeerd.

Kernenergiedebat: Habeck belooft "speciaal scenario" in stresstest

Hier zou een "bijzonder scenario" kunnen ontstaan, aldus Habeck over het programma "RTL Aktuell". Volgens Habeck rijst de vraag: "Of de stabiliteit van het elektriciteitsnet dit jaar nog moet worden gewaarborgd door verdere maatregelen?" Om voor voldoende sperspanning in het net te zorgen, is een bepaalde capaciteit van de elektriciteitscentrale nodig.

"En nu kijken we of dit jaar zo extreem is dat er een nieuw scenario voor moet worden geopend", legt de minister uit. Als voorbeelden noemde hij de vele momenteel gesloten kerncentrales in Frankrijk en het mogelijke gebrek aan regenwater in de bergen om elektriciteit op te wekken.

Aan de andere kant zijn de mogelijkheden om gas uit kerncentrales te besparen "heel, heel klein", benadrukte Habeck tegelijkertijd. Het besparingspotentieel, dat hij schatte op zo'n 0,5 tot 0,7 procent, staat niet in verhouding tot de risico's van kernenergie en het maatschappelijke debat dat zou ontstaan door voortzetting van de exploitatie.

Kernenergiedebat: FDP wil "kernenergietop" - Lindner voor verlenging tot 2024

De FDP wil het debat nu in meer detail bespreken met een "kernenergietop" in de Bondskanselarij, zoals de Tagesspiegel meldde, daarbij verwijzend naar de energiebeleidswoordvoerder van de FDP-parlementaire fractie, Michael Kruse. Het zou gaan over het dreigende gastekort, maar ook over de vraag van sommige EU-landen om de looptijd van de kerncentrale te verlengen.

Kruse is zelf voorstander van een verlenging tot 2024. Volgens hem moet de geplande top met de operators van de energiecentrales en brancheverenigingen duidelijk maken "hoe maximale veiligheid kan worden gegarandeerd en of in individuele gevallen ook nieuwe splijtstofelementen nodig zullen zijn op korte termijn".

Zijn partijleider en federaal minister van Financiën Christian Lindner voegt zich bij Kruse. Op de RTL/ntv-omroep zei Lindner: "Het gaat niet over vele jaren, maar we zullen misschien moeten wennen aan het idee dat we in 2024 nog steeds kernenergie nodig hebben."

Kernenergiedebat: Merz doet beroep op Habeck - "moet op zoek naar nieuwe brandstofstaven"

CDU-leider Friedrich Merz mengde zich ook in de discussies. Hij is er duidelijk voorstander van om de kerncentrales te blijven exploiteren totdat het gevaar van een energietekort is afgewend. In gesprek met de kranten van de Funke-mediagroep riep de CDU-leider de stoplichtcoalitie op om onmiddellijk nieuwe splijtstofstaven te krijgen voor de drie overgebleven kerncentrales: "De federale overheid moet nu proberen nieuwe splijtstofstaven te vinden."

Volgens Merz raakt de tijd om nieuwe splijtstofstaven te bestellen op. Het hoofd van de Unie beschouwt Habeck op dit punt als verantwoordelijk. Hij moet nu handelen om een stroomtekort in Duitsland in de winter te voorkomen.

Het is momenteel onzeker wat de beslissing zal zijn voor de laatste drie kernreactoren - Isar 2, Neckarwestheim 2 en Emsland. Voordat de definitieve beslissing wordt genomen, wil bondskanselier Olaf Scholz (SPD) de uitslag van de stresstest afwachten. In ieder geval kwam de eerste stresstest van maart tot mei van dit jaar tot de conclusie dat de leveringszekerheid voor de komende winter gegarandeerd is. (bb)

Laatst gewijzigd door Micele : 27 juli 2022 om 22:24.
Oud 28 juli 2022, 08:16   #990
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Alles wijst erop dat de laatste kerncentrales in Duitsland helemaal niet dicht gaan. Groen kipt dus ook om....

Economieminister Habeck (Groen) verandert dus van gedacht en spreekt van een "bijzonder scenario" en sluit een verlenging niet meer uit.

De kans is zelfs niet onbestaande dat er nog een paar kernreactoren meer langer hun dienst gaan doen, ttz die worden dan terug opgestart. (dat was wel op TV)

Er komt weldra een tweede stresstest.

Een verlenging minstens tot 2024.

CDU: "We moeten snel op zoek naar nieuwe splijtstofstaven"

Het heeft niet direct iets met besparing op gas te maken, want dat is maar ~ 0,6%.

via vertaler:

Beginnen sommigen uiteindelijk in te zien dat het sluiten van de atoomcentrales niet echt de beste optie zou zijn daar er geen enkele goede vervanger is om wat atoomcentrales produceren te evenaren?

Niet dat een atoomcentrale de zuiverste vorm van energiewinnen is maar zoals ik al verschillende keren eerder schreef zijn er nieuwe atoomcentrales die voor het grootste deel van hun eigen 'vuil' terug 'opeten/weten te verwerken'

p.s.

Gisteren in een nieuwsuitzending was er nog een beeld van hoeveel keer men bij een ritje naar het zuiden moest gaan opladen met een elektrische wagen. (11 keer geloof ik????)

En dan waren die oplaadcentra nog goed uitgezocht denk ik.

Ik doe dat in 1 keer met mijn benzinewagen zonder stop. (wel stop: een etentje!!)

het ik die uitzending verkeerd ingeschat?

Alles werkt op elektriciteit tegenwoordig. (huishouden)

Laatst gewijzigd door Universalia : 28 juli 2022 om 08:19.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2022, 07:54   #991
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Duitsland: Bekende professoren en wetenschappers eisen voortzetting van kernenergie

Uit de tekst:

Citaat:
Kernenergie? Ja, graag. Voor de terugkeer naar kernenergie!
Gerenommeerde professoren en wetenschappers pleiten voor voortzetting kernenergie
Duitsland staat aan de rand van de energiecrisis. Maar de Groenen houden vast aan hun energiewende. Dit kan nefaste gevolgen hebben voor de nationale economie. Steeds meer deskundigen op het gebied van technologie, wetenschap en economie adviseren een terugkeer naar kernenergie.
Ik blijf nog steeds van mening dat mocht men de kernenergie volledig willen uitschakelen het echt niet goed gaat komen want uiteindelijk zal juist die atoomenergie nodig zijn.

Nieuwere centrales die zoals ik al eerder schreef voor een groot deel van hun eigen afval weten 'op te eten'

p.s.

De veilige verwerking van kernafval

Kerncentrales die op kernafval draaien?

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat er al enkele van die nieuwere centrales operationeel zijn, die hun eigen afval voor eenn groot deel zelf weten te verwerken.

In Frankrijk, in China of was het in Japan???

Laatst gewijzigd door Universalia : 29 juli 2022 om 08:04.
Oud 30 juli 2022, 09:07   #992
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Las ik in een PC magazine waarin men zich de vraag stelde:

Restwarmte van datacenters, de duurzame verwarming van de toekomst?

(serververwarming voor 1300 flats...)

Fjernvarme Fyn

Men zou er op bepaalde plaatsen al gebruik van maken.

"Het 50.000 vierkante meter grote datacenter van Meta (FB) in Odense te Denemarken levert zo al afvalwarmte aan het plaatselijke stadsverwarmingsnet en verwarmt zo duizenden gebouwen."

Een nieuwe manier om bepaalde problemen met op te lossen?

Laatst gewijzigd door Universalia : 30 juli 2022 om 09:08.
Oud 30 juli 2022, 10:31   #993
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Beginnen sommigen uiteindelijk in te zien dat het sluiten van de atoomcentrales niet echt de beste optie zou zijn daar er geen enkele goede vervanger is om wat atoomcentrales produceren te evenaren?
Het gaat ook over (zeer) oude kerncentrales. Die gaan niet meer lang mee...

Citaat:
Niet dat een atoomcentrale de zuiverste vorm van energiewinnen is maar zoals ik al verschillende keren eerder schreef zijn er nieuwe atoomcentrales die voor het grootste deel van hun eigen 'vuil' terug 'opeten/weten te verwerken'
En jij betaald en bouwt die nieuwe kerncentrales... Wil je de prijs weten van Hinkley C in UK? En de uranium komt van je vriend Vladimir?

As of May 2022, the project is two years late and the expected cost is £25–26 billion,[2] 50% more than the original budget from 2016. It is currently slated to be commissioned in June 2027 and has a projected lifetime of 60 years.

Citaat:
p.s.
Gisteren in een nieuwsuitzending was er nog een beeld van hoeveel keer men bij een ritje naar het zuiden moest gaan opladen met een elektrische wagen. (11 keer geloof ik????)
Elke 200 tot 300 km tot 400 km neem ik aan. Ideaal voor een korte rustpauze van 10 minuten tot 30 minuten.
Hangt van de electrische wagen af. En de lengte van de pauze die je wil besteden.

Citaat:
En dan waren die oplaadcentra nog goed uitgezocht denk ik.
Denk je?

Citaat:
Ik doe dat in 1 keer met mijn benzinewagen zonder stop. (wel stop: een etentje!!)
Dus je tankt niet? Dan ga je niet ver rijden met 10 liter.
Dus je rijdt onverantwoord onveilig bij een zeer lange vakantiereis? Waarom de onveilige auto nemen als dat zolang duurt?

Citaat:
het ik die uitzending verkeerd ingeschat?
Zeker en vast. Alvast een idiote uitzending met een oude EV met gatachterlijke journalisten.

Citaat:
Alles werkt op elektriciteit tegenwoordig. (huishouden)
En dan? Kook jij nog op gas?

Er gaat teveel overtallige groene stroom zijn bij wat meer wind en zon, waar kunnen die beter opgeslagen en ermee rijden dan in moderne batterijpacks met temperatuurmanagement?

Maak je maar geen zorgen wie na 2035 nog een nieuwe wagen wil kopen zal een BEV moeten nemen. Tenzij je natuurlijk liever verder de staatskassa wil sponsoren.

Laatst gewijzigd door Micele : 30 juli 2022 om 10:51.
Oud 31 juli 2022, 09:56   #994
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De tankinhoud van mijn wagentje is iets groter dan 10 liter.

Ik kook nog op gas daar dit meestal nog altijd sneller gaat dan op de oudere elektrische vuren.

Ook in de meeste betere restaurants zal men nog steeds gasplaten/vuren gebruiken.

In andere tijden (vroeger) wel gedaan zo eens een trip naar het zuiden, Nice, Menton, Alassio, Monaco... maar nu laat ik dat aan de anderen over, ik blijf in mijn kot.

Ik blijf in mijn kot om reden van dat ik daar alles heb en ik kan tegen geen hoge temperaturen tegen.

Ooit geweten dat er mensen waren die juist maar naar het zuiden reden om daarna tegen hun collega's op het werk te kunnen zeggen: wij zijn op reis geweest.

Ik heb er zelfs geweten die niet op reis geweest waren maar wel naar een zonnebankencenter gelopen waren en zelfs kaartjes in hun naam door anderen vanuit de zuiderse landen lieten opsturen.

p.s.

Ik ga daar de dag van vandaag is het met een benzinewagen of met een elektrische wagen echt geen 780km in de file staan hoor.

Met een goed boek de tuin in, drankje bij de hand...

Laatst gewijzigd door Universalia : 31 juli 2022 om 10:05.
Oud 1 augustus 2022, 08:26   #995
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De tankinhoud van mijn wagentje is iets groter dan 10 liter.
Je moet het dan wel beter uitleggen, je hebt dus een paar maal onderweg moeten tanken, en voor je vertrok ook.

Citaat:

Laatst gewijzigd door Micele : 1 augustus 2022 om 08:31.
Oud 1 augustus 2022, 08:38   #996
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je moet het dan wel beter uitleggen, je hebt dus een paar maal onderweg moeten tanken, en voor je vertrok ook.
Als mijn tank vol zit kan ik ± 850 km rijden 'zonder' bij te tanken.

Trouwens, ik ga niet meer op reis, ik heb dat vroeger allemaal wel meegemaakt en gezien.
Oud 1 augustus 2022, 09:04   #997
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als mijn tank vol zit kan ik ± 850 km rijden 'zonder' bij te tanken.
Uw tank is alvast te klein want volgeladen electrische wagens kunnen dat meer dan 1000 km zonder bij te laden.

zelfs zonder bestuurder: https://nextmove.de/hypermiling-records/

Laatst gewijzigd door Micele : 1 augustus 2022 om 09:09.
Oud 1 augustus 2022, 09:13   #998
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uw tank is alvast te klein want volgeladen electrische wagens kunnen dat meer dan 1000 km zonder bij te laden.

zelfs zonder bestuurder: https://nextmove.de/hypermiling-records/
Er is een verschil.

Om met een huidig commerciël elektrisch voertuig die 1000km te doen ben je geen verkeersdeelnemer, maar een proefopstelling die elke truk uit de kast moet halen om die paar watt per kilometer toch uit te sparen.

Spijtig dat een gat in de vloerplaat niet gaat, anders hadden er kilometers bij gedaan kunnen worden op zijn Flintstones.
Oud 1 augustus 2022, 10:21   #999
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

1MW containergrote kerncentrale.

In de meltingpot gaat alles kapot.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2022, 08:54   #1000
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Drama ten top...

Wat als Doel ontploft?

Een dramatisch hersenspinsel maar het kan.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be