Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 april 2008, 16:49   #1001
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Ach, de smurfen kriebelen mijn gezond boereverstand. Ik zit constant te denken: "Ja, communisme... alhoewel, het is libertarisme ... of anarchistishce commune.. of toch communisme?.... neen libertarisme ......"
Wel, 't is geschoeld op libertarische principes.
- Non agressie, restitutie bij onrecht, etc.

Maar ze hebben wel een commune opgericht; waar geen probleem mee is, zolang iedereen daar vrijwilig blijft.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2008, 16:52   #1002
nun
Gouverneur
 
Geregistreerd: 24 maart 2008
Berichten: 1.091
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
hoe?
binnen 15 jaar, als hij kanker heeft?

bovendien zullen er meer agencies zijn, die met elkaar zullen concurreren.
zal de 'soepelheid' of het 'gemak' waarmee men een keurmerk kan krijgen niet grotendeels de keuze van bedrijven bepalen bij het zoeken naar een agency?
Wil een bedrijf een soepel keurmerk, dan zal zij haar product makkelijker goedgekeurd krijgen. De consument is echter niet dom. Consumenten zullen merken dat een keurstempel van een soepel keurmerk niets waard is. Wie zal de consument erop wijzen dat sommige keurstempels te makkelijk te geven zijn: concurrerende keurmerken.

Citaat:
bovendien lijken me deze agencies, gezien de bittere strijd die concurrentie is, nogal vatbaar voor smeergeld van bedrijven. om een keurmerkje te geven.
lepe en handige zakenmannetjes onder mekaar hé. we moeten ons daar geen illusies over maken.
Agencies die smeergeld aannemen zullen de kwaliteit van hun keurmerk achteruit zien gaan. Geef je een slecht product je kwaliteitslabel dan zullen je concurrenten de consument erop wijzen dat je kwaliteitslabel niets waard is. Als consumenten vinden dat je kwaliteitslabel niets waard is, zal geen enkel bedrijf meer willen betalen voor jou kwaliteitslabel en ben je failliet.

Citaat:
en producten zonder keurmerk, mogen die ook nog verkocht worden?
die lijken me dan een stuk goedkoper te zullen zijn dan de 'gekeurde' producten.
het zullen toch zeker niet weer de zwakkeren en minder koopkrachtigen zijn die zich zullen moeten tevreden stellen met ongekeurde producten...
Er zullen inderdaad goedkopere, minder veilige producten op de markt komen. In de huidige situatie kan een zwakkere het duurdere veilige product niet veroorloven en heeft hij dus niets. In een libertarisch situatie beschikt de zwakkere over een alternatief. Hij kan de risicos en baten tegen over elkaar afwegen en mogelijk een minder veilig alternatief kopen.

De zwakkere wordt niet benadeeld. Vroeger krijg hij geen kwaliteitsproduct, nu krijgt hij nog altijd geen kwaliteitsproduct. Maar er is een alternatief beschikbaar. Vindt hij dit alternatief te risicovol, belandt hij terug in de originele situatie. Door zwakkeren alternatieven aan te bieden benadeel je hen niet, maar je helpt hen.

Een extreem voorbeeld: een arme kan een kwaliteitsvol medicijn niet betalen, zonder het medicijn sterft hij. Maar dezelfde arme kan een goedkoper medicijn wel betalen. Met dit medicijn heeft hij 50% overlevingskans ipv 0% zonder. De overheid zegt: "wij beslissen voor jou dat dat goedkope medicijn te risicovol is, dus ofwel koop je het dure ofwel koop je niets". Deze regel reduceert de overlevingskans van een arme van 50% naar 0%. En dit allemaal onder het motto: wij helpen de armen.
nun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2008, 17:22   #1003
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nun Bekijk bericht
Wil een bedrijf een soepel keurmerk, dan zal zij haar product makkelijker goedgekeurd krijgen. De consument is echter niet dom. Consumenten zullen merken dat een keurstempel van een soepel keurmerk niets waard is. Wie zal de consument erop wijzen dat sommige keurstempels te makkelijk te geven zijn: concurrerende keurmerken.
dat zal lekker verwarrend voor de consument worden, die nu al door de bomen het bos niet meer ziet wat betreft welk product kopen en waarom.
een hoop keur-agentschappen die door mekaar roepen dat de andere slecht is en ze die en die producten van dit en dat concurrerende keurmerk niet mogen kopen... en wie moeten ze geloven? het is woord tegen woord.
dus waarom zou een centraal voedselagentschap dat toeziet op de controle van de voeding en niet onderhevig is aan de wetten van de concurrentie en dus als enige belang heeft om de de kwaliteit van de voeding te bewaken, niet veel eenvoudiger en betrouwbaarder zijn?

Citaat:
Agencies die smeergeld aannemen zullen de kwaliteit van hun keurmerk achteruit zien gaan. Geef je een slecht product je kwaliteitslabel dan zullen je concurrenten de consument erop wijzen dat je kwaliteitslabel niets waard is. Als consumenten vinden dat je kwaliteitslabel niets waard is, zal geen enkel bedrijf meer willen betalen voor jou kwaliteitslabel en ben je failliet.
weer een blind vertrouwen in de goedheid van de bedrijven en de kritische geest van de consumenten.
zo werkt dat dus niet hé.
in de supermarkt kijken mensen naar de prijs om hun bakske vol te gooien.
ze willen ervan uit kunnen gaan dat wat ze kopen veilig is, zonder daar aan te hoeven twijfelen.
ze gaan heus niet even de laatste ontwikkelingen en roddels in het keurmerk-landschap uitpluizen voor ze naar de carrefour gaan.
en dan nog, wie zouden ze moeten geloven? het zijn concurrenten. die hebben er belang bij om mekaar zwart te maken.
het schept alleen maar verwarring en chaos alom.
Citaat:

Er zullen inderdaad goedkopere, minder veilige producten op de markt komen. In de huidige situatie kan een zwakkere het duurdere veilige product niet veroorloven en heeft hij dus niets. In een libertarisch situatie beschikt de zwakkere over een alternatief. Hij kan de risicos en baten tegen over elkaar afwegen en mogelijk een minder veilig alternatief kopen.

De zwakkere wordt niet benadeeld. Vroeger krijg hij geen kwaliteitsproduct, nu krijgt hij nog altijd geen kwaliteitsproduct. Maar er is een alternatief beschikbaar. Vindt hij dit alternatief te risicovol, belandt hij terug in de originele situatie. Door zwakkeren alternatieven aan te bieden benadeel je hen niet, maar je helpt hen.

Een extreem voorbeeld: een arme kan een kwaliteitsvol medicijn niet betalen, zonder het medicijn sterft hij. Maar dezelfde arme kan een goedkoper medicijn wel betalen. Met dit medicijn heeft hij 50% overlevingskans ipv 0% zonder. De overheid zegt: "wij beslissen voor jou dat dat goedkope medicijn te risicovol is, dus ofwel koop je het dure ofwel koop je niets". Deze regel reduceert de overlevingskans van een arme van 50% naar 0%. En dit allemaal onder het motto: wij helpen de armen.
ik denk niet dat een arme gebaat is met voeding die mogelijk een zwaar risico voor zijn gezondheid inhoudt. het zou hem zelfs van de regen in de drop kunnen brengen en zijn situatie verergeren.
zulks voorstellen als een manier om armen te helpen vind ik zelfs een beetje pervers.
trouwens u stelt dat de arme vandaag 'geen producten' krijgt.
er zijn echter ook vandaag reeds verschillende prijscategorieën inzake voeding. met dit verschil, namelijk dat ze allemaal aan bepaalde kwaliteitsnormen moeten voldoen, ook de allergoedkoopsten van de aldi.
zelfs de voedselpaketten van het OCMW zijn betrouwbaar.

hetzelfde verhaal met generische geneesmiddelen.

kortom, ik raak maar niet overtuigd van dat grote heil dat het libertarisme te bieden heeft.

Laatst gewijzigd door Mitgard : 4 april 2008 om 17:23.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2008, 17:26   #1004
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
dat zal lekker verwarrend voor de consument worden, die nu al door de bomen het bos niet meer ziet wat betreft welk product kopen en waarom.
Uw onmacht niet projecteren op anderen, aub.

Citaat:
dus waarom zou een centraal voedselagentschap dat toeziet op de controle van de voeding en niet onderhevig is aan de wetten van de concurrentie en dus als enige belang heeft om de de kwaliteit van de voeding te bewaken, niet veel eenvoudiger en betrouwbaarder zijn?
Niemand houdt u tegen om zo'n voedselagentschap op te richten.

Citaat:
in de supermarkt kijken mensen naar de prijs om hun bakske vol te gooien.
Omdat 'de staat' voor hen zorgt!

Citaat:
ze willen ervan uit kunnen gaan dat wat ze kopen veilig is, zonder daar aan te hoeven twijfelen.
Contractueel bepaalbaar met de supermarkt; natuurlijk!
'Wij garanderen dat het veilig is, zo niet: mag u ons anaklagen voor x miljoen dollar!'
Wat is het probleem?

Citaat:
kortom, ik raak maar niet overtuigd van dat grote heil dat het libertarisme te bieden heeft.
Goelags, holocaust, staatsarmoede, ...
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 4 april 2008 om 17:26.
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2008, 17:40   #1005
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Jij bent echt dom, hé?
ik ben niet dommer dan u, daar ben ik al zeker van

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 4 april 2008 om 17:41.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2008, 17:45   #1006
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
ik ben niet dommer dan u, daar ben ik al zeker van
Dat betwijfel ik ten zeerste.
In ieder geval: gij verdedigt een staat, gij verdedigt dan altijd, sowieso, per definitie, het gebruik van geweld op onschuldige mensen.

Altijd.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2008, 17:50   #1007
nun
Gouverneur
 
Geregistreerd: 24 maart 2008
Berichten: 1.091
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
dat zal lekker verwarrend voor de consument worden, die nu al door de bomen het bos niet meer ziet wat betreft welk product kopen en waarom.
een hoop keur-agentschappen die door mekaar roepen dat de andere slecht is en ze die en die producten van dit en dat concurrerende keurmerk niet mogen kopen... en wie moeten ze geloven? het is woord tegen woord.
dus waarom zou een centraal voedselagentschap dat toeziet op de controle van de voeding en niet onderhevig is aan de wetten van de concurrentie en dus als enige belang heeft om de de kwaliteit van de voeding te bewaken, niet veel eenvoudiger en betrouwbaarder zijn?
Een centraal voedselagentschap maakt ook fouten. Geen concurrentie zorgt dat niemand je op de vingers kijkt. Denk maar aan de dioxinecrisis en hoe de gevaren maandenlang voor de consument verborgen werden gehouden.

Leren werken met verschillende keurmerken zal idd een aanpassing zijn. Maar na een tijdje ken je wel de betrouwbare keurmerken en weet je wel waar je op moet letten wanneer je dinges koopt.


Citaat:
zonder daar aan te hoeven twijfelen.
ze wie zouden ze moeten geloven? het zijn concurrenten. die hebben er belang bij om mekaar zwart te maken.
het schept alleen maar verwarring en chaos alom.
Concurrenten hebben er nu toch ook baat bij elkaar zwart te maken. Blijkbaar is dit toch niet zo een probleem.


Citaat:
ik denk niet dat een arme gebaat is met voeding die mogelijk een zwaar risico voor zijn gezondheid inhoudt. het zou hem zelfs van de regen in de drop kunnen brengen en zijn situatie verergeren.
zulks voorstellen als een manier om armen te helpen vind ik zelfs een beetje pervers.
trouwens u stelt dat de arme vandaag 'geen producten' krijgt.
er zijn echter ook vandaag reeds verschillende prijscategorieën inzake voeding. met dit verschil, namelijk dat ze allemaal aan bepaalde kwaliteitsnormen moeten voldoen, ook de allergoedkoopsten van de aldi.
zelfs de voedselpaketten van het OCMW zijn betrouwbaar.
Als de arme zich nu veilig voedsel kan veroorloven, waarom zou hij dan overschakelen naar een onveilig alternatief? Libertarisme gaat er idd vanuit dat mensen verantwoordelijk zijn en voor zichzelf kunnen beslissen. In de mate dat mensen niet voor zichzelf kunnen beslissen wordt de overheid belangrijker. Persoonlijk vind ik dat mensen zelf moeten kunnen kiezen welke risicos ze nemen. Moest de overheid echt begaan zijn met de veiligheid van haar inwoners, dan zou tabak en alcohol al lang verboden zijn.
nun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2008, 17:50   #1008
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard

de spoeling van AH's antwoorden begint nu wel erg dun te worden.
maar ik denk dat het een afleidingsmaneuver is. het belezen Genie bereidt zich gewoon voor op de ultieme argumentatiebom die ons allemaal omver zal blazen.
heel onverwachts.
wacht maar.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2008, 17:53   #1009
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Ik ben druk bezig, verdorie.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2008, 17:55   #1010
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Ik ben druk bezig, verdorie.
misschien moet ge het wat kalmer aan doen.
ge lijkt me nogal veel energie te verbruiken met weinig resultaat.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2008, 18:04   #1011
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Oh, maar ik amuseer me wel hoor.
Zoals ik al zei: 't is oefening.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2008, 18:06   #1012
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard

jamaar hebt ge nog wel genoeg tijd voor uw vriendinnetje?

en weet die wel wat voor fraais jij allemaal op dit forum verkondigt?
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2008, 18:09   #1013
nun
Gouverneur
 
Geregistreerd: 24 maart 2008
Berichten: 1.091
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
jamaar hebt ge nog wel genoeg tijd voor uw vriendinnetje?

en weet die wel wat voor fraais jij allemaal op dit forum verkondigt?
Der zijn meer verwerpelijke hobbys.
nun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2008, 18:11   #1014
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
jamaar hebt ge nog wel genoeg tijd voor uw vriendinnetje?

en weet die wel wat voor fraais jij allemaal op dit forum verkondigt?
Ja en ja.
Meer zelfs; ze is ook overtuigd aan't geraken.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2008, 18:13   #1015
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Ja en ja.
Meer zelfs; ze is ook overtuigd aan't geraken.
Je moet uitkijken anderen je extremistische ideeën over te brengen. Het kan in sommige gevallen schadelijk zijn.

http://www.dumpert.nl/mediabase/6105...ar_kiezen.html
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2008, 18:15   #1016
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Ja en ja.
Meer zelfs; ze is ook overtuigd aan't geraken.
achja, ik ken dat.
neem dat maar niet te ernstig.
straks vrijt jouw vriendinnetje met een linkse of een vlaams blokker en neemt ze die ideetjes weer over.
wie met de hond slaapt krijgt z'n vlooien, zullen we maar zeggen.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2008, 18:16   #1017
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Je moet uitkijken anderen je extremistische ideeën over te brengen. Het kan in sommige gevallen schadelijk zijn.

http://www.dumpert.nl/mediabase/6105...ar_kiezen.html
Ik vnd niet dat er iets extreem is aan de gedachte dat geweld een quod non is?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2008, 18:16   #1018
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
achja, ik ken dat.
neem dat maar niet te ernstig.
straks vrijt jouw vriendinnetje met een linkse of een vlaams blokker en neemt ze die ideetjes weer over.
wie met de hond slaapt krijgt z'n vlooien, zullen we maar zeggen.
Ik kan er ook niet aan doen dat uw ex-vriendinnen zo zielig waren, hé.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2008, 18:17   #1019
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter
 
Stratcat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2002
Berichten: 9.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Aangezien die hun standpunten niet afdwingbaar kunnen maken, in tegenstelling tot overheden, heb ik daar heel wat minder vertrouwen in. Ik ben namelijk geen aanhanger van het naïeve linkse positieve mensbeeld.
Als dezelfde mensen die je wantrouwt politici zijn, vertrouw je ze wel?
__________________
One World, One Dream, One Everything
Stratcat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2008, 18:17   #1020
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Ik vnd niet dat er iets extreem is aan de gedachte dat geweld een quod non is?
Ik bedoel met extreem helemaal niet de negatieve connotatie die aan het woord verbonden is. Met extreem bedoel ik gewoon sterk afwijkend van de algemeen geldende opvattingen.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:43.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be