Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Vinden jullie dit document goed?
Ja 28 35,44%
Neen 46 58,23%
Geen mening 5 6,33%
Aantal stemmers: 79. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 3 juli 2009, 23:32   #1001
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
toch jammer dat jullie continu hervallen in holle retoriek en altijd van het ene been op het andere springen (dan hereniging dan weer samenwerking). altijd weer beginnen over de huidige belgische problemen als bliksemafleider. geeft aan dat jullie eigen plan inhoudelijk bijzonder zwak is.
simpelweg omdat belgie niet meer werkt.
en nooit meer zal werken.

dat is al een rede om gewoon België vaarwel te zeggen.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 3 juli 2009 om 23:33.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2009, 23:34   #1002
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
weet jij mss iets beter?
ik wacht op antwoord
Ja ik weet iets beter: realiteitszin en minder hoog van uw toren blazen. Ge maakt uzelf wel compleet belachelijk met die grootheidswaanzin. Wie zijn jullie? Wat hebben jullie al bewezen? Wie buiten dit forum kent jullie? Echt, je klinkt erg hard als de BUB, die zien zichzelf ook als de stem van de overgrote zwijgende meerderheid die het zelf nog niet beseft.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2009, 23:37   #1003
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Ja ik weet iets beter: realiteitszin en minder hoog van uw toren blazen. Ge maakt uzelf wel compleet belachelijk met die grootheidswaanzin. Wie zijn jullie? Wat hebben jullie al bewezen? Wie buiten dit forum kent jullie? Echt, je klinkt erg hard als de BUB, die zien zichzelf ook als de stem van de overgrote zwijgende meerderheid die het zelf nog niet beseft.
we zijn alvast geen politiekers.
we zijn met z'n vieren.

we hoeven aan niemand verantwoording te geven, ook niet aan jou Pelgrim.
en als we nog ni eens ons voorstel mogen verdedigen? ik dacht dat belgie een democratie was of begin je de dictatoriale trekjes te krijgen van het belgisch establishment.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 3 juli 2009 om 23:39.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2009, 23:43   #1004
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
we zijn alvast geen politiekers.
we zijn met z'n vieren.
Voor mijn part ben je met veertig. Daar gaat het niet om.

Citaat:
we hoeven aan niemand verantwoording te geven, ook niet aan jou Pelgrim.
Daar gaat het niet om.

Citaat:
en als we nog ni eens ons voorstel mogen verdedigen?
noem je dat verdedigen? Ik noem dat de comediant uithangen.

Citaat:
ik dacht dat belgie een democratie was of begin je de dictatoriale trekjes te krijgen van het belgisch establishment.
Dat is nu eens echt een kinderachtig argument. Ik ben België niet en ik heb geen dictatoriale trekjes. Ik zet alleen graag mensen die hoog van hun toren blazen eens op hun plaats met beide voetjes op de grond, want het is echt wel nodig.
Oud 3 juli 2009, 23:49   #1005
DebianFox
Minister

DebianFox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
"Problemen" als de IJzeren Rijn zouden een uitdaging moeten zijn om deze eindelijk aan te pakken. Wat is er nu mooier dan dat Nederland vlot meewerkt om zijn confederale partner Vlaanderen ter wille te zijn. Ons advies: hef de Nederlands-Vlaamse (staats)grens met haar beperkingen op. Een Vlaams belang is dan meteen een Nederlands belang en omgekeerd.
Binnen een confederaal kader kunnen deelstaten in ieder geval afzonderlijke - en dus tegenstrijdige - belangen verdedigen. Het hangt er natuurlijk van af over welke materie beide lidstaten gezamenlijk willen beslissen. Uiteraard heb ik geen glazen bol. Een Vlaams belang wordt pas een Nederlands belang en vice versa in het geval van een federatie of een unitaire staat.

En dan zijn er nog onze 2 wereldhavens.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het ernstige van uw schrijven is dat velen in Israel er echt zo over denken

Laatst gewijzigd door DebianFox : 3 juli 2009 om 23:58.
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2009, 23:51   #1006
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik ben precies misschien wat kort door de bocht gevlogen (die jenever eh).

Wat ik eigenlijk wil zeggen, mits minder fanatieke bewoording, is dat je er veel te gemakkelijk van uit gaat dat je de toverformule hebt ontdekt waarmee je eventjes de brede massas gaat mobiliseren. Je staat tegenover het Belgische establishment. Ik hoop dat je goed beseft wat een propaganda machine daar achter zit.
Oud 3 juli 2009, 23:52   #1007
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
toch jammer dat jullie continu hervallen in holle retoriek en altijd van het ene been op het andere springen (dan hereniging dan weer samenwerking). altijd weer beginnen over de huidige belgische problemen als bliksemafleider. geeft aan dat jullie eigen plan inhoudelijk bijzonder zwak is.
Ons plan zwak? Dat verklaart zeker waarom er al bijna duizend (!) reacties op deze draad zijn geplaatst. Kennelijk maken wij heel wat los.

En dan moet mij nog iets van het hart. De belangrijkste hinderpaal die Vlaams-Nederlandse samenwerking in de weg staat is het snel groeiende en om zich heen grijpende particularisme in Vlaanderen en de botte afweerhouding daar tegenover "Hollanders". Dat in de Belgische grondwet niet langer gesproken wordt van Nederlandse maar van Vlaamse cultuur, vlaamse gemeenschap en Vlaamse cultuurcommissie voor Brussel, is symptomatisch voor die particularistische tendens evenals bespottelijke pleidooien om het Nederlands te vervangen voor Vlaams. De oude slogan "In Vlaanderen Vlaams", die vroeger gericht was tegen het Frans, lijkt zich nu te keren tegen het Nederlands. Symptomatisch voor die afweerhouding is bijvoorbeeld ook dat het debiteren van venijnige opmerkingen aan ons en aan het adres van Nederlanders niet alleen op familiefeestjes en aan stamtafels in de mode raakt, maar ook onder Vlaamse intellectuelen. Dit laatste doet zich dus onder meer voor in fora als dit.

Een kreet als "Ollanders go home" op een viaduct in Antwerpen is bijna illustratief voor deze houding en ook de uitlating van wijlen Karel Van Miert dat hij het "hoogstens drie jaar met de Hollanders heeft uitgehouden" getuigt zo volkomen van deze houding. Het enige wat Nederlanders hiertegenover stellen, is onverschilligheid. Maar ja, zie mijn handtekening.

Shadowke en ik leggen getuigenis af voor een generatie die duidelijk iets anders wil.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2009, 23:53   #1008
Blackwater Inc
Banneling

Standaard

Citaat:
mezelf en Ernst Niessen hebben een document uitgewerkt over de hereniging der Nederlanden.

jullie kunnen dit document lezen op http://users.telenet.be/voetbal_unde...ederlanden.pdf

we zouden graag jullie hulp voor het verder af te werken.
alsook jullie mening of jullie het goed vinden of niet.
Goede poging maar totaal onrealiseerbaar. De Nederlandse afgelijnde weg en woningbouwstructuur zou dan samengevoegd worden met het chaotische Vlaanderen. Moest Vlaanderen bij Nederland willen dienen ze allereerst al bijna hun volledige eigen bevolking te onteigenen want de Nederlandse bouwvoorschriften zijn samen met die van het VK de strengste van Europa.
Blackwater Inc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2009, 00:11   #1009
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blackwater Inc Bekijk bericht
Goede poging maar totaal onrealiseerbaar. De Nederlandse afgelijnde weg en woningbouwstructuur zou dan samengevoegd worden met het chaotische Vlaanderen. Moest Vlaanderen bij Nederland willen dienen ze allereerst al bijna hun volledige eigen bevolking te onteigenen want de Nederlandse bouwvoorschriften zijn samen met die van het VK de strengste van Europa.
Een reden te meer om infrastructuur en bouwvoorschriften meer met elkaar in lijn te brengen. Pas op voor een al te neerbuigende houding jegens Vlaanderen. Echt weer een voorbeeld van het vermaledijde, opgeheven Nederlandse vingertje.

Wees eens constructief, kerel, en breng een echte oplossing aan, een die niet begint met "ja, maar bij ons ..." Veel succes.
Oud 4 juli 2009, 00:16   #1010
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik vrees dat dat niet zal lukken want de provincies hebben nu al veel macht in Nederland en ze vinden het goed onder den haag.

wat wel moet worden gedecentraliseerd in Nederland is de bureaucratie.
dat kan zoals nu in Vlaanderen worden: regionale hoofdzetels in Brussel en provinciale/lokale zetels per provincie.
En dat is het politieke verschil met Vlaanderen.

Jullie ideëen zijn goed maar teveel Nederlands gericht.

Brussel heeft in Vlaanderen geen goede imago vanwege de uistraling van een ziek België maar is voor een onafhankelijk Vlaanderen van onschatbare waarde. Zolang wij een claim hebben op Brussel als hoofdstad en dit ook eisen, is Brussel niet verloren als Vlaams grondgebied. In een confederatie of federatie met Nederland is deze claim van geen belang meer indien Brussel uitmaakt van Vlaanderen.

Den Haag en Amsterdam zijn ook geen optie, dit zou een uitverkoop zijn van Vlaanderen. Geen enkele Vlaming wil voor onafhankelijkheid vechten indien we het nadien weggeven aan een andere macht. Ipv geregeeerd worden door Jean-Luis zou het dan geregeerd worden door Kees.

De enigste oplossing is een neutrale stad die aan de grens ligt.

En deze

Confederale regering:

Kanselier (staatshoofd)

Staatscommisarissen (ministers)

De kamer:

121 kamerleden (via verkiezingen verkozen waarbij de zeteltjes verdeld worden op het aantal inwoners per regio.

10 kamerleden (stadsregio Antwerpen en Stadsregio randstad, elks 5 zetels)

20 (2 vaste kamerleden per regio verkozen door hun regionale kamer.)

in totaal 151 kamerleden

Regionale vertegenwoordiging.

1 Rijkshouder (hoofd regering van de regio)

Rijkscommisarissen (regionale ministers)

Gemeentes

burgemeester

schepenen

Gemeentes moeten in bepaalde diensten opgaan in intergemeentelijke diensten zoals politiebeleid, afvalbeleid en sportbeleid.

de regio's;

Noord-Vlaanderen : West- en Oost-Vlaanderen

Zuid-Vlaanderen: Vlaams gebied in Frankrijk.

Zeeuws-Vlaanderen: Zeeuws-Vlaanderen

Brabant: Antwerpen (Zonder stad Antwerpen), Vlaams-Brabant en Noord-Brabant

Limburg: Vlaams en Nederlands Limburg

Holland: Zuid en Noord-Holland

Friesland: Groningen, Friesland en Oost-Friesland.
Gelderland

Utrecht: Utrecht en Flevoland (zonder Urk en Noordoostpolder)

Oversticht: Overijssel (met Urk en Noordoostpolder) en Drenthe

Stadregio Antwerpen (stad Antwerpen)

Stadsregio randstad (Rotterdam en Den Haag)
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2009, 00:17   #1011
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Ik ben precies misschien wat kort door de bocht gevlogen (die jenever eh).

Wat ik eigenlijk wil zeggen, mits minder fanatieke bewoording, is dat je er veel te gemakkelijk van uit gaat dat je de toverformule hebt ontdekt waarmee je eventjes de brede massas gaat mobiliseren. Je staat tegenover het Belgische establishment. Ik hoop dat je goed beseft wat een propaganda machine daar achter zit.
Wij zijn ons al te zeer bewust van het feit dat wij hier te maken hebben met uiteenlopende groepen, belangen en spelers. Wij presenteren niet alleen een document, hoe feilbaar ook, om zowel Nederland als Vlaanderen vooruit te helpen, wij moeten ons ook verdedigen tegenover dit monsterlijke palet.

Waarom het gaat, is in het geweld van het debat de heldere lijnen te blijven uitzetten, opdat wij de ons goedgezinde massa's meekrijgen het Belgische establishment te neutraliseren en af te rekenen met flamingantisch achterhoedeverzet.

Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 4 juli 2009 om 00:33.
Oud 4 juli 2009, 00:21   #1012
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vorenus Bekijk bericht
En dat is het politieke verschil met Vlaanderen.

Jullie ideëen zijn goed maar teveel Nederlands gericht.

Brussel heeft in Vlaanderen geen goede imago vanwege de uistraling van een ziek België maar is voor een onafhankelijk Vlaanderen van onschatbare waarde. Zolang wij een claim hebben op Brussel als hoofdstad en dit ook eisen, is Brussel niet verloren als Vlaams grondgebied. In een confederatie of federatie met Nederland is deze claim van geen belang meer indien Brussel uitmaakt van Vlaanderen.

Den Haag en Amsterdam zijn ook geen optie, dit zou een uitverkoop zijn van Vlaanderen. Geen enkele Vlaming wil voor onafhankelijkheid vechten indien we het nadien weggeven aan een andere macht. Ipv geregeeerd worden door Jean-Luis zou het dan geregeerd worden door Kees.

De enigste oplossing is een neutrale stad die aan de grens ligt.

En deze

Confederale regering:

Kanselier (staatshoofd)

Staatscommisarissen (ministers)

De kamer:

121 kamerleden (via verkiezingen verkozen waarbij de zeteltjes verdeld worden op het aantal inwoners per regio.

10 kamerleden (stadsregio Antwerpen en Stadsregio randstad, elks 5 zetels)

20 (2 vaste kamerleden per regio verkozen door hun regionale kamer.)

in totaal 151 kamerleden

Regionale vertegenwoordiging.

1 Rijkshouder (hoofd regering van de regio)

Rijkscommisarissen (regionale ministers)

Gemeentes

burgemeester

schepenen

Gemeentes moeten in bepaalde diensten opgaan in intergemeentelijke diensten zoals politiebeleid, afvalbeleid en sportbeleid.

de regio's;

Noord-Vlaanderen : West- en Oost-Vlaanderen

Zuid-Vlaanderen: Vlaams gebied in Frankrijk.

Zeeuws-Vlaanderen: Zeeuws-Vlaanderen

Brabant: Antwerpen (Zonder stad Antwerpen), Vlaams-Brabant en Noord-Brabant

Limburg: Vlaams en Nederlands Limburg

Holland: Zuid en Noord-Holland

Friesland: Groningen, Friesland en Oost-Friesland.
Gelderland

Utrecht: Utrecht en Flevoland (zonder Urk en Noordoostpolder)

Oversticht: Overijssel (met Urk en Noordoostpolder) en Drenthe

Stadregio Antwerpen (stad Antwerpen)

Stadsregio randstad (Rotterdam en Den Haag)
Wij gaan proberen dit te bewerken om op te nemen in ons document. Ik zal Shadowke hiervan separaat in kennis stellen.
Oud 4 juli 2009, 01:06   #1013
Blackwater Inc
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Een reden te meer om infrastructuur en bouwvoorschriften meer met elkaar in lijn te brengen. Pas op voor een al te neerbuigende houding jegens Vlaanderen. Echt weer een voorbeeld van het vermaledijde, opgeheven Nederlandse vingertje.
.
Mijn bedoeling is helemaal niet om neerbuigend te doen maar het trekt gewoon op niets. Men moet dat durven toegeven.
.

Laatst gewijzigd door Blackwater Inc : 4 juli 2009 om 01:06.
Blackwater Inc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2009, 02:05   #1014
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Het gaat er niet om wat Vlaanderen verliest, maar vooral wat Vaanderen wint is belangrijk.
Nederland i.p.v Wallonie. is een zeer goede deal voor Vlaanderen.
Dat is een waanidee.

Met Nederlanders wordt je zeker gekloot.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2009, 02:05   #1015
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
waarom praat ge toch altijd alsof gij het voor het zeggen gaat hebben?
Hij speelt zelfs baas bij de Hollanders.
Oud 4 juli 2009, 02:06   #1016
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
omdat dat in het document van mij en ernst staat.
en de kans groot is dat ze dat gaan overnemen als de hereniging er zou komen.
Ik weet niet hoe groot het "licht" van Ernst is.....

Ik weet wel dat jij niet echt een groot "licht" bent....

Dus waar malen we over ?
Oud 4 juli 2009, 02:07   #1017
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote Bekijk bericht
Neen, dat is als genezen van de cholera om direct typhus te krijgen
2.
Oud 4 juli 2009, 02:07   #1018
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote Bekijk bericht
Waanideeën tot en met. Ik zou maar opletten wanneer de heren in hun witte jassen je komen halen
2.
Oud 4 juli 2009, 02:08   #1019
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
geen waanidëen.
het vlaamse onderwijs is nu éénmaal transparanter tov het nederlandse
Wat heeft onderwijs met psychiatrie te maken ?
Oud 4 juli 2009, 02:09   #1020
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
weet jij mss iets beter?
ik wacht op antwoord
Ik denk dat er weinige anderen hier nog lijden aan grootheidswaanzin hoor.

Laatst gewijzigd door Henri1 : 4 juli 2009 om 02:09.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be