Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: akkoord of niet ?
Akkoord, dan zijn we eindelijk van België af 46 67,65%
Niet akkoord, dan modderen we liever nog wat verder met België 22 32,35%
Aantal stemmers: 68. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 29 december 2009, 11:24   #1001
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
De niet-Nederlandstalige gewesten van de Lage Landen, zoals Wallonië, Luxemburg en de Duitstalige Gemeenschap van België, horen thuis in deze unie indien zij dat wensen.
Mag ik hieruit afleiden dat Vlaanderen die vrijheid niet heeft ?

(indien zij dat wensen)
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2009, 11:33   #1002
schaveiger
Minister-President

schaveiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht

Het is dan ook leuk om te zien dat er nog mensen zijn als Hollander die het probleem nuchter en op een gelijkwaardige basis willen en kunnen bespreken.
Hij is dan wel een rariteit op dit forum.
Oud 29 december 2009, 11:43   #1003
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger Bekijk bericht
Hij is dan wel een rariteit op dit forum.
Zeldzaamheden moet je koesteren
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2009, 12:55   #1004
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Vreemd genoeg heb ik nog nooit negatieve ervaringen met Walen gehad. Maar mischien komt dat wel omdat mijn contact met de Vlamingen intensiever is geweest.
Volg Shadowke zijn raad en ga eens discussieren op het forum van "Le Soir".
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2009, 12:56   #1005
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Walen zijn veel cooler dan de Vlamingen. Er bestaat ook geen enkele equivalent van de Ijzerbrol (bedevaart of wake) in Wallonië, geen equivalent van TAK, Voorpost en andere VNJ in Wallonië. Ik heb het indruk dat veel Vlamingen aan accute bekrompenheid (racisme of verwerpen) tegenover anderstaligen leiden. Misschien bestaan er wel geneesmiddelen om die ziekte te genezen.
Prozac misschien ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2009, 13:10   #1006
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto
Ik zie dat je me niet begrepen hebt, quercus.

Hollander discussieert op een beschaafde en beleefde manier en kan op die manier zijn standpunt naar voor brengen.
Op die manier kan je mensen overtuigen het concept op een nuchtere manier te bekijken (met zulke mensen kunnen we nog samenwerken).

Mensen onterecht labelen en beschuldigen werkt contra-productief en op die manier zorg je ervoor dat de mensen die iets tegen je mening hebben in hun mening gesterkt worden (met zulke mensen wensen we niet samen te werken).

De 'haat' die je beschrijft (ik noem het liever tegenstand) is niet gericht tegen de samenwerking die Hollander voorstelt, maar tegen de annexatie (op korte of lange termijn) die anderen hier prediken.
Beste Alboreto, ik heb op dit forum reeds herhaalde malen onderstreept dat een annexatie van Vlaanderen door Nederland net datgene is wat ik niet wens. Ik ben helemaal gewonnen voor een verregaande toenadering tussen Nederland en Vlaanderen. Dit zou aanvankelijk de vorm kunnen aannemen van een reeks degelijk uitgewerkte verdragen tussen een onafhankelijk Vlaanderen en Nederland. Later kan die toenadering nog wel een stap verder gaan. Maar hoeft voor mij het niet verder te gaan dan een Confederatie van De Nederlanden met een zeer grote subsidiariteit voor de deelstaten. Maar u zult toch ook vastgesteld hebben dat Belgicisten op dit forum met opzet dergelijke nuance niet willen respecteren en doelbewust een scenario van "annexatie" of "opslorping" voorspiegelen.
Oud 29 december 2009, 13:15   #1007
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
Mag ik hieruit afleiden dat Vlaanderen die vrijheid niet heeft ?

(indien zij dat wensen)
Sinds 1830 is dat inderdaad het geval, jogo.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2009, 13:19   #1008
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Beste Alboreto, ik heb op dit forum reeds herhaalde malen onderstreept dat een annexatie van Vlaanderen door Nederland net datgene is wat ik niet wens. Ik ben helemaal gewonnen voor een verregaande toenadering tussen Nederland en Vlaanderen. Dit zou aanvankelijk de vorm kunnen aannemen van een reeks degelijk uitgewerkte verdragen tussen een onafhankelijk Vlaanderen en Nederland. Later kan die toenadering nog wel een stap verder gaan. Maar hoeft voor mij het niet verder te gaan dan een Confederatie van De Nederlanden met een zeer grote subsidiariteit voor de deelstaten. Maar u zult toch ook vastgesteld hebben dat Belgicisten op dit forum met opzet dergelijke nuance niet willen respecteren en doelbewust een scenario van "annexatie" of "opslorping" voorspiegelen.
correct quercus!
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2009, 13:31   #1009
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Het probleem is dat Vlaanderen en Nederland even verschillend zijn of zelfs meer verschillen dan Vlaanderen en Wallonië.
Enige onderbouwing zou deze stelling niet misstaan.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2009, 13:35   #1010
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Beste Alboreto, ik heb op dit forum reeds herhaalde malen onderstreept dat een annexatie van Vlaanderen door Nederland net datgene is wat ik niet wens. Ik ben helemaal gewonnen voor een verregaande toenadering tussen Nederland en Vlaanderen. Dit zou aanvankelijk de vorm kunnen aannemen van een reeks degelijk uitgewerkte verdragen tussen een onafhankelijk Vlaanderen en Nederland.

Heel juist.

Citaat:
Later kan die toenadering nog wel een stap verder gaan. Maar hoeft voor mij het niet verder te gaan dan een Confederatie van De Nederlanden met een zeer grote subsidiariteit voor de deelstaten. Maar u zult toch ook vastgesteld hebben dat Belgicisten op dit forum met opzet dergelijke nuance niet willen respecteren en doelbewust een scenario van "annexatie" of "opslorping" voorspiegelen.
"Annexatie", "opslorping" en "onder de knoet van de Hollanders" zijn termen die Groot-Nederlanders niet eens kennen. Zij komen uit het Vademecum der belgicistische Woordkramerij".
Oud 29 december 2009, 13:38   #1011
Alboreto

Standaard

Citaat:
1) Ik heb niet gezegd dat jij voor annexatie bent, je heb je standpunt duidelijk gemaakt.
Ik zeg enkel dat de manier waarop je de discussie polariseert je zaak geen goed doet, in tegendeel.
Je gaat de aversie die Belgen hebben tegen Nederlanders alleen maar aanwakkeren en de samenwerking tussen onze landen negatief beïnvloeden.

2) Ik zie een aantal Nederlanders en Belgen actief annexatie promoten, en het is tegen die mensen dat er nogal heftig wordt 'gedebatteerd'.
En dat is ook logisch.

Het zijn dus niet zoals je zegt de 'Belgicisten' die doelbewust een scenario van "annexatie" of "opslorping" voorspiegelen, maar eerder de voorstanders van een hereniging zoals Shadowke en anderen.

Mochten Belgen een annexatie van Nederland naar voor schuiven en doen alsof het de normaalste zaak is van de wereld en eigenlijk al een gedane zaak is, dan zal je moeten toegeven dat je bij de Nederlanders dezelfde reacties zou zien als nu bij de Belgen en Vlamingen.
Oud 29 december 2009, 13:39   #1012
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
En gezien Nederlanders meer zullen te zeggen hebben in de regering (meerderheid) zal Vlaanderen altijd aan het kortste eind trekken.
Je gaat echter aan twee wezenlijke feiten voorbij: 1) de inwoners van het huidige Vlaanderen zijn dan net zo goed Nederlanders als de inwoners van het huidige KdN; 2) een staatsman wordt geacht in het belang van het hele land te handelen.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2009, 13:39   #1013
schaveiger
Minister-President

schaveiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Simpel, tenminste voor zij die er mee vertrouwd zijn:
- de verweven economie
- de verweven familiebanden
- de gezamelijke geschiedenis
...
Oud 29 december 2009, 13:39   #1014
Alboreto

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
"Annexatie", "opslorping" en "onder de knoet van de Hollanders" zijn termen die Groot-Nederlanders niet eens kennen.
Je onderschrift toont duidelijk het tegendeel aan.

Laatst gewijzigd door Alboreto : 29 december 2009 om 13:40.
Oud 29 december 2009, 13:41   #1015
Shadowke

Standaard

Citaat:
1) Ik heb niet gezegd dat jij voor annexatie bent, je heb je standpunt duidelijk gemaakt.
Ik zeg enkel dat de manier waarop je de discussie polariseert je zaak geen goed doet, in tegendeel.
Je gaat de aversie die Belgen hebben tegen Nederlanders alleen maar aanwakkeren en de samenwerking tussen onze landen negatief beïnvloeden.

2) Ik zie een aantal Nederlanders en Belgen actief annexatie promoten, en het is tegen die mensen dat er nogal heftig wordt 'gedebatteerd'.
En dat is ook logisch.

Het zijn dus niet zoals je zegt de 'Belgicisten' die doelbewust een scenario van "annexatie" of "opslorping" voorspiegelen, maar eerder de voorstanders van een hereniging zoals Shadowke en anderen.

Mochten Belgen een annexatie van Nederland naar voor schuiven en doen alsof het de normaalste zaak is van de wereld en eigenlijk al een gedane zaak is, dan zal je moeten toegeven dat je bij de Nederlanders dezelfde reacties zou zien als nu bij de Belgen en Vlamingen.
sorry maar je zit er ver naast!
Oud 29 december 2009, 13:43   #1016
Alboreto

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
De onderbouwing heb ik al eerder gedaan.

Maar die mening is vooral op persoonlijke ervaringen gestoeld.
Het is vooral een kwestie van mentaliteit en hoe we de wereld zien.

We willen andere dingen in het leven, we gaan anders met elkaar om, we vinden andere dingen belangrijk.
Oud 29 december 2009, 13:43   #1017
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger Bekijk bericht
Simpel, tenminste voor zij die er mee vertrouwd zijn:
- de verweven economie
- de verweven familiebanden
- de gezamelijke geschiedenis
...
verweven economie? de econome tussen Vlaanderen en Walloniê verschilt meer dan tussen Nederland en Vlaanderen

verweven familiebanden? er is meer interactie tussen Vlamingen en Walen apart dan onderling

gezamenlijke geschiedenis? Vlaanderen (en in mindere mate Namen) vocht altijd mee met Nederland terwijl Henegouwen (en later ook Luik) meededen met de bezetters (Spanje, Frankrijk, niet Nederland).

Laatst gewijzigd door Shadowke : 29 december 2009 om 13:43.
Oud 29 december 2009, 13:44   #1018
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Je onderschrift toont duidelijk het tegendeel aan.
Dat is het doel.

Maar dat impliceert nog geen "annexatie". Dat is de uitkomst van een alleszins harmonieuze samenkomst, de optelsom van het keiharde werk van vele generaties.
Oud 29 december 2009, 13:44   #1019
Shadowke

Standaard

Citaat:
De onderbouwing heb ik al eerder gedaan.

Maar die mening is vooral op persoonlijke ervaringen gestoeld.
Het is vooral een kwestie van mentaliteit en hoe we de wereld zien.

We willen andere dingen in het leven, we gaan anders met elkaar om, we vinden andere dingen belangrijk.
sorry Alboreto maar je bent een rasechte Belgicist die zich probeert te profileren als een neutrale persoon.

wat was je vorige nick? De Waal, BWarrior, ...?

Laatst gewijzigd door Shadowke : 29 december 2009 om 13:45.
Oud 29 december 2009, 13:45   #1020
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:

En dat is ook logisch.

Een samengaan van Nederland met Vlaanderen is geen noodzaak.
Twee Nederlandse staten is ook prima.
Nederland is een sterke staat,ook zonder Vlaanderen.
Dat hebben we al 400 jaar bewezen.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be