Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 mei 2010, 11:27   #1001
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
de onverbiddelijk onvermoeibare antropoloog is er weer
Hij heeft in mijn ogen wel gelijk.
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2010, 12:30   #1002
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

De Rotterdammer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dat is perfect mogelijk. Maar ook als Nederland en Vlaanderen niet tot een of andere vorm van staatkundige eenheid zouden komen, dan is een héél nauwe samenwerking op de meest uiteenlopende vlakken nog steeds ten zeerste gewenst. Alhoewel bepaalde pipo's op deze site zelfs dáár lijken bezwaar tegen te hebben.
Samenwerking is altijd goed.
De Rotterdammer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2010, 14:30   #1003
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rotterdammer Bekijk bericht
Niet werkelijk. Mijn roots zijn Hollands, Fries, Nederrijns (Nijmegen) en Westfaals. Nicht echt zuiders dus. Maar wel katholiek....
Nijmegen lijkt mij eerder Zuid-Nederlands, gezien zijn godsdienstige en taalkundige achtergrond.

Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 20 mei 2010 om 14:31.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2010, 14:40   #1004
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Nijmegen lijkt mij eerder Zuid-Nederlands, gezien zijn godsdienstige en taalkundige achtergrond.
Laten we het ermaar op houden dat ik mij in een zuiderse context uitstekend thuis voel. Heel veel beter dan in een calvinistische tenminste...

Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 20 mei 2010 om 14:41.
Oud 20 mei 2010, 15:38   #1005
kamiel spieces
Minister

kamiel spieces's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zal wel... Bekijk bericht
Verfransing? communitaire "problemen" ?????

Waar zijn we eigenlijk mee bezig. Belgie maakt zich druk om een taal. Een taal die echter niets meer is als een communicatie middel. Niets meer en niets minder. En dit middel , de taal, is een middel, geen doel.
De politiek vind het blijkbaar belangrijker om naar elkaar te gooien en aanhang te verwerven dan het land te besturen. Door problemen te scheppen zullen ze hun baan en macht te behouden.

Dan verfransing: wat een onzin. Is het niveau zo laag dat men dit niet kan verstaan of kan leren?

De grondwet: het wordt tijd dat deze eens drastisch wordt herzien: zoals het er nu aan toe gaat kost het enkel veel geld door die communitaire "problemen" waarom zoveel regeringen en politiekers op dit klein stukje grond? Afgunst? tekort gedaan? nu ieder heeft zijn eigen verantwoordelijk om iets met zijn leven te doen. wijzen naar andere : dat is makkelijk en effectief om tot geen enkele oplossing te willen komen.

Nu is de oplossing zeer simpel, maar lijkt het voor sommige heel moeilijk.
1 regering en alles tweetallig.
Dit betekend ook echt alles: tweetallige ambtenaren, politiekers, stembrieven enz.......
Dit is goed voor ieders persoonijke ontwikkeling en uiteindelijk goed regeerbaar met vele mindere kosten die hiervoor nodig zijn. Echter zal dit in stappen gerealiseerd moeten worden. De huidige generatie zit nog te veel in zijn oude misvormde denkpatronen waardoor men niet verder komt (of wil)

Nu verfransing, als er veel franstallige in een "Nederlands talig" dorp komen wonen is dit echt niet erg. in tegendeel zelfs . dit heeft veel voordelen, zoals een beter taal ontwikkeling voor ieder.
Nu de grondwet bakend alles helaas af en is zo onflexibel als het maar zijn kan. Dit land is meertalig, waarom dat dan niet tweetalig laten zijn? Vanwege een paar verstandelijk beperkten?
In ieder geval kan het zo niet verder. Nederland zal Vlaanderen er niet bij vanwege zijn extreme nationalisme door deze problemen. Vlaanderen alleen verder? Nou succes, dan staat griekenland er beter voor.

Het wordt tijd dat zich realiseerd dat politiekers zoals de geen enkel belang erbij hebben om het land goed te besturen en tot een eenheid te komen.

Zal het Nederlands , want dat is de Vlaamse taal nu eigenlijk, verdwijnen??. Nu dat denk ik zeker niet aangezien het zelfs in Frans Vlaanderen ook nog gesproken wordt. Zal de taalgrens verplaatsen? Nu zal deze afgeschaft worden zodat er geen sprake meer kan zijn van taalgrens aangezien alles tweetalig is.
Het is zelf heel natuurlijk en gezond dat er verleggingen en veranderingen zijn. Het star vasthouden aan "het is altijd zo geweest" of "de walen wilden toen in het jaar......"
We leven nu ! en moeten verder zonder al die oude koeien boven te halen.
Belgie heeft een mooie toekomst welke door de gecrieerde taalproblemen zwaar ondermijnd zijn.

Op moment is zowel Vlaanderen, Walonie als belgie een zielige vertoning
Symptomatisch voor een "versleten" land.

In andere landen kijkt men reikhalzend uit naar nieuwigheden. Vernieuwing. Dynamiek. Neem nog maar Eindhoven. Een stad waar men geen 2 weken tussen twee bezoeken mag laten of er is zichtbaar iets veranderd, vernieuwd. Rijsel idem, zelfs Duinkerken. Ook Duitsland is in sneltempo aan het bouwen, vernieuwen moderniseren.

In andere landen leeft men eventueel naar een wereldtentoonstelling toe.
In België stelt men zich tevreden met het leven in het verleden van een wereldtentoonstelling van 50 jaar geleden. Veel poeha voor iets dat 50 jaar geleden is gebeurd. Het wordt ons in de strot geramd, zodanig dat ik mij afvraag welke onzinnige nieuwe belasting er nu weer moet gemaskeerd worden.

Wie België (meer speciaal Vlaanderen) binnenrijdt merkt een soort verlammende moeheid, een loomheid. Een schrijnend gebrek aan dynamiek en vernieuwingsdrang. Een verkrampte verzamelwoede van "de goede oude tijd" kletst tegen de voorruit, dringt de wagen binnen en pacificeert elke impulsiviteit en smoort alle zin voor initiatief.
Wij rijden door een moe, afgeleefd deellandje dat zoals oude mensjes gelaten afwacht tot flitsjes oude glorie kunnen opgerakeld worden om de dagelijkse sleur van het wachten op niets nieuws te doorbreken.

België, maar vooral Vlaanderen is als een rusthuis, terend op grootse verhalen uit een actievol verleden zitten de bewoners rustig keuvelend in het zonnetje op het pleintje dat omgeven is door middeleeuwse begijnenhuisjes. In het midden symboliseert de roestige kiosk de moderne dynamiek. Voor de ene zal het zijn tijd wel duren. Anderen kunnen niet want knieën, heupen of schouders willen niet mee, maar ware het dat niet men zou eens wat zien, zunne. Nog anderen vinden dat het niet aan hen is, het is tijd voor de anderen eens iets te doen. Daarbij het had maar niet zo warm moeten zijn, met zo'n hitte kan een mens niets doen. We doen niets, maar gelukkig kunnen we er niets aan doen. Bovendien mogen ze niet van de directie van het rusthuis..... en zo sterven ze allemaal in de illusie van een groots verleden. Ze vergeten dat illusies zeer weinig vruchtbaar zijn om een toekomst op te laten groeien.

En neen dat heeft niets met splitsen of versnipperen te maken. Niets met België of Walen. Vlaanderen heeft bevoegdheden genoeg om zelf initiatief te nemen. De gemeentes trouwens ook. En privéinitiatief heeft al helemaal niets vandoen van een eventuele ongezonde versnipperinsdrang. Vlaanderen is een moe, uitgeleefd land.
Oud 20 mei 2010, 16:49   #1006
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kamiel spieces Bekijk bericht

In andere landen kijkt men reikhalzend uit naar nieuwigheden. Vernieuwing. Dynamiek. Neem nog maar Eindhoven. Een stad waar men geen 2 weken tussen twee bezoeken mag laten of er is zichtbaar iets veranderd, vernieuwd. Rijsel idem, zelfs Duinkerken. Ook Duitsland is in sneltempo aan het bouwen, vernieuwen moderniseren.

In België stelt men zich tevreden met het leven in het verleden van een wereldtentoonstelling van 50 jaar geleden. Veel poeha voor iets dat 50 jaar geleden is gebeurd. Het wordt ons in de strot geramd, zodanig dat ik mij afvraag welke onzinnige nieuwe belasting er nu weer moet gemaskeerd worden.

Wie België (meer speciaal Vlaanderen) binnenrijdt merkt een soort verlammende moeheid, een loomheid. Een schrijnend gebrek aan dynamiek en vernieuwingsdrang. Een verkrampte verzamelwoede van "de goede oude tijd" kletst tegen de voorruit, dringt de wagen binnen en pacificeert elke impulsiviteit en smoort alle zin voor initiatief.
Wij rijden door een moe, afgeleefd deellandje dat zoals oude mensjes gelaten afwacht tot flitsjes oude glorie kunnen opgerakeld worden om de dagelijkse sleur van het wachten op niets nieuws te doorbreken.

België, maar vooral Vlaanderen is als een rusthuis, terend op grootse verhalen uit een actievol verleden zitten de bewoners rustig keuvelend in het zonnetje op het pleintje dat omgeven is door middeleeuwse begijnenhuisjes. In het midden symboliseert de roestige kiosk de moderne dynamiek. Voor de ene zal het zijn tijd wel duren. Anderen kunnen niet want knieën, heupen of schouders willen niet mee, maar ware het dat niet men zou eens wat zien, zunne. Nog anderen vinden dat het niet aan hen is, het is tijd voor de anderen eens iets te doen. Daarbij het had maar niet zo warm moeten zijn, met zo'n hitte kan een mens niets doen. We doen niets, maar gelukkig kunnen we er niets aan doen. Bovendien mogen ze niet van de directie van het rusthuis..... en zo sterven ze allemaal in de illusie van een groots verleden. Ze vergeten dat illusies zeer weinig vruchtbaar zijn om een toekomst op te laten groeien.

En neen dat heeft niets met splitsen of versnipperen te maken. Niets met België of Walen. Vlaanderen heeft bevoegdheden genoeg om zelf initiatief te nemen. De gemeentes trouwens ook. En privéinitiatief heeft al helemaal niets vandoen van een eventuele ongezonde versnipperinsdrang. Vlaanderen is een moe, uitgeleefd land.
Vlaanderen is vooral moe en uitgeleefd door 180 jaar gevat te zitten in het Belgisch carcan, het "cordon constitutionel" waarin de Belgische Francofonie, door het stupiede gedrag van de "grote wijze Vlaamse staatsmannen", ons in de jaren zeventig, tachtig en negentig van vorige eeuw heeft kunnen inklemmen met behulp van alarmbellen, belangenconflicten en pariteiten. En wanneer je het verkiezingsdiscours van Marianne Thyssen erop naleest dan riskeert opnieuw dezelfde soep te worden opgediend. Ze heeft het onafgebroken over "onderhandelingen".
Oud 20 mei 2010, 16:51   #1007
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vlaanderen is vooral moe en uitgeleefd door 180 jaar gevat te zitten in het Belgisch carcan, het "cordon constitutionel" waarin de Belgische Francofonie, door het stupiede gedrag van de "grote wijze Vlaamse staatsmannen", ons in de jaren zeventig, tachtig en negentig van vorige eeuw heeft kunnen inklemmen met behulp van alarmbellen, belangenconflicten en pariteiten. En wanneer je het verkiezingsdiscours van Marianne Thyssen erop naleest dan riskeert opnieuw dezelfde soep te worden opgediend. Ze heeft het onafgebroken over "onderhandelingen".
U ziet er wel moe uit zo te horen.

Ik en samen een paar miljoenen vlamingen met mij voelen ons nog héél erg monter en gelukkig in de Belgische moederschoot.

Gaat U nu verhuizen ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2010, 16:55   #1008
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ga dit weekend wat op het strand van Scheveningen liggen. In uw heimat. Het zal mooi weer zijn. En dan komt ge wat tot rust. En daarna kunt ge naar het IJspaleis gaan kijken in 's Gravenhage. Daar komt ge volledig tot uwzelve.

Laatst gewijzigd door system : 20 mei 2010 om 16:55.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2010, 16:58   #1009
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
U ziet er wel moe uit zo te horen.

Ik en samen een paar miljoenen vlamingen met mij voelen ons nog héél erg monter en gelukkig in de Belgische moederschoot.

Gaat U nu verhuizen ?
Neen, ik ben niet van plan jouw voorbeeld te volgen. Vlamingen zijn in Vlaanderen thuis. Een bepaald soort "Belgen" niet, met name diegenen die menen dat ze het recht hebben om overal tegen iedereen "le français" te gebruiken.
Oud 20 mei 2010, 17:00   #1010
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ga dit weekend wat op het strand van Scheveningen liggen. In uw heimat. Het zal mooi weer zijn. En dan komt ge wat tot rust. En daarna kunt ge naar het IJspaleis gaan kijken in 's Gravenhage. Daar komt ge volledig tot uwzelve.
Niet nodig, ik voel mij rustig en lekker. Ik heb vertrouwen in de toekomst.
Oud 20 mei 2010, 17:03   #1011
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Niet nodig, ik voel mij rustig en lekker. Ik heb vertrouwen in de toekomst.
Goed zo. Houwe maar.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2010, 17:26   #1012
Luc Bekaert
Gouverneur

Luc Bekaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ook in Vlaanderen bruist het af en toe :
http://www.mas.be/eCache/MIN/30/08/399.html

Moet je zeker zien

VOORUIT MAS!
Beleef het MAS één jaar voor de opening: van 8 mei tot 5 juni 2010
Eén jaar voor de opening, vanaf 8 mei 2010, organiseren Antwerpen Open en het Museum aan de Stroom

Laatst gewijzigd door Luc Bekaert : 20 mei 2010 om 17:27.
Luc Bekaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2010, 17:47   #1013
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Goh, geweldig dat MAS.

Ondertussen zijn we dankzij dat MAS in Antwerpen wel een reeks andere musea kwijt.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2010, 18:05   #1014
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Mooie tekst op zich. Je omschrijft het zeer poëtisch. Maar er klopt niks van. De begijnenhuisjes zijn beschermd erfgoed waarvan er niet te veel van overblijven, om van de roestige kiosken maar te zwijgen.

Bovendien is Vlaanderen precies de regio waar de bevolking werkt, en hard.
Het feit dat we leven in één van de rijkste regio's ter wereld is zeker niet vanzelf gekomen. In het zonnetje zitten brengt weinig op.

Je kan er wel een vervelende zonneslag van krijgen. In het vervolg je goed insmeren.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2010, 18:18   #1015
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is perfect mogelijk. Maar ook als Nederland en Vlaanderen niet tot een of andere vorm van staatkundige eenheid zouden komen, dan is een héél nauwe samenwerking op de meest uiteenlopende vlakken nog steeds ten zeerste gewenst.
Vanzelfsprekend, het is belangrijk van een goede en nauwe samenwerking te hebben met de ons omringende landen.
Dat komt beide partijen ten goede.
Oud 20 mei 2010, 18:39   #1016
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Ik vind Antwerpen een bruisende en dynamische stad.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2010, 20:25   #1017
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Ik zie niet echt het Nederlandse Koningshuis verdwijnen. De Nederlandse bevolking houdt van zijn koningshuis.
Dus...
Oud 20 mei 2010, 20:26   #1018
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Mooie tekst op zich. Je omschrijft het zeer poëtisch. Maar er klopt niks van. De begijnenhuisjes zijn beschermd erfgoed waarvan er niet te veel van overblijven, om van de roestige kiosken maar te zwijgen.

Bovendien is Vlaanderen precies de regio waar de bevolking werkt, en hard.
Het feit dat we leven in één van de rijkste regio's ter wereld is zeker niet vanzelf gekomen. In het zonnetje zitten brengt weinig op.

Je kan er wel een vervelende zonneslag van krijgen. In het vervolg je goed insmeren.
Een land dat zo blase schijnt te zijn als Vlaanderen heeft twee jaar geleden wel een prachtige stand bij de computerbeurs de CEBIT in Hannover opgebouwd. Wallonie was nergens te zien. En Nederland ook niet. Dus het valt allemaal wel mee.
Oud 21 mei 2010, 07:29   #1019
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, ik ben niet van plan jouw voorbeeld te volgen. Vlamingen zijn in Vlaanderen thuis. Een bepaald soort "Belgen" niet, met name diegenen die menen dat ze het recht hebben om overal tegen iedereen "le français" te gebruiken.
U moet eindelijk eens zelf beginnen te doen wat U iedereen hier altijd en overal door de strot wil rammen.
Voor uzelf spreken.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2010, 07:37   #1020
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fetai Bekijk bericht
Hij heeft in mijn ogen wel gelijk.
Daar had ik me niet over uitgesproken.

Nu doe ik dat wel: ik denk dat je het bij het rechte eind hebt.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be