![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1001 |
Minister-President
|
![]() Yep. Dan zal ik mijn antwoord op je vragen herhalen, aangezien je kennelijk zelf te lui bent het te zoeken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1002 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1003 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Wie probeert er hier indrukwekkend te doen? Wat ben jij een blaaskaak zeg... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1004 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1005 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zelfs als gebeurt het met wederzijdse toestemming, dan nog zijn kinderen het slachtoffer. En laat het nu juist deze zijn die door het huwelijk beschermd dienen te worden. Het staat haaks op dat gene waar het huwelijk voor staat, door alle eeuwen en bij elke cultuur. Het is al even zinloos als iets warms willen bewaren in de frigo of een alcoholicus lid laten worden van de geheelonthoudersclub. Ik ben er voorstander van om gelijke gevallen gelijk te behandelen, en ongelijke gevallen naarmate van hun ongelijkheid. Ik denk alleen dat ik al iets verder ben dan menig zich progressief beschouwend figuur, in die zin dat ik helemaal niets negatiefs zie aan de ongelijkheid van gevallen. Wat is er mis met verschillen? Gelijke gevallen gelijk beoordelen, en ongelijke gevallen naarmate van hun ongelijkheid. Dat 2e deel wordt vaak vergeten. Ik vind de gevallen niet gelijk. Ik vind homoseksualiteit iets anders dan heteroseksualiteit, en van mij mogen mensen anders zijn en van een overheid moet dat zeker mogen. Het is een beetje bedelen om toch vooral gewoon gevonden te worden ipv vol trots anders te durven zijn, ook als groep. Nu weet ik wel dat heel veel homostelletjes heel graag burgertruttig willen zijn zoals ook veel heterostellen, maar ik denk dat het uiteindelijk doel is om verschillendheid in het algemeen zowel getolereerd als omarmd te krijgen ipv verschillen te bagatelliseren. Dat geforceerd doen alsof het allemaal helemaal geen verschil maakt.... Hoezo? Mag het geen verschil maken dan? Zonder het gegeven dat hetero's kinderen gaan maken was er helemaal geen huwelijk geweest. Noch antropoligisch, noch religieus, noch burgerlijk. Het heeft dan ook geen enkele functie. Ik heb persoonlijk een beetje moeite met dat gelijkheidsideaal waar het uit voorkomt. Het stoelt op het wegredeneren en bagatelliseren van verschillen om iedereen maar zo gelijk mogelijk te laten zijn, ipv verschillen te vieren en te respecteren. Ook gaat het uit van de kinderwens, en het recht op kinderen wat de overheid dan maar even zou moeten verwezenlijken. En het huwelijk in het algemeen verandert uiteindelijk. Dat moet men niet verwarren met de liefdesrelatie van twee mensen. Als het puur inidividuele aangelegenheid is, moet niemand zich druk maken, dan kan iedereen dat zelf inrichten zoals hij wil. Het is niet verboden voor homo's om een zaaltje te huren en een plechtigheid te organiseren, en ik ben ook erg tegen een dergelijk verbod. Overigens ben ik wel voorstander van een familierechtelijke constructie voor homo's, die recht doet aan zowel de overeenkomsten als de verschillen. Ik ben namelijk niet zo bang voor verschillen, voor mij hoeven homo's niet net als hetero's te doen en te zijn. Homofielen mogen van mij alle rechten hebben die hen toekomt. Ze hoeven voor mij geen problemen te hebben met erfrecht of enig ander financieel nadeel te moeten ondervinden als ze gaan samenwonen. Maar ik vrees dat als het huwelijk zijn betekenis verliest, dit op middenlange termijn nefast zal zijn voor onze samenleving. Het huwelijk is er niet voor niks gekomen. Het heeft heel wat ellende geregeld. Ik vrees voor het welzijn van onze samenleving als dat wegvalt. Paulus. Laatst gewijzigd door Paulus : 11 februari 2013 om 07:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1006 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
En ja, dat kinderen met slechts een natuurlijke ouder opgroeiden was ooit heel normaal. Een derde van de vrouwen stierf immers bij het baren van hun eerste kind. Maar dat is volgens mij eigenlijk allemaal naast de kwestie. Het gaat helemaal niet om wat de inhoud van het huwelijk is, was of zou moeten zijn. Zoals bij alle menselijke instituten is de inhoud iets wat we zelf bepalen, en dus onderhevig aan veranderingen in de maatschappelijke consensus. De kern van de zaak is: Is de liefde tussen twee personen van hetzelfde geslacht gelijkwaardig aan die tussen twee personen van een verschillend geslacht. Als je die gelijkwaardig vindt, dan is he toestaan van het huwelijk aan homo koppels vanzelfsprekend. Zelfs vanuit een door christelijke waarden geïnspireerde optiek. En sommige kerken hebben dat ondertussen ook ingezien.
![]() |
![]() |
#1007 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U kunt nu wel zeggen dat vaders en moeders ook hun verantwoordelijkheid tegenover hun kinderen kunnen opnemen zonder te huwen en dat is waar ook,... ...maar dat is iets helemaal anders. En als je dant toch besluit om te huwen en daar een heel andere invulling aan geeft dan waar het huwelijk zijn bestaan aan te danken heeft, dan is dat ook wat anders. Maar het doet niks af aan de bestaansreden van het huwelijk uiteraard. Citaat:
Citaat:
Daarom kost iets met meer functies iets weer in de winkel en daarom verdient een dokter meer dan een verpleegster. Omdat hij functioneler is. Dat kan hard klinken, maar dat is wel de relaiteit. Moest homoseksualiteit de enige seksualiteitsbeleving zijn op onze planeet, dat is quasi alle leven verdwenen binnen de pakweg 150 jaar. Een miliseconde op de geologische klok. Dat lijkt me dermate ingrijpend dat we weldegelijk van een verschil in waarde mogen spreken. Ik heb persoonlijk een beetje moeite met dat gelijkheidsideaal waar het uit voorkomt. Het stoelt op het wegredeneren en bagatelliseren van verschillen om iedereen maar zo gelijk mogelijk te laten zijn, ipv verschillen te vieren en te respecteren. Ook gaat het uit van de kinderwens, en het recht op kinderen wat de overheid dan maar even zou moeten verwezenlijken. En het huwelijk in het algemeen verandert uiteindelijk. Dat moet men niet verwarren met de liefdesrelatie van twee mensen. Als het puur inidividuele aangelegenheid is, moet niemand zich druk maken, dan kan iedereen dat zelf inrichten zoals hij wil. Het is niet verboden voor homo's om een zaaltje te huren en een plechtigheid te organiseren, en ik ben ook erg tegen een dergelijk verbod. Overigens ben ik wel voorstander van een familierechtelijke constructie voor homo's, die recht doet aan zowel de overeenkomsten als de verschillen. Ik ben namelijk niet zo bang voor verschillen, voor mij hoeven homo's niet net als hetero's te doen en te zijn. Homofielen mogen van mij alle rechten hebben die hen toekomt. Ze hoeven voor mij geen problemen te hebben met erfrecht of enig ander financieel nadeel te moeten ondervinden als ze gaan samenwonen. Maar ik vrees dat als het huwelijk zijn betekenis verliest, dit op middenlange termijn nefast zal zijn voor onze samenleving. Het huwelijk is er niet voor niks gekomen. Het heeft heel wat ellende geregeld. Ik vrees voor het welzijn van onze samenleving als dat wegvalt. Paulus. Laatst gewijzigd door Paulus : 11 februari 2013 om 10:31. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#1008 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Je zit echt wel zonder argumenten als je al moet terugvallen op 'homo's mogen niet trouwen want als ze kinderen zouden willen via kunstmatige inseminatie en een draagmoeder dan is dat eigenlijk vreemdgaan (enfin, toch voor homokoppels, niet voor hetero's natuurlijk) want in onze interpretatie van het huwelijk kan vreemdgaan (belange niet de wel zeer vergezochte variant waar het hier over gaat, maar da's een detail kennelijk) een reden zijn om te scheiden.' Het feit dat je hier een duidelijke hedendaagse interpretatie van het huwelijk als maatstaf neemt (de geschiedenis is bezaaid met tijdperken en culturen waar scheefpoepperij de aanvaarde norm was) terwijl je voor je hoofdargument alles wat bij een interpretatie in de buurt komt zonder meer afschiet doet toch ook wel de wenkbrouwen fronsen. Citaat:
Wie is het slachtoffer? Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#1009 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Als we doorheen de geschiedenis kijken, zien we dat het huwelijk er vooral lijkt gekomen te zijn als een manier om bezittingen, land en macht te verwerven. Het idee dat het huwelijk erop gericht is ouders ertoe aan te zetten hun verantwoordelijkheid te nemen in het opvoeden van hun kinderen is vrij recent. Aanvankelijk was het huwelijk in de eerste plaats iets strategisch: banden zoeken met een andere familie, en er zelf beter van worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1010 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1011 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1012 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen.
Citaat:
Citaat:
Ik vind van niet. Als je wil weten of iets goed wordt gebruikt is niet zeker relevant te weten waarvoor het werd ontworpen. Waarom is dat niet zo volgens jou? Citaat:
Natuurlijk hebben lokale overheden dat gedrag wettelijk willen omkaderen en die wettelijke omkadering verschilt inderdaad al eens naar gelang de plaats en het tijdstip doorheen de geschiedenis. Maar dat is hoe dan ook een wettelijke omkadering van het huwelijk. Niet het huwelijk zelf. Citaat:
Maar blijkbaar heb jij een probleem met analytisch denken en sla je van alles door elkaar. Je bent blijkbaar niet in staat om het onderscheid te maken tussen het huwelijk als menselijk gedrag, de wettelijke omkadering van het huwelijk en de persoonlijke invulling van het huwelijk door de gehuwden. Dat wordt nu wel heel duidelijk. Citaat:
Citaat:
Het is dus wel duidelijk wie hier met persoonlijke interpraties schermt om tot een algemene beschrijving te komen. Paulus. Laatst gewijzigd door Paulus : 11 februari 2013 om 13:22. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#1013 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Paulus. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#1014 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
... ik heb dat nu al een paar keer uitgelegd, maar je moet ook begrijpen dat ik me niet verantwoordelijk voel voor de beperkingen van jou bevattingsvermogen uiteraard. Er zijn nu nog volkeren die niet eens persoonlijke bezittingen hebben en waar toch gehuwd wordt, al duizenden jaren. Die verwerven daar niks mee buiten kinderen. Maar kinderen zijn geen bezit natuurlijk. Paulus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1015 | |||||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laat me het zo zeggen: geef me eens enkele gerespecteerde, van mekaar onafhankelijke bronnen die duidelijk en in zoveel woorden stellen dat de onmiskenbare en onbetwistbare definitie van wat een huwelijk is precies datgene is wat jij hier nu al 100 pagina's als onbetwistbaar feit loopt te presenteren. Citaat:
Citaat:
Die bronnen? |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#1016 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Wel kijk,... ... voor mij en de meeste andere mensen wel. Citaat:
Maar ja, dat interresseert jou niet want jij leeft in het hier en nu zeker hé? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dat impliceert natuurlijk ook wat ik al gans de tijd zeg. Namelijk dat u anderen in hun beschrijving van wat het huwelijk is afbreekt zonder waarom en zelfs uw persoonlijke interpratie in de plaats stelt. Wanneer men u dan confronteert met uw fouten, dan zeg u gewoon: "Compleet irrelevant: ik ben geen hindoe". Citaat:
... dan hebt u nog niet aangetoond wat er aan de mijne verkeerd zou zijn en beschouwt u uw eigen interpretatie als meerwaardig dan de mijne. Tjach?! Paulus. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#1017 |
Minister-President
|
![]() De bronnen, Paulus.
De bronnen. Als dat zo'n overduidelijke, algemeen aanvaarde definitie van het huwelijk is, moet je er mij zonder het minste probleem enkele tientallen kunnen geven. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1018 |
Staatssecretaris
|
![]() Dieren trouwen niet, mensen wel. Het is dus duidelijk dat dit een menselijke uitvinding is (hoe zou dat ook anders kunnen?).
Ergens in de geschiedenis van de mens is er dus een moment geweest dat we van samenleven in groep overgegaan zijn naar het model van een gezin. Vermoedelijk liep die overgang gelijk met de overgang van een nomadenbestaan naar het leven in nederzettingen. Wat daarvan echter het belang is in de huidige discussie rond het homohuwelijk is me een raadsel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1019 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1020 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Zelfs als gebeurt het met wederzijdse toestemming, dan nog zijn kinderen het slachtoffer. En laat het nu juist deze zijn die door het huwelijk beschermd dienen te worden. Het staat haaks op dat gene waar het huwelijk voor staat, door alle eeuwen en bij elke cultuur. Het is al even zinloos als iets warms willen bewaren in de frigo of een alcoholicus lid laten worden van de geheelonthoudersclub. Ik ben er voorstander van om gelijke gevallen gelijk te behandelen, en ongelijke gevallen naarmate van hun ongelijkheid. Ik denk alleen dat ik al iets verder ben dan menig zich progressief beschouwend figuur, in die zin dat ik helemaal niets negatiefs zie aan de ongelijkheid van gevallen. Wat is er mis met verschillen? Gelijke gevallen gelijk beoordelen, en ongelijke gevallen naarmate van hun ongelijkheid. Dat 2e deel wordt vaak vergeten. Ik vind de gevallen niet gelijk. Ik vind homoseksualiteit iets anders dan heteroseksualiteit, en van mij mogen mensen anders zijn en van een overheid moet dat zeker mogen. Het is een beetje bedelen om toch vooral gewoon gevonden te worden ipv vol trots anders te durven zijn, ook als groep. Nu weet ik wel dat heel veel homostelletjes heel graag burgertruttig willen zijn zoals ook veel heterostellen, maar ik denk dat het uiteindelijk doel is om verschillendheid in het algemeen zowel getolereerd als omarmd te krijgen ipv verschillen te bagatelliseren. Dat geforceerd doen alsof het allemaal helemaal geen verschil maakt.... Hoezo? Mag het geen verschil maken dan? Zonder het gegeven dat hetero's kinderen gaan maken was er helemaal geen huwelijk geweest. Noch antropoligisch, noch religieus, noch burgerlijk. Het heeft dan ook geen enkele functie. Ik heb persoonlijk een beetje moeite met dat gelijkheidsideaal waar het uit voorkomt. Het stoelt op het wegredeneren en bagatelliseren van verschillen om iedereen maar zo gelijk mogelijk te laten zijn, ipv verschillen te vieren en te respecteren. Ook gaat het uit van de kinderwens, en het recht op kinderen wat de overheid dan maar even zou moeten verwezenlijken. En het huwelijk in het algemeen verandert uiteindelijk. Dat moet men niet verwarren met de liefdesrelatie van twee mensen. Als het puur inidividuele aangelegenheid is, moet niemand zich druk maken, dan kan iedereen dat zelf inrichten zoals hij wil. Het is niet verboden voor homo's om een zaaltje te huren en een plechtigheid te organiseren, en ik ben ook erg tegen een dergelijk verbod. Overigens ben ik wel voorstander van een familierechtelijke constructie voor homo's, die recht doet aan zowel de overeenkomsten als de verschillen. Ik ben namelijk niet zo bang voor verschillen, voor mij hoeven homo's niet net als hetero's te doen en te zijn. Homofielen mogen van mij alle rechten hebben die hen toekomt. Ze hoeven voor mij geen problemen te hebben met erfrecht of enig ander financieel nadeel te moeten ondervinden als ze gaan samenwonen. Maar ik vrees dat als het huwelijk zijn betekenis verliest, dit op middenlange termijn nefast zal zijn voor onze samenleving. Het huwelijk is er niet voor niks gekomen. Het heeft heel wat ellende geregeld. Ik vrees voor het welzijn van onze samenleving als dat wegvalt. Paulus. |
||
![]() |
![]() |