Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Geloof je in de huidige evolutietheorie ?
Volledig 116 67,05%
Enkel als intelligent ontwerp 10 5,78%
Creationist op religieuze basis 6 3,47%
Creationist op wetenschappelijke basis 18 10,40%
Twijfels alom 23 13,29%
Aantal stemmers: 173. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 augustus 2012, 08:14   #1021
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.254
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
Incest dus. Tof hé. Lekker gezond ook voor het DNA... Misschien zag één van die zoons van Abel met zijn vrouw er wel zo uit?

Nog zo'n product van inteelt...

Maar ja, gods wegen zijn ondoorgrondelijk, zeker?

Trouwens, men schat dat de gemiddelde leeftijd van een mens uit het neolithicum tussen de 15 en de 30 jaar oud was. Hoe verklaar je dan die absurd hoge leeftijden van oa. Noah, Abraham en al die andere ouwe sokken, die gemakkelijk tot 600 jaar oud konden worden?
Juist en daar wilde ik toe komen. Want ik vroeg in mijn initiële post, dat Van de Berge mij eens moest uitleggen hoe Kaïn en Abel aan hun vrouwen waren gekomen. Van den Berghe fietste zoals gewoonlijk rond de vraag heen. En dus stel ik hem opnieuw de vraag:

"Zeg me eens Van den Berghe, hoe kwamen Kaïn en Abel aan hun vrouwen?"

Anwoord daar nu eens klaar en duidelijk op en laat alle franjes die er niets toe doen maar vallen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 augustus 2012 om 08:15.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2012, 10:38   #1022
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Juist en daar wilde ik toe komen. Want ik vroeg in mijn initiële post, dat Van de Berge mij eens moest uitleggen hoe Kaïn en Abel aan hun vrouwen waren gekomen. Van den Berghe fietste zoals gewoonlijk rond de vraag heen. En dus stel ik hem opnieuw de vraag:

"Zeg me eens Van den Berghe, hoe kwamen Kaïn en Abel aan hun vrouwen?"

Anwoord daar nu eens klaar en duidelijk op en laat alle franjes die er niets toe doen maar vallen.
Van den Berghe fietste helemaal niet rond de vraag, want hij antwoordde u met een schriftuurlijke verwijzing: lees Genesis, hoofdstuk vijf. Daar zult u een duidelijk antwoord vinden op uw vraag. U hoeft trouwens niet veel te lezen: u kunt zich beperken tot vers vier.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2012, 11:16   #1023
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.254
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Van den Berghe fietste helemaal niet rond de vraag, want hij antwoordde u met een schriftuurlijke verwijzing: lees Genesis, hoofdstuk vijf. Daar zult u een duidelijk antwoord vinden op uw vraag. U hoeft trouwens niet veel te lezen: u kunt zich beperken tot vers vier.
Hoofdstuk V ken ik. Dat geeft geen enkel antwoord op mijn vraag.

U probeert er weer eens rond de fietsen. Ik vraag u dus opnieuw:
"vanwaar haalde Abel en Kaïn hun vrouwen Van den Berge"? Ik wil het u eens horen zeggen.

Tenzij dat u toegeeft dat er hier sprake is van incest. En als er sprake is van incest, is er vanaf het begin maar weinig moraliteit te verwachten van het O.T. . En dat blijkt dan later ook.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 augustus 2012 om 11:24.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2012, 11:24   #1024
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Hoofdstuk V ken ik. Dat geeft geen enkel antwoord op mijn vraag.

U probeert er weer eens rond de fietsen. Ik vraag u dus opnieuw:
"vanwaar haalde Abel en Kaïn hun vrouwen Van den Berge"? Ik wil het u eens horen zeggen.

Tenzij dat u toegeeft dat er hier sprake is van incest. En als er sprake is van incest, is er vanaf het begin maar weinig moraliteit te verwachten van het O.T. . En dat blijkt dan later ook.
Waarmee komt nu aanzetten? U beweerde eerst dat Adam alleen maar zonen had en u vroeg zich af hoe die aan vrouwen kwamen. U kende dus hoofdstuk vijf niet, want daar staat immers dat Adam zonen als dochters had.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2012, 11:27   #1025
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Kijk dat was uw oorspronkelijke vraag:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Mij goed, maar dan vraag ik mij af waar de kinderen van Adam en Eva hun vrouwen hebben gehaald.
Daarnaast stelt u boutweg dat er geen andere kinderen waren buiten Abel en Kaïn:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Welnu, Adam en Eva worden uit het aardsparadijs gejaagd. Zij zijn de eerste mensen volgens de bijbel, geschapen door God. Zij krijgen kinderen Abel en Kaïn. Hoe komen Abel en Kaïn aan hun vrouwen vermits zij er nog geen andere mensen zijn dan Adam, Eva, Abel en Kaïn.
Kortom, u was dus niet vertrouwd met hoofdstuk vijf van Genesis, waar duidelijk staat dat Adam en Eva weldegelijk dochters kregen naast hun eerste en latere zonen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2012, 11:27   #1026
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.254
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waarmee komt nu aanzetten? U beweerde eerst dat Adam alleen maar zonen had en u vroeg zich af hoe die aan vrouwen kwamen. U kende dus hoofdstuk vijf niet, want daar staat immers dat Adam zonen als dochters had.
Dus geeft u toe dat er sprake was van een incestueuze verhouding. En dat is wat ik uit uw mond wilde horen. En daarom vroeg ik: waar haalden Abel en Kaïn hun vrouwen?

Maar u fietste daar mooi omheen. U had gewoonweg moeten antwoorden: 'Abel en Kaïn hadden kinderen en konden die ook slechts hebben omdat ze een sexuele relatie hadden met hun zusters'. Punt uit.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 augustus 2012 om 11:29.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2012, 11:28   #1027
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dus geeft u toe dat er sprake was van een incestueuze verhouding. En dat is wat ik uit uw mond wilde horen. En daarom vroeg ik: waar haalden Abel en Kaïn hun vrouwen?

Maar u fietste daar mooi omheen. U hadgewoonweg moeten antwoorden: Abel en Kaïn hadden kinderen en konden die ook slechts hebben omdat ze een sexuele relatie hadden met hun zusters. Punt uit.
En? Dat staat toch in de Schrift. U beweerde echter eerst iets anders, nl. dat er geen dochters waren.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2012, 11:29   #1028
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.254
Standaard

dubbel

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 augustus 2012 om 11:37.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2012, 11:30   #1029
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dus geeft u toe dat er sprake was van een incestueuze verhouding. En dat is wat ik uit uw mond wilde horen. En daarom vroeg ik: waar haalden Abel en Kaïn hun vrouwen?
Daarom? Neen, de vraag werd helemaal niet in die context gesteld. Lees maar eens na:

http://forum.politics.be/showpost.ph...postcount=1012
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2012, 11:32   #1030
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.254
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En? Dat staat toch in de Schrift. U beweerde echter eerst iets anders, nl. dat er geen dochters waren.
Geen dochters van andere mensen natuurlijk, vermits Kain en Abel de nakomelingen waren van de eerste mensen.

En dus het menselijke geslacht is ontstaan uit incest en dit mét de toestemming van God. Mooi is anders.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2012, 11:37   #1031
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Geen dochters van andere mensen natuurlijk, vermits Kain en Abel de nakomelingen waren van de eerste mensen.

En dus het menselijke geslacht is ontstaan uit incest en dit mét de toestemming van God. Mooi is anders.
In relatie tot de volheid van de schepping was daar toen niets mis mee, net zoals er niets mis was met de verwantschap tussen Adam en Eva. Er was immers maar één enkel gezin aan het begin, net zoals er slechts één menselijk paar was. Intieme verhoudingen tussen bepaalde familieverhoudingen worden pas later ongewenst en ook overeenkomst Gods openbaring niet meer toelaatbaar. Later, niet toen. Waar u het probleem zoekt, is me een volkomen raadsel.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2012, 11:47   #1032
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.254
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In relatie tot de volheid van de schepping was daar toen niets mis mee, net zoals er niets mis was met de verwantschap tussen Adam en Eva. Er was immers maar één enkel gezin aan het begin, net zoals er slechts één menselijk paar was. Intieme verhoudingen tussen bepaalde familieverhoudingen worden pas later ongewenst en ook overeenkomst Gods openbaring niet meer toelaatbaar. Later, niet toen. Waar u het probleem zoekt, is me een volkomen raadsel.

In de volheid der schepping... tja. Later? Wanneer later? Maar daar had God toch iets kunnen aan doen, zo lijkt het mij. Voor hem een vingerknip. Waarom schiep hij geen twee paar mensen bijvoorbeeld, dan was het probleem toch opgelost?

Mijn probleem is de incestueuze verhouding. Dat is mijn probleem.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 augustus 2012 om 11:51.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2012, 12:11   #1033
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 41.393
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
In de volheid der schepping... tja. Maar daar had God toch iets kunnen aan doen, zo lijkt het mij. Voor hem een vingerknip. Waarom schiep hij geen twee paar mensen bijvoorbeeld, dan was het probleem toch opgelost?
Ik ben geen fysicus. Maar nog niet zo lang geleden heb ik een héél interessante uiteenzetting gehoord door iemand behoort tot de tak van de Modern Orthodoxen. De basisfilosofie bij de Modern Orthodoxen is Torah Umaddah (Torah en Wetenschap). Het komt erop neer dat een observante Jood hoort zijn talenten te gebruiken om te pogen in de seculiere wetenschappen een hoge top te bereiken. De spreker in kwestie was een astrofysicus. Ik heb gepoogd zijn uiteenzetting zo goed mogelijk te volgen. Het kwam neer op het volgende (in een notedop). Tijd en ruimte zijn inherent aan elkaar gebonden. Einstein zijn relativiteitstheorie is ook daarop gesteund. Sedert de "Big Bang" dijt de Kosmos steeds verder uit. De notie tijd was anders toen de ruimte (het heelal) op het moment van de Big Bang (de eerste "dag") nog klein was. En elke "dag" die er daarna bij kwam was in kosmische termen telkens een kolossaal veelvoud van de tijd die overeenstemde met de vorige "dag". Hij had een wiskundig model uitgewerkt om te pogen te verfiëren, op basis van de zes "dagen" van de schepping, hoeveel tijd er dan zou zij verlopen sedert de Big Bang. Tot zijn eigen consternatie kwam hij uit op een aantal miljarden jaren dat overeenstemde met de leeftijd welke andere astrofysici bij benadering schatten voor de kosmos.

Stel mij a.u.b. geen vragen daaromtrent. Ik ben volstrekt onbevoegd op daarop te antwoorden.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.

Laatst gewijzigd door quercus : 12 augustus 2012 om 12:11.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2012, 14:13   #1034
Scorpio
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Berichten: 4.823
Standaard

Vraagje aan Jan:

Welke huidskleur hadden Adam en Eva?
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2012, 14:50   #1035
Schelfie
Minister-President
 
Schelfie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 januari 2010
Locatie: Kalfort (Puurs)
Berichten: 4.085
Standaard

En dan zitten wij nog steeds met het probleem dat Adam, Noah, Abraham, etc... gemakkelijk 600 jaar en ouder werden, terwijl de gemiddelde leeftijd van in het neolithicum en vroege bronstijd tussen de 15 - en 30 jaar was (volgens archeologische vondsten). Hoe is zoiets mogelijk, en waarom vinden wij dan geen skeletten van mensen die zelfs nog maar 80 jaar zijn uit die tijd?

Volgens fonne is de bijbel namelijk juist in alles, en wordt het ook steeds bewezen...
__________________
Al is de Vlaming nog zo fel, de Waal die krijgt zijn goesting wel.
Schelfie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2012, 15:26   #1036
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
In de volheid der schepping... tja. Later? Wanneer later? Maar daar had God toch iets kunnen aan doen, zo lijkt het mij. Voor hem een vingerknip. Waarom schiep hij geen twee paar mensen bijvoorbeeld, dan was het probleem toch opgelost?

Mijn probleem is de incestueuze verhouding. Dat is mijn probleem.
Uw probleem is uw probleem; niet meer dan dat. God heeft in wijsheid geschapen, te beginnen bij dat ene mensenpaar waaruit allen voortkomen. Geen enkel probleem.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2012, 15:28   #1037
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
IStel mij a.u.b. geen vragen daaromtrent. Ik ben volstrekt onbevoegd op daarop te antwoorden.
Eigenlijk weinig nieuw, daar we een dergelijke interpretatie van de scheppingsdagen als lange periodes met een soort evoluerende toestand reeds vinden bij de gnostici. Iets gelijkaardigs, maar zonder het evoluerende, vinden we ook bij een klein aantal kerkvaders.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2012, 15:28   #1038
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht
Vraagje aan Jan:

Welke huidskleur hadden Adam en Eva?
Is dat van enig belang?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2012, 15:57   #1039
Schelfie
Minister-President
 
Schelfie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 januari 2010
Locatie: Kalfort (Puurs)
Berichten: 4.085
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Uw probleem is uw probleem; niet meer dan dat. God heeft in wijsheid geschapen, te beginnen bij dat ene mensenpaar waaruit allen voortkomen. Geen enkel probleem.
Zo slim is hem dan niet, want dat druist in tegen regels van genetica, en zouden wij allang volledig misvormt rondlopen...
__________________
Al is de Vlaming nog zo fel, de Waal die krijgt zijn goesting wel.
Schelfie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2012, 16:08   #1040
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
Zo slim is hem dan niet, want dat druist in tegen regels van genetica, en zouden wij allang volledig misvormt rondlopen...
Dat beweert u. 't Eerste mensengeslacht was sterk.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:00.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be