Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 juli 2012, 14:07   #1021
Восход-1
Banneling
 
 
Geregistreerd: 31 mei 2012
Locatie: van perigee naar apogee.
Berichten: 4.345
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Waarom zou je je eigen leven geven voor iemand anders? Tenzij het een dierbare is, maar daar gaat het volgens mij niet over.
For king and country.
Восход-1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2012, 14:10   #1022
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fred uit Gent Bekijk bericht
Ieder mens is evenwaardig en dat is niet uit te drukken in geld. De waarde van een mens moet je niet gaan vergelijken met wat hij of zij verdient als loon, dat is iets anders.
Ik heb mij misschien niet goed uitgedrukt. Ik heb het niet over de waarde als mens, maar de waarde als producent van een goed of dienst.

Ik heb er nooit een probleem mee gehad dat de arts die er voor gezorgd heeft dat mijn eerste vrouw oud genoeg kon worden om mij te leren kennen een half miljoen per jaar verdient. Juist omdat ik een mensenleven zo waardevol vindt.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2012, 14:11   #1023
Восход-1
Banneling
 
 
Geregistreerd: 31 mei 2012
Locatie: van perigee naar apogee.
Berichten: 4.345
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Ik vindt het een beetje vreemd dat je mij, die hier toch heel de tijd zit te verkondigen dat economie over alles gaat, niet enkel over centen "centenmans" noemt...
Ja, jij verkondigt dat. Maar jouw visie van economie komt neer op dat jij recht hebt op "je" geld.



Citaat:
Iemand die er "een beetje fotogeniek" uit ziet om een liedje op het podium te play backen zal in de showbusiness een paar jaar lang een leuk leventje hebben, maar daar in de regel geen cent aan overhouden. De overgrote meerderheid van de performers in de muziekindustrie verdient nauwelijks cent aan hun werk, en dat is eigenlijk best triest, want er zitten er bij die toch erg hard werken.

Het zijn enkel een paar toptalenten, als een Bono of een Madonna die er inderdaad in slagen veel geld te verdienen. Dat hebben ze te danken aan een door de overheid beschermt monopolie dat "auteursrecht" heet...
Dit hangt ook vaak af van het brein van de popster in kwestie. Iemand die het slim aanpakt verkwist zijn/haar geld niet en kan wel degelijk rijk worden.

Filmacteurs is ook zo'n voorbeeld. Als je ziet hoeveel een Nicole Kidman vraagt om in een film mee te doen. Dit kan soms de helft zijn van het filmbudget.



Wat auteursrecht betreft ben ik het uiteraard met je eens.
Восход-1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2012, 14:12   #1024
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Восход-1 Bekijk bericht
For king and country.
Je leven geven voor een goede zaak is echt een van de domste dingen die je kan doen. Wat heb je er zelf aan bijvoorbeeld? En hoeveel ellende is er wel niet veroorzaakt door mensen die "voor de goede zaak" bereid waren te sterven...

McArthur had gelijk als hij stelde dat je absoluut niks kan aanvangen met soldaten die bereid zijn te sterven voor hun land...
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2012, 14:13   #1025
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.374
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Восход-1 Bekijk bericht
For king and country.
Ohja, dat soort stommiteiten.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2012, 14:13   #1026
Восход-1
Banneling
 
 
Geregistreerd: 31 mei 2012
Locatie: van perigee naar apogee.
Berichten: 4.345
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Ik heb mij misschien niet goed uitgedrukt. Ik heb het niet over de waarde als mens, maar de waarde als producent van een goed of dienst.

Ik heb er nooit een probleem mee gehad dat de arts die er voor gezorgd heeft dat mijn eerste vrouw oud genoeg kon worden om mij te leren kennen een half miljoen per jaar verdient. Juist omdat ik een mensenleven zo waardevol vindt.
Nog een voorbeeld:

Een grootmeester als Dennis Ritchie, en de hoofd-verkoopspraatjesmaker van een van de meest agressieve en auteursrechtenafhankelijke bedrijven ter wereld, Steve Jobs.

Jobs zou ik zelfs geen meerwaarde noemen, terwijl Ritchie de vader is van de moderne informatietechniek.
Восход-1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2012, 15:34   #1027
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

De vraag of Apple echt zo afhankelijk is van IP is toch niet zo eenduidig.

Dat ze er heel agressief in zijn, dat is wel duidelijk. Jammer genoeg.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2012, 05:30   #1028
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Восход-1 Bekijk bericht
Nog een voorbeeld:

Een grootmeester als Dennis Ritchie, en de hoofd-verkoopspraatjesmaker van een van de meest agressieve en auteursrechtenafhankelijke bedrijven ter wereld, Steve Jobs.

Jobs zou ik zelfs geen meerwaarde noemen, terwijl Ritchie de vader is van de moderne informatietechniek.
Je toont hier wel aan dat "meerwaarde" een zeer subjectief gegeven is dat van de waarnemer afhankelijk is. Jij vindt de meerwaarde van Jobs onbestaande. Al de aandeelhouders van Apple delen echter je mening niet. Of Apple een van de meest auteursrechtenafhankelijke bedrijven ter wereld is, denk ik, toch niet correct. Het is Steve Jobs die de platenlabels gedwongen heeft om muziek zonder DRM te verkopen bijvoorbeeld. En de basis van OS X ist open source, wat je van Windows niet kan zeggen...

Dat Ritchie een held is, ben ik volmondig met je eens. Maar ik vraag me af hoe de wereld er uitgezien had indien AT&T wel software had mogen verkopen.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...

Laatst gewijzigd door Zwitser : 3 juli 2012 om 05:33.
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2012, 10:45   #1029
the_dude
Eur. Commissievoorzitter
 
the_dude's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 augustus 2005
Locatie: Ekeren
Berichten: 8.149
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Dus iemand die pakweg 4 mensenlevens per dag redt is evenveel waard als iemand die 4 toiletten per dag schoonmaakt?
Fred ik vrees dat je't aan Zwitser moet vragen.
__________________
"Het is de gelovige die, niet het geloof dat bescherming
nodig heeft. Mensen hebben mensenrechten, religies, geloven en ideeën
hebben die niet.''
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2012, 10:54   #1030
the_dude
Eur. Commissievoorzitter
 
the_dude's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 augustus 2005
Locatie: Ekeren
Berichten: 8.149
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Dus iemand die pakweg 4 mensenlevens per dag redt is evenveel waard als iemand die 4 toiletten per dag schoonmaakt?
Vanaf het moment een mens zichzelf belangrijker vind dan iemand anders, is hij veel en veel minder waard.
__________________
"Het is de gelovige die, niet het geloof dat bescherming
nodig heeft. Mensen hebben mensenrechten, religies, geloven en ideeën
hebben die niet.''
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2012, 14:39   #1031
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
Vanaf het moment een mens zichzelf belangrijker vind dan iemand anders, is hij veel en veel minder waard.
Maar mag je zelf iemand belangrijker vinden dan iemand anders?
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2012, 14:46   #1032
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Восход-1 Bekijk bericht
Ja, jij verkondigt dat. Maar jouw visie van economie komt neer op dat jij recht hebt op "je" geld.
Nee, dat ik niet wat ik verkondig. Wat ik verkondig is dat ik zelf het recht heb om te bepalen tegen welke voorwaarden ik anderen van mijn vaardigheden laat profiteren. Dat ik met ander woorden vrij ben in het aangaan van economische verbintenissen.

Citaat:
Dit hangt ook vaak af van het brein van de popster in kwestie. Iemand die het slim aanpakt verkwist zijn/haar geld niet en kan wel degelijk rijk worden.
Das een kleine minderheid. Als je het totale inkomen van alle muziekanten deelt door het aantal dan kom je er al snel achter dat het gemiddelde inkomen niet eens het bestaansminimum haalt.
Er zijn een paar sterren die veel verdienen, maar de meerderheid werkt keihard zonder veel te krijgen.

Citaat:
Filmacteurs is ook zo'n voorbeeld. Als je ziet hoeveel een Nicole Kidman vraagt om in een film mee te doen. Dit kan soms de helft zijn van het filmbudget.
Of Oprah, die 160 miljoen per jaar verdient...

Maar dat zijn dus de topsterren.

Het is als met de lotto. De gemiddelde winst van een lotto winnaar is ook niet zo hoog..

Het valt me overigens op dat er minder verontwaardiging is rond de topinkomens van lui uit de showbizz dan de absurd hoge inkomens van sommige sportlui...
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2012, 18:40   #1033
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Восход-1 Bekijk bericht
Nog een voorbeeld:

Een grootmeester als Dennis Ritchie, en de hoofd-verkoopspraatjesmaker van een van de meest agressieve en auteursrechtenafhankelijke bedrijven ter wereld, Steve Jobs.

Jobs zou ik zelfs geen meerwaarde noemen, terwijl Ritchie de vader is van de moderne informatietechniek.
Ik sluit mij volledig aan bij Zwitser's commentaar op dit schrijven.

Wat jij VERKONDIGT wat iemand waard is, heeft op zich geen enkele waarde. Wat jij WIL OPOFFEREN voor wat die persoon doet/levert, is wat zijn waarde uitmaakt. Enfin, de som van alles wat allen die iets wilden opofferen (en dat ook daadwerkelijk deden) voor wat die persoon deed/leverde, is wat die daad, of dat product, waard was (eigenlijk meer, omdat je soms niet alles moet opofferen wat je bereid bent op te offeren, maw, "koopjes" kan doen).

Als jij vindt dat Madonna een kieken is dat niet kan zingen, dan is jouw mening daarover zonder het minste belang. Als ik bereid ben om een lekkere maaltijd te laten, om een CD van haar te bekomen, dan zijn haar liedjes op die CD minstens 1 lekkere maaltijd waard. Als 1 miljoen mensen daar 1 lekkere maaltijd wil voor laten, dan zijn die liedjes minstens 1 miljoen maaltijden waard. Omdat dat is wat men wil opofferen voor haar liedjes. Als zij dus 20 miljoen dollar binnenkrijgt op de verkoop van die liedjes, dan was ze dat waard, want mensen hebben gekozen om dat op te offeren om die liedjes te kunnen beluisteren.

Vind jij nu dat een boek dat je geschreven hebt vol intelligente dingen veel meer waard is dan wat liedjes van Madonna, maar er is geen kat die daar zelfs maar een doos knakworstjes wil voor opofferen, wel dan is jouw boek minder waard dan een doos knackworstjes. (ik kan ervan meespreken )

Ook al vind je dat niet eerlijk, en is de "intellectuele prestatie" niet te vergelijken, en zou jouw boek de mensheid veel verder vooruit helpen (in jouw ogen) dan die liedjes van Madonna. De mensen wilden er niks voor opofferen, en dus is het (economisch) niks waard.

Voor jou kan dat veel waard zijn, maar dat is enkel en alleen maar jouw zaak.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2012, 14:04   #1034
the_dude
Eur. Commissievoorzitter
 
the_dude's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 augustus 2005
Locatie: Ekeren
Berichten: 8.149
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Maar mag je zelf iemand belangrijker vinden dan iemand anders?
Zolang je aanvaard dat belang afhankelijk is van het zichtpunt van elke persoon en tijd en ruimte. Dingen zijn niet belangrijk of onbelangrijk, dat maak jij/wij daarvan.
__________________
"Het is de gelovige die, niet het geloof dat bescherming
nodig heeft. Mensen hebben mensenrechten, religies, geloven en ideeën
hebben die niet.''
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2012, 17:15   #1035
stropke1000
Parlementslid
 
Geregistreerd: 27 maart 2010
Berichten: 1.710
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Dus iemand die pakweg 4 mensenlevens per dag redt is evenveel waard als iemand die 4 toiletten per dag schoonmaakt?
Jazeker, je moet je afvragen hoeveel levens er gered worden door de toiletten de reinigen.
stropke1000 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2012, 17:49   #1036
stropke1000
Parlementslid
 
Geregistreerd: 27 maart 2010
Berichten: 1.710
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Nee, dat ik niet wat ik verkondig. Wat ik verkondig is dat ik zelf het recht heb om te bepalen tegen welke voorwaarden ik anderen van mijn vaardigheden laat profiteren. Dat ik met ander woorden vrij ben in het aangaan van economische verbintenissen.


Das een kleine minderheid. Als je het totale inkomen van alle muziekanten deelt door het aantal dan kom je er al snel achter dat het gemiddelde inkomen niet eens het bestaansminimum haalt.
Er zijn een paar sterren die veel verdienen, maar de meerderheid werkt keihard zonder veel te krijgen.



Of Oprah, die 160 miljoen per jaar verdient...

Maar dat zijn dus de topsterren.

Het is als met de lotto. De gemiddelde winst van een lotto winnaar is ook niet zo hoog..

Het valt me overigens op dat er minder verontwaardiging is rond de topinkomens van lui uit de showbizz dan de absurd hoge inkomens van sommige sportlui...
bla, bla , bla,
laten we het eens hebben over economie, geld verdienen
bijvoorbeeld , in de geneeskunde/ pharmacy
Aan wie verdiend men het meest? aan gezonde mensen of zieke mensen?
op economisch gebied zou het dom zijn om een geneesmiddel aan te rijken die u geneest , beter is het om u ziek te houden en u een product aan te rijken dat u het leven dragelijk maakt , en u zodoende afhankelijk maakt voor de rest van uw leven, het meest aan te verdienen .
Economie goed voor iedereen ? laat mij niet lachen
stropke1000 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2012, 18:00   #1037
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke1000 Bekijk bericht
bla, bla , bla,
laten we het eens hebben over economie, geld verdienen
bijvoorbeeld , in de geneeskunde/ pharmacy
Aan wie verdiend men het meest? aan gezonde mensen of zieke mensen?
op economisch gebied zou het dom zijn om een geneesmiddel aan te rijken die u geneest , beter is het om u ziek te houden en u een product aan te rijken dat u het leven dragelijk maakt , en u zodoende afhankelijk maakt voor de rest van uw leven, het meest aan te verdienen .
Economie goed voor iedereen ? laat mij niet lachen
Als je de pillenmonopolist bent, is dat zo, inderdaad. Het is de truuk van de ontwikkelingshulp.

Als echter de concurrent uw klanten kan afpakken met een geneesmiddel dat U echt geneest, terwijl gij enkel maar een verbeterde aspirine hebt aangesmeerd, dan staat ge daar schoon met uw kwakzalverij, he.

Laatst gewijzigd door patrickve : 6 juli 2012 om 18:00.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2012, 18:08   #1038
stropke1000
Parlementslid
 
Geregistreerd: 27 maart 2010
Berichten: 1.710
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Als je de pillenmonopolist bent, is dat zo, inderdaad. Het is de truuk van de ontwikkelingshulp.

Als echter de concurrent uw klanten kan afpakken met een geneesmiddel dat U echt geneest, terwijl gij enkel maar een verbeterde aspirine hebt aangesmeerd, dan staat ge daar schoon met uw kwakzalverij, he.
Er is een goed voorbeeld, maagzweer!
reeds in de jaren 60 is geweten dat het veroorzaakt wordt door een virus
dus op de lossen door antibiotica , maar is doodgezwegen tot na 2000, ondertussen zijn er miljarden verdiend
stropke1000 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2012, 18:11   #1039
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke1000 Bekijk bericht
Er is een goed voorbeeld, maagzweer!
reeds in de jaren 60 is geweten dat het veroorzaakt wordt door een virus
dus op de lossen door antibiotica , maar is doodgezwegen tot na 2000, ondertussen zijn er miljarden verdiend
Ja, dat is juist, maar dat was eerder een dommigheid in de geneeskundige wereld dan een conspiratie om mensen ziek te houden he. En eens het aan 't licht kwam, is onze kalmeerpillenverkoper er beter op geworden ?

Trouwens, zo duidelijk is het niet. Stress IS een erkende factor in het vormen van maagzweren. Maar men had het infectueuze onderschat. Dat is door een paper in 1984 door Marshall en Warren voor het eerst aangegeven, maar het heeft lang geduurd voor het de medische wereld helemaal had overtuigd.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6145023

Laatst gewijzigd door patrickve : 6 juli 2012 om 18:17.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2012, 18:20   #1040
stropke1000
Parlementslid
 
Geregistreerd: 27 maart 2010
Berichten: 1.710
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ja, dat is juist, maar dat was eerder een dommigheid in de geneeskundige wereld dan een conspiratie om mensen ziek te houden he. En eens het aan 't licht kwam, is onze kalmeerpillenverkoper er beter op geworden ?

Trouwens, zo duidelijk is het niet. Stress IS een erkende factor in het vormen van maagzweren. Maar men had het infectueuze onderschat. Dat is door een paper in 1984 door Marshall en Warren voor het eerst aangegeven, maar het heeft lang geduurd voor het de medische wereld helemaal had overtuigd.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6145023
bla, bla, bla
geld verdienen, geld verdienen , geld verdienen
stress was de standaard uitleg voor een maagzweer maar fout
DAT is het voorbeeld wat economie betekend,
als je niet bedrogen wordt , zijn ze u vergeten

Laatst gewijzigd door stropke1000 : 6 juli 2012 om 18:46.
stropke1000 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:12.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be