Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 oktober 2024, 17:15   #1021
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Fred ???
Voor mij is een kat een kat en neen Brussel gaat er op vele gebied niet op vooruit

Er zijn weinig plaatsen op de wereld die er naar mijn mening leuker zijn op geworden. Als ik nu weerkom op plaatsen waar ik 40 jaar geleden was word ik allesbehalve blij en dan heb ik het zeker niet alleen over Belgische plaatsen.

Wie 45 jaar geleden nog naar Ibiza ging of een of andere Costa zal me wel gelijk geven.

Brussel heeft nog steeds dingen en plaatsen die ik niet op andere plekken vinden kan maar die worden schaarser met de dag. De metro en de busverbindingen MIVB zijn nog steeds top. Over die fietsgekken (in Brussel) heb ik het hier ook al ettelijke malen gehad.

En de miserie van Brussel vindt je nu stilaan evengoed terug op veel andere plaatsen in Vlaanderen. Niks voor niks wordt het VB stilaan de grootste partij tot in de verre Kempen....dus van die idyllische kempen blijkt ook niet veel over te blijven.

En of de rand nog de rand is van 20 jaar geleden zal jij ons wel weten te vertellen.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 12 oktober 2024 om 17:26.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2024, 17:22   #1022
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
En Fred, vind je Brussel bijna zeven jaar later, nog altijd zo'n geweldige stad ???
Ik veronderstel je het hebt over mobiliteit en of verkeersagressie ?

Als het op gebied van fietsterreur en of mobiliteit aankomt zie ik niet veel verschil met Antwerpen integendeel. In Antwerpen is een voetganger Echt een zwakke weggebruiker.

Je verplaatsen in Brussel met het openbare vervoer is vele malen beter dan in steden waar De Lijn de plak zwaait. Brusselse metro en MIVB functioneren heel goed.

Trouwens ik heb hier nog niet lang geleden zelf gepost over een blinde voor wie de autoloze zondag (in Brussel) de gevaarlijkste dag van het jaar bleek te zijn inzake verkeersveiligheid.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 12 oktober 2024 om 17:36.
Oud 12 oktober 2024, 17:54   #1023
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht

Als het op gebied van fietsterreur en of mobiliteit aankomt zie ik niet veel verschil met Antwerpen integendeel. In Antwerpen is een voetganger Echt een zwakke weggebruiker.

Je verplaatsen in Brussel met het openbare vervoer is vele malen beter dan in steden waar De Lijn de plak zwaait. Brusselse metro en MIVB functioneren heel goed.

Trouwens ik heb hier nog niet lang geleden zelf gepost over een blinde voor wie de autoloze zondag (in Brussel) de gevaarlijkste dag van het jaar bleek te zijn inzake verkeersveiligheid.
Citaat:
27 jul 2024
Verloedering, drugsoverlast, vuiligheid en geweld zijn de orde van de dag in de buurt rond het Brussels Noordstation. Daklozen, criminelen en bezoekers van het nabijgelegen 'glazen straatje' vallen er geregeld reizigers en omwonenden lastig. Ook illegalen zorgen er voor toenemende onveiligheid.
De drie onveiligste treinstations bevinden zich in Brussel

De drie grote Brusselse treinstations scoren slecht op vlak van veiligheid. In Brussel-Zuid, het Noordstation en Brussel-Centraal worden de meeste criminele feiten geregistreerd van alle Belgische treinstations. Dat blijkt uit cijfers die federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) heeft vrijgegeven.

Tijdens het eerste trimester van 2023 stelde de federale spoorwegpolitie 1.323 incidenten vast in het Zuidstation, ofwel zo'n vijftien per dag. Dat is bijna drie keer zoveel als in de andere grote Brusselse stations, Noord in Schaarbeek en Centraal in het centrum. In beide stations werden respectievelijk 518 en 466 incidenten geregistreerd.

Vergeleken met de Vlaamse grootsteden Antwerpen en Gent, zijn de cijfers hoog. Daar vonden in elk van die stations in de eerste drie maanden van vorig jaar net geen driehonderd incidenten plaats (respectievelijk 287 en 277).

In de Brusselse stations opgeteld, vonden zelfs meer incidenten plaats dan in alle Vlaamse stations samen: in het eerste trimester van vorig jaar waren er 2.425 geregistreerde criminele feiten in Brusselse stations, tegenover zo'n 1.850 in Vlaanderen.

Woordvoerder van de NMBS Dimitri Temmerman nuanceert de cijfers wel enigszins: "Deze drie stations (Brussel-Zuid, Brussel-Noord en Brussel-Centraal) zijn meteen ook de drie grootste van het land, met de meeste reizigers. Het is logisch dat hier meer incidenten plaatsvinden."

Temmerman wijst in deze context nog op een andere verontrustende tendens:
Citaat:
de agressie tegen het NMBS-personeel neemt toe. Vorig jaar vonden zo'n 2.998 incidenten plaats waarbij spoorpersoneel slachtoffer was van agressie. Andere veelvoorkomende feiten op en rond het spoor zijn diefstallen, drugsgerelateerde feiten en inbreuken tegen de vreemdelingenwetgeving.
https://www.bruzz.be/actua/veilighei...sel-2024-04-02
Oud 12 oktober 2024, 19:11   #1024
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
De drie onveiligste treinstations bevinden zich in Brussel

https://www.bruzz.be/actua/veilighei...sel-2024-04-02
Ja dat valt niet te betwijfelen. Had me ook verbaasd deze in Vresse sur Semois hadden gelegen.

Omtrent pure criminaliteit vergewis U zelf

https://www.politie.be/statistieken/...e-feiten/kaart

En ja Brussel zal als grootste stad wel koploper zijn maar dat zijn ook Amsterdam Parijs Madrid en London wel. Nu moet Brussel niet veel onderdoen voor Gent of Antwerpen.

Waar is er het meest criminaliteit, en waar het minst? Bekijk hier hoe jouw gemeente scoort

Vlaanderen - De federale politie heeft haar jaarcijfers voor 2023 gepubliceerd, en daaruit blijkt dat er nergens meer criminaliteit is dan in Leuven. Per 100 inwoners werden er vorig jaar 12,48 misdrijven geregistreerd. Maarkedal scoort dan weer het best, met 2,15 misdrijven per 100 inwoners. Bekijk hieronder hoe de situatie in jouw gemeente is.
Donderdag 22 augustus 2024 om 14:05

Grootste categorie was “diefstal en afpersing”
Uit de nieuwe cijfers van Statistiek Vlaanderen blijkt dat het aantal misdrijven in Vlaanderen blijft dalen. Het aantal geregistreerde misdrijven daalt al sinds 2012, met uitzondering van een piek in 2020 door de inbreuken op de coronamaatregelen. In 2023 werden in totaal 441.843 misdrijven geregistreerd via proces-verbaal. Dat zijn er ruim 70.000 minder dan in 2012.

De criminaliteitsgraad – het aantal misdrijven per 100 inwoners – lag vorig jaar het hoogst in de grootsteden, in de grootstedelijke rand, in de centrumsteden en de kustgemeenten

In Gent (12,2) en Antwerpen (11,7) ligt dat aantal nog iets hoger. Daarbij moet wel worden opgemerkt dat er geen rekening gehouden wordt met de zwaarte van de feiten. Bovendien speelt ook mee dat de cijfers enkel rekening houden met inwoners en niet met bezoekers of tijdelijke inwoners van een stad, zoals kotstudenten of dagjestoeristen.

Van de drie Belgische gewesten lag de criminaliteitsgraad in 2023 het hoogst in het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest, met 13,3 misdrijven per 100 inwoners.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240822_93766783

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 12 oktober 2024 om 19:25.
Oud 12 oktober 2024, 22:01   #1025
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Geen wonder dat Brussel populairder is dan ooit....
Oud 25 november 2024, 18:38   #1026
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Brussel niet zo populair bij de geldschieters.
https://www.bruzz.be/actua/politiek/...staan-al-onder
Citaat:
“Als de Brusselse gemeenten dat gat niet gevuld krijgen, zullen ze toch aankloppen bij het Gewest. Maar dat zit zelfs in een budgettair bijzonder moeilijke situatie." Gevolg? "Ofwel moet de federale regering met extra geld over de brug komen, ofwel moeten de gemeenten zich wenden tot de kapitaalmarkten om geld op te halen." Maar volgens Matthijs is dat laatste makkelijker gezegd dan gedaan, zeker voor gemeenten in financiële problemen.

In maart nog heeft het kredietratingbureau Standard & Poor’s de kredietwaardigheid van het Brussels Gewest verlaagd. Volgens Matthijs zal alleen al dat gegeven het moeilijker maken voor Brusselse gemeenten om toegang te krijgen tot krediet.
Ik hoor de Brusselaars altijd zeggen dat het ondanks de ghetto's toch een rijke en welverende regio is. Maar waar is de "solidariteit" van die rijke Brusselse gemeenten dan ? Waarom moet die "solidariteit" van de federale ( lees : Vlaanderen ) komen ? Laat de rijken betalen, maar niet die in St. Lambrechts-Woluwe wonen ?
Citaat:
Gemeenten onder curatele krijgen financiële hulp van het Fonds ter herfinanciering van de Brusselse gemeenteschatkisten. Maar tegenover die hulp staat ook een verplichting: elke cent die een gemeente uitgeeft, moet worden goedgekeurd door een financieel adviseur van het Gewest. Elf van de negentien Brusselse gemeenten staan onder een vorm van verhoogd toezicht; Anderlecht, Sint-Agatha-Berchem, Etterbeek, Evere, Ganshoren, Jette, Sint-Gillis, Schaarbeek en Watermaal-Bosvoorde, maar ook Vorst en Sint-Jans-Molenbeek, zo bevestigt het kabinet van ontslagnemend Brussels minister voor Plaatselijke Besturen, Bernard Clerfayt (Défi).
Oud 25 november 2024, 19:46   #1027
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht

Ik hoor de Brusselaars altijd zeggen dat het ondanks de ghetto's toch een rijke en welverende regio is. Maar waar is de "solidariteit" van die rijke Brusselse gemeenten dan ? Waarom moet die "solidariteit" van de federale ( lees : Vlaanderen ) komen ? Laat de rijken betalen, maar niet die in St. Lambrechts-Woluwe wonen ?
Dat Brussel zou dan onafhankelijk worden wanneer Belgie instort.

- lol -
Oud 25 november 2024, 19:52   #1028
Lof der Zotheid
Perm. Vertegenwoordiger VN

Lof der Zotheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Gewoon de transfers uit Vlaanderen verhogen. Dan komt alles in orde.

Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2024, 08:08   #1029
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Voetgangers in binnenderingAntwerpen kennen geen verkeerslichten, geen voet- of fietspaden, geen zebrapaden en lopen met (smartphone, hoofddoek, drugs) oogkleppen op. Geen wonder dat er geregeld eentje onder een tram loopt.

In buitenderingAntwerpen is de autodebielist de baas.

Gaza-stad 2025 = Berlijn 1945

Gennez, De Sutter en co tegen een houten palen in Breendonk

Laatst gewijzigd door Vlad : 26 november 2024 om 08:13.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2024, 08:11   #1030
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wie nu nog niet wist dat de Walen hier baas zijn.

Cieltje Van Achter

Vandaag op BX1_Actu: 5 maanden na de verkiezingen wanneer eindelijk de onderhandelingen aan Vlaamse kant een doorstart zouden kunnen hebben, ineens een veto formuleren is verrassend en choquerend. Wil de PS echt Brussel blokkeren? pic.x.com/PXKFpgKvxv

26/11/2024, 18:11

Laatst gewijzigd door reservespeler : 27 november 2024 om 08:11.
reservespeler is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2024, 17:06   #1031
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Onze hoofdstad is nog steeds erg geliefd op economisch gebied. Ondanks alles een toppertje op wereldgebied. Ik zou zeggen hoera voor Brussel

https://www.topics.be/brussel-bij-me...errerBrand=hln
Topics stopt ermee...
Dat zegt genoeg.
Het is overbodig geworden.
"een toppertje" is zéér relatief.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2024, 17:08   #1032
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Wie nu nog niet wist dat de Walen hier baas zijn.

Cieltje Van Achter

Vandaag op BX1_Actu: 5 maanden na de verkiezingen wanneer eindelijk de onderhandelingen aan Vlaamse kant een doorstart zouden kunnen hebben, ineens een veto formuleren is verrassend en choquerend. Wil de PS echt Brussel blokkeren? pic.x.com/PXKFpgKvxv

26/11/2024, 18:11
Brussel, net zoals Belgie wordt steeds onbestuurbaarder.
Gevolg ?
Chaos ?
Alleen Vlaanderen & Wallonie besturen. (Relatief goed)
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2024, 18:35   #1033
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Oef, het stelt mij wat gerust dat de Brusselse deelgemeente Elsene (waarin ik sedert 02/11/24 woon) niet in het lijstje van dubieuze debiteuren is opgenomen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be