![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1041 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik bedoel fetelijk de PvdA.
![]() |
#1042 |
Schepen
|
![]() Frankrijk afgewaardeerd door Moody's. Benieuwd wat het effect op EFSF en ESM is. Crisis tegen alle verwachtingen in mss toch nog niet voorbij.
![]() |
#1043 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1044 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1045 |
|
![]() Die afwaardering is niet meer dan een papieren tijger. Niemand die er zich iets van aantrekt.
![]() |
#1047 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1048 | |
|
![]() Citaat:
p.s. Een zelfde ontwikkeling is wellicht in gang gezet in de VS onder Obama. Over een paar jaar weten we niet beter en dan liggen we opeens weer voor op China. Laatst gewijzigd door Piero : 21 november 2012 om 13:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1049 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar een machtswissel van rechts naar links in de unie is niet uitgesloten Laatst gewijzigd door eno2 : 21 november 2012 om 13:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1050 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
We beginnen pas.
Are we not savages innately destined to maim and kill? blame it on the environment, heredity or evolution - we're still responsible our intelligence may progress at geometric rates yet socially we remain BELLIGERENT NEONATES! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1051 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#1052 |
|
![]() Ik proef een tikkeltje sarcasme in Piero' s post.
Een of andere half krankzinnige ambtenaar kwam - vermoedelijk onder invloed - op het idee om alreeds gebouwde huizen een energie-label mee te geven. Dat desastreuze plan is gelukkig door de 2e kamer afgeschoten. Helaas hebben ze dat niet met de betrokken minister gedaan, hopelijk volgt dat nog. De huizenverkoop was subiet tot staan gebracht. Dat doemscenario is gelukkig verijdeld, maar het plan alleen al is te misdadig voor woorden.
![]() |
#1053 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1054 |
|
![]() Ga je kist maar vast bestellen. 5 jaar max.
Brussel regeert, Brussel dicteert, de burger gireert. Ondertussen neemt de Euroscepsis hand over hand toe. Laatst gewijzigd door D'ARTOIS : 21 november 2012 om 18:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1055 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
De situatie in de VS is niet goed te vergelijken. Daar lenen ze gewoon rechtstreeks van de centrale bank, en is er niet zoiets als ESM of EFSF.
![]() |
![]() |
#1056 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1057 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1058 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Dat zou een goede zaak zijn. Hoe meer die fondsen in gevaar komen, hoe minder groot de kans op een nieuwe, grotere schuldencrisis.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1059 |
Schepen
|
![]() Het idee van ESM en EFSF is dat ze voor een groot deel gefinancierd worden met geld dat geleend wordt in de markt. Omdat die fondsen gegarandeerd worden door sterke landen als Duitsland, Nederland, Oostenrijk en Frankrijk, gaat men er vanuit dat er weinig risico is om aan die fondsen te lenen, en dus is men bereid dat tegen een lage rente te doen. Als nu blijkt dat een van die garanderende landen toch niet zo sterk is als gedacht, dan is de garantie minder waard, en het risico dus hoger. Uiteindelijk zal men dan een hogere rente vragen voor leningen aan het EFSF/ESM, met als gevolg dat die op hun beurt weer tegen een hogere rente doorlenen aan de zwakke landen als Spanje, Griekenland, etc.
Ik moet wel toegeven dat ik niet weet in hoeverre de markt ook zonder zo'n afwaardering tot de conclusie komt dat Frankrijk wat discutabel is. In dat laatste geval zou een afwaardering weinig uitmaken. Wat mss wel weer meespeelt, maar zeker weet ik dat niet, is dat de rating van het ESM wellicht van belang is als men een lening aan het ESM als onderpand wil gebruiken bij de ECB. Maar ik weet niet of dat uberhaupt mag, en zo ja, wat dan de voorwaarden zijn.
![]() |
#1060 |
Schepen
|
![]() Inderdaad, die fondsen smeren de crisis slechts uit over voorheen sterke landen, zonder daadwerkelijk iets op te lossen. Maar ook zonder ESM/EFSF zijn er nog genoeg mogelijkheden om de crisis te verergeren; men kan bv op verschillende manieren de geldpers aanzetten.