![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1041 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Misschien is dat één van de redenen waarom progressieven nu plots zoveel waarde hechten aan het huwelijk ? In mijn jeugdjaren heette het (aan progressieve zijde) dat het huwelijk klein-burgerlijk was, een gevangenis voor de vrouwen, edm. De vrije liefde, dat was de ideale oplossing. Ik acht het mogelijk dat wij nu een andere evolutie gaan meemaken : traditionnalisten van allerlei plumage (Christenen, moslims, conservatieve agnostieken) gaan na verloop van tijd het huwelijk misschien een andere naam geven, om het te onderscheiden van het wettelijk huwelijk. Niet enkel omwille van de homo's, maar ook omdat het wettelijk stelsel, zoals u treffend zei, inderdaad haast niet meer is dan een pakket verbintenissen. Men kan zich overigens de vraag stellen of de overheid upberhaupt een wettelijk stelsel moet aanreiken ? Als het "huwelijk" slechts een verbintenis is (ongeacht het geslacht van betrokkenen), dan zal dat misschien na verloop van tijd in de sfeer van het contractrecht belanden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1042 |
Staatssecretaris
|
![]() Ik stel dat niet maar de wetenschap. Het is uiteraard onmogelijk om precies aan te duiden wanneer het huwelijk ontstaan is. We weten echter wel dat het menselijk leven zich duizenden jaren geleden afspeelde in groepen en niet in gezinnen. Zoals gezegd vermoedt de wetenschap dat het ontstaan van het huwelijk samenhangt met het onstaan van nederzettingen die een andere sociale structuur introduceerde.
Laatst gewijzigd door JBM : 11 februari 2013 om 17:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1043 | ||||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() ![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#1044 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Tot nog toe, is uw enige tegenargumentatie op mijn bestaansreden van het huwelijk: "Het is allemaal niet waar". Vrij sterk lijkt me dat niet. Strikt genomen is het zelfs geen argumentatie eigenlijk. Citaat:
Als jij meent dat ons verschil in mening een verschil in persoonlijke interpretaties betreft, waar haal jij dat de pretentie vandaan om te stellen dat uw persoonlijke interpretatie verheven zou zijn boven de mijne? Want dat zeg je weldegelijk door te beweren dat ik verkeerd ben en jij juist. Mocht je mijn persoonlijke interpretatie evenwaardig vinden aan de jouwe, dan zou je immers mijn mening over het al dan niet instemmen met het homohuwelijk respecteren op een wijze zoals je zelf gerespecteerd wenst te worden voor uw mening. Maar dat doe je duidelijk niet. Je brengt nog steends meer verwijten, beschuldigingen en treiterijen aan, dan wel argumentatie. Paulus. Laatst gewijzigd door Paulus : 11 februari 2013 om 19:47. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#1045 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik heb u hier een hele reeks berichten zien neerschrijven sinds ik dat bericht oorspronkelijk plaatste, maar daar zat helaas geen reactie op het mijne tussen hoor.
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1046 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nee hoor.
Kijk, je gaat toch ook niet zeggen dat er voor de oudste grottekening van de jacht van de mens op dieren, geen jacht zou bestaat hebben hé? Waarom zou dat anders moeten zijn met het huwen, begraven, creatief zijn en zovele andere menselijke trekjes? Citaat:
Citaat:
Bijna iedere samenleving heeft zijn eigen verwantschapssysteem en binnen de antropologie zijn vele verschillende verwantschapssystemen bestudeerd en beschreven. Daarbij zijn er drie belangrijke uitgangspunten of grondslagen:
Kortom, het huwelijk. Paulus. Laatst gewijzigd door Paulus : 11 februari 2013 om 19:59. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1047 | ||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
On-ge-loof-lijk dat je kennelijk ZO vol van jezelf bent dat je dat na al die tijd, en na al die discussies, nog STEEDS niet door lijkt te hebben. Daar zakt m'n broek van af! Hoe zit het trouwens met die bronnen? Komaan, stop met m'n edele delen te rammelen, ofwel heb je bronnen, en dan is het in je eigen belang die te delen, want het is het enige dat wat geloofwaardigheid kan verlenen aan je 'dit is wat het huwelijk IS' verhaal, ofwel heb je ze niet, en dan kan je dat ook best gewoon zeggen, want dit 'ik heb ze maar deel ze lekker niet' spelletje, daar maak je enkel jezelf onsterfelijk belachelijk mee. Letterlijk iedereen ziet daar dwars doorheen. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#1048 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
We verttrekken van verschillende meningen over een bepaalde zaak.Het gaat niet zo: Ik respecteer jou mening, maar de manier waarop je deze brengt staat me niet aan. Je mag nog zoveel argumentatie aanbrengen als je wil, ik luister daar toch niet naar, want ik vind de manier waarop jij je mening naar voor brengt ongelooflijk arrogant, alsof jij en alleen jij de waarheid in pacht zou hebben. Ik vind je zelfs zo arrogant dat ik niet eens de moeite meer neem om mijn eigen mening met argumentatie te onderbouwen. Ik vind het belangrijker dat jij eens op je plaats gewezen wordt. De feiten. Mijn mening is stevig onderbouwd, de uwe blijkt nergens op te steunen. Dat kun je niet hebben natuurlijk en daarom begin je op de man te spelen. Als ik je daarop wijs, vind je dat ik iemand ben die geen kritiek kan verdragen en doe je alles opdat de discussie niet meer zou gaan over het eigenlijke onderwerp, maar wel over mijn persoon. Heel doorzichtig. Maar intussen blijft zowel mijn mening als de onderbouwing daarvan onaangeroerd natuurlijk. Geheel volgens de regels van het discussiespel. Maar zoals je zelf zegt, kan je dat eigenlijk ook niks schelen. Je beweert zells dat iedereen intussen al lang door heeft dat jouw probleem met jou NIET mijn mening is, maar wel dat ik mijn mening als feit verkoop. Wel jongen, ik denk dat je met dat laatste wel eens gelijk zou kunnen hebben. Door met u te praten ben ik immers in mijn mening gesterkt geworden. Het is mij heel duidelijk geworden dat jij eigenlijk niet eerlijk wil discuteren. Het gaat jou niet om de juiste visie op dit onderwerp. Het gaat jou om mijn persoon. En dat zou je niet doen indien je stevige argumentatie hebt. Geloof me, ik kan het weten. ![]() Paulus. Laatst gewijzigd door Paulus : 11 februari 2013 om 22:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1049 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1050 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() U mag altijd met feiten weerleggen wat ik geschreven heb. Nu toont u slechts uw zwakheid.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1051 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En neen, homoseksualiteit kan nooit vanuit "de christelijke waarden" gehonoreerd worden. Deze staan immers niet los van Gods geboden, net zoals dat ook voor andere zaken geldt. U schijnt het christendom te willen herleiden tot een soort vaag en mistig geleuter. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1052 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1053 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarnaast wordt het ook gauw duidelijk dat u vrij eenzijdig de feiten weergeeft. Als het immers enkel en alleen om bezittingen ging, dan had men het huwelijksstelsel ook uitgebreid tot andere relatievormen. Alleen, het van oudsher zijn er onderscheiden regelingen voor enerzijds het huwelijk als een band tussen man en een vrouw (en de daaruit voortvloeiende wettige kinderen) en anderzijds allerlei andere regelingen die bijvoorbeeld te maken hadden met erfrecht binnen de grotere structuur van een familie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1054 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waar je ook kijkt in de geschiedenis van de menselijke samenlevingen en culturen, stel je vast dat het huwelijk steeds draait rond minimum een mannelijke en een vrouwelijke component.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1055 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uw bronnen zijn tendentieus en vertonen duidelijk de neiging bepaalde zaken te manipuleren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1056 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Paulus. Laatst gewijzigd door Paulus : 11 februari 2013 om 22:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1057 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er is in een andere draad reeds gewezen op het gebrek aan consensus binnen de academische wereld daarover. De ene studie spreekt de andere tegen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1058 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Neen. Bepaalde wetenschappers "veronderstellen". 'n Wereld van verschil. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1059 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1060 | |
Minister-President
|
![]() Uit dat hele denigrerende poginkje tot 'lesje hoe je moet discussiëren' volgens Paultje vind ik werkelijk maar 1 iets waard om op te reageren:
Citaat:
O en 'de uwe blijkt nergens op te steunen? Welke definitie is dat dan, de 'mijne'? Het enige wat ik hier gegeven heb is mijn visie op wat een huwelijk is, hier en nu. In tegenstelling tot jou heb ik NIET de pretentie te denken dat ik een algemene definitie voor het huwelijk, overal ter wereld en door de eeuwen heen, kan verzinnen. Hoe zit het trouwens met die bronnen? Weer een half boek geschreven met de bedoeling de aandacht af te leiden van het feit dat je je bewering dat jouw visie op wat een huwelijk is algemeen aanvaard 'feit' is absoluut NIET kan ondersteunen met duidelijke en eenduidige bronnen (enfin, met eender welke bronnen) waaruit blijkt dat die definitie van je algemeen aanvaard wordt? Hoog van de toren blazen en superioriteit claimen in de discussie, dat wel ja, daar ben je zeer goed in, dat weten we ondertussen. Bronnen. Bronnen. Enige waardoor je die discussie ooit terug over de inhoud gaat kunnen doen gaan. Maar we weten beiden dat je die niet gaat geven, want je hebt ze niet: het IS geen algemeen aanvaarde definitie, het is niks meer dan jouw visie die je probeert te verslijten als meer dan dat. Geef dat toch gewoon toe man! Laatst gewijzigd door Scorpio : 12 februari 2013 om 00:07. |
|
![]() |
![]() |