Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 juli 2008, 18:53   #1081
Unie der Provinciën
Parlementslid

Unie der Provinciën's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Volgens mij heb ik je hier al eerder proberen uit te leggen dat dat alleen komt door de wachtlijsten in Nederland - kennelijk zonder succes. Ik hou goed bij wat er aan literatuur over dit onderwerp verschijnt. En uit niets blijkt dat de Belgische gezondheidszorg kwalitatief beter is dan de Nederlandse. Accepteer het nou maar gewoon.
Er is laatst nog een onderzoek onder patiënten gehouden die zijn behandeld in het ziekenhuis. In de grensstreken werden steeds vijf a zes ziekenhuizen geclusterd als ''regio''. Daaruit kwam naar voren dat de Belgische ziekenhuizen er door de patiënten niet echt goed werden beoordeeld. In de regio's kwam de hoogste uit op een vierde plaats en de overige regio's nog lager. En die wachtlijsten, dat is toch wel een beetje passé lijkt me. Die zijn al beduidend korter. Ik hoor zelden iemand nog die vele maanden moet wachten.
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2008, 18:56   #1082
L. J. Brutus
Minister-President

L. J. Brutus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Beide Limburgen hebben één volkslied. Ik ken geen 'Brabants' volkslied in België voor de provincie Brabant (we hebben het hier natuurlijk niet over de 'Brabançonne natuurlijk), noch een 'Antwerps' Volkslied voor de provincie Antwerpen, enz.
Hertog Jan, tiens!
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
L. J. Brutus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2008, 18:57   #1083
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Ik onthoud maar weinig van die volksliederen, hooguit als ze muzikaal verantwoord klinken; het Friese vind ik wel goed en dat van Bergen-op-Zoom zelfs mooi; het Limburgse gaat redelijk en de Brabançonne niet verkeerd. Het Wilhelmus vind ik echt wel lelijk. Er bestond een poosje "Wien Neêrlands bloed ...." en dat klonk veel beter, maar is terecht wegens racistische tekst in onbruik geraakt.

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 27 juli 2008 om 19:00.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2008, 19:28   #1084
Unie der Provinciën
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Ik onthoud maar weinig van die volksliederen, hooguit als ze muzikaal verantwoord klinken; het Friese vind ik wel goed en dat van Bergen-op-Zoom zelfs mooi; het Limburgse gaat redelijk en de Brabançonne niet verkeerd. Het Wilhelmus vind ik echt wel lelijk. Er bestond een poosje "Wien Neêrlands bloed ...." en dat klonk veel beter, maar is terecht wegens racistische tekst in onbruik geraakt.
Het Wilhelmus is een prachtig volkslied. Het is een van de weinige volksliederen die ook nog ''passend'' is op minder gelukkig momenten zoals staatsbegrafenissen e.d.. Als ze dan aankomen met een Marseillaise of een Brabanconne, dan denk je even dat er een feestje aan de gang is.
Oud 27 juli 2008, 19:52   #1085
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
Het Wilhelmus is een prachtig volkslied. Het is een van de weinige volksliederen die ook nog ''passend'' is op minder gelukkig momenten zoals staatsbegrafenissen e.d.. Als ze dan aankomen met een Marseillaise of een Brabanconne, dan denk je even dat er een feestje aan de gang is.
Het Wilhelmus is inderdaad een mooi volkslied.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2008, 21:49   #1086
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropkeuh Bekijk bericht
Ja das just. Mijn vrouw komt uit Overijssel en daar hebt ge ook Salland. (kante van Zwolle). Maar zeg nie tegen haar dat ze een tukker is want dan komt er protest: Ben geen tukker, kom uit Salland.
Dat ervaar ik niet in Limburg daar is idd meer eenheid, ook ondanks de plaatselijke verschillen in het Limburgs. Maar die breken die eenheid niet.
Ik betwijfel ala oorspronkelijke Gentenaar of dit ook zo is tussen Oost- en West Vlamingen. Er zit al zo een groot verschil in dialect tussen, de west vlaming haalde er direc tussen uit, zelfs als die AN spreek. Hun accent klint overal door.
Ik denk idd dat het "wij" gevoel sterkst in Limburg is.
Zoals al eerder opgemerkt, ongetwijfeld wordt er een eenheid ervaren in de Maasstreek. Sta me toe evenwel te betwijfelen dat hetzelfde gevoel opgaat voor mensen van Gennep en Tessenderlo. Daarenboven spreken delen van de twee Limburgse provincies helemaal geen Limburgs, maar Brabants. Je haalt ook iemand van Tessenderlo er zo uit en iemand uit Gennep die in Maastricht zijn eigen dialect spreekt valt op zodra hij het eerste woord heeft gesproken.

En als iemand met een tongval AN spreekt, wil dat gewoon zeggen dat hij of zij onze standaardtaal onvoldoende beheerst. En dat is heus geen kenmerk van mensen uit een bepaalde streek, maar is iets wat in heel ons Nederlands taalgebied vaststelbaar is.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2008, 21:52   #1087
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Natuurlijk valt over "smaak' moeilijk te twisten maar ik vind de melodie van het wilhelmus afschuwelijk, een aaneenschakeling van slecht combinerende muzikale gemeenplaatsen waarvan sommige achterstevoren gecopiëerd lijken en de tekst een lang kreupeldicht.

Het Engelse en het Amerikaanse volkslied (als ik mij goed herinner, oorspronkelijk Duitse of Oostenrijkse composities) bevallen mij redelijk en nog mooier vind ik het oude Russische volkslied van vóór de communistische tijd.

De Marseillaise mag van mij wel, vind ik muzikaal niet slecht en van de tekst ving ik wel eens grappige parodieën op.
Oud 27 juli 2008, 21:52   #1088
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
't Wilhelmus vind ik gewoonweg prachtig. Wat een majesteuze melodie, dragend en machtig. De brabançonne vind ik zo'n monsterlijk product van de 19e eeuw, krijsend en bombastisch net alsof het uit een of andere opera van Verdi is ontsnapt. Dat geldt trouwens ook voor het Portugese en Italiaanse volkslied. Ook zulke gruwels. Geef mij maar het Wilhelmus, of het Duitse, Hongaarse of Bulgaarse volkslied. Prachtig!
Oud 27 juli 2008, 21:55   #1089
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Natuurlijk valt over "smaak' moeilijk te twisten maar ik vind de melodie van het wilhelmus afschuwelijk, een aaneenschakeling van slecht combinerende muzikale gemeenplaatsen waarvan sommige achterstevoren gecopiëerd lijken en de tekst een lang kreupeldicht.

Het Engelse en het Amerikaanse volkslied (als ik mij goed herinner, oorspronkelijk Duitse of Oostenrijkse composities) bevallen mij redelijk en nog mooier vind ik het oude Russische volkslied van vóór de communistische tijd.

De Marseillaise mag van mij wel, vind ik muzikaal niet slecht en van de tekst ving ik wel eens grappige parodieën op.
Onze smaak komt echt niet overeen... De Marseillaise vind ik echt zo'n schreeuwerig lied. En als ik de tekst hoor, dan hoef ik het zeker niet. Wat een bloeddorstige tekst!

't Engelse volkslied gaat inderdaad terug op een Duitse melodie die indertijd door de Hannovers werd ingevoerd (of ging het om een andere Duitse dynastie...?). Meerdere Duitse koninkrijkjes hadden dezelfde melodie, maar met een eigen tekst. Nu nog altijd is dat het geval met het volkslied van Liechtenstein. En ik geloof dat ook het koningslied van Denemarken (niet te verwarren met het volkslied) dezelfde melodie heeft. Of is het dat van Noorwegen?
Oud 28 juli 2008, 07:05   #1090
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
't Wilhelmus vind ik gewoonweg prachtig. Wat een majesteuze melodie, dragend en machtig. De brabançonne vind ik zo'n monsterlijk product van de 19e eeuw, krijsend en bombastisch net alsof het uit een of andere opera van Verdi is ontsnapt. Dat geldt trouwens ook voor het Portugese en Italiaanse volkslied. Ook zulke gruwels. Geef mij maar het Wilhelmus, of het Duitse, Hongaarse of Bulgaarse volkslied. Prachtig!
Wanneer zullen Nederlanders en Vlamingen samen het Wilhelmus zingen?
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2008, 08:34   #1091
Nederlandse Leeuw
Burgemeester

Nederlandse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
Dat doen ze soms al; maar dan meestal niet samen... Als ik het goed heb wordt het zesde vers van het Wilhelmus ook in Vlaanderen weleens gezongen. Ik denk dat alleen bij Groot-Nederlandse verenigingen als Voorpost Vlamingen en Nederlanders eenstemming het Wilhelmus zingen. Maar ook Leterme en Balkenende hebben het Wilhelmus en de Vlaamse Leeuw al eens samen gezongen (als ik me niet vergis).

Trouwens over de vergelijking met andere volksliederen - ik vind het Wilhelmus een prachtig volkslied. Misschien had de tekst wel iets beter gekund (tenslotte hebben wij - Vlamingen en Brabanders ook! - die Koning van Hispanje, die we altijd hebben geëerd, 12 jaar na het schrijven van de tekst in 1569, wel afgezworen (Plakkaat van Verlatinghe 1581)). Bovendien zijn er in de andere verzen (die zelden worden gezongen op het zesde na) erg veel verwijzingen naar het christendom en God; tegenwoordig wellicht vreemd als in Nederland al geen meerderheid christen is; over Vlaanderen weet ik het niet (heb onderzoeken gelezen maar gegevens over geloof in België zijn lastig vast te stellen), maar volgens mij is de christelijke meerderheid niet al te ruim. Maar de huidige tekst hoeft van mij niet per se aangepast te worden; men zou de geschiedenis niet moeten verdraaien denk ik (zoals de Brabanconne later is gewijzigd wegens te anti-Nederlands); godsdienst was de belangrijkste drijfveer achter de Nederlandse Opstand.

En inderdaad, het Wilhelmus kan zowel vrolijk als plechtig zijn - iets wat niet te zeggen valt van de Marseillaise of Brabanconne die me nogal denderen. Voor een soort van Heel-Brabant (binnen een Groot-Nederland) zou ik het Lied van Hertog Jan het mooiste vinden passen. De Vlaamse Leeuw blijft natuurlijk het volkslied van een vernieuwd Vlaams gewest (West- Oost- Zeeuws- en eventueel Frans-Vlaanderen bij elkaar) - mocht het tot een Groot-Nederland komen. Trouwens, de Vlaamse Leeuw is ook zeer mooi!

Laatst gewijzigd door Nederlandse Leeuw : 28 juli 2008 om 08:36.
Nederlandse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2008, 21:12   #1092
Unie der Provinciën
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Je neemt me de woorden uit de mond!
Oud 28 juli 2008, 21:17   #1093
Unie der Provinciën
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nederlandse Leeuw Bekijk bericht
Dat doen ze soms al; maar dan meestal niet samen... Als ik het goed heb wordt het zesde vers van het Wilhelmus ook in Vlaanderen weleens gezongen. Ik denk dat alleen bij Groot-Nederlandse verenigingen als Voorpost Vlamingen en Nederlanders eenstemming het Wilhelmus zingen. Maar ook Leterme en Balkenende hebben het Wilhelmus en de Vlaamse Leeuw al eens samen gezongen (als ik me niet vergis).

Trouwens over de vergelijking met andere volksliederen - ik vind het Wilhelmus een prachtig volkslied. Misschien had de tekst wel iets beter gekund (tenslotte hebben wij - Vlamingen en Brabanders ook! - die Koning van Hispanje, die we altijd hebben geëerd, 12 jaar na het schrijven van de tekst in 1569, wel afgezworen (Plakkaat van Verlatinghe 1581)). Bovendien zijn er in de andere verzen (die zelden worden gezongen op het zesde na) erg veel verwijzingen naar het christendom en God; tegenwoordig wellicht vreemd als in Nederland al geen meerderheid christen is; over Vlaanderen weet ik het niet (heb onderzoeken gelezen maar gegevens over geloof in België zijn lastig vast te stellen), maar volgens mij is de christelijke meerderheid niet al te ruim. Maar de huidige tekst hoeft van mij niet per se aangepast te worden; men zou de geschiedenis niet moeten verdraaien denk ik (zoals de Brabanconne later is gewijzigd wegens te anti-Nederlands); godsdienst was de belangrijkste drijfveer achter de Nederlandse Opstand.

En inderdaad, het Wilhelmus kan zowel vrolijk als plechtig zijn - iets wat niet te zeggen valt van de Marseillaise of Brabanconne die me nogal denderen. Voor een soort van Heel-Brabant (binnen een Groot-Nederland) zou ik het Lied van Hertog Jan het mooiste vinden passen. De Vlaamse Leeuw blijft natuurlijk het volkslied van een vernieuwd Vlaams gewest (West- Oost- Zeeuws- en eventueel Frans-Vlaanderen bij elkaar) - mocht het tot een Groot-Nederland komen. Trouwens, de Vlaamse Leeuw is ook zeer mooi!
De tekst van het Wilhelmus heeft een bepaalde dramatiek in zich. Maar om die echt te begrijpen moeten we terug naar hoe men in de 16e eeuw dacht en deed. Natuurlijk valt er over iedere regel wel te redetwisten, maar het sterke punt van zo'n volkslied is natuurlijk dat het een nationaal symbool is. Al wordt er over tulpjes en molentjes gezongen, dan maakte het nog niet uit, als men de symboliek van het volkslied voor het volk als geheel maar aanvoelt. Zo heb je dat soort symboliek ook met liedjes als ''Waar de Blanke Top der Duinen''. Het gaat compleet over de provincie Holland, maar het wordt symbolisch toch gezien als een Nederlands volksliedje.
Oud 28 juli 2008, 21:36   #1094
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
Nooit.
Oud 28 juli 2008, 21:41   #1095
Unie der Provinciën
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Nooit.
Nooit? Zoals in November Oscar Oscar India Tango?!?!
Mijn opoe zaliger zei vroeger altijd al tegen me (met opgeheven vingertje) ''Zeg Nooit NOOIT''. En ze heeft gelijk, want slechts weinigen kunnen de toekomst voorspellen. Jouw antwoord System zou dus eigenlijk moeten luiden: Ik hoop dat ze het nooit samen zullen zingen.
Oud 28 juli 2008, 22:08   #1096
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Nooit? Zoals in November Oscar Oscar India Tango?!?!
Mijn opoe zaliger zei vroeger altijd al tegen me (met opgeheven vingertje) ''Zeg Nooit NOOIT''. En ze heeft gelijk, want slechts weinigen kunnen de toekomst voorspellen. Jouw antwoord System zou dus eigenlijk moeten luiden: Ik hoop dat ze het nooit samen zullen zingen.
Ik voorspel geen toekomst. Ik zeg mijn mening.
Oud 28 juli 2008, 22:39   #1097
Boontjes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
De tekst van het Wilhelmus heeft een bepaalde dramatiek in zich. Maar om die echt te begrijpen moeten we terug naar hoe men in de 16e eeuw dacht en deed. Natuurlijk valt er over iedere regel wel te redetwisten, maar het sterke punt van zo'n volkslied is natuurlijk dat het een nationaal symbool is. Al wordt er over tulpjes en molentjes gezongen, dan maakte het nog niet uit, als men de symboliek van het volkslied voor het volk als geheel maar aanvoelt. Zo heb je dat soort symboliek ook met liedjes als ''Waar de Blanke Top der Duinen''. Het gaat compleet over de provincie Holland, maar het wordt symbolisch toch gezien als een Nederlands volksliedje.
ALLE volksliederen hebben een dramatiek (zou anders geen volkslied zijn..).
Maar HET beste volkslied is en blijft het FRANSE: dat legt de nadruk op VRIJHEID, GELIJKHEID en BROEDERLIJKHEID! Al die anderen gaan over ikke, ikke en wij tegen zij, waarbij die 'zij' meestal buitenlandse anderen zijn - in de Mareillaise zijn er ook 'zij', maar dat is tenminste intern, de bourgeoisie, het corrupte koningshuis...
Boontjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2008, 22:57   #1098
Daimanta
Parlementsvoorzitter

Daimanta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boontjes Bekijk bericht
ALLE volksliederen hebben een dramatiek (zou anders geen volkslied zijn..).
Maar HET beste volkslied is en blijft het FRANSE: dat legt de nadruk op VRIJHEID, GELIJKHEID en BROEDERLIJKHEID! Al die anderen gaan over ikke, ikke en wij tegen zij, waarbij die 'zij' meestal buitenlandse anderen zijn - in de Mareillaise zijn er ook 'zij', maar dat is tenminste intern, de bourgeoisie, het corrupte koningshuis...
Maar het draagt toch een zeker matere van vijandigheid in zich mee. Zo'n exclusionistisch volkslied zou ik niet willen hebben.
Oud 29 juli 2008, 16:03   #1099
Unie der Provinciën
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Ik voorspel geen toekomst. Ik zeg mijn mening.
ja, dat weet ik wel, maar je verwoordt je mening niet goed, want je spreekt voor alle vlamingen en dus zeg je de mening te uiten van alle vlamingen. You see?!?!
Oud 29 juli 2008, 16:06   #1100
Unie der Provinciën
Parlementslid

Standaard

[quote=Boontjes;3596101]ALLE volksliederen hebben een dramatiek (zou anders geen volkslied zijn..).
Maar HET beste volkslied is en blijft het FRANSE: dat legt de nadruk op VRIJHEID, GELIJKHEID en BROEDERLIJKHEID! Al die anderen gaan over ikke, ikke en wij tegen zij, waarbij die 'zij' meestal buitenlandse anderen zijn - in de Mareillaise zijn er ook 'zij', maar dat is tenminste intern, de bourgeoisie, het corrupte koningshuis...[/QUOTE

Zoals ik pas geleden nog ergens las in een etiquette-boek: mensen denken gelijk te zijn, maar twee mensen zijn nooit gelijk. Mensen horen wel gelijkwaardig te zijn. Dat franse volkslied bevat geen dramatiek, het is gewoon ophitsend en utopisch. Op de dag dat iedereen vrij, gelijk en ook nog broeder is, zal de wereld vergaan...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be