![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1081 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1082 |
Minister-President
|
![]() Hertog Jan, tiens!
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley |
![]() |
![]() |
![]() |
#1083 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik onthoud maar weinig van die volksliederen, hooguit als ze muzikaal verantwoord klinken; het Friese vind ik wel goed en dat van Bergen-op-Zoom zelfs mooi; het Limburgse gaat redelijk en de Brabançonne niet verkeerd. Het Wilhelmus vind ik echt wel lelijk. Er bestond een poosje "Wien Neêrlands bloed ...." en dat klonk veel beter, maar is terecht wegens racistische tekst in onbruik geraakt.
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn. Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 27 juli 2008 om 19:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1084 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1085 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1086 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En als iemand met een tongval AN spreekt, wil dat gewoon zeggen dat hij of zij onze standaardtaal onvoldoende beheerst. En dat is heus geen kenmerk van mensen uit een bepaalde streek, maar is iets wat in heel ons Nederlands taalgebied vaststelbaar is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1087 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Natuurlijk valt over "smaak' moeilijk te twisten maar ik vind de melodie van het wilhelmus afschuwelijk, een aaneenschakeling van slecht combinerende muzikale gemeenplaatsen waarvan sommige achterstevoren gecopiëerd lijken en de tekst een lang kreupeldicht.
Het Engelse en het Amerikaanse volkslied (als ik mij goed herinner, oorspronkelijk Duitse of Oostenrijkse composities) bevallen mij redelijk en nog mooier vind ik het oude Russische volkslied van vóór de communistische tijd. De Marseillaise mag van mij wel, vind ik muzikaal niet slecht en van de tekst ving ik wel eens grappige parodieën op.
![]() |
#1088 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1089 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() 't Engelse volkslied gaat inderdaad terug op een Duitse melodie die indertijd door de Hannovers werd ingevoerd (of ging het om een andere Duitse dynastie...?). Meerdere Duitse koninkrijkjes hadden dezelfde melodie, maar met een eigen tekst. Nu nog altijd is dat het geval met het volkslied van Liechtenstein. En ik geloof dat ook het koningslied van Denemarken (niet te verwarren met het volkslied) dezelfde melodie heeft. Of is het dat van Noorwegen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1090 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1091 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
![]() Trouwens over de vergelijking met andere volksliederen - ik vind het Wilhelmus een prachtig volkslied. Misschien had de tekst wel iets beter gekund (tenslotte hebben wij - Vlamingen en Brabanders ook! - die Koning van Hispanje, die we altijd hebben geëerd, 12 jaar na het schrijven van de tekst in 1569, wel afgezworen (Plakkaat van Verlatinghe 1581)). Bovendien zijn er in de andere verzen (die zelden worden gezongen op het zesde na) erg veel verwijzingen naar het christendom en God; tegenwoordig wellicht vreemd als in Nederland al geen meerderheid christen is; over Vlaanderen weet ik het niet (heb onderzoeken gelezen maar gegevens over geloof in België zijn lastig vast te stellen), maar volgens mij is de christelijke meerderheid niet al te ruim. Maar de huidige tekst hoeft van mij niet per se aangepast te worden; men zou de geschiedenis niet moeten verdraaien denk ik (zoals de Brabanconne later is gewijzigd wegens te anti-Nederlands); godsdienst was de belangrijkste drijfveer achter de Nederlandse Opstand. En inderdaad, het Wilhelmus kan zowel vrolijk als plechtig zijn - iets wat niet te zeggen valt van de Marseillaise of Brabanconne die me nogal denderen. Voor een soort van Heel-Brabant (binnen een Groot-Nederland) zou ik het Lied van Hertog Jan het mooiste vinden passen. De Vlaamse Leeuw blijft natuurlijk het volkslied van een vernieuwd Vlaams gewest (West- Oost- Zeeuws- en eventueel Frans-Vlaanderen bij elkaar) - mocht het tot een Groot-Nederland komen. Trouwens, de Vlaamse Leeuw is ook zeer mooi!
Vlaanderen en Nederland verenigt U! ![]() Laatst gewijzigd door Nederlandse Leeuw : 28 juli 2008 om 08:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1092 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1093 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1094 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1095 |
Parlementslid
|
![]() Nooit? Zoals in November Oscar Oscar India Tango?!?!
Mijn opoe zaliger zei vroeger altijd al tegen me (met opgeheven vingertje) ''Zeg Nooit NOOIT''. En ze heeft gelijk, want slechts weinigen kunnen de toekomst voorspellen. Jouw antwoord System zou dus eigenlijk moeten luiden: Ik hoop dat ze het nooit samen zullen zingen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1096 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1097 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Maar HET beste volkslied is en blijft het FRANSE: dat legt de nadruk op VRIJHEID, GELIJKHEID en BROEDERLIJKHEID! Al die anderen gaan over ikke, ikke en wij tegen zij, waarbij die 'zij' meestal buitenlandse anderen zijn - in de Mareillaise zijn er ook 'zij', maar dat is tenminste intern, de bourgeoisie, het corrupte koningshuis... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1098 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#1099 |
Parlementslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1100 |
Parlementslid
|
![]() [quote=Boontjes;3596101]ALLE volksliederen hebben een dramatiek (zou anders geen volkslied zijn..).
Maar HET beste volkslied is en blijft het FRANSE: dat legt de nadruk op VRIJHEID, GELIJKHEID en BROEDERLIJKHEID! Al die anderen gaan over ikke, ikke en wij tegen zij, waarbij die 'zij' meestal buitenlandse anderen zijn - in de Mareillaise zijn er ook 'zij', maar dat is tenminste intern, de bourgeoisie, het corrupte koningshuis...[/QUOTE Zoals ik pas geleden nog ergens las in een etiquette-boek: mensen denken gelijk te zijn, maar twee mensen zijn nooit gelijk. Mensen horen wel gelijkwaardig te zijn. Dat franse volkslied bevat geen dramatiek, het is gewoon ophitsend en utopisch. Op de dag dat iedereen vrij, gelijk en ook nog broeder is, zal de wereld vergaan... |
![]() |
![]() |