![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1081 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Duits: grootste buurland is toch nog altijd Duitsland, er wordt veel zaken gedaan met Duitsland. maar de meeste Vlamingen kunnen zich verstaanbaar maken in het Engels, ze horen dagelijks het Engels op de tv, andere talen zijn ook niet echt mogelijk. het Frans horen we nog nauwelijks, toch niet als je niet in Brussel werkt. dus hoe zou de Vlaming nog Frans kunnen spreken??
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1082 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
deze peilingen werden al gedaan. dus er is niets dat het in de weg staat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1083 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar ik dacht dat alle vlaamse gemeenten invasies kenden van hardnekkige franstaligen die heel vlaanderen snel wilden verfransen, de mogelijkheden om met zijn buren in het frans te discussieren over het geluidsniveau van de grasmaaier (tondeuse) zouden dus legio moeten zijn, niewaar ? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1084 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1085 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
wel, dat is het spijtige hé, daar is totaal geen communicatie meer, sommige (niet alle) Franstaligen weigeren idd om 1 woord Nederlands te leren, ondanks dat ze naast een Nederlanstalige wonen.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1086 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zal dus moeten kiezen tussen de Franse en de Nederlandse nationaliteit. Mmm, keuze rap gemaakt (tenzij Brussel een fiskaal paradijsje wordt, dan blijf ik een brusselse onderdaan natuurlijk). Laatst gewijzigd door patrickve : 6 maart 2009 om 15:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1087 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Met andere woorden, we hebben hier een gekend, universeel fenomeen, namelijk de groei in de omgeving van een grote stad, maar dat wordt nu als een grote onrechtvaardigheid beschouwd door een aantal vlamingen die dat als een aanval zien op hun kultuur, gewoon wegens de specifieke geografie van het gebied en de domme wetten die men heeft neergepoot. Toen mijn grootouders in Brussel zijn komen wonen (in Oudergem) was dat eigenlijk niet in Brussel, maar op het platteland. Oudergem was toen wat de brusselse rand nu is, en er liepen daar koeien rond. Welnu, nu staat dat huis in het midden van de stad en is deel van het brusselse gewest. Brussel is gegroeid. Alle grote steden groeien. En ja, origineel waren er waarschijnlijk 25 vlamingen die daar woonden, en dat was dus "Vlaams". Maar ondertussen wonen er 30 000 of meer franstaligen. Nu, gezien die dar gekomen zijn voor de taalgrenzen zijn getekend, was dat geen probleem. Maar nu gaat die potloodstreep trachten de natuurlijke evolutie van een grootstad tegen te houden. Welnu, dat is niets anders dan een ontwerp voor problemen. De kwieten die dat bedacht hebben dachten ook dat potlood sterker was dan sociologie, of hebben helemaal niet nagedacht. Vanzelfsprekend geeft dat problemen. Is dat de schuld van de franstalige brusselaars die een beetje buiten hun stad willen gaan wonen ? Toegegeven, ze zouden wat moeite kunnen doen. Maar het echte probleem zit hem in het ontwerp van die taalgrenzen. En een echte splitsing gaat nogaltijd het probleem veroorzaken. Je kan gewoon geen stad insluiten in een stukje potloodstreep. Binnen 50 jaar is die hele rand van brussel een grootstad geworden - ofwel is alles verloederd natuurlijk. Dan gaat het nog grappiger zijn: een landsgrens in het midden van de stad. Ik ken maar 1 stad waar dat het geval geweest is: Berlijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1088 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1089 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Toen reeds was ik allergisch aan zulke uitspraken, want het feit van een Vlaming te zijn is toch totaal arbitrair, nee ? Je had even goed een Noord-Oesbeek kunnen zijn, en dan was je daar fier op geweest. "Ik heb krulhaar, en daar ben ik fier op". "Ik ben een mongooltje, en daar ben ik fier op" "Ik heb de loterij gewonnen, en daar ben ik fier op" Ik ben fier (of niet) op wat ik kan en wat ik doe, niet op de toevalligheden die het lot mij in de schoot heeft geworpen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1090 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
waarom klaag je die niet aan? en vooral: waarom worden die in België beschermd, opgehemeld, voorgetrokken?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1091 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Niet alle Walen zijn zo. Een paar "rotte appels" in Bxl demoniseren alle Walen ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1092 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
maar die rotte appels worden wel gesteund door het FDF en dus de MR en door alle Franstalige politieke partijen. meer zelf, er moeten uitzonderingsmaatregelen voor getroffen worden, gebieden moeten er voor uitgebreid worden, ze moeten op een pied de stal gezet worden.....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1093 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Sommige simpele zielen (niet verwarren met The Simple Minds) hebben de indruk dat de Walen allemaal profiteurs, leeglopers en onverzettelijke kwibussen zijn die de Vlaming als "boer" catalogeren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1094 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
heb je ooit al op het forum van Le Soir gelezen? wat daar geschreven wordt, en vooral wat niet verwijderd wordt, tart echt alle verbeelding.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1095 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb héél veel contact met Walen van de Provincie Luik. Misschien daarom dat ik de meesten hier totaal niet begrijp. PS: Reynders is nochtans een Luikenaar ? Laatst gewijzigd door Henri1 : 6 maart 2009 om 15:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1096 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Met andere woorden, die zijn niet naar "Vlaanderen" gekomen, maar wel naar de "landelijke achtertuin van Brussel" om wat meer in 't groen te zitten. Ik denk niet dat dat ook maar iets te maken heeft met "fierheid" of "culturele eigenheid". Als ik hier een chaletje in de bergen zou willen kopen, dan zou dat ook zijn voor de lucht en de sneeuw en al dat en niet om mij te verdiepen in de lokale kultuur van dat bergdorpje. Als ik daarvoor een andere taal zou moeten leren (gewoon uit immobilien overwegingen) dan zou me dat ook wel nogal zwaar wegen, want ik zou verder met die mensen niet veel te maken hebben: mijn boodschappen zou ik doen in de supermarkt dicht bij mijn werk, en ik denk niet dat ik veel met de buren zou te maken hebben (net zoals je in de grootstad meestal niks met je buren te maken hebt als alles goed gaat). Toegegeven, ik zou wel mijn best doen om mij gedeist te houden, en proberen de eventuele administratieve problemen op te lossen door op een of andere automatische vertaalsite trachten mijn formulierkes te begrijpen. Maar nee, ik zie mij niet een andere taal leren gewoon omdat ik een chaletje koop (dat ik misschien binnen 5 of 10 jaar ga doorverkopen) als dat de enige reden is voor het aanleren van die taal. Beter voorbeeld: mijn schoonbroer droomt ervan om een vakantiehuis in Bretagne te kopen. Maar nooit van ze leven gaat hij daarvoor Bretoens leren, hoor. Hij gaat daar gewoon een maand op vakantie om gaan te vissen, en dat is 't. Met andere woorden, dat is geen kwestie van "minachting" of van culturele fierheid. 't is gewoon dat je wat anders aan je hoofd hebt dan een taal gaan te leren omdat je ergens een huis hebt gekocht dat in een landelijke streek ligt. Denk je niet ? Maar de Vlamingen, die inderdaad historisch gezien zwaar vernederd zijn, hebben daar een vreselijk complex aan overgehouden en krijgen nu een hartaanval van zodra iemand zegt dat het hem niet echt interesseert om Nederlands te leren. Ik denk niet dat Franstaligen daar gevoelig voor zijn in de zin dat het hen waarschijnlijk niet kan schelen of een andere nu frans leert of niet. Maar voor een Vlaming is het blijkbaar een soort getuigenis van gebrek aan respect als men zijn taal niet leert. Een bedreiging van zijn (culturele) bestaan. Ik denk echter dat zoiets al minstens 30 jaar niet meer van toepassing is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1097 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
we worden trouwens niet altijd geholpen door Vlamingen hoor. zo vertelde Kurt Van Eeghem doodleuk in de 7e dag dat Vlamingen met elkaar in het Frans moeten spreken omdat ze anders elkaar niet verstaan. veel Franstaligen geloven dat dus hé. het bewijs is voor hun dat op vergaderingen met Vlamingen en Franstaligen, Vlamingen ook wel eens Frans tegen elkaar spreken, zodat de Franstaligen hun kunnen verstaan. en dan heb ik het nog niet over Béatrice Delvaux, die kwam vertellen op de Franse tv dat de Vlaamse personeelsmanagers van Brusselse bedrijven systematisch enkel Vlamingen aanwerfden en dat daardoor er zoveel Walen werkloos zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1098 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#1099 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Limburgers die dialect spreken kunnen perfect communiceren met West-Vlamingen, alle 2 spreken ze AN, geen enkel probleem, ze moeten dus zeker geen Frans spreken. en vind jij dat al die vooroordelen over Vlamingen en Vlaanderen kloppen? ooit al eens op het forum van Le Soir gelezen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1100 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nu, het is nu eenmaal zo dat de onwetendheid van mensen betreffende kleinere kulturen vaak groot is en dat dat als aanstootgevend wordt beschouwd door sommige aanhangers van die kleinere kulturen.
Ik heb het moeten horen van een Duitser dat hij dat heel goed vond dat ik mijn doctoraat in mijn dialect (lees, nederlands) mocht afleggen, en hij zou graag zien dat zoiets in duitsland veralgemeend werd... In mijn schoonfamilie heb ik ook herhaaldelijk moeten uitleggen dat mijn taal niet "le Barbare" is. Dat kwam vanwege een misbegrepen mop (de Grieken noemden alles wat niet Grieks was, barbaars en mijn vrouw had daar een grapje over gemaakt - maar dat was niet als grap begrepen). Ik zou dezelfde fouten maken ten opzichte van andere kulturele toestandjes die ik niet ken. |
![]() |
![]() |