Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 februari 2015, 23:20   #1081
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Lees het dan en kom dan zeggen wat u over deze auteurs vindt.
Ik hoef het boek niet te lezen om een oordeel te vellen over de autoriteit van de auteurs.

Wel om te oordelen over het boek.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2015, 08:57   #1082
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik hoef het boek niet te lezen om een oordeel te vellen over de autoriteit van de auteurs.

O jawel.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2015, 08:58   #1083
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

O jawel!
Oud 17 februari 2015, 09:05   #1084
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

/
Oud 17 februari 2015, 09:36   #1085
plakker
Minister

plakker's schermafbeelding

Standaard

O jawel?
Oud 17 februari 2015, 10:18   #1086
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door plakker Bekijk bericht
O jawel?
Om te weten of iemand een 'autoriteit' is, is het nodig te weten in hoeverre iemand onderlegd is in een bepaalde materie. Met diploma's heeft dit niet altijd iets te maken. Zo kan iemand die rechten gestudeerd heeft perfect een autoriteit zijn op het vlak van de geschiedenis van de kruistochten.

De mensen die dit boek hebben geschreven, zijn zeker geen onwetenden op het vlak van het Arabisch en de koran. Deze auteurs weten er heel wat van. Tenminste dat leid ik af uit hetgeen ik lees. Het is dus wat goedkoop om te stellen dat men deze auteurs niet zo ernstig moet nemen, want 'het zijn maar journalisten'. Beter is het boek te lezen en dan zijn besluiten trekken over de kwaliteit en de 'autoriteit' van deze auteurs.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 17 februari 2015 om 10:24.
Oud 17 februari 2015, 10:31   #1087
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Om te weten of iemand een 'autoriteit' is, is het nodig te weten in hoeverre iemand onderlegd is in een bepaalde materie. Met diploma's heeft dit niet altijd iets te maken. Zo kan iemand die rechten gestudeerd heeft perfect een autoriteit zijn op het vlak van de geschiedenis van de kruistochten.

De mensen die dit boek hebben geschreven, zijn zeker geen onwetenden op het vlak van het Arabisch en de koran. Deze auteurs weten er heel wat van. Tenminste dat leid ik af uit hetgeen ik lees. Het is dus wat goedkoop om te stellen dat men deze auteurs niet zo ernstig moet nemen, want 'het zijn maar journalisten'. Beter is het boek te lezen en dan zijn besluiten trekken over de kwaliteit en de 'autoriteit' van deze auteurs.
Volkomen mee eens.
Er zijn tal van voorbeelden in de loop der geschiedenis die dit onderbouwen. Er zijn ook heel wat gediplomeerden die er zelfs niks van bakken en de grootste onzin verkopen.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2015, 11:02   #1088
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Volkomen mee eens.
Er zijn tal van voorbeelden in de loop der geschiedenis die dit onderbouwen. Er zijn ook heel wat gediplomeerden die er zelfs niks van bakken en de grootste onzin verkopen.
Is bijvoorbeeld Thomas Milo een 'autoriteit' op een of ander vlak?

Wel,

http://www.compulsivebodoni.com/?por...e-observations
Oud 17 februari 2015, 11:56   #1089
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
O jawel!
Wat zal ik dan meer weten over die twee mensen? Ik weet nu toch al dat ze beiden journalisten en, ook al beheersen ze het Arabisch, dat ze geen academische autoriteiten zijn in de geschiedenis van de islam. Meer zelfs, uit wat jullie schreven, weet ik dat ze de informatie voor hun boek geput hebben uit interviews met anderen.

Op welke wijze zal dus die informatie veranderen eens ik het boek heb gelezen?

Nogmaals, ik vel hier helemaal geen oordeel over de inhoud van het boek. Wel over de zogezegde academische status van beide auteurs.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2015, 12:23   #1090
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Wat zal ik dan meer weten over die twee mensen? Ik weet nu toch al dat ze beiden journalisten en, ook al beheersen ze het Arabisch, dat ze geen academische autoriteiten zijn in de geschiedenis van de islam. Meer zelfs, uit wat jullie schreven, weet ik dat ze de informatie voor hun boek geput hebben uit interviews met anderen.

Op welke wijze zal dus die informatie veranderen eens ik het boek heb gelezen?

Nogmaals, ik vel hier helemaal geen oordeel over de inhoud van het boek. Wel over de zogezegde academische status van beide auteurs.
Dat noemen ze hokjesdenken.

Laatst gewijzigd door Aton : 17 februari 2015 om 12:23.
Oud 17 februari 2015, 12:24   #1091
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Is bijvoorbeeld Thomas Milo een 'autoriteit' op een of ander vlak?

Wel,

http://www.compulsivebodoni.com/?por...e-observations
Schitterend toch ? Welk academicus doet beter ?
Oud 17 februari 2015, 22:49   #1092
boeha
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door microwezen Bekijk bericht

1) Hier: jouw "bewijs" voor het bestaan van een god:

2) Respect dien je te verdienen. Die kan je niet eisen.

3) En idiote ideeën zonder onderbouwing zijn op geen enkele manier te respecteren. Eerder lachwekkend en meelijwekkend.

4)Helaas staan dat soort flapdrollen wél vooraan met wapens om hun idioterieën te verkondigen.

1) Onderaan die stellingen stond te lezen: j/k. J/K betekent net just-kidding. Volgende keer zal ik het niet afkorten, en eraan toevoegen: "het voorgaande is absoluut, zonder twijfel, niet-nodig-om-op-te-reageren bedoeld als grap"; ik wou namelijk verderwerken met het voorbeeld dat ik gegeven had.

2) Wat hebben kinderen gedaan om respect te verdienen? Niets. Bijgevolg: kinderen verdienen geen enkel respect!?
-> Je bent ten prooi gevallen aan de oneliner-hype. Je zegt iets zonder te beseffen wat je eigenlijk echt zegt. Carpe diem, respect moet je verdienen, jouw vrijheid eindigt waar de mijne begint, etc. Allemaal oneliners om een air van intelligentie uit te stralen.

3) zie 1 ivm idiote stellingen

4) flapdrollen met wapens? Teveel TV kijken is nooit goed!

Laatst gewijzigd door boeha : 17 februari 2015 om 22:54.
boeha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2015, 22:50   #1093
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Ok, maar is dat dan nog Mohammed?

Duizenden Arabische inscriptie en documenten zijn gevonden met eigennamen, voor het jaar 700, en tot dan was de eigennaam Mohammed onbekend. Dus die krijgsheer heette zeker niet Mohammed.

En hij woonde zeker niet in Mekka aangezien die stad toen nog niet bestond.

En de Koran heeft hij ook niet geschreven omdat dat een Syrisch Christelijk liturgieboek is van oorsprong.

En een bezoek van een engel heeft hij ook niet gehad aangezien dat het bovennatuurlijke niet bestaat.

Wat blijft er dan nog over?
De koran die door verschillende personen geschreven is, zo lijkt nu wel duidelijk; de Sirahs die voor een groot stuk uit de duim gezogen zijn; de hadiths die voor geen cent te vertrouwen zijn; een Mohammed die in de vroege bronnen nergens te bespeuren valt...tja, wat blijft er dan nog over?

Niet zo bijster veel.
Oud 17 februari 2015, 23:57   #1094
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AVV.VVK Bekijk bericht
Met die fluostift duidt ik alle dingen aan die niet thuishoren in onze Westerse maatschappij.
Euh, wabliefteru? Kan je die "Westerse maatschappij" eens kort omschrijven?

Want ik denk dat de meningen daarover nogal verschillen.

Een Vlaming van Italiaanse origine heeft wellicht een andere visie op de "Westerse cultuur" dan een Vlaming van Arabische, Frankische, Griekse, Keltische, Noorse, Nepalese, Joodse of Braziliaanse origine.

Verklaar u dus eens nader.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2015, 02:44   #1095
microwezen
Parlementsvoorzitter

microwezen's schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar microwezen Stuur een bericht via Yahoo naar microwezen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boeha Bekijk bericht
Wat hebben kinderen gedaan om respect te verdienen? Niets. Bijgevolg: kinderen verdienen geen enkel respect!?
Klopt.
Als ze zelf eisen dat ze respect willen hebben, verdienen ze dat zekers niet.
En dat krijg je ook niet door sprookjesboekjes klakkeloos uit je hoofd te leren.
Citaat:
-> Je bent ten prooi gevallen aan de oneliner-hype. Je zegt iets zonder te beseffen wat je eigenlijk echt zegt. Carpe diem, respect moet je verdienen, jouw vrijheid eindigt waar de mijne begint, etc. Allemaal oneliners om een air van intelligentie uit te stralen.
Dat van die intelligentie is jouw waarde oordeel. Maar ze zijn wel waar.
Dit in tegenstelling tot de eisers van het 'respect'. (dat e.v.t met geweld wordt afgedwongen)

Citaat:
flapdrollen met wapens? Teveel TV kijken is nooit goed!
Maar goed dat je geen Kopt bent in Egypte. http://www.katholieknieuwsblad.nl/ni...-van-het-kruis
Het is het resultaat van denken!
microwezen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2015, 10:07   #1096
JeeBee
Minister-President

JeeBee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht

Want ik denk dat de meningen daarover nogal verschillen.

Een Vlaming van Italiaanse origine heeft wellicht een andere visie op de "Westerse cultuur" dan een Vlaming van Arabische, Frankische, Griekse, Keltische, Noorse, Nepalese, Joodse of Braziliaanse origine.

Verklaar u dus eens nader.
Volkomen dwaze praat.

De ene zal de 'westerse' cultuur waarin hij terecht komt herkennen en erkennen als de 'zijne', de andere zal ze vreemd vinden en erg verschillend van zijn oorspronkelijke cultuur.

Die laatste zal zich moeten 'inburgeren', iets waar de overheid zich actief voor inzet.

Natuurlijk zal hij later die cultuur mee vorm geven, cultuur is geen statisch gegeven.
Oud 18 februari 2015, 11:27   #1097
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Wel, de westerse maatschappij is volledig anders dan de islamitische maatschappij. Die kent U waarschijnlijk beter en hoeft voor u blijkbaar geen beschrijving te hebben.
Iemand die niet weet in welke maatschappij met zijn eigen normen en waarden hij woont, doet er goed aan om eens gedurende lange tijd in een "andere" maatschappij te gaan leven en de verschillen aan den lijve te ondervinden;
Emigreer vb. eens een paar jaar naar China om het verschil met "die westerse maatschappij" te ondervinden.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2015, 11:45   #1098
Peche
Banneling

Standaard

Vergelijk Dali met Shanghai eens, en dat is allebei China.
China zal zo slecht nog niet zijn, rijk aan cultuur. Eigenlijk is dat een must travel location.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2015, 18:58   #1099
boeha
Schepen

Standaard

Citaat:
Klopt.
Als ze zelf eisen dat ze respect willen hebben, verdienen ze dat zekers niet.
Ik durf gerust stellen dat veel van de positieve dingen in het leven mogelijk zijn door een vorm van automatisch respect tegenover de medemens.
Het heeft als nadeel dat het frustratie opwekt omdat mensen zo goed als altijd vriendelijk moeten zijn (een sociale dwang voelen); maar volgens mij is het een heel goede eigenschap van een sociale groep of bevolking om automatisch respect te kweken.
Het is een kwestie van houdingen: in plaats van een negatieve een neutrale houding aannemen.

Citaat:
En dat krijg je ook niet door sprookjesboekjes klakkeloos uit je hoofd te leren.
Waarom vind je het nodig om constant de bijbel als sprookjesboek te omschrijven? Zelfs als je niet akkoord bent met alles wat het christendom omvat; gebruik je dan nog beter de term 'fictie'. Daarmee benader je beide de inhoud als de leeftijd van de lezers op een meer correcte wijze.
Als je iemand erop wijst dat een verhaal volgens jou een fictief verhaal is; dan kun je in het beste geval nog die persoon proberen ervan te overtuigen waarom jouw besluit correct is.
Als je iemand erop wijst dat ie eigenlijk een kind is omdat je net gezegd hebt dat hij of zij in sprookjes gelooft; dan kun je erop rekenen dat er geen enkel dialoog mogelijk is; omdat je simpelweg die mens beledigt.

Dit is 1 van mijn grootste ergernissen aan mensen die zichzelf als atheïst naar voor brengen: die arrogantie tegenover andere mensen. Zelfs al heb je volledig gelijk in je stellingen, dan nog blijft je houding tegenover andere mensen vadsig.
Atheïsme als deel van de identiteit, ik blijf het een merkwaardig gegeven vinden.

Citaat:
Dat van die intelligentie is jouw waarde oordeel. Maar ze zijn wel waar.
Dit in tegenstelling tot de eisers van het 'respect'. (dat e.v.t met geweld wordt afgedwongen)
Nee, ze zijn niet automatisch waar. Het is zelfs perfect mogelijk dat iemand die een bepaalde oneliner zegt amper weet waar de oneliner over gaat.
Voorbeeld in kwestie: "Survival of the fittest" ; wordt vaak in context gebruikt van spierballen en hormonen; terwijl het eigenlijk om de overlevering van het genetisch materiaal gaat over verschillende generaties heen.

Trouwens eis ik helemaal niks. Ik treed in discussie. Ik eis zelfs niet dat er geluisterd wordt naar mij. Alsmede heb ik nog nooit geweld gebruikt tegen een ander mens. Ik bemerk alleen een soort arrogantie en hypocrisie bij atheïsten die echt eens gezegd mag worden. Als ik in jouw geval verkeerd ben, en je in geen geval hypocriet óf arrogant bent, dan is dat des te beter. Ik ken jou namelijk helemaal niet; en het zou simpelweg verkeerd zijn om allerlei veronderstellingen te maken aan de hand van enkele zinnetjes op een forum.

Laatst gewijzigd door boeha : 18 februari 2015 om 18:58.
boeha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2015, 09:12   #1100
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Wel, de westerse maatschappij is volledig anders dan de islamitische maatschappij. Die kent U waarschijnlijk beter en hoeft voor u blijkbaar geen beschrijving te hebben.
Iemand die niet weet in welke maatschappij met zijn eigen normen en waarden hij woont, doet er goed aan om eens gedurende lange tijd in een "andere" maatschappij te gaan leven en de verschillen aan den lijve te ondervinden;
Emigreer vb. eens een paar jaar naar China om het verschil met "die westerse maatschappij" te ondervinden.
Ja maar zeg dan eens. Ik ben zo westers als u, maar toch denk ik dat uw definitie van "de Westerse cultuur" grondig verschilt van de mijne.

En wat in het buitenland leven betreft, ik heb al zo'n 10 jaar in Centraal Afrika gewoond. En gij?
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be