Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 april 2020, 16:45   #1081
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat zou geniaal zijn, dat wil zeggen dat Nederland goed bezig is met zijn herd immunity strategie. Als er niet meer dan 100 000 doden vallen in Nederland, was het de moeite niet om daar een vinger voor te verleggen he. Als het maar een paar 10 000 zijn, ZEKER niet.

We zien dan dat al die poespas veel ambras heeft veroorzaakt voor iets dat de moeite niet was om zich druk over te maken, en de economische schade gigantisch is voor een storm in een glas water.
Eerst een correctie. Verwacht over 12 dagen moet zijn verwacht op 12 april. Mijn excuses daarvoor.

Of het de moeite ofwel kosten waard was daarover kunnen we het natuurlijk nooit eens worden. Eerst maar eens afwachten wat de werkelijke uitkomsten zijn. Dit is het meest gunstige scenario. Daarnaast is er nog andere schade die niet gemeten wordt. Namelijk de doden als gevolg andere ziekten die nu niet tijdig worden behandeld. En de economische schade en de pensioenen zullen met 2 tot 6% worden gekort, vrees ik. Of betalen werklozen gewoon pensioenpremie?

Het gaat als bij alle rampen. Wie ingaat tegen het algemene gevoel diens hoofd gaat er af. Dat is een staatsvijand of een mensenhater die het niet verdient om te leven.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2020, 16:49   #1082
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Of het de moeite ofwel kosten waard was daarover kunnen we het natuurlijk nooit eens worden. Eerst maar eens afwachten wat de werkelijke uitkomsten zijn. Dit is het meest gunstige scenario. Daarnaast is er nog andere schade die niet gemeten wordt. Namelijk de doden als gevolg andere ziekten die nu niet tijdig worden behandeld. En de economische schade en de pensioenen zullen met 2 tot 6% worden gekort, vrees ik. Of betalen werklozen gewoon pensioenpremie?
Als er veel oudjes aan gaan, is dat een enorme besparingspost op de pensioenen he. Dit was het pensioen virus, en alle onnozelaars van regeringsleiders werken het tegen zoveel ze kunnen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2020, 17:54   #1083
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Vooraleer ik naar buiten ga.

Was/ontsmet de handen. Doe de handschoenen aan. Ontsmet de handschoenen. (gel of alcoholspray)
neem ontsmet masker. Zet op zoals het bedoeld is.
Draag het zolang nodig voor de taken uit te voeren.
Hou de handschoenen aan, en ontsmet regelmatig.
Vooraleer het masker af te zetten, ontsmet de handschoenen.

Na het afzetten van het masker, even inspecteren op schade/vervuiling. Indien intact, ontsmet het en leg weg in een afgesloten container (voorbeeld, tupperware bakje dat je ook ontsmet had)
Oud 2 april 2020, 18:10   #1084
Tavek
Banneling

Standaard

Ik ben stiekem toch blij dat ik het achter de rug heb.

Is wat relaxter in de winkel waar ik nu zoveel kompleet gespannen en hysterische mensen zie.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2020, 18:22   #1085
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik ben stiekem toch blij dat ik het achter de rug heb.
Zeker is het niet natuurlijk. Ik denk ook dat ik het gehad heb, maar zeker ben ik niet. En dat kan ik nu enkel nog maar uitvissen met een dosering van anti lichamen, die nog niet voor handen is.

Nu, ik ben maar 4 keer buiten geweest sinds de lockdown, en enkel maar naar drives gegaan, waar ge in uw auto blijft zitten, ze laden alles in uw koffer, en dan thuis, alles afladen, ontsmettingsmiddel erover, handen goed wassen, en dan de verse goederen in de frigo, en de rest een dag laten staan alvorens eraan te komen en op te bergen.
Oud 2 april 2020, 19:54   #1086
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
U weet niet zeker dat u Covid of gewoon griep had?
In mijn geval ben ik tegen de griep ingeent, maar mijn huisdokter, die toen nog volgens de regels van de WHO moest zeggen dat ik geen covid-19 kon hebben, is dan ervan uit gegaan dat de vaccin niet gewerkt heeft. Ik heb het gekregen van iemand die gevaccineerd was, en doorgegeven aan iemand die gevaccineerd was, maar het vaccin zal chinesen brol geweest zijn, zekers...
Oud 2 april 2020, 22:47   #1087
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In mijn geval ben ik tegen de griep ingeent, maar mijn huisdokter, die toen nog volgens de regels van de WHO moest zeggen dat ik geen covid-19 kon hebben, is dan ervan uit gegaan dat de vaccin niet gewerkt heeft. Ik heb het gekregen van iemand die gevaccineerd was, en doorgegeven aan iemand die gevaccineerd was, maar het vaccin zal chinesen brol geweest zijn, zekers...
Het gaat bij corona om algemene en specifieke symptomen van griep. Specifiek zijn ontstoken luchtwegen. Ik heb niet gelezen dat er een buikgriep bij inbegrepen kan zijn. Dat zou dan een cotra-indicatie zijn. Dat heb ik er namelijk bij gehad in lichte mate, van 23 tot 27 maart. Slechts 1x mijn lakens moeten verschonen. Nooit een griepprik gehad.

Het begon op 16 maart met een lichte mate van voorhoofdsholte verstopping, wat snuiten, een keer niezen. Na een week enkele keren per dag een hoestje en later 1x per dag wat slijm met roze vlokjes ophoesten en uitspugen. Dan steeds meer vermoeid, stijf en evenwicht stoornis. Alles zonder koorts. Van 25 tot31 maart zoveel mogelijk gerust op bed. Geen verstopte neus gehad. Geen keelpijn, geen benauwdheid, geen koorts. Nu gaat het een stuk beter. Mijn voorhoofdsholtes, of bovekaakholte is nog niet schoon. De enige reden om corona te vermoeden is dat het verloop zo ongewoon is en dat het langer duurt dan twee weken. Ik zou wel een paar honderd euro ervoor over hebben om te testen of dit corona is. Heb ik afweerstoffen?

Hoe ben ik besmet geraakt? Op 12, 13 en 14 maart heb ik wat gewinkeld. O.a. voor een aangetekende brief, een copy, een printer en een cartridge, ijs gegeten. Kerngezond nog. Detail: mijn vrouw mankeert niets en we nemen geen enkele voorzorg.
Oud 2 april 2020, 23:03   #1088
Diego Raga

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Even die coronaheisa in perspectief zetten:

De belangrijkste doodsoorzaken in Nederland

“Gemiddeld overlijden er zo'n 400 mensen per dag in Nederland. In 2018 stond het totaal aantal doden op 153.363, waarvan 74.522 mannen en 78.841 vrouwen. Deel je dat door 365 dagen, kom je uit op 420 doden per dag.

Maar waar overlijden deze mensen nou aan? De grootste doodsoorzaak is kanker. Onder de mannelijke sterfgevallen is het maar liefst in 33,9 procent van de gevallen de oorzaak. Bij vrouwen ligt dit getal iets lager: 27,1 procent. Dat betekent dat er bijna 128 mensen per dag aan kanker overlijden in Nederland.
De tweede boosdoener in Nederland zijn hart- en vaatziekten. Die claimden in 2018 37.769 mensenlevens, of 103 mensen per dag. Op de derde plek staan ziektes van de ademhalingswegen, met 14.038 sterfgevallen. Dat komt neer op zo'n 38 doden per dag.”

Hoe past het coronavirus in dit hele verhaal?

Het is nog te vroeg om definitieve uitspraken te doen over het verloop van COVID-19, de ziekte die wordt veroorzaakt door het coronavirus. Het hoogste aantal dodelijke slachtoffers op een dag tot nu toe (op 19 maart 2020) is 19. Vermenigvuldig je dat met 365 dagen, kom je uit op 6935 doden.
Als we dat getal aanhouden, overlijden er iets meer mensen aan het coronavirus, dan aan het vage 'symptomen en onvolledig omschreven ziektebeelden'. Dat kostte 6557 Nederlanders in 2018 het leven.

Maar zoals gezegd: het is vooralsnog veel te vroeg om uitspraken te doen over hoeveel slachtoffers COVID-19 gaat maken. Daarvoor moeten we toch echt even afwachten, en vooral hopen dat het meevalt."

https://www.quest.nl/mens/gezondheid...nd-wereldwijd/

Ik weet niet of daar ook de slachtoffers van verkeers- en werkongevallen bij zitten.

En verder.., o ja, nog even de kers op het misbakken coronataartje plaatsen en dan eens zien/vergelijken of de remedie niet schadelijker is dan het virus zelf.
Uit hetzelfde artikel:

“Deze top drie van doodsoorzaken in Nederland wijkt enigszins af van de belangrijkste doodsoorzaken wereldwijd. De Wereldgezondheidsorganisatie zette in 2016 de top tien op een rij. In totaal overleden in dat jaar 56,9 miljoen mensen: 163.287 per dag.

163000 doden per dag, élke dag, jaar in jaar uit …
Is de economie en de persoonlijke vrijheid daar ooit maar 1 minuut voor stilgelegd ?
Om maar te zeggen...

Laatst gewijzigd door Diego Raga : 2 april 2020 om 23:05.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2020, 23:43   #1089
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Verbazingwekkend bizar dat op relatief korte tijd wereldwijd praktisch iedereen als slaafse communistjes in de pas is gaan lopen & verworven vrijheden vrijwillig heeft ingeleverd.

Laatst gewijzigd door SDX : 2 april 2020 om 23:44.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2020, 23:48   #1090
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Verbazingwekkend bizar dat op relatief korte tijd wereldwijd praktisch iedereen als slaafse communistjes in de pas is gaan lopen & verworven vrijheden vrijwillig heeft ingeleverd.
Idd.
Als je er even goed over nadenkt leven we nu in een communistisch regime.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2020, 04:55   #1091
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Het gaat bij corona om algemene en specifieke symptomen van griep. Specifiek zijn ontstoken luchtwegen. Ik heb niet gelezen dat er een buikgriep bij inbegrepen kan zijn.
Toch wel. Er is geen enkele "contra indicatie" voor covid-19. Kijk maar eens op wiki. In 4% van de gevallen is er buikloop. Maar kijk, ik heb het doorgegeven aan mijn zoon die geen buikloop heeft gehad maar wel keelpijn, terwijl ik zo goed als geen keelpijn had.

Geen koorts is ook redelijk zeldzaam, maar valt ook voor. Zo heeft men die hot spot in den Elzas ontdekt: een huisdokter had symptomen zoals jij nadat hij naar zo een evangelische bijeenkomst was geweest (een soort retraite van een week of zo met 2000 man). Geen koorts, wel een beetje zoals je zegt. Als arts kon hij zich laten testen (een gewone burger werd toen verteld dat hij het niet kon hebben als hij niet naar Italie was geweest), en het was prijs !

https://www.20minutes.fr/sante/27323...ecin-contamine

We zijn 4 maart. Volgens de WHO definitie kon je dus geen corona hebben als je niet naar een besmet gebied was geweest, en op dat ogenblik was het nog geen officieel verklaard besmet gebied he.

Laatst gewijzigd door patrickve : 3 april 2020 om 04:56.
Oud 3 april 2020, 04:57   #1092
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Gaat rap he. Ik was er ook verbaasd van. Al onze "onwrikbare vrijheden" op een week in de kast gestopt, zonder boe of bah.
Oud 3 april 2020, 06:06   #1093
Karel Martel B

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als er veel oudjes aan gaan, is dat een enorme besparingspost op de pensioenen he. Dit was het pensioen virus, en alle onnozelaars van regeringsleiders werken het tegen zoveel ze kunnen.
Om eerlijk te zijn, Vandeurzen doet zijn best om mee te werken.
Oud 3 april 2020, 06:10   #1094
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Update van mijn plotjes.

Europa heeft duidelijk het initiele exponentiele pad verlaten, maar er is nog geen buigpunt.

Spanje en Italie zijn nu duidelijk aan een maximum, en gaan waarschijnlijk binnen een paar dagen / een week beginnen dalen. Je kan zelfs zeggen dat Italie misschien al aan een daling begonnen is. Niet evident, want daar leek het eerder ook op, tot het weer steeg...

Frankrijk is duidelijk niet meer exponentieel, maar heeft waarschijnlijk het maximum nog niet bereikt, waarschijnlijk pas binnen enkele dagen / een week.

Belgie zit nog mooi exponentieel.

Kijk eens hoe mooi parallel al die curves gaan, van Duitsland, Nederland, de UK, Zweden... Parallel met Spanje en Frankrijk toen die nog mooi exponentieel gingen.

Dit is werkelijk heel erg reproduceerbaar. Merkwaardig mooi zelfs. Het enige buitenbeentje is Italie dat al gans die tijd minder hard steeg. Er waren misschien al wat maatregelen toen (nog voor hun lockdown). Mensen waren misschien voorzichtiger, omdat men hen ginder niet vertelde dat ze geen covid-19 hadden...
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  covidbelgium02_04.png‎
Bekeken: 1529
Grootte:  18,3 KB
ID: 112079  

Naam:  covideurope02_04.png‎
Bekeken: 1603
Grootte:  174,9 KB
ID: 112080  

Naam:  covidworld02_04.png‎
Bekeken: 1547
Grootte:  39,3 KB
ID: 112081  

Laatst gewijzigd door patrickve : 3 april 2020 om 06:31.
Oud 3 april 2020, 06:38   #1095
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
“Deze top drie van doodsoorzaken in Nederland wijkt enigszins af van de belangrijkste doodsoorzaken wereldwijd. De Wereldgezondheidsorganisatie zette in 2016 de top tien op een rij. In totaal overleden in dat jaar 56,9 miljoen mensen: 163.287 per dag.

163000 doden per dag, élke dag, jaar in jaar uit …
Is de economie en de persoonlijke vrijheid daar ooit maar 1 minuut voor stilgelegd ?
Om maar te zeggen...
Inderdaad, dit is flinke overreactie. Uit de cijfers die men uit China had, en uit andere waarnemingen (zoals de diamond Princess) kon men de CFR op ongeveer 1% of zo schatten (factor 2 of 3 niet nagelaten), en de R0 op ongeveer 2.5 - 3.

Dat wil zeggen dat men kan vermoeden dat 60% van de wereldbevolking besmet dient te geraken en daarvan van de orde van 1% zal sterven. Dat komt neer op iets van een 40 miljoen mensen waarvan men wereldwijd kon verwachten dat ze eraan zouden sterven zonder interventie. Dat komt ook overeen met de "paniek kreet" van de WHO om dringend iets te doen, toen niemand nog iets deed.

Dat zou dus dit jaar niet eens een verdubbeling zijn van het normale aantal doden. Niet echt iets spectaculairs. Wel zichtbaar, maar niet spectaculair.

Vooral dat dit TOCH zal gebeuren. Want dit valt toch niet meer te stoppen.

Dat is dan ook de reden waarom ik zegde van in 't begin dat men dit gewoon moest laten overwaaien. Maar het lijkt er nu op te wijzen dat dit ding veel minder doden geeft dan men aanvankelijk dacht. Reden te meer waarom de wereldeconomie kelderen voor nog niet eens het equivalent van het normale aantal doden, en waarschijnlijk stukken minder, ongeveer het belachelijkste domme idee was dat men kon hebben. En juist daarom doen staten het, omdat het slechte maatregelen zijn die ondoordacht en nadelig zijn. Zoniet zouden het geen staten zijn he.

Laatst gewijzigd door patrickve : 3 april 2020 om 06:40.
Oud 3 april 2020, 07:36   #1096
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Idd.
Als je er even goed over nadenkt leven we nu in een communistisch regime.
Ah ja?

Ik zie anders noch een afschaffing van privaat grondbezit, noch een collectivisering van de productiemiddelen, noch een klassenloze samenleving tot stand komen.

We leven m.i. eerder in een (neo-)fascistisch regime, waarin de 'upper class' nog machtiger wordt dan ze al was, en diegenen die daar niet toe behoort - suf gekletst door de 'vierde macht' - ofwel braaf in de ganzenpas marcheert ofwel onder bewaking van "Big Brother" 'in z'n kot blijft'.

Misschien doet u er voortaan toch goed aan wat béter na te denken.

Zo u dat wilt, hé. 't Is geen verplichting.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!

Laatst gewijzigd door djimi : 3 april 2020 om 07:37.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2020, 07:40   #1097
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad, dit is flinke overreactie. Uit de cijfers die men uit China had, en uit andere waarnemingen (zoals de diamond Princess) kon men de CFR op ongeveer 1% of zo schatten (factor 2 of 3 niet nagelaten), en de R0 op ongeveer 2.5 - 3.

Dat wil zeggen dat men kan vermoeden dat 60% van de wereldbevolking besmet dient te geraken en daarvan van de orde van 1% zal sterven. Dat komt neer op iets van een 40 miljoen mensen waarvan men wereldwijd kon verwachten dat ze eraan zouden sterven zonder interventie. Dat komt ook overeen met de "paniek kreet" van de WHO om dringend iets te doen, toen niemand nog iets deed.

Dat zou dus dit jaar niet eens een verdubbeling zijn van het normale aantal doden. Niet echt iets spectaculairs. Wel zichtbaar, maar niet spectaculair.

Vooral dat dit TOCH zal gebeuren. Want dit valt toch niet meer te stoppen.

Dat is dan ook de reden waarom ik zegde van in 't begin dat men dit gewoon moest laten overwaaien. Maar het lijkt er nu op te wijzen dat dit ding veel minder doden geeft dan men aanvankelijk dacht. Reden te meer waarom de wereldeconomie kelderen voor nog niet eens het equivalent van het normale aantal doden, en waarschijnlijk stukken minder, ongeveer het belachelijkste domme idee was dat men kon hebben. En juist daarom doen staten het, omdat het slechte maatregelen zijn die ondoordacht en nadelig zijn. Zoniet zouden het geen staten zijn he.
Vanuit het standpunt van diegenen die nu zo goed als onbeperkte macht in handen kregen, is het nochtans een 'geniaal' idee.

Ge weet wel: 'never waste a good crisis'.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2020, 09:15   #1098
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Ah ja?

Ik zie anders noch een afschaffing van privaat grondbezit, noch een collectivisering van de productiemiddelen, noch een klassenloze samenleving tot stand komen.

We leven m.i. eerder in een (neo-)fascistisch regime, waarin de 'upper class' nog machtiger wordt dan ze al was, en diegenen die daar niet toe behoort - suf gekletst door de 'vierde macht' - ofwel braaf in de ganzenpas marcheert ofwel onder bewaking van "Big Brother" 'in z'n kot blijft'.
Veel verschil met een collectivistisch communisme is er eigenlijk niet he. Het zijn twee paden naar hetzelfde resultaat.

Er is eigenlijk geen verschil tussen totaal fascisme en communisme.
Oud 3 april 2020, 09:15   #1099
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Vanuit het standpunt van diegenen die nu zo goed als onbeperkte macht in handen kregen, is het nochtans een 'geniaal' idee.

Ge weet wel: 'never waste a good crisis'.
Inderdaad, en dat is gebeurd zonder slag of stoot he. Voor een griep op steroids.
Oud 3 april 2020, 09:44   #1100
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad, en dat is gebeurd zonder slag of stoot he. Voor een griep op steroids.
Er zullen nog interessante cases bij zitten. Bijvoorbeeld sloppenwijken en vluchtelingenkampen waar iedereen besmet raakt met weinig of geen echt zieken en 2 of 3% sterfgevallen. Dat zal dan een enorme teleurstelling zijn.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be