Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 juni 2010, 11:57   #11021
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
in wallonie is rond de 40 % (in 2009) voorstander van aansluiting bij frankrijk.
in vlaanderen weet ik het niet ivm aansluiting bij nederland: in 2008 was dat rond de 35 %
Ik vraag me af waar gij altijd die zotte cijfers haalt. Volgens mij stelt ge uw database zelf samen en dit op basis van uw hersenspinsels.

Laatst gewijzigd door system : 11 juni 2010 om 11:58.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2010, 12:03   #11022
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.961
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Dat was me, eerlijk gezegd hier op het forum nog niet opgevallen
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2010, 12:07   #11023
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Dat was me, eerlijk gezegd hier op het forum nog niet opgevallen
Ik kreeg vanmorgen een seintje van onze forumvriend stropke. De rest volgde vanzelf.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2010, 12:17   #11024
Cunning linguist
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 6 juni 2004
Locatie: Amsterdam
Berichten: 2.523
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Torkilson Bekijk bericht
Van de VDAB-website

Het geeft toch te denken, naar mijn bescheiden mening. Perceptie, weet ge wel?
Vreemd genoeg krijg ik bij bedrijven, waar ik word gevraagd om te tolken, nooit broodje kroket met karnemelk voor lunch. Behalve de versieringen op straat en reclame van Oranjegadgets van Albert Heijn, C1000 en dergelijke word ik weinig geconfronteerd met de oranjekoorts. Toch zou ik nu als geen voetbalfan volgens sommigen veel hinder moeten ondervinden. Zal idd. een kwestie van perceptie zijn.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2010, 12:18   #11025
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Het Rassemblement Wallonie France

-haalde in 2007 in Wallonië zo'n 0.48% van de stemmen voor de Senaat.
In vergelijking met de vorige verkiezingen wonnen ze 0.06% .

-voor de Kamer haalden ze 0.39%. Dit op een geheel van het aantal stemmen in België.

Meesterlijke scores, dat moet worden gezegd.

Zelfs indien we dat zouden berekenen in verhouding tot een percentage voor louter Wallonië, stellen deze cijfers zo goed als niets voor.

Laatst gewijzigd door system : 11 juni 2010 om 12:30.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2010, 12:48   #11026
Fetai
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 4 juni 2008
Locatie: Lotryk
Berichten: 766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Het Rassemblement Wallonie France

-haalde in 2007 in Wallonië zo'n 0.48% van de stemmen voor de Senaat.
In vergelijking met de vorige verkiezingen wonnen ze 0.06% .

-voor de Kamer haalden ze 0.39%. Dit op een geheel van het aantal stemmen in België.

Meesterlijke scores, dat moet worden gezegd.

Zelfs indien we dat zouden berekenen in verhouding tot een percentage voor louter Wallonië, stellen deze cijfers zo goed als niets voor.
Beginnen we hem al te knijpen?
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2010, 13:38   #11027
Leo
Gouverneur
 
Geregistreerd: 29 augustus 2003
Locatie: Lage Landen
Berichten: 1.088
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Vreemd genoeg krijg ik bij bedrijven, waar ik word gevraagd om te tolken, nooit broodje kroket met karnemelk voor lunch. Behalve de versieringen op straat en reclame van Oranjegadgets van Albert Heijn, C1000 en dergelijke word ik weinig geconfronteerd met de oranjekoorts. Toch zou ik nu als geen voetbalfan volgens sommigen veel hinder moeten ondervinden. Zal idd. een kwestie van perceptie zijn.
Ik werk al heel mijn loopbaan voor pakweg de helft samen met of voor Nederlandse bedrijven en ik zit nu in de sprint naar mijn opruststelling (die ik persoonlijk nog minstens twee jaar zou willen uitstellen maar dat is een ander verhaal). Ik heb in al die tijd geen enkele, ik herhaal geen enkele bedrijfsleider ontmoet die ook maar het kleinste wrijvingspunt wist aan te kaarten tussen Vlamingen en Nederlanders. Ik heb daar twee bedenkingen bij:

1. Die "verschillen" zijn hersenspinsels van minkukels want in een bedrijf gaat het om winst en doeltreffendheid.
2. Het heeft allemaal niks te maken met wat bijdraagt tot een goed georganiseerde samenleving. Dat soort "Verschillen" met hoofdletter V komt zelfs in mijn eigen straat voor zonder dat het de gemeentelijke overheid ook maar enig zandkorreltje in de weg legt.

Ik verwacht eerljk gezegd dat deelnemers in deze draad zich beperken tot wat "Staatsinrichting" aangaat.
__________________
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande;
Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen,
Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit.

Laatst gewijzigd door Leo : 11 juni 2010 om 13:39.
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2010, 14:35   #11028
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik vraag me af waar gij altijd die zotte cijfers haalt. Volgens mij stelt ge uw database zelf samen en dit op basis van uw hersenspinsels.
Uit zijne hoge hoed of in de strandcabine in Scheveningen.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2010, 16:58   #11029
1815
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 11 juni 2010
Berichten: 1
Standaard Wat leert ons de geschiedenis...

Als ik het goed begrepen heb, is België dat deel van de Nederlanden dat verschillende keren in de geschiedenis te kennen heeft gegeven juist géén gemeenschappelijke toekomst met de noorderbuur te willen bouwen. De eerste keer: 1579, de Unie van Atrecht, katholieke edellieden willen wel hervormingen, maar blijven liever Spaans dan dat ze de revolutie aangaan. De tweede keer: 1790, de Brabantse omwenteling, deze keer: géén hervormingen, we zijn liever konservatief rooms-katholiek dans Oostenrijks. En al helemaal niet Nederlands. En de derde keer: 1830, dit keer, we zijn alles liever dan Nederlands. Toegegeven, in géén dezer gevallen was het volk aan het woord.

Desalniettemin leren deze gebeurtenissen ons dat de Zuid-Nederlandse heersende / bezittende klasse altijd een eigen agenda heeft gehad die niet aansluit bij die van de Nederlandse. Vlaanderen en Nederland samen? dat wordt binnen de kortste keren een nieuw 1830.

Ik zie nog eerder heel België met Nederland samengaan. De Verenigde Nederlanden dus. Want nog veel groter dans het verschil tussen Vlamingen en Nederlanders is dat tussen Walen en Fransen. Nooit heeft Walloniê bij Frankrijk gehoord, behalve onder de bloedige bezettingen van Lodewijk de 14e en Napoleon. De Waalse volksaard heeft niets met de Franse te maken, een samengaan van die twee is een recept voor de grootsts mogelijke problemen.

Echter, de Verenigde Nederlanden, dat is ook al eens geprobeerd. In de jaren 1440 door Filips de Goede, niet slecht geprobeerd, heeft het 140 jaar uitgehouden. En dan 1815-1830. Geen succes dus.

Wat leert ons de geschiedenis? Dat er in de Zuidelijke Nederlanden, tussen de Hollanders en de Fransen, een tweetalig volk woont, waarvan de twee onderdelen veel meer met elkaar gemeen hebben dan welk deel afzonderlijk met de noorder-of zuiderbuur. En dat de uitdrukking van dat gemeenschappelijk lot een elegante en welvarende uitdrukking heeft gekregen, een klein land met een rijke geschiedenis, een schitterende kultuur, en een unieke identiteit: BELGIE .

Een Nederlander in Frankrijk
1815 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2010, 17:03   #11030
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1815 Bekijk bericht
Als ik het goed begrepen heb, is België dat deel van de Nederlanden dat verschillende keren in de geschiedenis te kennen heeft gegeven juist géén gemeenschappelijke toekomst met de noorderbuur te willen bouwen. De eerste keer: 1579, de Unie van Atrecht, katholieke edellieden willen wel hervormingen, maar blijven liever Spaans dan dat ze de revolutie aangaan. De tweede keer: 1790, de Brabantse omwenteling, deze keer: géén hervormingen, we zijn liever konservatief rooms-katholiek dans Oostenrijks. En al helemaal niet Nederlands. En de derde keer: 1830, dit keer, we zijn alles liever dan Nederlands. Toegegeven, in géén dezer gevallen was het volk aan het woord.

Desalniettemin leren deze gebeurtenissen ons dat de Zuid-Nederlandse heersende / bezittende klasse altijd een eigen agenda heeft gehad die niet aansluit bij die van de Nederlandse. Vlaanderen en Nederland samen? dat wordt binnen de kortste keren een nieuw 1830.

Ik zie nog eerder heel België met Nederland samengaan. De Verenigde Nederlanden dus. Want nog veel groter dans het verschil tussen Vlamingen en Nederlanders is dat tussen Walen en Fransen. Nooit heeft Walloniê bij Frankrijk gehoord, behalve onder de bloedige bezettingen van Lodewijk de 14e en Napoleon. De Waalse volksaard heeft niets met de Franse te maken, een samengaan van die twee is een recept voor de grootsts mogelijke problemen.

Echter, de Verenigde Nederlanden, dat is ook al eens geprobeerd. In de jaren 1440 door Filips de Goede, niet slecht geprobeerd, heeft het 140 jaar uitgehouden. En dan 1815-1830. Geen succes dus.

Wat leert ons de geschiedenis? Dat er in de Zuidelijke Nederlanden, tussen de Hollanders en de Fransen, een tweetalig volk woont, waarvan de twee onderdelen veel meer met elkaar gemeen hebben dan welk deel afzonderlijk met de noorder-of zuiderbuur. En dat de uitdrukking van dat gemeenschappelijk lot een elegante en welvarende uitdrukking heeft gekregen, een klein land met een rijke geschiedenis, een schitterende kultuur, en een unieke identiteit: BELGIE .

Een Nederlander in Frankrijk
Wel, eindelijk eens iemand met de kristalklaar inzicht. De wonderen zijn de wereld nog niet uit.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2010, 17:07   #11031
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Uit zijne hoge hoed of in de strandcabine in Scheveningen.
En en, én vooral uit zijn Hollandse hoed.




De geliefde en de o zo gekoesterde hoed van het Loemerke.

Laatst gewijzigd door system : 11 juni 2010 om 17:11.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2010, 17:20   #11032
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Wel, eindelijk eens iemand met de kristalklaar inzicht. De wonderen zijn de wereld nog niet uit.
er zijn echter wel een paar puntjes op te merken op zijn betoog, maar aangezien System een 'neutraal onderzoeker' is merkt hij deze niet op omdat dit betoog goed in zijn straatje past.

1) de Unie van Atrecht heeft nauwelijks overlap met België, het is eerder in het huidige Noord Frankrijk gelegen gebied. Maar dit ziet dhr System even door de vingers.

2) België is niet tweetalig, maar bestaat uit enkele ééntalige gebieden. Behalve het officieel twéétalig Brussel, wat zodanig tweetalig is dat het ééntalige Vlaanderen en ook Nederland meertaliger zijn dan Brussel.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2010, 17:36   #11033
Leo
Gouverneur
 
Geregistreerd: 29 augustus 2003
Locatie: Lage Landen
Berichten: 1.088
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1815 Bekijk bericht
Toegegeven, in géén dezer gevallen was het volk aan het woord.
En hiermee stort de hele verdere redenering als een kaartenhuisje in mekaar.

Vandaag spelen godsdienstige verschillen niet meer mee, al dan niet verlichte despoten zijn er niet meer ook al hebben sommige van hun hun afstammelingen nog heimwee naar dat lukratieve verleden. Al je voorbeelden vallen daaronder. Dat is wat de geschiedenis ons leert vanuit de gezichtshoek van gekroonde hoofden.

Voor de toekomst wordt er nu uitgekeken naar zaken die de samenleving zelf vrede en welvaart kunnen verzekeren. Daar leert diezelfde geschiedenis ons dat de meeste welvaart gegenereerd werd wanneer Noord en Zuid samen de krachten bundelden, en dat het bergaf ging als ze dat niet deden. Dat is bekeken vanuit het volk en dan is de keuze vlug gemaakt.
__________________
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande;
Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen,
Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit.
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2010, 17:50   #11034
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leo Bekijk bericht
En hiermee stort de hele verdere redenering als een kaartenhuisje in mekaar.
Vandaag spelen godsdienstige verschillen niet meer mee, al dan niet verlichte despoten zijn er niet meer ook al hebben sommige van hun hun afstammelingen nog heimwee naar dat lukratieve verleden. Al je voorbeelden vallen daaronder. Dat is wat de geschiedenis ons leert vanuit de gezichtshoek van gekroonde hoofden.

Voor de toekomst wordt er nu uitgekeken naar zaken die de samenleving zelf vrede en welvaart kunnen verzekeren. Daar leert diezelfde geschiedenis ons dat de meeste welvaart gegenereerd werd wanneer Noord en Zuid samen de krachten bundelden, en dat het bergaf ging als ze dat niet deden. Dat is bekeken vanuit het volk en dan is de keuze vlug gemaakt.
In die tijden was het volk nooit aan het woord. Alleen een bepaalde elite had het voor het zeggen. Dat gold zowel voor de Unie van Utrecht of voor deze van Atrecht en ook later voor de stichting van het VKN onder Willem I. Maar bij deze tot standkomen van het VKN, was zelfs de elite niet akkoord in 1815. Willem I vervalste echter het hele zaakje . Onwijze Willem deed voorkomen alsof de elite uit het Zuiden wél akkoord ging met de stichting van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden.

Niets was echter minder waar, zo vernemen we van de Nederlandse historicae Hermans en Hooghiemstra in hun boek: 'Voor de troon wordt men niet ongestraft geboren'. Maw: Willem I begon zijn VKN als valsspeler...

Laatst gewijzigd door system : 11 juni 2010 om 18:14.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2010, 18:17   #11035
job
Minister-President
 
job's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2006
Berichten: 4.779
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1815 Bekijk bericht
Als ik het goed begrepen heb, is België dat deel van de Nederlanden dat verschillende keren in de geschiedenis te kennen heeft gegeven juist géén gemeenschappelijke toekomst met de noorderbuur te willen bouwen. De eerste keer: 1579, de Unie van Atrecht, katholieke edellieden willen wel hervormingen, maar blijven liever Spaans dan dat ze de revolutie aangaan. De tweede keer: 1790, de Brabantse omwenteling, deze keer: géén hervormingen, we zijn liever konservatief rooms-katholiek dans Oostenrijks. En al helemaal niet Nederlands. En de derde keer: 1830, dit keer, we zijn alles liever dan Nederlands. Toegegeven, in géén dezer gevallen was het volk aan het woord.

Desalniettemin leren deze gebeurtenissen ons dat de Zuid-Nederlandse heersende / bezittende klasse altijd een eigen agenda heeft gehad die niet aansluit bij die van de Nederlandse. Vlaanderen en Nederland samen? dat wordt binnen de kortste keren een nieuw 1830.

Ik zie nog eerder heel België met Nederland samengaan. De Verenigde Nederlanden dus. Want nog veel groter dans het verschil tussen Vlamingen en Nederlanders is dat tussen Walen en Fransen. Nooit heeft Walloniê bij Frankrijk gehoord, behalve onder de bloedige bezettingen van Lodewijk de 14e en Napoleon. De Waalse volksaard heeft niets met de Franse te maken, een samengaan van die twee is een recept voor de grootsts mogelijke problemen.

Echter, de Verenigde Nederlanden, dat is ook al eens geprobeerd. In de jaren 1440 door Filips de Goede, niet slecht geprobeerd, heeft het 140 jaar uitgehouden. En dan 1815-1830. Geen succes dus.
Het volk heeft nooit mogen kiezen !

Citaat:
Wat leert ons de geschiedenis? Dat er in de Zuidelijke Nederlanden, tussen de Hollanders en de Fransen, een tweetalig volk woont, waarvan de twee onderdelen veel meer met elkaar gemeen hebben dan welk deel afzonderlijk met de noorder-of zuiderbuur. En dat de uitdrukking van dat gemeenschappelijk lot een elegante en welvarende uitdrukking heeft gekregen, een klein land met een rijke geschiedenis, een schitterende kultuur, en een unieke identiteit: BELGIE .

Een Nederlander in Frankrijk
Welk volk is dat ? Want zo ken ik er niet één ?
__________________
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat)
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2010, 18:26   #11036
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Het volk heeft nooit mogen kiezen !



Welk volk is dat ? Want zo ken ik er niet één
?

Ik ben Belg en ik voel me ook Belg. En velen met mij.

Net zoals Zwitsers zich Zwitser voelen en deel uitmakende van het Zwitserse volk. De Duitssprekende Zwitsers, de Franssprekende Zwitsers, de Italiaanssprekende Zwitsers, en de Zwitserssprekende (reto-romaans) Zwitsers.

Begrijp u het nu misschien? (*)


(*)
Als u het nu nog niet begrijpt, laat dan alle hoop varen.

Laatst gewijzigd door system : 11 juni 2010 om 18:28.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2010, 18:28   #11037
job
Minister-President
 
job's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2006
Berichten: 4.779
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik ben Belg en ik voel me ook Belg. En velen met mij.

Net zoals Zwitsers zich Zwitser voelen en deel uitmakende van het Zwitserse volk. De Duitssprekende Zwitsers, de Franssprekende Zwitsers, de Italiaanssprekende Zwiters, en de Zwitserssprekende (reto-romaans) Zwitsers.

Begrijp u het nu misschien?
Maar niemand van die Zwitsers, net als die Belgen, maakt deel uit van een tweetalig volk.

Begrijp je het nu misschien ?
__________________
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat)
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2010, 18:32   #11038
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Maar niemand van die Zwitsers, net als die Belgen, maakt deel uit van een tweetalig volk.

Begrijp je het nu misschien ?
Toch wel. Het hangt ervan af hoe u het verstaat.

Belgen bestaan uit mensen die verschillende talen spreken.
Dus in die zin zijn de Belgen een veeltalig volk. Eigenlijk meer dan een tweetalig, een drietalig volk zelfs.

Begrijpt u het nu eindelijk?

Laatst gewijzigd door system : 11 juni 2010 om 18:35.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2010, 18:40   #11039
job
Minister-President
 
job's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2006
Berichten: 4.779
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Toch wel. Het hangt ervan af hoe u het verstaat.

Belgen bestaan uit mensen die verschillende talen spreken.
Dus in die zin zijn de Belgen een veeltalig volk. Eigenlijk meer dan een tweetalig, een drietalig volk zelfs.

Begrijpt u het nu eindelijk?
Ik zal deze vraag eens in het NL stellen aan een inwoner van de vervallen achterbuurten van Charleroi. Eens zien of ie mijn vraag begrijpt en als hij ze begrijpt of dat hij er in het NL kan op antwoorden.

Want onder twee- of meertalig begrijp ik dat je naast je moedertaal ook (geregeld) een andere taal gebruikt.
__________________
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat)
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2010, 19:01   #11040
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Ik zal deze vraag eens in het NL stellen aan een inwoner van de vervallen achterbuurten van Charleroi. Eens zien of ie mijn vraag begrijpt en als hij ze begrijpt of dat hij er in het NL kan op antwoorden.

Want onder twee- of meertalig begrijp ik dat je naast je moedertaal ook (geregeld) een andere taal gebruikt.
Ja, maar als men stelt dat een land tweetalig is of meertalig is, dan betekent dit dat in dito land verschillende talen kunnen gesproken worden. Dat lijkt me toch duidelijk. Wie of waar men in dit land deze talen nu spreekt, is natuurlijk weer wat anders.

Laatst gewijzigd door system : 11 juni 2010 om 19:02.
system is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:10.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be