Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 september 2019, 22:24   #11161
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat weet ik niet, of daar geen nadeel aan verbonden is. Elke vorm van blijvende onzekerheid is economisch nadelig. Men dient zich immers op verschillende alternatieven voor te bereiden.

Indien het zo zou zijn dat uitstel geen enkel nadeel heeft, dan zou men beter "onbeperkt" uitstel verlenen. De Britten blijven dan in de EU, tot de dag dat ze beslissen om niet meer in de EU te zitten. Ondertussen kunnen ze onbeperkt onderhandelen over alles en nog wat, 2 jaar, 50 jaar 400 jaar, zeg het maar.

Indien dat het geval is, zou het voordelig zijn voor ALLE lidstaten om zich in hetzelfde statuut te plaatsen: een "optie op ooit eens te zeggen, wij zijn weg".

Het zou de zin van art 50 helemaal onderuit graven. Iedereen is dan voortdurend "weggaand" en kan voortdurend onderhandelen, maar kan er zo lang over doen als-ie wil, en kan op een zekere morgen bellen om te zeggen: OK wij zijn weg.
Dat is inderdaad een punt, als ze teveel toelaten wil iedereen wel artikel 50 tekenen en in een constante onderhandelingsmodus zitten zodat ze overal voordelen kunnen bedingen. Het moet ergens stoppen.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2019, 22:26   #11162
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ah ja ? Het enige wat ik lees zijn opmerkingen (oa. van Nederland) dat men totaal niet inziet waar dat uitstel goed voor zou zijn.
Misschien zo maar ze gaan een uitstel wel goedkeuren, alle 27 gaan dat braaf doen. Daar moeten we niets speciaals van verwachten.
Oud 7 september 2019, 22:28   #11163
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Yeah, nog 1 push

Oud 7 september 2019, 22:31   #11164
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Ik zal mij niet bemoeien met de discussie in deze draad, maar als u allen plechtig belooft het stil te houden geef ik u een mogelijkheid waar weliswaar niemand het hier in de discussie over heeft, maar die wel degelijk bestaat : de EU kan UK uit eigen beweging en eenzijdig drie extra maanden (of meer) uitstel verlenen zonder dat “Boris” of wie dan ook er expliciet om vraagt.

Ik zeg niet dat het de door de EU geprefereerde te volgen weg is, maar denk er eens eventjes over na hoe dergelijke zet de voorstanders van een harde brexit minstens tijdelijk wind uit de zeilen zou nemen……...
Blijkbaar kan het wel, Boris wil dit saboteren al weet ik niet hoe, waarschijnlijk door zelf tegen te stemmen denk ik dan.

"Boris Johnson is preparing for a Supreme Court showdown over MPs’ plans to delay Brexit, as his aides also draw up plans to “sabotage” the EU’s structures if Brussels grants an extension against his will."

https://www.telegraph.co.uk/politics...ver-rebel-mps/
Oud 8 september 2019, 05:26   #11165
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ah ja ? Het enige wat ik lees zijn opmerkingen (oa. van Nederland) dat men totaal niet inziet waar dat uitstel goed voor zou zijn.
Nederland zit er wat dubbel in. Frankrijk is veel bouder in deze uitspraken. Ja Nederland wilt het liefst een deal, maar enkel uitstel voor Britse politieke spelletjes zonder nieuwe Britse voorstellen om uit de impasse te komen wordt ook steeds zinlozer. Let wel voor Frankrijk is de maat al, Nederland zit nog in de fase, dat ze de impasse beu zijn, maar ook in de wetenschap dat een no deal vreselijk negatief uitpakt voor de Nederlandse economie.
Oud 8 september 2019, 05:38   #11166
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
De EU kan dat doen maar dat is dan een eenzijdig engagement om te doen alsof de UK nog lid is, intern zal de UK wel al gebroken zijn met de EU en ook volgens de wetten en regels.
Nee, wat Gwylan terecht opmerkte is dat de tekst van art 50 gewoon zegt dat er een "vooropzeg" van 2 jaar is, die door *mutuele overeenkomst* tussen de Europese raad en de uitstappende lidstaat, kan verlengd worden. Hierbij dient de raad unaniem op te treden (dus geen gekwalificeerde meerderheden of zo).

Maar de ene kan geen uitstel op de andere forceren. De ene moet het aan de andere voorstellen, die het moet aanvaarden.

Maw de initiatiefnemer kan zowel de raad zijn als de lidstaat. We gingen er altijd van uit dat de initiatiefnemer de uittredende staat moest zijn, die het akkoord van de andere (de raad) moest bekomen. Op papier is het ook omgekeerd mogelijk. In werkelijkheid niet.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2019, 06:06   #11167
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Nederland zit er wat dubbel in. Frankrijk is veel bouder in deze uitspraken. Ja Nederland wilt het liefst een deal, maar enkel uitstel voor Britse politieke spelletjes zonder nieuwe Britse voorstellen om uit de impasse te komen wordt ook steeds zinlozer.
Dit is het punt. De 6 maanden uitstel hebben de zaak niet echt bevorderd. Het heeft wel toegelaten aan de andere lidstaten om te beseffen dat er met de UK geen water te bevaren is en dat de WA nooit getekend zal worden.

Met May was er nog een dialoog mogelijk, het probleem was toen het parlement. Nu zijn de rollen omgekeerd. Met Boris is geen dialoog mogelijk.

Denken dat de situatie voor een deal er nu beter uitziet dan 6 maanden geleden, is even idioot als in de Roze Eenhoorn geloven die Boris in 2016 beloofde. 3 maanden, of 6 maanden extra gaan het gewoon verder in die richting laten gaan.

Waarom uitstel geven ?
- om Boris verder belachelijk te maken
- als er lidstaten zijn die hun voorbereiding op no deal nog wat langer willen maken
- om niet over te komen als de smeerlappen die de UK buiten gooien
- mochten er "belangrijke dingen" staan te gebeuren zoals verkiezingen of een referendum of zo
- ergens compassie met de UK, een oude partner die zichzelf zeer aan het doen is, een beetje zoals uw oude hond die razernij heeft opgedaan

Maar wie er nu nog van uitgaat dat het WA zal getekend worden door de UK met Boris, is even idioot als alle Brexiteers die Boris geloofden in 2016 en zijn Roze Eenhoorn. Wie denkt dat Boris art 50 zal intrekken, is nog 10 keer idioter.

Die no-deal is bijlange het einde van de wereld niet, zegt niet dat er nadien geen onderhandelingen of akkoorden komen en eerlijk gezegd, met de UK die zijn tarieven op 0 zet, ook economisch niet echt een zwaar probleem voor de EU.

Laatst gewijzigd door patrickve : 8 september 2019 om 06:07.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2019, 07:14   #11168
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Wat Boris wil is simpel: Fame and Glory.

Hij is een steenrijke aristocraat die eigenlijk Alexander de Pfeffel heet en die in hetzelfde Eton bully groepje zat als Cameron. Hij veracht Ieren, Schotten, niet-Engelsen in het algemeen en mensen met minder geld dan hem.
Dus verwacht niks van hem.

Voor de rest is de May WA deal met de originele backstop het meest realistische overgangsverdrag.
Johnson (Alexander Boris de Pfeffel Johnson) werd in New York geboren uit Engelse ouders. Zijn voorouderlijke familie waren emigranten uit Rusland. Volgens Johnson zelf heeft hij Turks en Joods bloed en wellicht nog ander bloed in zijn aderen. Johnson zelf beschouwt zichzelf als een ‘one-man melting pot’ ”.

Volgens een Israëlische bron stamt Johnson oorspronkelijk af van moederszijde van een rabbi. Ook zijn stiefmoeder is van Joodse origine. Alhoewel hij ook voorouders heeft die katholiek, moslim en joods waren.

Hij werkte als jeugdige twintigjarige samen met zijn zuster Rachel zes weken in een kibboets en studeerde aan Oxford en Cambridge. Het schijnt dat hij een harde werker is.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 8 september 2019 om 07:27.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2019, 07:39   #11169
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ondertussen heeft het Hogerhuis de wet goedgekeurd.

Het UK is met een vreemd voorstel naar de EU gegaan: ze zouden het vee in N. Ierland bij de EU willen houden en de rest niet.

https://www.theguardian.com/politics...backstop-talks
Je moet wel echt ten einde raad zijn om zulke belachelijke voorstellen te uiten.
Je behoort tot de club of je behoort er niet bij.
Blijkbaar willen zij alleen de kersen en al de rest kan hen gestolen worden.
Hieruit blijkt nog maar eens hoe slecht de Britten de brexit voorbereid hebben.
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2019, 07:43   #11170
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Je moet wel echt ten einde raad zijn om zulke belachelijke voorstellen te uiten.
Je behoort tot de club of je behoort er niet bij.
Blijkbaar willen zij alleen de kersen en al de rest kan hen gestolen worden.
Hieruit blijkt nog maar eens hoe slecht de Britten de brexit voorbereid hebben.

Inderdaad. Die tendens hadden de Britten al toen ze nog (op hun manier) lid waren van de EU en later de Euro werd ingevoerd: ze wilden wel lid zijn van de EU, maar wilden niet weten- van de Euro-munt.

Ik heb ooit eens een bestelling willen plaatsen in Groot-Brittannië. Ik moest in Engelse ponden betalen. Heb dan maar de bestelling geannuleerd. Ofwel doet men mee, ofwel blijft men buiten. Maar zo van twee ruiven te willen eten is nu typisch iets voor de Britten.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 8 september 2019 om 07:48.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2019, 07:58   #11171
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
De originele Backstop was een grens tussen Noord-Ierland en de UK en dan een harde Brexit voor de rest van de UK.

De harde Brexit komt dan het dichtst in de buurt van de originele Backstop idee, wat Boris nu probeert te krijgen is .. euh ... wat is dat eigenlijk?

Ik vermoed 2 jaar uitstel om verder te onderhandelen en that's it. Ook de moeite niet als het dat maar is, uitstel uitstel uitstel.
Wat ik echt niet goed begrijp, en dat zal wel aan mij liggen omdat de Brexit debatten voor mij een ver van mijn bed show waren, is waarom een harde grens tussen Ierland en NI de onlusten in NI terug zouden aanwakkeren.
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2019, 08:10   #11172
Stijn82
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Wat ik echt niet goed begrijp, en dat zal wel aan mij liggen omdat de Brexit debatten voor mij een ver van mijn bed show waren, is waarom een harde grens tussen Ierland en NI de onlusten in NI terug zouden aanwakkeren.
Je zou een prima brits parlementslid zijn.
Stijn82 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2019, 08:12   #11173
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er was dit jaar een reportage van Waes over Noord Ierland. Dat is daar nog niet in orde. De originele Ieren willen bij Ierland en de Engelse Ieren bij Engeland.
Ze gaan nu moeten kiezen.

Edit: ik word wakker en Boris is weer een minister kwijt.

https://www.theguardian.com/politics...servative-whip

Citaat:

Boris Johnson’s government was in danger of imploding on Saturday night as the work and pensions secretary, Amber Rudd, dramatically quit the cabinet and resigned the Conservative whip, saying she could not “stand by” while “loyal, moderate MPs” were purged from the party.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 8 september 2019 om 08:23.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2019, 08:33   #11174
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er was dit jaar een reportage van Waes over Noord Ierland. Dat is daar nog niet in orde. De originele Ieren willen bij Ierland en de Engelse Ieren bij Engeland.
Ze gaan nu moeten kiezen.

Ze gaan niet moeten kiezen: Ulster blijft bij het VK.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2019, 09:25   #11175
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De geschiedenis weegt zwaar in Noord Ierland, zwaarder dan op de meeste andere plaatsen.

Het gaat over geschiedenis en over identiteit : Noord Ierse katholieken willen zich Ier kunnen voelen in hun dagelijkse leven ook al wonen en leven ze in het UK. De GFA en het ontbreken van elke zichtbare grens is daarvoor cruciaal.
Het totale gebrek aan respect en zelfs maar de geringste vorm van interesse daarvoor door BoJo en andere Brexiteers is een zware belediging voor de meeste Noord-Ieren.

Dit is een eye opener van Britse Journalist Peter Oborne (oorspronkelijk pro brexit, nu remainer geworden) : https://www.youtube.com/watch?v=nLyRufzQCw8

Laatst gewijzigd door parcifal : 8 september 2019 om 09:43.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2019, 09:48   #11176
parcifal
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Ze gaan niet moeten kiezen: Ulster blijft bij het VK.
Er zijn wel straffere dingen gebeurd dan dat de voorbije maanden.
Never say never.

Als Ierland laat blijken dat Noord-Ierland welkom is na een referendum,
is het alleen nog maar een kwestie van tijd.

Economisch gezien is dat niet zo evident, Noord-Ierland draait niet zo fantastisch goed, het is een beetje het Wallonie van het UK eigenlijk.
Ierland kan dat nooit in zijn eentje opvangen.

Maar we zullen zien he.
Oud 8 september 2019, 09:51   #11177
parcifal
Banneling

Standaard

Citaat:

Amber Rudd, niet alleen stapt ze op als minister van Werk, ze stapt direct ook op uit de partij omdat ze het niet meer kan aanzien wat Boris aan het uitrichten is.
Een Top-Tory minder.

Ongelofelijk eigenlijk, een politica die haar geweten volgt en niet kiest voor de poen en het postje, wat ze heel gemakkelijk had kunnen doen.

Laatst gewijzigd door parcifal : 8 september 2019 om 09:52.
Oud 8 september 2019, 10:03   #11178
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Amber Rudd, niet alleen stapt ze op als minister van Werk, ze stapt direct ook op uit de partij omdat ze het niet meer kan aanzien wat Boris aan het uitrichten is.
Een Top-Tory minder.

Ongelofelijk eigenlijk, een politica die haar geweten volgt en niet kiest voor de poen en het postje, wat ze heel gemakkelijk had kunnen doen.
De UK’ers gaan het geweten hebben: Boris gaat gewoon voor zichzelf. Alhoewel hij beloofd heeft de wet te volgen denk ik dat hij nooit uitstel gaat vragen. Hij gaat gewoon voor een ‘exit with a bang’. Hij gaat er geen cent armer mee worden en hij krijgt een plaats in de geschiedenisboeken.

Zelfs zijn familie en regeringsleden zien dat nu in.
Oud 8 september 2019, 10:18   #11179
Stijn82
Vreemdeling

Standaard

Boris is niet almachtig. Het 1922 committee kan hem nog steeds afzetten, gelijk ze met May gedaan hebben. Er zijn nog een kleine twee maanden, waarin er wel wat wendingen kunnen gebeuren.
Europa gaat niet bewegen ivm de backstop, zo veel is duidelijk.
No deal dreigement om EU onder druk te zetten is te doorzichtig.
Als de UK er uit wil met een deal, zullen ze de WA moeten goedkeuren.
Daarvoor hebben ze de steun van de harde brexiteers nodig, maar die gaan hun steun nooit geven.
Enige twee mogelijkheden: harde brexit 31 okt (en bojo de bak in), of nieuwe verkiezingen, waar de tories nog een deel macht door gaan kwijtspelen.

Laatst gewijzigd door Stijn82 : 8 september 2019 om 10:19.
Stijn82 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2019, 11:15   #11180
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stijn82 Bekijk bericht
: harde brexit 31 okt (en bojo de bak in).
Die intentie heeft ie al afgetoetst temidden van een groep politie agenten (ze hebben hem laten lopen dus...)
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be