Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 augustus 2004, 19:18   #1121
Clemens
Parlementsvoorzitter

Clemens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes
De secretaris van het comité verklaarde openlijk dat het VB niet welkom was. Voor het eerst werden de radikalen uitgesloten.
Vele Vlamingen kunnen moeilijk aanvaarden dat de Vlamingen een 'historisch pardon' moeten uitspreken zolang het Belgisch regime dat de oorzaak is van wat fout liep dit niet in de eerste plaats doet.
De zeer betreurenswaardige rellen (die niet moeten overdreven worden) waren daarvan het gevolg.
.
Luc

Iedereen die de beginselen van de IJzerbedevaart aanvaard is welkom.

Dat het comité reserves heeft tegen de specifieke personen
die verantwoordelijk waren voor de rellen die meerdere jaren na
elkaar plaatsvonden kan ik best begrijpen.
Persoonlijk zou ik zelf ook zo reageren.

Dat het comité reserves heeft tegen de Blok-jongeren die
de IJzertoren beschadigden kan ik ook best begrijpen.

Dat het IJzerbedevaartcomité reserves heeft tegen hen die een
wake organiseren tegen de bedevaart is ook zeer begrijpelijk.

Destijds was ik zelf woest op het VNJ die op de bedevaart
mee zorgden voor de rellen, ook ik heb daar tijd nodig
voor gehad, en velen met mij die eerder nauw
bij het VNJ betrokken waren.

Die dingen moeten nu éénmaal slijten, en zolang het
BLOK een tegenbedevaart organiseert, kan die slijtage
zelfs nog niet starten.
Clemens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2004, 19:30   #1122
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Je vergeet wat de oorzaak was ven de zeer beteurenswaardige rellen.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2004, 19:37   #1123
Clemens
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Er was geen enkele reden om de viering van de IJzerbedevaart op een brutale wijze te verstoren.
Oud 12 augustus 2004, 19:52   #1124
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
de oorzaak? een paar debiele straatvechters bij het VNJ zeker? Er Was geen reden om die heilige plaats te laten ontaarden!
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2004, 09:40   #1125
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Clemens
Er was geen enkele reden om de viering van de IJzerbedevaart op een brutale wijze te verstoren.
Dat is juist, daarom zeg ik ook 'de zeer betreurenswaardige incidenten'. Maar als men logisch en eerlijk is mag men de oorzaak niet buiten beschouwing laten.
Oud 13 augustus 2004, 09:43   #1126
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke
de oorzaak? een paar debiele straatvechters bij het VNJ zeker? Er Was geen reden om die heilige plaats te laten ontaarden!
ook scheldpartijen van verstandige giserke helpen ons niet vooruit.
Oud 13 augustus 2004, 10:05   #1127
Clemens
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat is juist, daarom zeg ik ook 'de zeer betreurenswaardige incidenten'. Maar als men logisch en eerlijk is mag men de oorzaak niet buiten beschouwing laten.
Luc
De oorzaak ?

Trouwens wat Giserke schreef was niet schelden.
Het VNJ, dat vroeger zo nauw aan mijn hart lag,
heeft inderdaad op een brutale wijze de bedevaart verstoord.
Oud 13 augustus 2004, 10:14   #1128
luc broes

Standaard

Citaat:
Luc
1* De oorzaak ?
2* Trouwens wat Giserke schreef was niet schelden.
1* zie hogerop
2* Wat mijn woordenschat betreft is 'debiele straatvechter' wel degelijk een verwijt. Maar mogelijk ben ik overgevoelig.
Oud 13 augustus 2004, 10:21   #1129
jan hyoens

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Luc
De oorzaak ?

Trouwens wat Giserke schreef was niet schelden.
Het VNJ, dat vroeger zo nauw aan mijn hart lag,
heeft inderdaad op een brutale wijze de bedevaart verstoord.
Immortale odium et nunquam sanabile vulnus
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2004, 15:13   #1130
Clemens
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens
Immortale odium et nunquam sanabile vulnus
Jan hyoens

"Immortale odium et nunquam sanabile vulnus"
Is het dit waaraan het Blok lijdt
en dat de oorzaak is van de Blok-agressie
naar de IJzerbedevaart ?

TROUW aan het IJZERTESTAMENT

Nooit meer oorlog - godsvrede - Zelfbestuur
Vrede - Verdraagzaam - Vrijheid

Laatst gewijzigd door Clemens : 13 augustus 2004 om 15:40.
Oud 14 augustus 2004, 11:41   #1131
johan
Provinciaal Gedeputeerde

johan's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar johan
Standaard

Citaat:
1. In 1996 waren wat stubbelingen op de Ijzerbedevaart, kleine incidentjes, ik geloof niet dat er ook maar één gewonde viel. De incidentjes werden opgeklopt en uitvergroot door de media en door de politieke tegenstanders van de radikale nationalisten. Wat "trekken en duwen" wat zowat herleid tot een "veldslag".

2. Wanneer de top van een massabeweging (ooit haalde de bedevaart 100 000 deelnemers) ideologisch niet langer de basis vertegenwoordigt dan is het onvermijdelijk dat er strubbelingen komen. Er was geen ander kanaal voor de meerderheid van de bedevaarders om duidelijk te maken dat ze niet akkoord gingen met de slappe koers die het bedevaartcomité volgde dan door protest op de weide. Enkel in 1996 leidde dit tot enkele incidentjes. De "Vlaamse vrienden laten we scheiden" oproep van het comitee, De VNJ-muziekkapel die niet langer welkom was, de VNJ-jeugd zelf die een jaar later niet meer welkom was, het waren allemaal provocaties die moesten leiden tot een definitieve breuk met de radikale nationalisten. De godsvredegedachte van de fronters werd door figuren als Lionel Van Den berghe en Demeurie vermoord.
Eens de breuk met de radikale nationalisten volbracht stond niets nog de overheidssubsidies in de weg...
De Ijzertoren, gebouwd met de giften van duizenden Vlamingen werd gerecupereerd door het belgisch regime.
Voor de Vlamingen die een onafhankelijk Vlaanderen nastreven begon vorig jaar alles opnieuw. Uit de puinen van overbleef van de Ijzerbedevaarttraditie ontstond de Ijzerwake. Met giften van duizenden Vlamingen werd een stuk grond gekocht en....
johan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2004, 12:14   #1132
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
1* zie hogerop
2* Wat mijn woordenschat betreft is 'debiele straatvechter' wel degelijk een verwijt. Maar mogelijk ben ik overgevoelig.
vroeger had ik sympathie voor het VNJ.
Mede door die ambras op de ijzer vlakte heb ik bedenkingen gekregen. Een organisatie die aanvaart dat hun leden dit soort feiten plegen, verliezen mijn sympathie.
Als het VNJ enige respect had voor de IJzervlakte had ze gewoon weg gebleven van de ijzerbedevaart, en of later in discutie getreden met de VZW IJzerbedevaartcomité.

Ik ben mede organisator van de Guldensporenviering in Kortrijk. Sinds meerdere jaren hebben we een nieuw concept die vooral een hoogstaand cultureel uitgangspunt heeft ter bevordering van de Vlaamse cultuur.
Zo zijn we er al verschillende malen in geslaagd om samen te werken met "leuk links" waarna veel van die artistieke groeperingen na de samenwerking zijn beginnen nadenken. Deze mensen zijn momenteel afkerig geworden van "leuk links". Hierdoor is onze opzet geslaagd. Want draai en keer het zoveel je wil, om een Vlaams font te vormen zal je ook deze mensen nodig hebben.

Het is nu al 2 jaar aan een stuk dat het Vlaams Blok en VNJ deze viering in kortrijk probeert te verstoren. Maw ze verstoren ons opzet om mensen uit allerlei lagen van de bevolking te laten nadenken. Dit is onvergeeflijk!

Laatst gewijzigd door giserke : 14 augustus 2004 om 12:15.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2004, 12:15   #1133
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door johan
1. In 1996 waren wat stubbelingen op de Ijzerbedevaart, kleine incidentjes, ik geloof niet dat er ook maar één gewonde viel. De incidentjes werden opgeklopt en uitvergroot door de media en door de politieke tegenstanders van de radikale nationalisten. Wat "trekken en duwen" wat zowat herleid tot een "veldslag".

2. Wanneer de top van een massabeweging (ooit haalde de bedevaart 100 000 deelnemers) ideologisch niet langer de basis vertegenwoordigt dan is het onvermijdelijk dat er strubbelingen komen. Er was geen ander kanaal voor de meerderheid van de bedevaarders om duidelijk te maken dat ze niet akkoord gingen met de slappe koers die het bedevaartcomité volgde dan door protest op de weide. Enkel in 1996 leidde dit tot enkele incidentjes. De "Vlaamse vrienden laten we scheiden" oproep van het comitee, De VNJ-muziekkapel die niet langer welkom was, de VNJ-jeugd zelf die een jaar later niet meer welkom was, het waren allemaal provocaties die moesten leiden tot een definitieve breuk met de radikale nationalisten. De godsvredegedachte van de fronters werd door figuren als Lionel Van Den berghe en Demeurie vermoord.
Eens de breuk met de radikale nationalisten volbracht stond niets nog de overheidssubsidies in de weg...
De Ijzertoren, gebouwd met de giften van duizenden Vlamingen werd gerecupereerd door het belgisch regime.
Voor de Vlamingen die een onafhankelijk Vlaanderen nastreven begon vorig jaar alles opnieuw. Uit de puinen van overbleef van de Ijzerbedevaarttraditie ontstond de Ijzerwake. Met giften van duizenden Vlamingen werd een stuk grond gekocht en....
1. Yves Desmedt schreef ooit in DM dat die incidenten niet erger waren dan een gewone caféruzie. Ze werden door de 'Belgen' en door andere naïevelingen dankbaar aangegrepen.

Het comité was fout door de radikale nationalisten af te stoten. De rellen die daarop volgden waren ook fout.
Oud 14 augustus 2004, 12:43   #1134
Clemens
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
1. Yves Desmedt schreef ooit in DM dat die incidenten niet erger waren dan een gewone caféruzie. Ze werden door de 'Belgen' en door andere naïevelingen dankbaar aangegrepen.

Het comité was fout door de radikale nationalisten af te stoten. De rellen die daarop volgden waren ook fout.
Luc

Een zogenaamde Onafhankelijke Vlaams-nationale Jeugdbeweging
misbruiken voor partijpolitieke doelstellingen, ook al vallen er geen
gewonden is brutaal geweld.

Het is omdat dit geweld niet beantwoord is door tegengeweld
dat de schade beperkt bleef en geen gewonden vielen.

Zeker wanneer dit gebeurde op een vredesmanifestatie als
de IJzerbedevaart.

Dat die zogenaamde Onafhankelijke Vlaams-nationale Jeugdbeweging
eveneens politiek misbruikt werd in een VNJ afdeling als
Borgerhout/Deurne door de latere Blok-senator Verreycken
wijst erop dat het Blok NIET terugdeinst
voor indoctrinatie en misbruik van een jeugdbeweging.
Oud 14 augustus 2004, 13:26   #1135
Clemens
Parlementsvoorzitter

Standaard

[SIZE=3]De GODSVREDE is door het BLOK geschonden[/SIZE]

door hun jarenlange [SIZE=3]verstoring van de IJzerbedevaart.[/SIZE]

Als er iemand [SIZE=3]NIET is trouw gebleven aan het IJzertestament[/SIZE]

is het dus het [SIZE=3]Blok [/SIZE] [SIZE=3]zelf.[/SIZE]
Oud 14 augustus 2004, 14:33   #1136
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Het zou allemaal al wat geloofwaardiger zijn mocht het VNJ datzelfde soort 'incidentjes' eens voor het PS hoofdkwartier gaan plegen in plaats van tegen bedevaart bezoekers.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.

Laatst gewijzigd door Jazeker : 14 augustus 2004 om 15:05.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2004, 14:43   #1137
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie-José
Want bij de stemming in de kamer aangaande de kieswethervorming heeft het Blok het NAGELATEN TEGEN te STEMMEN bij elk wetsontwerp waar het kiesarrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde nog in ongewijzigde vorm aanwezig was.

Electoraal belang primeerde toen boven het Vlaams Belang.
Marie José,

Ik vond al dat er er stront aan deze gespeelde bal plakte, dus heb er mij effe achter geïnformeerd.

Het is idd waar dat het Vlaams Blok voor welgeteld 1 kieswet-hervorming heeft nagelaten "tegen" te stemmen.

Maar wat Marie José "nagelaten" heeft te vermelden op dit forum, is dat als men hier WEL "tegen" zou stemmen, [size=4]het [/size][font=Arial][size=4]onderwerp van het Vlaamse niveau zou zijn doorgeschoven naar het federale![/size] [/font]
[font=Arial][/font]
[font=Arial]Beseft MJ wel wat dit betekent? Hiermee [/font][font=Arial]zou Vlaanderen de facto een bevoegdheid hebben "teruggegeven" aan België!! BHV zou daar natuurlijk óók niet gesplitst zijn.[/font]
[font=Arial][/font]
[font=Arial]En dan stel ik mij de vraag.... hoe heeft Geert Bourgeouis "tegen"kunnen stemmen, wetend wat het gevolg zou zijn?[/font]
[font=Arial][/font]
[font=Arial]Conclusie: Je draait het hier om! Geert Bourgeouis heeft "tegen" gestemd om z'n zitje te beschermen, en zich de furie van paars te besparen. Het Vlaams Blok heeft nagelaten "tegen" te stemmen, net in het Vlaamse Belang.[/font]
Oud 14 augustus 2004, 15:38   #1138
Clemens
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven
Marie José,

Ik vond al dat er er stront aan deze gespeelde bal plakte, dus heb er mij effe achter geïnformeerd.

Het is idd waar dat het Vlaams Blok voor welgeteld 1 kieswet-hervorming heeft nagelaten "tegen" te stemmen.

Maar wat Marie José "nagelaten" heeft te vermelden op dit forum, is dat als men hier WEL "tegen" zou stemmen, [size=4]het [/size][font=Arial][size=4]onderwerp van het Vlaamse niveau zou zijn doorgeschoven naar het federale![/size] [/font]
[font=Arial][/font]
[font=Arial]Beseft MJ wel wat dit betekent? Hiermee [/font][font=Arial]zou Vlaanderen de facto een bevoegdheid hebben "teruggegeven" aan België!! BHV zou daar natuurlijk óók niet gesplitst zijn.[/font]
[font=Arial][/font]
[font=Arial]En dan stel ik mij de vraag.... hoe heeft Geert Bourgeouis "tegen"kunnen stemmen, wetend wat het gevolg zou zijn?[/font]
[font=Arial][/font]
[font=Arial]Conclusie: Je draait het hier om! Geert Bourgeouis heeft "tegen" gestemd om z'n zitje te beschermen, en zich de furie van paars te besparen. Het Vlaams Blok heeft nagelaten "tegen" te stemmen, net in het Vlaamse Belang.[/font]

Raven

Ik heb de indruk dat u hier bewust zaken door elkaar haalt.
U schrijft

Citaat:
onderwerp van het Vlaamse niveau zou zijn doorgeschoven naar het federale!
Maar de kieshervorming waarover Marie-José schrijft
is en was altijd al een federale bevoegdheid.

Deze kieshervorming, met o.a. de kiedrempel werd door de Verhofstadt
ingediend in de kamer begin van dit jaar.

Ik volg u redenering dan ook totaal NIET.

Laatst gewijzigd door Clemens : 14 augustus 2004 om 15:39.
Oud 14 augustus 2004, 15:51   #1139
luc broes

Standaard

Citaat:
Luc
Een zogenaamde Onafhankelijke Vlaams-nationale Jeugdbeweging
misbruiken voor partijpolitieke doelstellingen, ook al vallen er geen
gewonden is brutaal geweld.
Het is omdat dit geweld niet beantwoord is door tegengeweld
dat de schade beperkt bleef en geen gewonden vielen.
Zeker wanneer dit gebeurde op een vredesmanifestatie als
de IJzerbedevaart.
Dat die zogenaamde Onafhankelijke Vlaams-nationale Jeugdbeweging
eveneens politiek misbruikt werd in een VNJ afdeling als
Borgerhout/Deurne door de latere Blok-senator Verreycken
wijst erop dat het Blok NIET terugdeinst
voor indoctrinatie en misbruik van een jeugdbeweging.
Clemens, je bijna onophoudelijk verbaal geweld is OOK GEWELD dat ik niet beantwoord. Je doet meestal moeite om de confrontatie te zoeken met andere Vlaamsnationalisten. Dat is niet verstandig, en gaat eigenlijk in tegen wat je zelf wil.
Oud 14 augustus 2004, 16:02   #1140
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke
vroeger had ik sympathie voor het VNJ.
Mede door die ambras op de ijzer vlakte heb ik bedenkingen gekregen. Een organisatie die aanvaart dat hun leden dit soort feiten plegen, verliezen mijn sympathie.
Als het VNJ enige respect had voor de IJzervlakte had ze gewoon weg gebleven van de ijzerbedevaart, en of later in discutie getreden met de VZW IJzerbedevaartcomité.
Ik ben mede organisator van de Guldensporenviering in Kortrijk. Sinds meerdere jaren hebben we een nieuw concept die vooral een hoogstaand cultureel uitgangspunt heeft ter bevordering van de Vlaamse cultuur.
Zo zijn we er al verschillende malen in geslaagd om samen te werken met "leuk links" waarna veel van die artistieke groeperingen na de samenwerking zijn beginnen nadenken. Deze mensen zijn momenteel afkerig geworden van "leuk links". Hierdoor is onze opzet geslaagd. Want draai en keer het zoveel je wil, om een Vlaams font te vormen zal je ook deze mensen nodig hebben.
Het is nu al 2 jaar aan een stuk dat het Vlaams Blok en VNJ deze viering in kortrijk probeert te verstoren. Maw ze verstoren ons opzet om mensen uit allerlei lagen van de bevolking te laten nadenken. Dit is onvergeeflijk!
Geachte ik kan geen commentaar geven op de toestand in Kortrijk. Ik weet wel dat het IJzerbedevaartcomite getracht heeft 'andere lagen van de bevolking' aan te trekken wat opzichzelf lovenswaardig is. Jammer genoeg zijn ze er niet in geslaagd. Men is er wel in geslaagd de radikale nationalisten voor het hoofd te stoten door te zeggen dat ze niet meer welkom zijn, met tot gevolg de zeer beperkte en zeer betreurenswaardige incidenten van jaren geleden.
En vergeet ook niet dat 1.000.000 kiezers, een vierde van de Vlamingen, ook behoren tot 'alle lagen van de bevolking'.
Ik heb hier al meerdere keren gezegd dat die incidenten zeer te betreuren zijn. Is er nu niemand van de IJzerbedevaarders die één front willen, die ook eens kan zeggen dat het zeer te betreuren is dat men aan de radikalen gezegd heeft dat ze niet meer welkom zijn?

Laatst gewijzigd door luc broes : 14 augustus 2004 om 16:06.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be