![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1121 | ||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Da's juist hetzelfde bij een kerncentrale. In beide gevallen is het gewoon zonde van de infrastructuur. En dan komen we bij een nadeel van een kerncentrale. Die maakt altijd warmte. Niks aan te doen. Da's niet iets wat je zomaar af kan zetten. Een windmolen zet je in vaanstand, en die is dan maar wat langzaam rond te draaien. Citaat:
Wat er "voor de meter gebeurd" , daar gaan burgermannetje met wat zonnepanelen niet van wakker liggen. Citaat:
Maar hoe meer hernieuwbaar we neerpoten, des te minder we die "dure, milieuonvriendelijke" capaciteit gaan benutten, en staat die infrastructuur steeds meer en meer niets te doen, uitgezonderd geld te kosten. Oftewel, dat gaan we afbouwen. (of ervoor bijbetalen, zoals voor de STEG centrale hier in Vilvoorde) En stel dat we alles hernieuwbaar kunnen doen. We planten 5 keer meer KWp dan we verbruiken in windmolenparken en zonnecentrales over heel Europa. dan hebben we altijd genoeg nietwaar. Maar die "overcapaciteit", stel dat het weer en dag/nacht meezit, dan moeten we 4 keer "teveel energie" kwijt geraken. En eenmaal de buffer (het elektriciteitsnet slaat bitter weinig op he) vol is, is het of die hernieuwbare energie niet oogsten, of de stroom ergens naar toe sturen waar men die wel wil. En voor België is dat dus naar Frankrijk of Duitsland. Citaat:
|
|
|
|
#1122 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
En dan nog maakt die ons niet energieonafhankelijk. Want zelf met een Thoriumcentrale blijven we afhankelijk van import van de enegriedrager. Binnen 20 jaar, als jij eindelijk kan beginnen aan de bouw van je Thoriumcentrale is ze allang overbodig door de productiecapaciteit die ik reeds heb kunnen opbouwen met mijn 2.000.000€ gedurende de 20 jaar dat jij hebt zitten wachten op je Thoriumcentrale. En ik heb geen massa hoog geschoolde werknemers nodig, waardoor ik nog eens veel goedkoper kan produceren dan jij met je Thoriumcentrale. Ik heb geen hoogspanningslijnen nodig, want mijn centrales zijn versprijd over de gebieden waar ze leveren en bij te korte of pannes, kan de ene centrale het gewoon overnemen van de andere centrale. Ik heb dus ook nog eens minder verliezen, juist omdat ik geen grote afstanden moet overbruggen om de stroom bij de klanten te krijgen. |
|
|
|
|
|
|
#1123 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
#1124 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
Thorium centrales of meer in het algemeen breeder reactors waarbij je je nucleaire brandstof aanmaakt op het moment dat je de energie nodig hebt is bestaande technologie die met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid van 2030 -2040 op grote schaal operationeel gaat worden, wereldwijd in landen waar het politiek systeem niet bestaat uit hersenloze, electorale ja-knikkers. |
|
|
|
|
|
|
#1125 |
|
Parlementsvoorzitter
|
|
|
|
|
|
|
#1126 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#1127 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Zeg mij eens met aantoonbare bewijzen wanneer er tegelijk geen wind, zon, waterstroming door hoogte verschil, getijstroming en biogasvoorraad is. Het grootste deel van de elektriciteit dat wij vandaag gebruiken, dient op fossiele brandstoffen tot een bruikbare energiedrager om te vormen. Als je de rafinaderijen sluit, dan kan je direct ook 4 van de 7 kerncentrales sluiten. Want die zijn dan overbodig. |
|
|
|
|
|
|
#1128 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Zonnepanelen zijn huishoudelijk speelgoed en dienen enkel voor wat verlichting en kleine huishoudelijke toestellen over dag te laten werken. Maar zolas ik reeds meerdere malen heb gepost, de rafinaderijen van fossiele brandstof zijn de grootverbruikers en die gaan één voor één sluiten door gebrek aan vraag voor fossiele brandstoffen. |
|
|
|
|
|
|
#1129 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Zonne-energie. Dag-nacht cyclus en wolken. Waterkracht in Europa? Ik heb ergens een gebrek aan een goeie locatie voor een 3kloven project. Biogas. Bruikbaar, omdat dit net prima stuurbaar is. We kunnen "het" wel doen, maar dan moeten we zo massief veel overcapaciteit gaan inplannen dat het concept "goedkoper dan kernenergie" wel voor de vuilbak is. Dat is nu net deze hele topic. Citaat:
|
|
|
|
#1130 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Be zou ~2% hebben, bron Elia. (enkel aandeel Be natuurlijk) Laatst gewijzigd door Micele : 25 augustus 2018 om 16:49. |
|
|
|
|
|
|
#1131 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Tof, aardig, maar welke locatie en rivieren in Europa ga je tot een 3klovenproject omtoveren?
En dan effe een breakdown van het taartdiagram. Noorwegen. Lage bevolkingsdichtheid, goeie geografie en geld teveel door fossiele brandstoffen. Frankrijk. De Alpen, de Pyreneeën , het Centraal Massief, de Jura. En ook energie bij de vleet door een massa kerncentrales. Duitsland. De jaren 30 waren goed voor waterkracht. Massieve investeringen die nog renderen. Voor de rest, 95% van de stroom komt ergens anders vandaan, bruinkool en een moeilijk tot niet stuurbare hoop hernieuwbaar. Zwitserland en Oostenrijk. De Alpen misschien? Ook geld genoeg voor Zwitserland. Roemenië. Oekraïne , "de rest". We zullen het meer van Butchenbach meerekenen?
|
|
|
#1132 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
In de globale outlook (wereld) heeft waterkracht nog steeds zijn plaats, en stijgend: ![]() https://www.bp.com/de_de/germany/pre...look_2035.html Hernieuwbaar doet alleszins vooral olie en kolen dalen. Waterkracht > kernenergie... Laatst gewijzigd door Micele : 25 augustus 2018 om 16:57. |
|
|
|
|
|
|
#1133 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
In België heb je namelijk nog steeds stromende rivieren. Daarnaast heb je nog steeds hoogte verschillen en kan je die beken nog steeds sturen. Je moet ook niet in een directe productie zo groot als de kerncentrales per waterkrachtcentrale kijken, maar vele kleine maken 1 grote. Je verspijd dus de productie over verschillende hoogte verschillen en verschillende rivieren en kanalen. |
|
|
|
|
|
|
#1134 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Dit omdat ontgassing van bioafval een reeds bestaan concept is en omdat biogas een restproduct is van de bioafvalverwerking. De bouw van een ontgassingsinstallatie is daarnaast nog steeds goedkoper dan de bouw van een kerncentrale. Veel goedkoper zelfs. |
|
|
|
|
|
|
#1135 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
|