![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1121 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() dubbel
"I've got a french word I wanna share with you tonight, even though most of you are probably from Nicaragua." "Un, quatorze, cinq... AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHH" Laatst gewijzigd door Khonnor : 19 juli 2007 om 14:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1122 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
liever dat dan de grootste takes it all... dat is pas ondemocratisch... mijn argumenten tegen de door onze democraatjes zo bejubelde referenda heb ik op politics al voldoende keren gegeven... daar wil ik zelfs niet over uitwijden....
![]() |
![]() |
#1123 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Volonté Générale van J-J Rousseau
![]() |
![]() |
#1124 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() maar ja, je hebt gelijk
![]() |
![]() |
#1125 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als je op voorhand al zegt dat je een bepaalde partij gaat weigeren, ongeacht hoeveel stemmen ze ook haalt, dan wordt een deel van kiezers sowieso genegeerd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1126 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In het beleid. Niet in het parlement.
En er worden altijd partijen genegeerd in het beleid. Het VB heeft 'pech' dat zij het altijd zijn.
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 19 juli 2007 om 16:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1127 | |
Burger
|
![]() Citaat:
In 2004 werd trouwens de partij die je aanhaalt in eerste instantie betrokken bij gesprekken over een regeringsparticipatie. Jammer genoeg werd het heel snel duidelijk dat zij geen water in hun wijn wouden doen en dat ze eigenlijk geen politiek willen bedrijven. Dan stel ik me de vraag wie bepaalde kiezers wilt negeren. Het is maar hoe je het wilt bekijken natuurlijk ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1128 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1129 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Gödel zijn kritiek op de logica?
![]() |
![]() |
![]() |
#1130 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Idd, ze worden dus geweigerd.
Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1131 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1132 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In het beleid, ja. Maar daar is niets ondemocratisch aan.
Elke regering worden partijen geweigerd voor deelname. Citaat:
'k heb al vaak nagedacht, vaak gediscussieerd, met anderen over hoe men concreet een betere wil van de kiezer zou kunnen hebben. Maar ik kan 'geen' oplossing vinden dat er voor kan zorgen dat het effectief de bevolking is die kiest wélke meerderheid gevormd wordt. Citaat:
Maar het is geen toeval. Dat beweer ik ook niet.
![]() |
![]() |
![]() |
#1133 |
Burger
|
![]() Het was waarschijnlijk wel een schijngesprek, maar het VB liet totaal geen ruimte door enkel de wijn mee te pakken. Ze benutte zelfs geen kans om de wijn te laten chambreren, laat staan te vermengen met water. Dat gesprek was een voorbeeld van slechte wil langs beide kanten. Niet enkel eenzijdig een schijnmanoevre van de traditionele partijen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1134 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is waar dat er elke regering partijen zijn die geweigerd worden, maar het verschil zit 'm erin dat 1 partij (en dus ook 1 deel van het kiespubliek) altijd genegeerd zal worden. Dat is in strijd met de democratie. Citaat:
Een oplossing zou alleszins wel zijn om af te stappen van ons huidig particratisch model en over te schakelen op een (direct) democratisch model. Maar dat is nog niet voor morgen, peins ik. Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#1135 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar eerst afwachten tot het VB de volstrekte meerderheid haalt in Vlaanderen (Vlaamse regering), om te kijken of dat idd waar is. Er is geen enkele democratische reden waarom een 'grote' partij meer of minder kans moet maken op een regeringsdeelname. Citaat:
Democratie gaat om de meerderheid (van de bevolking moet achter je beleid staan, en ik wéét dat je daar veel praktische bezwaren voor zijn) niet om grote partijen moeten in het bestuur. (En neen. Zeggen dat er veel polls zijn waaruit blijkt dat veel mensen tegen het CS zijn, is geen argument.) Citaat:
Njah, referenda zorgen voor concordansregeringen. Aleja, dat is in Zwitserland toch de tendens. Citaat:
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 19 juli 2007 om 17:27. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#1136 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Je kan wel discussiëren over de manier waarop het meerderheidsprincipe gehanteerd wordt, maar het ondemocratisch noemen is fundamenteel unfair en niet waar. Hoe zou je een direct bestel geinstalleerd zien? Zie je daar bijvoorbeeld het anglo-saksisch systeem als ideaal voor? Of heb je andere gedachten daarover? Indien je zou gaan voor het anglo-saksisch model heb ik, zeker in de huidige houding binnen de Vlaamse politiek, goed nieuws voor je. Het VB zal dan met verregaande waarschijnlijkheid geen enkele vertegenwoordiger meer in de parlementen hebben. Eenmalig een groot cordon vasthouden in de grote verstedelijkte kieskringen en het is zover. Het anglo-saksisch model is nu eenmaal een bestel dat een twee-partijen klimaat bevordert. Ik zal je niet moeten vertellen welke twee "partijen" er bijvoorbeeld in Antwerpen zouden gevormd worden. Het VB samen met Coveliers aan de ene kant, aan de andere kant een regenboog coalitie waarin zowat elke partij zijn vertegenwoordiging kan behouden. Want in dat systeem zijn het de kandidaten die op lijst staan die gaan zetelen... Maar of jij dan nog zo gelukkig gaat zijn durf ik te betwijfelen... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1137 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#1138 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen, dat is een leugen. Maar van jou verwacht ik eigenlijk niks anders meer.
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
![]() |
![]() |
![]() |
#1139 |
Partijlid
|
![]()
![]() |
#1140 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De meeste stemmen?=> Eerste minister 10 ministers nodig? De 10 volgende meeste stemmen, van welke partij ze ook zijn... Zou dat niet wat eerlijker zijn?
![]() |