![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1141 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1142 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1143 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1144 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1145 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() "De" graven van Vlaanderen? Ook hier hetzelfde antwoord: neen, hoor. Er waren er inderdaad enkele die van Franse afkomst waren en als moedertaal het Frans hadden. Gwijde van Dampierre bijvoorbeeld.
Heus niet allemaal. Verre van zelfs! |
![]() |
![]() |
![]() |
#1146 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Over welke kroniekschrijvers hebt u het dan wel? De Franse ten opzichte van Van Velthem bijvoorbeeld? Ongetwijfeld, maar ook hier is daar al onderzoek naar verricht. Van Velthem wordt algemeen aangenomen als een betrouwbare bron. Hij was een Brabander. Dit even terloops. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1147 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Om het even welk Hollands. Of het nu uit Haarlem kwam, of uit Amsterdam of uit Den haag, of het nu zeer vroeg Hollands ABN was, dat maakt niet uit Immers, als we het toenmalige Hollands (welk het ook weze) vergelijken met het toenmalige Brabants, dan is het nogal wiedes dat het huidige Nederlands afstamt van het Hollands en dat het Brabants van toen er niet aan te pas kwam. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 17 oktober 2014 om 21:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1148 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ook hier hetzelfde: de romantiek ligt als culturele periode al lang achter ons. Het was trouwens een algemeen Europees verschijnsel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1149 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1150 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1151 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1152 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1153 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 17 oktober 2014 om 22:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1154 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Jaren geleden ging ik daar al op in: http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=251 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1155 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 17 oktober 2014 om 22:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1156 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Dit forum is een eeuwige zichzelf ronddraaiende karoussel...
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 17 oktober 2014 om 22:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1157 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
De taalafstand tussen Nedersaksisch Nederlands en Hollands Nederlands is gigantisch veel groter dan dan de dialectverschillen tussen Hollands Nederlands en Brabants of Vlaamse dialect. Beide zijn namelijk Nederfrankisch. De rest is politiek gezwam in ruimte.
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 17 oktober 2014 om 22:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1158 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar zelfs zij doen het niet.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 17 oktober 2014 om 22:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1159 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
In welke publikatie was dat weer, Jan, dat daarover een studie stond. Eén of ander Brugs tijdschrift..?????
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 17 oktober 2014 om 22:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1160 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Natuurlijk was men taalbewust. Er waren in de Middeleeuwen meer dan eens bijvoorbeeld spanningen tussen domheren van een aantal Dietse kapittelkerken en hun Franse bisschoppelijke overste. Soms durfde die wel eens iemand aanstellen die geen Diets kon, wat de kapittels van die tijd niet zomaar over zich heen lieten gaan.
|
![]() |
![]() |