![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1141 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1142 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Amerikaanse bedrijven die hun productie verplaatsen naar lageloonlanden, kunnen fors hogere importheffingen verwachten als zij hun spullen vervolgens willen verkopen in de Verenigde Staten. Daarvoor waarschuwt toekomstig president Donald Trump. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1143 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kan het nog schijnheiliger ....... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1144 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het is een delicate balans. Goedkope import betekend ook dat de koopkracht in een land stijgt. Bovendien is de tewerkstelling in de US aan de goede kant. China evolueert voor het Westen ook meer als klant dan leverancier. Hij zal geen problemen hebben dat te delegeren zoals hij nu reeds met zijn bedrijven doet. Zoniet komt er een probleem maar ik denk wel dat hij pragmatisch is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1145 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#1146 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ja, er is dan geen geweld meer, want het is zinloos tegen de geweldsmonopolist. Maar in plaats van je te beschermen tegen zij die geweld wilden plegen om iets van jou te bekomen, heb je hen nu de volle macht gegeven waartegen niks te beginnen valt. Dat is voor mij "de staat". Natuurlijk kan je dan, en dat is onze 5000 jaar lange evolutie, beginnen "vijlen" aan de macht van die staat, en wat inspraak bekomen. Beter dan niks. Dat zijn onze huidige "democratieen". Maar mijn idee is dat een hierarchie niet de enige manier is om een probleem op te lossen, en ik stel een ANDERE oplossing voor: een WEDERZIJDS AKKOORD zonder chef. Een gedistribueerd systeem, in plaats van een hierarchisch systeem. Een waar vrije deelname aan is, maar waarbij het evidente voordeel erin bestaat om deel te nemen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1147 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Het verhaal is interessant: op het ethereum netwerk was een smart contract geschreven met bugs in. Een smart contract is echter zo, dat men verondersteld is om ALLE consequenties van de code van het contract te aanvaarden als men het onderschrijft. Nu lieten die bugs toe om zich een deel van de gemeenschappelijke fondsen van het contract toe te eigenen, en een slimmerik heeft daarvan gebruik gemaakt. Er was dus een dilemma: volgens de regels van het spel had die hacker gespeeld zoals het contract voorschreef (bugs inbegrepen). Wilde men het concept van smart contract dat onomkeerbaar is, respecteren, dan moest men aanvaarden dat die hacker er met een deel van de fondsen vandoor was. Maar anderen vonden dat dit niet de *bedoeling* was, en dat er iets moest gebeuren. De originele ethereum programmeurs hebben toen een nieuwe versie van het netwerk voorgesteld, waar die "diefstal" nooit plaats had (en de bug gecorrigeerd werd). Een minderheid vond dat men de originele regels diende te respecteren. Wel, het netwerk is toen twee netwerken geworden: "ethereum" (waar de diefstal nooit heeft plaatsgehad door het herschrijven van de geschiedenis), en "ethereum classic" waar men gewoon verder heeft gedaan met de originele regels, en de "dief" dus zijn centen mocht houden. Ongeveer een split van 85% - 15%. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1148 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#1149 | |
|
![]() [quote=geertvdb;8308061]Men heeft eeuwenlang getracht dat op te lossen door criminelen op te hangen. Maar het heeft niet veel geholpen.
Citaat:
One general view in the study of the evolution of behavior is that behaviors can have a genetic basis. This is not to say that all behaviors are genetically based; indeed many behaviors are entirely culturally transmitted or learned and may have little to do with genetics (why are you sitting in the same seat?). For genetically influenced behaviors we can treat them as we would treat any other genetically controlled trait of an organism: 1) if there are genetically based differences in a behavior, and 2) these differences affect fitness then, 3) behaviors can evolve by natural selection. bron Laatst gewijzigd door Piero : 5 december 2016 om 09:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1150 | |||||
|
![]() Citaat:
Ja, dat is correct natuurlijk. Wel, laat mij u feliciteren met uw genie. Omdat u toch al het proces van 'on-indoctrinatie' hebt doorgemaakt. Uw bent ervaringsdeskundige. Deel uw ervaringen met uw minder geniale medemens. Citaat:
Citaat:
En ik die dacht dat ik de praktische problemen van een ultralibertaire samenleving had blootgelegd met voorbeelden zoals onderwijs, wegennet, criminaliteit, etc etc. Ja, ik zal mij vergist hebben. Ik wil uw genie niet beledigen, maar daar geloof ik nu eens niets van. En mocht u er zich niets van aantrekken, dan zal uw vrouw, of uw kinderen, of uw familie er zich wel iets van aantrekken, en u onder druk zetten stappen te nemen. Citaat:
En in brand steken is gemakkelijk langs buiten. Terwijl u slaapt. Citaat:
Maar ik zou natuurlijk op de affiche kunnen zetten: 'in huis nr 10 woont een pedofiel, gelieve zijn huis in brand te steken'. Ongetwijfeld zal u er zich niets van aantrekken! Ja, de lol van het martelen, ik had al begrepen dat u daar al een speciale voorkeur voor heeft. En villen ook, niet te vergeten. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#1151 | ||
|
![]() [quote=Piero;8308519]
Citaat:
Citaat:
Nope. Dan hebben dieren volgens u vrije wil om af te wijekn van hun instinctief gedrag? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1152 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Piero : 5 december 2016 om 11:14. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#1153 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#1154 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In mijn ethische opvatting, dat "goed" betekent: "Mijn voordeel" en dat "slecht" betekent: "Mijn nadeel", is gedrag waarbij je anderen belazert, besteelt en vermoordt om uw voordeel te bekomen, eigenlijk A PRIORI "goed" gedrag. Maw, criminelen zijn mensen die zich op het eerste gezicht niet laten wijsmaken dat ze zich "keurig" moeten gedragen en snappen meer van de grond van het leven dan de meeste anderen. A priori. Echter, iedereen heeft er voordeel bij van ZELF een crimineel te zijn, maar alle anderen ervan te overtuigen van zich "keurig" te gedragen. Alleen gaat dat enkel maar lukken als je een grote invloed op anderen hebt, zoals wanneer je een koning bent, of je kan voordoen als een god of zijn gezant. Maw, de basis optimale strategie om iedereen tot keurig gedrag te inspireren, en zelf crimineel te zijn, heeft enkel maar slaagkansen als je de staatsmacht in handen hebt (of je een goeroe bent, wat gelijkaardig is). Ideaal gezien gedragen we ons dus allemaal crimineel tegenover elkaar, maar zijn er zwakke zielen die we kunnen overtuigen van "keurig" te zijn, en die we goed kunnen uitbuiten. Er is echter een situatie denkbaar, waar we allemaal wel crimineel WILLEN zijn, maar *gedwongen worden* om ons keurig te gedragen. In de mate dat dat lukt, is het zo dat iedereen daar uiteindelijk voordeel aan heeft. Maw, het is voor een individu denkbaar voordelig om zijn "crimineel gedrag" op te offeren (wat in zijn nadeel is), maar als voordeel te bekomen dat anderen hun crimineel gedrag jegens hem ook opofferen. De balans kan positief zijn voor velen. Maar dan moet er ook een groot nadeel gekoppeld worden aan het normale criminele gedrag, zodanig dat een individu zijn normale drang tot crimineel gedrag zal zien als "duur" en uiteindelijk afzien hiervan, om tot de mutueel voordelige situatie te komen waarbij niemand zich crimineel gedraagt. Dat is dan ook de reden waarom men nooit A PRIORI zijn crimineel gedrag moet opgeven, maar enkel op basis van een wederzijds akkoord met nodige wederzijdse represailles. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1155 |
|
![]() @patrickve
Dat dit jouw mening is was mij al duidelijk. Het is een opvatting die stelt dat afwijkend gedrag eigenlijk normaal is terwijl normaal gedrag afwijkend is. Dat wisten we al. Afwijken van primitief gedrag is beschaving. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1156 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er is zo een motivering. Maar die is niet "zich ethisch en keurig gedragen". Die is "er zit een voordeel voor mij aan vast". Maw, ik pleit helemaal niet om zich systematisch "niet keurig" te gedragen, maar om de MOTIVERING om zich "keurig" te gedragen te zoeken bij eigen voordeel, en niet in "ethiek". Dat heeft het voordeel om zich enkel maar "keurig" te gedragen als het ook echt loont, en vermijdt van zich "keurig" te gedragen zoals vee zich keurig gedraagt. Nu is het heel goed mogelijk dat "ethiek" niks anders is dan een soort nep verhaaltje dat dient om die mensen die intellectueel te veel uitgedaagd zijn om de redenering van "mij keurig gedragen dient mijn voordeel" helemaal zelf door te trekken, toch tot gedrag te brengen dat in hun eigen voordeel is, zonder ze afhankelijk te maken van hun intellectuele capaciteit. Maar het is even goed mogelijk dat "ethiek" een smoesje is dat je goed gedrag wil aanpraten in je eigen uiteindelijk nadeel, maar in het voordeel van een zekere kliek. Ik denk dat het altijd beter is om de authentieke redenen voor iets te kennen en te doorgronden, eerder dan een nepsmoes dat tot hetzelfde resultaat komt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1157 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik ben er bijvoorbeeld niets mee dat ik mijn crimineel gedrag opgeef als ik nadien een kogel door mijn kop krijg. Ik moet er dus voor zorgen dat indien iemand mij een kogel door het hoofd jaagt er iemand anders (een vriend bijvoorbeeld) voor de represailles zorgt. Als wederdienst moet ik misschien voor de repressailles zorgen als mij vriend een kogel door het hoofd krijgt. Misschien moeten we er nog vrienden bij betrekken om wat meer kritische massa te krijgen en er voor te zorgen dat mijn vriend zich niet bedenkt en zich aan de kant van mijn vijand gaat scharen. En zo komen we dicht bij een organisatie. En wie zich organiseert is geen anarchist. Trouwens wat je stelt rond het behouden van crimineel gedrag is bijvoorbeeld aanwezig in de georganiseerde misdaad. Maar ook daar zijn organisatie en hiërarchie schering en inslag. Dit is dus zeker niet mijn geprefereerde maatschappelijk vorm. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1158 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik geloof in de kwaliteit van niet-hierarchische netwerken. Als je twee zulke voorbeelden wil: de vrije markt, en wetenschap. Dingen zonder hierarchische structuur, maar uiteraard wel met een consensus over de basis regels. Systemen die een eigen dynamiek kennen, op basis van die regels, zonder "dwingelandij door een zelf-aangestelde hierarchie", welke ik een aristocratie noem. Wat niet wil zeggen dat de dynamiek zelf niet tot dwang kan leiden, maar "vrijwillige dwang". Ik denk dat de maatschappij veel beter georganiseerd zou zijn op die manier dan met "een chef". Citaat:
Laatst gewijzigd door patrickve : 5 december 2016 om 13:52. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1159 |
|
![]() Dat is niets nieuws. Dat betogen alle filosofen. Ethiek is de kennis van het onderscheid tussen goed en slecht gedrag zoals een samenleving dat wenst te zien. Het zich houden aan die ethiek geeft voordelen en het zondigen ertegen nadelen. Dat is het profijtbeginsel in de ethiek. Nadelen zijn niet beperkt tot straffen. Erger is reputatieverlies met een mate van uitstoring tot gevolg. Een reputatie opbouwen is lastiger dan een reputatie verliezen. In de ethiek zijn eerlijkheid en betrouwbaarheid fundamenteel. Daarop is externe controle vaak niet of gebrekkig mogelijk, maar zelf weten wij maar al te goed of wij eerlijk en betrouwbaar zijn. Zowat alles dat we verborgen houden voor anderen doet altijd nog afbreuk aan onze innerlijke reputatie en is daardoor niet profijtelijk. Het kwelt het geweten en belemmert gevoelens van genot en geluk. Een en ander is uiteraard afhankelijk van de ethiek van onze partners en andere relaties en bijvoorbeeld een bedrijfscultuur. Men kan er verschillende vormen van ethiek op na houden in verschillende relaties. Maar dat lijkt mij geen pretje.
Laatst gewijzigd door Piero : 5 december 2016 om 14:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1160 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door patrickve : 5 december 2016 om 14:51. |
|
![]() |
![]() |