Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Bekijk resultaten enquête: Bent u voorstander van het principe eigen volk eerst ?
ja 243 55,86%
neen 192 44,14%
Aantal stemmers: 435. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 8 februari 2008, 11:13   #1141
Bolsjewiek
Minister

Bolsjewiek's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
De armoede in ongeveer alle communistische landen was vooral te wijten aan de uitschakeling van privé-initiatief dat vervangen wordt door vadertje staat die alles regelt.
Dit botst met de menselijke natuur, en kan alleen maar opgelegd worden door een dictatuur.
Je kent er duidelijk geen barst van.
Het Volk in Cuba heeft het duizendmaal beter dan het Volk van de USA.
In China begonnen de problemen na de dood van Voorzitter Mao, toen de partijbonzen overschakelden op revisionisme en tegenwoordig staan bij staatskapitalisme.

Bolsjewiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2008, 11:15   #1142
Bolsjewiek
Minister

Bolsjewiek's schermafbeelding

Standaard

Eigen volk eerst is waanzin in de pure zin van het woord.
Ik heb niet gekozen om Vlaming te zijn, niemand heeft dat gedaan.
In plaats van over de luttele problemen die wij hier zouden hebben te zeuren, zouden we niet beter de Derde Wereld helpen???

Bolsjewiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2008, 13:03   #1143
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolsjewiek Bekijk bericht
Eigen volk eerst is waanzin in de pure zin van het woord.
Ik heb niet gekozen om Vlaming te zijn, niemand heeft dat gedaan.
In plaats van over de luttele problemen die wij hier zouden hebben te zeuren, zouden we niet beter de Derde Wereld helpen???
De derde wereld helpen???
Uw partijgenoot Ludo Martens zit al jaren in Kongo om Kabila te adviseren!!Zijn verwezenlijkingen ???
0 over de ganse lijn
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2008, 13:29   #1144
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
1) Het Volk in Cuba heeft het duizendmaal beter dan het Volk van de USA.
2) In China begonnen de problemen na de dood van Voorzitter Mao, toen de partijbonzen overschakelden op revisionisme en tegenwoordig staan bij staatskapitalisme.
1) maar dictator Castro duldt geen vrije verkiezingen!?
duizendmaal beter! Waarom neemt heel de wereld dat systeem dan niet over?
Dan wonen we allemaal in het paradijs.
2) Mao was een van de ergste dictators van de vorige eeuw, veroorzaakte massale hongersnood en massale hysterie die aan ontelbaren het leven koste.
Oud 8 februari 2008, 13:35   #1145
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
1) maar dictator Castro duldt geen vrije verkiezingen!?
duizendmaal beter! Waarom neemt heel de wereld dat systeem dan niet over?
Dan wonen we allemaal in het paradijs.
2) Mao was een van de ergste dictators van de vorige eeuw, veroorzaakte massale hongersnood en massale hysterie die aan ontelbaren het leven koste.
In Bolsjewiek zijn kringen worden mensen die zo denken als 'reactionair' bestempeld!
Extremisten, wat wil je...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2008, 16:36   #1146
jamás será vencido
President van Europa
Europees Commissaris

jamás será vencido's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De man die Janssens Farmaceutica - nu een bedrijf met wereldfaam- stichtte begon in zijn garage. Niemand werkte meer dan die man, hij buitte niemand uit
De man die Lidle uitbouwde tot 280 grootwarenhuizen (denk ik) begon met één beperkt familiebedrijf.
Vanaf da
Oud 8 februari 2008, 16:42   #1147
jamás será vencido
President van Europa
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De man die Janssens Farmaceutica - nu een bedrijf met wereldfaam- stichtte begon in zijn garage. Niemand werkte meer dan die man, hij buitte niemand uit
De man die Lidle uitbouwde tot 280 grootwarenhuizen (denk ik) begon met één beperkt familiebedrijf.
Vanaf dat hij mensen aannam en hen niet hun meerwaarde uitbetaalde deden deze mensen aan wat marxisten uitbuiting noemen. wat deze uitbuiting inhoudt heb ik al eerder in deze discussie uitgelegd. Het probleem is dus dat deze mensen indien ze meewillen draaien in een kapitalistische economie MOETEN uitbuiten. Wanneer we dan de geneeskunde gaan bekijken wordt het helemaal problematisch, veel medicijnen die broodnodig zijn geraken niet in productie omwille van een te dure kost. Vandaag de dag is er dankzij vrije concurrentie het volgend probleem: bepaalde medicamenten van hoestsiropen : zeer noodzakelijk voor mensen die bijvoorbeeld aan hun longen of borstkas geoppereerd zijn , zijnnniet meer beschikbaar in Belgie. zeer noodzakelijke medicijnen tegen de asma zijn haast onmogelijk nog verkrijgbaar. Waarom? Omdat farmaciebedrijven in bepaalde landen medicamenten duurder verkopen dan in andere. Wat gebeurt er: medicamtnen worden voor meer geld naar het buitenland doorgesluisd. De medicamtnen zijn in Belgie haast niet meer voorhanden. Nog altijd zo een grote voorstander van de vrije markt?
Oud 8 februari 2008, 16:49   #1148
jamás será vencido
President van Europa
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik wil er graag eerst aan toevoegen dat de werknemers van dat bedrijf goedkope woningen huurden van de fabriek. Maar dan alles zeer primitief en zeer klein en zonder verwarming of warm water, hoewel het er 's winters zeer koud was.
En, ik zou het bijna vergeten: ze kregen ook gratis en stapeltje 'toiletpaper from the governement, but (ik hoor het mijn tolk nog altijd toevertrouwen) it is not enough!'. Ze was nochtans een klein mager meisje!

Het toont inderdaad aan dat het model faalde, zoals de geleide economie over heel de wereld altijd gefaald heeft.
Welke 'bepaalde elementen' bruikbaar kunnen zijn weet ik niet. Jij wel?
Maar zoals je zegt we moeten steeds streven naar beter. En ook trachten gezond en gelukkig te zijn.
Ik juister met belangstelling naar je concrete voorstellen.
Vooral ivm bv de autoindustrie die wegtrekt naar lage-loonlanden waar arbeiders wonen die ook graag een centje meer verdienen. Of heeft ons land altijd voorrang ook bij de 'proletarieërs aller landen'?
Zoals ik al eerder aanhaalde dat falen is steeds in onderontwikkelde landen,
Geef mij eens één voorbeeld van een geleide economie in een ontwikkeld gebied bestaande uit verschillende landen die elkaar in voorzieningen kunnen onderhouden. Juist dit heeft nog niet bestaan. Net daardoor kan ook het falen van zo een model niet aangetoond worden. Los van dat heb ik geen blind vertrouwen in een geliede economie, ik ben er stellig van overtuigd dat er ook naar andere laternatieven gezocht moet worden. De belangrijskte taak van het marxisme is haar kritiek op het liberale kapitalisme, marxisme dient aan te zetten om naar alternatieve economische vormen te kijken, en zeker niet alleen een geleide economie, ook andere vormen waarbij werknemers niet uitgebuit worden zijn wenselijk.
Oud 8 februari 2008, 17:36   #1149
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jamás será vencido Bekijk bericht
Zoals ik al eerder aanhaalde dat falen is steeds in onderontwikkelde landen,
Geef mij eens één voorbeeld van een geleide economie in een ontwikkeld gebied bestaande uit verschillende landen die elkaar in voorzieningen kunnen onderhouden. Juist dit heeft nog niet bestaan. Net daardoor kan ook het falen van zo een model niet aangetoond worden. Los van dat heb ik geen blind vertrouwen in een geleide economie, ik ben er stellig van overtuigd dat er ook naar andere alternatieven gezocht moet worden. De belangrijskte taak van het marxisme is haar kritiek op het liberale kapitalisme, marxisme dient aan te zetten om naar alternatieve economische vormen te kijken, en zeker niet alleen een geleide economie, ook andere vormen waarbij werknemers niet uitgebuit worden zijn wenselijk.
Prima, al je iets gevonden hebt, laat me het dan weten.
Oud 10 februari 2008, 15:41   #1150
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vanaf dat hij mensen aannam en hen niet hun meerwaarde uitbetaalde deden deze mensen aan wat marxisten uitbuiting noemen. wat deze uitbuiting inhoudt heb ik al eerder in deze discussie uitgelegd. Het probleem is dus dat deze mensen indien ze meewillen draaien in een kapitalistische economie MOETEN uitbuiten. Wanneer we dan de geneeskunde gaan bekijken wordt het helemaal problematisch, veel medicijnen die broodnodig zijn geraken niet in productie omwille van een te dure kost. Vandaag de dag is er dankzij vrije concurrentie het volgend probleem: bepaalde medicamenten van hoestsiropen : zeer noodzakelijk voor mensen die bijvoorbeeld aan hun longen of borstkas geoppereerd zijn , zijnnniet meer beschikbaar in Belgie. zeer noodzakelijke medicijnen tegen de asma zijn haast onmogelijk nog verkrijgbaar. Waarom? Omdat farmaciebedrijven in bepaalde landen medicamenten duurder verkopen dan in andere. Wat gebeurt er: medicamtnen worden voor meer geld naar het buitenland doorgesluisd. De medicamtnen zijn in Belgie haast niet meer voorhanden. Nog altijd zo een grote voorstander van de vrije markt?

Ik ben zeker voorstander van de "vrije markt".
Dat bepaalde medicamenten niet meer voorhanden zijn in België omdat de Farm. industrie ze elders duurder kan verkopen, geloof je toch zelf niet zeker.
Ik zie het eerder zo dat deze medicijnen niet aan genomen worden door de SZ, wat er eigenlijk op neerkomt door de geleide economie.
Oud 10 februari 2008, 15:42   #1151
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Dat bepaalde medicamenten niet meer voorhanden zijn in België omdat de Farm. industrie ze elders duurder kan verkopen, geloof je toch zelf niet zeker.
Ik zie het eerder zo dat deze medicijnen niet aan genomen worden door de SZ, wat er eigenlijk op neerkomt door de geleide economie.
Oud 10 februari 2008, 15:42   #1152
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Oud 11 februari 2008, 00:36   #1153
Internaut
Banneling

Internaut's schermafbeelding

Standaard Veilig Vlaams volk - Voor Belgikske nikske, voor Vlaanderen alles!

Ja ik blijf geloven in dat principe ondanks dat ik daar veel last van ondervind in mijn omgeving. Het is de kracht van een overtuiging. Respect voor ieders mening.
Etienne Vermeersch: "Ik moet u eerlijk bekennen dat "Eigen Volk Eerst" de meest geniale slogan is die ik ken [...]"

Men kan niet 2 miljard mensen naar hier laten komen, er is de EU met 25 lidstaten en de kunnen overal heen en weer binnen de EU. Kom eerst op voor de problemen van de Vlaamse bevolking en dan pas van de rest. Onze identiteit, cultuur, normen en waarden mogen niet verloren gaan.
Internaut is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2008, 09:54   #1154
el_duvel
Lokaal Raadslid

Standaard

Eenieder die hier op de vraag 'EIgen Volk eerst' negatief antwoordt , is ofwel ne leugenaar of denkt niet na voor em antwoordt.
Alhoewel ik VB verafschuw denk ik ook eerst aan mijn eigen en mijn eigen familie dan aan al de rest.
Dus in de diepste van dit statement ben ik er mee akkoord. Eerst ik/mijn gezin en dan pas de vrienden, buren, ...
ja zelfs de Vlaming om den hoek kan mij geen kl**** schelen, ik zal er eerst voor zorgen dat ik en mijn gezin het goed hebben. Ben ik dan egoist awel ja en het kan mij verdomme nie schelen hoe de rest er over denkt.

Maar op gebied van land , neen Ons land is niet beter dan de rest en die vlaming om den hoek is nix beter dan die marokkaan een huis verder.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sn00py Bekijk bericht
ik ben racist en daar ben ik fier op.
el_duvel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2008, 10:14   #1155
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door el_duvel Bekijk bericht
Eenieder die hier op de vraag 'EIgen Volk eerst' negatief antwoordt , is ofwel ne leugenaar of denkt niet na voor em antwoordt.
Alhoewel ik VB verafschuw denk ik ook eerst aan mijn eigen en mijn eigen familie dan aan al de rest.
Dus in de diepste van dit statement ben ik er mee akkoord. Eerst ik/mijn gezin en dan pas de vrienden, buren, ...
ja zelfs de Vlaming om den hoek kan mij geen kl**** schelen, ik zal er eerst voor zorgen dat ik en mijn gezin het goed hebben. Ben ik dan egoist awel ja en het kan mij verdomme nie schelen hoe de rest er over denkt.

Maar op gebied van land , neen Ons land is niet beter dan de rest en die vlaming om den hoek is nix beter dan die marokkaan een huis verder.
El duvel, je maakt hier wel een fout!

Men verkiest (terecht en zoals iedereen) de eigen familie.
Niet omdat die beter is, maar wel omdat dit mijn familie is.

Gelijkaardig verkiest men zijn voetbalclub (of land of wat dan ook)
niet omdat die beter is, maar wel omdat het mijn club is.

Het probleem is natuurlijk dat men jarenlang het VB totaal gedemoniseerd heeft, zodat het voor een aantal mensen zeker is dat elke slogan van dat vervloekte blok ook vervloekt moet zijn.
Aldus voel jij je ook moreel veplicht in je betoog te vermelden:
Alhoewel ik het VB verafschuw...

Een beetje zoals: Ik ben geen racist, maar....

Laatst gewijzigd door luc broes : 11 februari 2008 om 10:36.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2008, 10:48   #1156
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het Volk in Cuba heeft het duizendmaal beter dan het Volk van de USA.
En waar zijn nu de feiten die deze bewering ondersteunen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2008, 11:06   #1157
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Eigen volk eerst, omdat een of andere eikel die ik nog nooit heb ontmoet die blank is meer recht heeft op een goed leven dan een of andere eikel die ik nog nooit heb ontmoet die zwart is .
Oud 11 februari 2008, 11:31   #1158
el_duvel
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
El duvel, je maakt hier wel een fout!

Men verkiest (terecht en zoals iedereen) de eigen familie.
Niet omdat die beter is, maar wel omdat dit mijn familie is.

Gelijkaardig verkiest men zijn voetbalclub (of land of wat dan ook)
niet omdat die beter is, maar wel omdat het mijn club is.

Het probleem is natuurlijk dat men jarenlang het VB totaal gedemoniseerd heeft, zodat het voor een aantal mensen zeker is dat elke slogan van dat vervloekte blok ook vervloekt moet zijn.
Aldus voel jij je ook moreel veplicht in je betoog te vermelden:
Alhoewel ik het VB verafschuw...

Een beetje zoals: Ik ben geen racist, maar....
mss heb je wel gelijk, het probleem is dat VB die uitspraak als eigen maakt, en vervolgens eenieder die hun daarmee vereenzelvigt ook bestempeld wordt als zijnde vb'er vandaar laat ik ook weten dat het bij mij niet het geval is.

Het vb bedoelt dan ook met de slogan Vlaanderen boven al de rest.. maar daar sta ik dan weer niet achter zoals ik al schreef.
Eigenlijk zou mijn slogan meer moeten zijn : Eigen familie eerst.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sn00py Bekijk bericht
ik ben racist en daar ben ik fier op.
el_duvel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2008, 12:12   #1159
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door el_duvel Bekijk bericht
mss heb je wel gelijk, het probleem is dat VB die uitspraak als eigen maakt, en vervolgens eenieder die hun daarmee vereenzelvigt ook bestempeld wordt als zijnde vb'er vandaar laat ik ook weten dat het bij mij niet het geval is.

Het vb bedoelt dan ook met de slogan Vlaanderen boven al de rest.. maar daar sta ik dan weer niet achter zoals ik al schreef.
Eigenlijk zou mijn slogan meer moeten zijn : Eigen familie eerst.
Spijkers op laag water:
Limburg, Limburg alein, daar gaat niks boven, zo is er maar ein!
O mijn kempen, o mijn enig heimatland...

Dat zingt en zegt men toch in alle talen van de wereld!

Ik ben wèl VB-er en vind het goed dat er kritiek komt, maar het moet liefst een beetje redelijk kritiek zijn.
Ik vind bv dat VB-ers soms te brutaal zijn en te afwijzend tov bepaalde vreemdelingen. Dergelijke kritiek is soms terecht, en die kritiek deel ik.

Laatst gewijzigd door luc broes : 11 februari 2008 om 12:13.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2008, 22:26   #1160
jamás será vencido
President van Europa
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Mijn beste,
ik ben zelf met dit fabeltje geconfronteerd geworden...

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be