Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Vinden jullie dit document goed?
Ja 28 35,44%
Neen 46 58,23%
Geen mening 5 6,33%
Aantal stemmers: 79. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 7 juli 2009, 20:28   #1161
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dat kan ik wel begrijpen ja. Want dan kunt u weer in het Zuiden de grote Hollandse trom roeren. En het Zuiden op Hollandse leest schoeien. En dat zal niet moeilijk zijn, want de Vlamingen laten zich telkens weer inpakken. Nu weer, met het overnemen van de verhollandste taal van de 'je', de 'jij' en de 'jullie.
system! er zal geen taalgenocide gebeuren dat nog altijd gebeurt in België.

in Nederland (trek je oren maar is groot open nu) is het LIMBURGS GRONDWETTELIJK erkend als streektaal en dus ook beschermd.
en in het plan van mij en Ernst blijft dat zo!

en dan doen de Nederlanders aan taalimperialisme?
ik vrees dat je je pijlen richt op de verkeerden.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 7 juli 2009 om 20:29.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 20:31   #1162
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
system! er zal geen taalgenocide gebeuren dat nog altijd gebeurt in België.

in Nederland (trek je oren maar is groot open nu) is het LIMBURGS GRONDWETTELIJK erkend als streektaal en dus ook beschermd.
en in het plan van mij en Ernst blijft dat zo!

en dan doen de Nederlanders aan taalimperialisme?
ik vrees dat je je pijlen richt op de verkeerden.
De eeuwenlange taalgenocide van de Hollanders gepleegd op de Friezen ligt anders nog vers in het geheugen.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 20:32   #1163
Shadowke

Standaard

Citaat:
De eeuwenlange taalgenocide van de Hollanders gepleegd op de Friezen ligt anders nog vers in het geheugen.
kom kom zevert niet.
er werd geen taalgenocide gepleegd op Friesland.
het fries werd, net als het limburgs gedoogd.

omdat de jongeren meer voor het Nederlands kiezen dan voor het Fries is niet de fout van Nederland maar van de Friezen zelf.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 7 juli 2009 om 20:33.
Oud 7 juli 2009, 20:35   #1164
system
Banneling

Standaard

Citaat:
kom kom zevert niet.

omdat de jongeren meer voor het Nederlands kiezen dan voor het Fries is niet de fout van Nederland maar van de Friezen zelf.
D�*t zal wel. U kunt wel proberen ons vanalles wijs te maken, maar daarom geloven we u nog niet.
Oud 7 juli 2009, 20:38   #1165
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Waarom maak jij je daar als Limburger toch altijd zo druk om, het Fries is nooit op Limburgse bodem geweest, wel op de Zeeuwse.
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 20:39   #1166
Shadowke

Standaard

Citaat:
D�*t zal wel. U kunt wel proberen ons vanalles wijs te maken, maar daarom geloven we u nog niet.
zou je niet beter op het forum van le soir gaan zitten.
daar horen ze graag taalgenocide maar door het Frans op het Nederlands
Oud 7 juli 2009, 20:40   #1167
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
kom kom zevert niet.

Inderdaad, en in dat opzicht moeten bepaalde kerktorenflaminganten eindelijk leren beseffen dat ook de langue d'oïl ook voorbestemd was om op vrijwillige wijze te verfransen. Zolang je talen laat evolueren en naar elkaar op respectvolle wijze laat integreren is er niets aan de hand. Dit geldt dus ook voor het Nederlands als voor het Duits als voor het Spaans, enz...
Alleen mensen uit onze egoïstische generatie zouden mopperen indien ze het 'taaltje' van onze kleinkinderen zullen horen, als oude verbitterde mensen vanuit onze rolstoel.

In dat opzicht ben ik erg jaloers op Engelstaligen die een non-chalante aanpak hebben wat betreft hun taal (op Schotse en Ierse particularisten na evenwel). Spreek gewoon de omgangstaal die je past en zeur niet indien je kleinkinderen anders spreken dan jij.
Ga eens naar Rusland. Immens uitgestrekt land waar iemand uit St-Petersburg iemand uit Vladivostok perfect verstaat en wiens dialecten zo miniem verschillen dat een gewone mens het haast niet merkt. Daar zullen ze je vierkant belachelijk maken als je hen vertelt over taalparticularisme. Hoewel eerlijkheid me wel gebiedt te zeggen dat men pogingen verricht om een uitgestorven Siberisch dialect tot leven te wekken (tot steun van Oekraïners en Wit-Russen en tot afkeer van de meeste Russen).

Echter, als je gehecht bent aan je dialect, dan is alleen maar normaal en dit hoort ook wel bij onze Germaanse cultuur, doch dat je al alle vreedzame natuurlijke evoluties in onze gewone Standaardtaal al gescheiden wilt houden, dat aanvaard ik toch als onbegrijpbare bekrompenheid.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 7 juli 2009 om 20:52.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 21:00   #1168
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Inderdaad, en in dat opzicht moeten bepaalde kerktorenflaminganten eindelijk leren beseffen dat ook de langue d'oïl ook voorbestemd was om op vrijwillige wijze te verfransen. Zolang je talen laat evolueren en naar elkaar op respectvolle wijze laat integreren is er niets aan de hand. Dit geldt dus ook voor het Nederlands als voor het Duits als voor het Spaans, enz...
Alleen mensen uit onze egoïstische generatie zouden mopperen indien ze het 'taaltje' van onze kleinkinderen zullen horen, als oude verbitterde mensen vanuit onze rolstoel.

In dat opzicht ben ik erg jaloers op Engelstaligen die een non-chalante aanpak hebben wat betreft hun taal (op Schotse en Ierse particularisten na evenwel). Spreek gewoon de omgangstaal die je past en zeur niet indien je kleinkinderen anders spreken dan jij.
Ga eens naar Rusland. Immens uitgestrekt land waar iemand uit St-Petersburg iemand uit Vladivostok perfect verstaat en wiens dialecten zo miniem verschillen dat een gewone mens het haast niet merkt. Daar zullen ze je vierkant belachelijk maken als je hen vertelt over taalparticularisme. Hoewel eerlijkheid me wel gebiedt te zeggen dat men pogingen verricht om een uitgestorven Siberisch dialect tot leven te wekken (tot steun van Oekraïners en Wit-Russen en tot afkeer van de meeste Russen).

Echter, als je gehecht bent aan je dialect, dan is alleen maar normaal en dit hoort ook wel bij onze Germaanse cultuur, doch dat je al alle vreedzame natuurlijke evoluties in onze gewone Standaardtaal al gescheiden wilt houden, dat aanvaard ik toch als onbegrijpbare bekrompenheid.
Friezen waren tot in de jaren '50 tweederangsburgers in Nederland wiens cultuur en vooal wiens taal gediscrimineerd (lees: verboden of met opzet achtergesteld) werden door de Nederlandse overheid. Vandaar dat het Fries als taal slechts met moeite kon overleven. Zoveel is duidelijk, ook al probeert men dat potje steeds weer gedekt te houden.

Laatst gewijzigd door system : 7 juli 2009 om 21:05.
Oud 7 juli 2009, 21:11   #1169
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat kan ik wel begrijpen ja. Want dan kunt u weer in het Zuiden de grote Hollandse trom roeren. En het Zuiden op Hollandse leest schoeien. En dat zal niet moeilijk zijn, want de sommige Vlamingen laten zich telkens weer inpakken. Nu weer, met het overnemen van de verhollandste taal van de 'je', de 'jij' en de 'jullie'. Maar gelukkig is er nog een zeer grote meerderheid van Vlamingen die dat niet en nooit zal laten gebeuren. Dus, berg uw dromen maar vlug op.
Ik wil dat Nederland samen met Vlaanderen een nieuw land gaat vormen op basis van gelijkwaardigheid en ik heb dat altijd verkondigd. Serieus: waarom denk jij dat bijna elke Nederlander op dit forum een vereniging met Vlaanderen wil? Antwoord: Vanwege historische, culturele, linguïstische en sociaal-economische redenen, ofwel omdat wij ons verbonden voelen met de Vlamingen. Het enige waar jij je toe beperkt is het afzeiken van Nederland en de Nederlanders met hele en halve onwaarheden, terwijl jij verschil niet kent tussen standaardtaal, regiolect en dialect.
Ik volg het Russisch narratief.

Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 7 juli 2009 om 21:12.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 21:16   #1170
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Friezen waren tot in de jaren '50 tweederangsburgers in Nederland wiens cultuur en vooal wiens taal gediscrimineerd (lees: verboden of met opzet achtergesteld) werden door de Nederlandse overheid. Zoveel is duidelijk, ook al probeert men dat potje steeds weer gedekt te houden.
Ik ga niet liegen dat er een bepaalde minachting kan bestaan voor het Zuid-Nederlands vanuit Noord-Nederlandse hoek. Nederlanders hun slechtste eigenschap is dan ook hun immense ongeduld. Zelf kan ik er echter wèl goed mee omgaan en weet ik dat het gewoon een gevolg is van het feit dat zij het niet weten wat een talenstrijd is
Het feit dat we geen andere taal spreken aanvaard ik ook niet als een talenstrijd. We zijn erin geslaagd om alleszins ons accent en een deel van onze woordenschat aanvaardbaar te maken in het noorden, daarmee staan de deuren voor een toekomste integratie toch op een kiertje, een evolutie die ik niet tegen wil gaan door oppervlakkige principes.

http://www.klara.be/cm/klara/2.662/1.45532

Enkle op basis van een algemeen wederzijds respect kunnen we de standaardvormen naar elkaar toe laten groeien, en in dat opzicht vind ik het ook kwalijk om je per se te verzetten tegen gelijk welke invloeden uit het "half-heydensch hoog-hollandsch".

P.S.: Wat betreft de Friezen hun talenstrijd: dat is dan weer wel een echte talenstrijd en geen regionaal verschilletje. Het heeft inderdaad lang geduurd eer ze gerespecteerd werden als een volwaardig volk.
Vergeet echter niet dat er bijna geen eis tot separatisme bestaat in Friesland en men het heitelân als volwaardig onderdeel van Nederland beschouwt. Friezen zijn van alle Nederlanders zelfs nog het meeste Oranje-gezind!

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 7 juli 2009 om 21:18.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 21:17   #1171
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Ik wil dat Nederland samen met Vlaanderen een nieuw land gaat vormen op basis van gelijkwaardigheid en ik heb dat altijd verkondigd. Serieus: waarom denk jij dat bijna elke Nederlander op dit forum een vereniging met Vlaanderen wil? Antwoord: Vanwege historische, culturele, linguïstische en sociaal-economische redenen, ofwel omdat wij ons verbonden voelen met de Vlamingen. Het enige waar jij je toe beperkt is het afzeiken van Nederland en de Nederlanders met hele en halve onwaarheden, terwijl jij verschil niet kent tussen standaardtaal, regiolect en dialect.
Voor system bestaat Nederland enkel uit het kwade boze Holland en ziet niet in dat Nederland ook bestaat uit Limburgers en Brabanders, net als in Vlaanderen.
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 21:20   #1172
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Friezen waren tot in de jaren '50 tweederangsburgers in Nederland wiens cultuur en vooal wiens taal gediscrimineerd (lees: verboden of met opzet achtergesteld) werden door de Nederlandse overheid. Vandaar dat het Fries als taal slechts met moeite kon overleven. Zoveel is duidelijk, ook al probeert men dat potje steeds weer gedekt te houden.
Fries werd te lang (onterecht) als een Nederlands dialect beschouwd, maar niet anders behandeld dan het Brabants of Zeeuws. Het Nederlands in Belgie daarentegen werd gewoon uitgebannen door een volstrekt andere taal.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 21:20   #1173
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Ik ga niet liegen dat er een bepaalde minachting kan bestaan voor het Zuid-Nederlands vanuit Noord-Nederlandse hoek. Nederlanders hun slechtste eigenschap is dan ook hun immense ongeduld. Zelf kan ik er echter wel goed mee omgaan en weet ik dat het gewoon een gevolg is van het feit dat zij het niet weten wat een talenstrijd is.
Het feit dat we geen andere taal spreken aanvaard ik niet als een talenstrijd en we zijn erin geslaagd om alleszins ons accent en een deel van onze woordenschat aanvaardbaar te maken in het noorden, daarmee staan de deuren voor een toekomste integratie toch op een kiertje, een evolutie die ik niet tegen wil gaan door oppervlakkige principes.

http://www.klara.be/cm/klara/2.662/1.45532

Enkle op basis van een algemeen wederzijds respect kunnen we de standaardvormen naar elkaar toe laten groeien, en in dat opzicht vind ik het ook kwalijk om je per se te verzetten tegen gelijk welke invloeden uit het "half-heydensch hoog-hollandsch".

P.S.: Wat betreft de Friezen hun talenstrijd: dat is dan weer wel een echte talenstrijd en geen regionaal verschilletje. Het heeft inderdaad lang geduurd eer ze gerespecteerd werden als een volwaardig volk.
Vergeet echter niet dat er bijna geen eis tot separatisme bestaat in Friesland en men het heitelân als volwaardig onderdeel van Nederland beschouwt. Friezen zijn van alle Nederlanders zelfs nog het meeste Oranje-gezind!
Ik heb ook niet beweerd dat er een grote stroming is (tenminste, nu nog niet) naar onafhankelijkheid in Fryslan. Ik zeg alleen dat hun taal én cultuur gediscrimeerde werden gedurende eeuwen in Nederland. Eerst door Holland, daarna door de Nederlandse overheid. Friezen werden beschouwd als achterlijke boeren wiens taal alleen goed was 'om te spreken in de koeienstal'.

Laatst gewijzigd door system : 7 juli 2009 om 21:33.
Oud 7 juli 2009, 21:22   #1174
Shadowke

Standaard

Citaat:
Ik heb ook niet beweerd dat er een grote stroming is (tenminste, nu nog niet) naar onafhankelijkheid in Fryslan. Ik zeg alleen dat hun taal én cultuur gediscrimeerde werden gedurende eeuwen in Nederland. Eerst door Holland, daarna door de Nederlandse overheid. Friezen werden beschouwe als achterlijke boeren wiens taal alleen goed was 'om te spreken in de koeienstal'.
en hoe denk je dat Vlaanderen wordt behandeld in België al 180 jaar?
idd! als boeren!

terwijl in Nederland het Fries en ook het Limburgs toch erkenning krijgen als volwaardige talen binnen Nederland.
dat dat gebeurt is, is in het verleden en nu rechtgezet terwijl men in België nog altijd knokt om het Nederlands in Vlaanderen te houden als taal zonder volwaardige erkenning van België dat nog altijd de frankofonen dient.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 7 juli 2009 om 21:23.
Oud 7 juli 2009, 21:24   #1175
system
Banneling

Standaard

Citaat:
en hoe denk je dat Vlaanderen wordt behandeld in België al 180 jaar?
idd! als boeren!

terwijl in Nederland het Fries en ook het Limburgs toch erkenning krijgen als volwaardige talen binnen Nederland.
Ik betwist dat allemaal niet. Ik zeg alleen dat Nederland ons geen lessen te geven heeft. Net als België, deed Nederland hetzelfde met de Friezen. Alleen, wij hadden veel sneller onderwijs in het Nederlands dan de Friezen in het Fries. Want die laatste mogelijkheid bestaat pas sedert enkele jaren.
Oud 7 juli 2009, 21:26   #1176
Shadowke

Standaard

Citaat:
Ik betwist dat allemaal niet. Ik zeg alleen dat Nederland ons geen lessen te geven heeft. Net als België, deed Nederland hetzelfde met de Friezen. Alleen, wij hadden veel sneller onderwijs in het Nederlands dan de Friezen in het Fries. Want die laatste mogelijkheid bestaat pas sedert enkele jaren.
in België is het nog altijd bezig.
in Nederland niet.
Oud 7 juli 2009, 21:27   #1177
system
Banneling

Standaard

Citaat:
in België is het nog altijd bezig.
in Nederland niet.
Er is niets bezig . De taalgebieden liggen wettelijk vast.
Oud 7 juli 2009, 21:30   #1178
Shadowke

Standaard

Citaat:
Er is niets bezig . De taalgebieden liggen wettelijk vast.
op papier, niet in de praktijk.
kom eens beetje meer uit je kot.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 7 juli 2009 om 21:31.
Oud 7 juli 2009, 21:32   #1179
system
Banneling

Standaard

Citaat:
op papier, niet in de praktijk.
kom eens beetje meer uit je kot.
Zijn de franstalige burgemeesters in de rand benoemd of niet?
Neen ze zijn niet benoemd.

Laatst gewijzigd door system : 7 juli 2009 om 21:34.
Oud 7 juli 2009, 21:36   #1180
Shadowke

Standaard

Citaat:
Zijn de franstalige burgemeesters in de rand benoemd of niet?
Neen ze zijn niet benoemd.
maar alle franstalige partijen willen dat ze benoemd worden, willen de uitbreiding van brussel, steunen de verfransing van Brussel en Vlaanderen, ...

Laatst gewijzigd door Shadowke : 7 juli 2009 om 21:37.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be