Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Heeft Jezus als historische figuur bestaan
Ja 95 56,55%
Ik weet het niet, het interesseert me wel 21 12,50%
Ik weet het niet, het interesseert me niet 23 13,69%
Neen 29 17,26%
Aantal stemmers: 168. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 september 2007, 17:56   #101
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Gun's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.813
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
Ik beweer ook niet dat ik een bewijs kan aanbrengen. Ik leg enkel mijn opinie naast de uwe.
Inderdaad, waarvoor dank.

Ik tracht via deze draad gewoon wat meer te weten te komen en tot nu toe is het bedroevend weinig, uw waarschijnlijkheidsgevoel blijkt heel populair maar vormt geen enkele basis.

Gun
__________________
KEEP CASH ALIVE!!!!
Gun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2007, 18:00   #102
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gun Bekijk bericht
Inderdaad, waarvoor dank.

Ik tracht via deze draad gewoon wat meer te weten te komen en tot nu toe is het bedroevend weinig, uw waarschijnlijkheidsgevoel blijkt heel populair maar vormt geen enkele basis.

Gun
U doet eigenlijk hetzelfde maar dan omgekeerd. U sluit het bestaan van Jezus apriori uit.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2007, 18:02   #103
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: where the birds sing a pretty song
Berichten: 8.389
Standaard

Je kunt nu eenmaal moeilijk om de persoonlijkheid van Jezus heen. Sla een willekeurige pagina van het evanglie open en daar staat iemand met een enorm psychologisch en ethisch inzicht. Daarboven beschikt hij nog eens over een geniale poetische expressie.

Als je nu gewoon zegt dat Jezus niet bestaat, maar gewoon een verzonnen figuur is, dan zit je met een probleem. Een karakter uit een roman kan nooit dieper of genialer zijn dan de schrijver van die roman. Dan is Jezus, zijn woorden en het hele verhaal ontsproten uit de fantasie van een genie dat verder anoniem wenste te blijven.

Het lijkt met toch een geval van Occams scheermes. Waarom zou je het verder zoeken dan het eenvoudige en meest waarschijnlijke scenario, dat Jezus gewoon bestaan heeft.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2007, 18:06   #104
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Gun's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.813
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U doet eigenlijk hetzelfde maar dan omgekeerd. U sluit het bestaan van Jezus apriori uit.
Op basis van de zaken die ik heb gelezen en de gegevens die ik ter beschikking heb (niet alleen in deze draad) is er voor mij geen enkel wetenschappelijk bewijs geleverd dat de persoon zou hebben geleefd en zolang dat bewijs niet is geleverd is het in mijn ogen logisch dat ik dan ook uit ga van zijn niet-bestaan.
__________________
KEEP CASH ALIVE!!!!
Gun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2007, 18:10   #105
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gun Bekijk bericht
Op basis van de zaken die ik heb gelezen en de gegevens die ik ter beschikking heb (niet alleen in deze draad) is er voor mij geen enkel wetenschappelijk bewijs geleverd dat de persoon zou hebben geleefd en zolang dat bewijs niet is geleverd is het in mijn ogen logisch dat ik dan ook uit ga van zijn niet-bestaan.
Vraag is natuurlijk of dit nu zo'n correcte wetenschappelijke houding is.

Dat u zijn bestaan niet zo maar aanvaardt zonder bewijzen, kan ik begrijpen. Maar dat u dan ook zijn bestaan definitief uitsluit vind ik toch even kortzichtig als mensen die aprori het bestaan van Jezus aanvaarden. U sluit zijn bestaan apriori uit.

Laatst gewijzigd door system : 26 september 2007 om 18:11.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2007, 18:11   #106
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Gun's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.813
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
Je kunt nu eenmaal moeilijk om de persoonlijkheid van Jezus heen. Sla een willekeurige pagina van het evanglie open en daar staat iemand met een enorm psychologisch en ethisch inzicht. Daarboven beschikt hij nog eens over een geniale poetische expressie.
Eigenlijk zoals Harry Potter?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
Als je nu gewoon zegt dat Jezus niet bestaat, maar gewoon een verzonnen figuur is, dan zit je met een probleem. Een karakter uit een roman kan nooit dieper of genialer zijn dan de schrijver van die roman. Dan is Jezus, zijn woorden en het hele verhaal ontsproten uit de fantasie van een genie dat verder anoniem wenste te blijven.
Wie spreekt hier van één bron? Verhalen en geschriften van de 5000 jaar vóór Constantinus konden allemaal verzameld worden, de geniaalsten er uit geselecteerd en waar nodig aan elkaar gelinkt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
Het lijkt met toch een geval van Occams scheermes. Waarom zou je het verder zoeken dan het eenvoudige en meest waarschijnlijke scenario, dat Jezus gewoon bestaan heeft.
Daarom, met deze mantaliteit staat de maatschappij stil en stil staan is achteruit gaan.
__________________
KEEP CASH ALIVE!!!!
Gun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2007, 18:14   #107
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
Je kunt nu eenmaal moeilijk om de persoonlijkheid van Jezus heen. Sla een willekeurige pagina van het evanglie open en daar staat iemand met een enorm psychologisch en ethisch inzicht. Daarboven beschikt hij nog eens over een geniale poetische expressie.

Als je nu gewoon zegt dat Jezus niet bestaat, maar gewoon een verzonnen figuur is, dan zit je met een probleem. Een karakter uit een roman kan nooit dieper of genialer zijn dan de schrijver van die roman. Dan is Jezus, zijn woorden en het hele verhaal ontsproten uit de fantasie van een genie dat verder anoniem wenste te blijven.

Het lijkt met toch een geval van Occams scheermes. Waarom zou je het verder zoeken dan het eenvoudige en meest waarschijnlijke scenario, dat Jezus gewoon bestaan heeft.
Dat zijn subjectieve appreciaties. Dat heeft niets met een mogelijke historische bestaan van Jezus vandoen.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2007, 18:14   #108
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Gun's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.813
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Vraag is natuurlijk of dit nu zo'n correcte wetenschappelijke houding is.

Dat u zijn bestaan niet zo maar aanvaardt zonder bewijzen, kan ik begrijpen. Maar dat u dan ook zijn bestaan definitief uitsluit vind ik toch even kortzichtig als mensen die aprori het bestaan van Jezus aanvaarden. U sluit zijn bestaan apriori uit.
Neen, ik sluit niets uit, maar op basis van mijn kennis vandaag de dag kan ik alleen maar besluiten dat hij er niet is geweest.

Niets weerhoudt mij om daar op terug te komen indien overtuigende zaken worden aangevoerd, vandaag de dag is het echter een 'neen'.
__________________
KEEP CASH ALIVE!!!!
Gun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2007, 18:20   #109
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gun Bekijk bericht
Neen, ik sluit niets uit, maar op basis van mijn kennis vandaag de dag kan ik alleen maar besluiten dat hij er niet is geweest.

Niets weerhoudt mij om daar op terug te komen indien overtuigende zaken worden aangevoerd, vandaag de dag is het echter een 'neen'.[/quote
Dus u gaat er nu van uit dat er geen leven is in het heelal. U sluit dit nu uit.

Ik zeg: er is nog niet aangetoond dat er leven is in het heelal, maar uitsluiten doe ik het niet.

Laatst gewijzigd door system : 26 september 2007 om 18:21.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2007, 18:51   #110
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: where the birds sing a pretty song
Berichten: 8.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gun Bekijk bericht
Eigenlijk zoals Harry Potter?
Wat vindt u er eigenlijk van dat in deze moderne, seculiere tijd zoveel volwassen mensen in de rij willen staan om zich een dergelijk onbenullig kinderboek te laten aansmeren? Is dit een vooruitgang te noemen op de bijbel?

Citaat:
Wie spreekt hier van één bron? Verhalen en geschriften van de 5000 jaar vóór Constantinus konden allemaal verzameld worden, de geniaalsten er uit geselecteerd en waar nodig aan elkaar gelinkt.

Daarom, met deze mantaliteit staat de maatschappij stil en stil staan is achteruit gaan.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2007, 18:52   #111
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: where the birds sing a pretty song
Berichten: 8.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dat zijn subjectieve appreciaties. Dat heeft niets met een mogelijke historische bestaan van Jezus vandoen.
Er zijn nu eenmaal geen objectieve conclusies voorhanden.

Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 26 september 2007 om 19:00.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2007, 18:57   #112
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Gun's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.813
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dus u gaat er nu van uit dat er geen leven is in het heelal. U sluit dit nu uit.

Ik zeg: er is nog niet aangetoond dat er leven is in het heelal, maar uitsluiten doe ik het niet.
De vergelijking van de appel met de peer.

Het heelal is voor een groot deel onontgonnen gebied en ik sluit dus helemaal niet uit dat er nog ander leven bestaat.

Om een correctere vergelijking door te trekken ... ik geloof niet dat er nog ergens een additioneel continent op deze aarde te vinden is.
__________________
KEEP CASH ALIVE!!!!
Gun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2007, 19:01   #113
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Gun's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.813
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
Wat vindt u er eigenlijk van dat in deze moderne, seculiere tijd zoveel volwassen mensen in de rij willen staan om zich een dergelijk onbenullig kinderboek te laten aansmeren? Is dit een vooruitgang te noemen op de bijbel?
Een hype, I don't like it ... ik heb nog geen boek van Potter gelezen, nog geen film gezien, ... Een hype, I don't like it

Het is geen vooruitgang, maar het toont wel aan hoe onder invloed van de media een fictief persoon een fenomeen wordt.

Zou het kunnen dat onder invloed van de Kerk een fictief persoon een fenomeen wordt die een ganse maatschappij beïnvloedt.
__________________
KEEP CASH ALIVE!!!!
Gun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2007, 19:01   #114
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Gun's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.813
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
Er zijn nu eenmaal geen objectieve conclusies voorhanden.
Juist daarom, waarom neem je dan wél aan dat hij heeft geleefd?
__________________
KEEP CASH ALIVE!!!!
Gun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2007, 19:03   #115
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: where the birds sing a pretty song
Berichten: 8.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gun Bekijk bericht
Juist daarom, waarom neem je dan wél aan dat hij heeft geleefd?
Om de redenen die ik hierboven aangeef, en die subjectief zijn.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2007, 19:24   #116
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
Uit welk werk komt dit dan? Ik heb het alleszinds niet teruggevonden in de Dood van Peregrinus.


Minucius Felix is een christen en wordt als een van de eerste apologisten beschouwd.
Minucius Felix was een advokaat (jurist) die op latere leeftijd overging naar het christendom. Hij voert in zijn geschrift deze 'geruchten over de christenen' (die toen in omloop waren) op en laat Caecilius dit zeggen in Octavius. De Octavius is een apologetisch werk.

De meer volledige uitspraak over de christenen van Julianus van Samosata heb ik ergens gelezen (al geruime tijd geleden)in een boek. Ik zal het proberen het boek terug te vinden.

Laatst gewijzigd door system : 26 september 2007 om 19:45.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2007, 19:24   #117
Travis66
Europees Commissaris
 
Travis66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 februari 2005
Berichten: 6.891
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
Om de redenen die ik hierboven aangeef, en die subjectief zijn.
Maar uw argumenten zijn aantoonbaar foutief.
Je wijst Jezus ethisch en psychologisch inzcht toe, en een poetisch vermogen.
Dat kan je niet zeggen, dat kan net zo goed de schrijver(s) geweest zijn.

Dan zeg je dat de schrijvers het niveau van hun onderwerp niet kunnen overschrijden. Ook dat is foutief. Dat kan wel degelijk. Zeker als je 2000 jaar aan de verhalen kan sleutelen, op basis van de feedback dan nog. En zoals Zyp opmerkt, als er meerdere schrijvers zijn.

Dus, ik raadt je aan om nog eens na te denken, en deze bedenkingen daarbij te negeren.
__________________
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2007, 19:34   #118
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gun Bekijk bericht
De vergelijking van de appel met de peer.

Om een correctere vergelijking door te trekken ... ik geloof niet dat er nog ergens een additioneel continent op deze aarde te vinden is.
[quote]

Neen, maar dat weet u niet. U kunt strikt genomen niet zeggen dat er geen ander kontinent is dat 'additioneel is op deze aarde te vinden is in het heelal'. En zo is het ook met Jezus. U hebt geen gegevens, maar u moogt zijn bestaan niet uitsluiten en dus zeker niet zeggen dat hij niet heeft bestaan.

Laatst gewijzigd door system : 26 september 2007 om 19:40.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2007, 19:47   #119
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: where the birds sing a pretty song
Berichten: 8.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Maar uw argumenten zijn aantoonbaar foutief.
Je wijst Jezus ethisch en psychologisch inzcht toe, en een poetisch vermogen.
Dat kan je niet zeggen, dat kan net zo goed de schrijver(s) geweest zijn.
Citaat:
Dan zeg je dat de schrijvers het niveau van hun onderwerp niet kunnen overschrijden. Ook dat is foutief. Dat kan wel degelijk. Zeker als je 2000 jaar aan de verhalen kan sleutelen, op basis van de feedback dan nog. En zoals Zyp opmerkt, als er meerdere schrijvers zijn.
Citaat:
Dus, ik raadt je aan om nog eens na te denken, en deze bedenkingen daarbij te negeren.
Hebben boeddha en mohammed bestaan, of zijn die eveneens verzonnen door de marketing-afdeling van startup-wereldreligies?
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2007, 19:48   #120
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Aangezien niemand nog met historische bronnen naar mij is gekomen waarbij aan Christus anders wordt gerefereerd dan ''ho Christos'', wat de zalver betekent, blijf ik bij mijn standpunt dat zijn bestaan even veel kans heeft als dat van Harry Potter.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:29.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be