Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 mei 2011, 21:25   #101
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Ik hoop alleen dat die wetenschap zelf niet in arrogantie vervalt. Dat meen ik duidelijk bij iemand als Hawkins te zien.
Dat zie ik niet direct.
Ik zie Hawkins eerder de arrogantie van fundamentalistisch geloof aan de kaak te stellen. Net als Dawkins trouwens.
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2011, 21:37   #102
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Slechte vergelijking, want ook intuïtie, en dikwijls ook emotionele zaken spelen mee bij de vooruitgang van de wetenschap.
Met het niet rationele denken bedoel ik eigenlijk intuïtie.


Citaat:
Hoeft inderdaad niet, er zijn veel gelovige wetenschappers.
Maar er zijn wel 1000x meer gelovigen die hun geloof incompatibel beschouwen met de wetenschap, dan omgekeerd.
Weinig of geen wetenschappers zien een bedreiging in geloof, enkel een gebrek aan medewerking. Er zijn wel veel gelovigen die in de wetenschap een bedreiging zien. Kijk maar naar onze huismorosoof.
1000 keer meer dat zou ik zo niet durven stellen. Indien wetenschap haar twijfels en grenzen niet verbergt en hypothesen hypothesen laat zijn is er slechts een incompatibiliteit met een soort van geloof dat pretendeert de absolute waarheid te kennen. Geloofsarrogantie (de pretentie god te kennen en te weten wat God wil bv.) doet vele gelovigen zich in de plaats zetten van hun God, ook al zullen ze dat dikwijls ontkennen. Toenadering is dan slechts mogelijk via het zaad van agnosticisme. De atheïstische respons lijdt dikwijls aan dezelfde arrogantie als geloofsystemen met kant en klare vaststaande antwoorden, alhoewel meestal met minder details ingevuld. (ik wil hier wat veel tegelijk zeggen denk ik door er het atheïsme bij te halen, maar kom, het is geschreven).
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2011, 21:46   #103
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Dat zie ik niet direct.
Ik zie Hawkins eerder de arrogantie van fundamentalistisch geloof aan de kaak te stellen. Net als Dawkins trouwens.
Daar heb ik eens een boek van gelezen. Bijzonder interessant als hij het heeft over de evolutie van het leven op aarde maar ik ergerde me aan zijn materialistische, (left brain) bekrompenheid als het over 'God' gaat. Dawkins redeneert vanuit een enge christelijke godsopvatting, te begrijpen vanuit de VS context weliswaar. Dus ja, ik meende ook bij Dawkins een arrogantie te herkennen God exclusief 'wetenschappelijk' te kunnen benaderen en vanuit die wetenschap God menen te kunnen ontkennen. De VS zit wel geplaagd met het creationistisch denken. Het moet erg frustrerend zijn voor degenen die de geschiedenis van het leven in kaart pogen te brengen geconfronteerd te worden met een pretentie op waarheid gebaseerd op 'een boek'. Je kan het Dawkins bijna vergeven zijn atheïstische reflex.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 26 mei 2011 om 21:50.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:34.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be