Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 februari 2007, 00:25   #101
Luc Bekaert
Gouverneur
 
Luc Bekaert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 februari 2005
Berichten: 1.243
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
D�*�*r moet de N-VA dus voor dienen?
Om die ongeziene opstoot van het VB te vermijden?
Ik redeneer vanuit hun standpunt . Het dient niet enkel daarvoor , maar dat speelt zeker mee ...en dat wil zeggen dat ze NVA voor een stuk terwille moeten zijn . Trouwens de belgicistische partijen nemen voortdurend CDV hiervoor onder vuur ; Reynders van MR , ook Verhofstadt ; "het kartel is separatistisch en Leterme kan dus geen premier worden "
Onzin , de grootste partij (lijst eigenlijk) levert in principe de premier , maar de koning kan hierin een zekere sturende rol spelen ....

Laatst gewijzigd door Luc Bekaert : 28 februari 2007 om 00:28.
Luc Bekaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2007, 00:37   #102
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 116.052
Standaard

Hoe dan ook heb ik weer een aantal belangrijke vaststellingen gedaan.

1/ De N-VA houdt Belgique mee overeind omdat ze helpt beletten dat het VB in 2009 'boost'.

2/ De koning heeft wél macht want speelt een sturende rol bij de keuze van premier van Belgique. En daarbij kunnen zelfs de gangbare politieke pricipes aan de koninklijke laars gelapt worden.

3/ wie 'separatistisch' is krijgt een soort cs aan zijn broek, dan mag hij nog 'Leterme' heten.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 28 februari 2007 om 00:47.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2007, 00:38   #103
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 116.052
Standaard

Citaat:
Ik redeneer vanuit hun standpunt
Vanuit wiens standpunt?
Dat van de N-VA of dat van de CD&V?
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2007, 00:41   #104
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Ik denk dat NVA zich bewust is van deze lastige situatie en de meningen van de CD&V.
De echte schuldigen zijn voor mij dan toch diegenen die de kiesdrempel hebben ingevoerd.

Ik zou heel graag eens een lijstje willen zien van de parlementsleden die voor of tegen gestemd hebben.
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2007, 01:03   #105
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 116.052
Standaard

Voor ik ga slapen toch nog even doorbreien op de nieuwe inzichten.

Terwijl iedereen er de mond van vol heeft dat het VB aan zijn plafond zit is zelfs de CD&V daar dus niet zo zeker van.

Weet je, ik denk dat we eindelijk bij de wérkelijke reden zijn aanbeland waarom De Decker de N-VA niet boven de kiesdrempel mocht duwen....
De N-VA moest voorgoed uitgeschakeld worden, hé? Afhankelijk worden van de CD&V én de rem zijn op de te verwachten boost van het VB.

En waarom mag die boost er niet komen?
Omdat het VB een racistische partij is, natuurlijk....

Wie had het daarstraks ook weer over de machiavellistische trukken van Verhofstadt?
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2007, 01:05   #106
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 116.052
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Ik denk dat NVA zich bewust is van deze lastige situatie en de meningen van de CD&V.
De echte schuldigen zijn voor mij dan toch diegenen die de kiesdrempel hebben ingevoerd.

Ik zou heel graag eens een lijstje willen zien van de parlementsleden die voor of tegen gestemd hebben.
Dat zijn in alle geval parlementsleden waar de N-VA verkoos mee in de Vlaamse, en straks ook in de federale, regering te zitten.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2007, 01:09   #107
Luc Bekaert
Gouverneur
 
Luc Bekaert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 februari 2005
Berichten: 1.243
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Hoe dan ook heb ik weer een aantal belangrijke vaststellingen gedaan.

1/ De N-VA houdt Belgique mee overeind omdat ze helpt beletten dat het VB in 2009 'boost'.

2/ De koning heeft wél macht want speelt een sturende rol bij de keuze van premier van Belgique. En daarbij kunnen zelfs de gangbare politieke pricipes aan de koninklijke laars gelapt worden.

3/ wie 'separatistisch' is krijgt een soort cs aan zijn broek, dan mag hij nog 'Leterme' heten.
Plus minus akkoord , buiten de eerste stelling in zijn consequenties ; zelfs als VB boost in 2009 , zal het geen meerderheid halen , ook niet samen met NVA en zal België wellicht niet gesplitst worden . Maar zal de balans voor Vlaanderen na de hervormingen van 2007 negatiever zijn . Remember : realiteiten met realiteiten vergelijken ....
Luc Bekaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2007, 01:10   #108
Luc Bekaert
Gouverneur
 
Luc Bekaert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 februari 2005
Berichten: 1.243
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Vanuit wiens standpunt?
Dat van de N-VA of dat van de CD&V?
Naargelang het over deze of gene gaat uiteraard .
Hier CDV
Luc Bekaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2007, 01:16   #109
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 116.052
Standaard

Maar toch wordt er nu al belet dat het VB in 2009 kan boosten ook al zou dat eigenlijk geen verschil maken. Tot tripartites hebben de belgicistische partijen zich toch veroordeeld tot het einde der Belgische dagen.

Waarom moeten er dan nu al machiavellistische spelletjes gespeeld worden om die groei te kunnen beletten?

Om op de vraag van deze draad terug te komen:

kan je dit pikken als N-VA'er ?
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2007, 01:32   #110
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 116.052
Standaard

Nog iets Luc.

Je had het over machiavellist Verhofstadt die zo graag onrust wil stoken op het Vlaamse niveau maar daarin niet te ver durfde gaan omdat hij het begrotingsoverschot van Vlaanderen te hard nodig had om de federale begroting op te smukken.


Waarom zou Leterme zich door Verhofstadt het Vlaamse begrotingsoverschot laten aftroggelen en hem also laten scoren?

Had Leterme het Vlaamse 'overschot' niet beter bewaard om de putten te dichten die Verhofstadt voor hem heeft voorbereid ?
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2007, 03:45   #111
zorroaster
Europees Commissaris
 
zorroaster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 november 2002
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Berichten: 7.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
kan je dit pikken als N-VA'er ?
Ja hoor... Is het al eens bij je opgekomen dat er nog partijpolitiek wordt gevoerd in Vlaanderen die niet draait rond het Belang? N-VA is genekt door de kiesdrempel met de stemmen van VLD, SP.A, Spirit en Groen!, CD&V heeft tegengestemd. Je kan hen dus moeilijk verwijten een macchiavellistisch spelletje te hebben gespeeld om een "concurrent" voor het VB binnen te halen. VLD vlaste op de N-VA als kartelpartner met de kiesdrempel en kreeg het deksel op de neus. Het VB is in heel dat verhaal een passieve toeschouwer, niet meer of minder.

Ik voel me dus hoegenaamd niet geroepen om me als N-VA'er te gaan verontschuldigen voor elke stem die we mogelijk afnemen van het Vlaams Belang en waarmee we mogelijk haar spectaculaire, ongeziene en fenomenale "boost" zullen verhinderen die jij voorspelt. Ik ben er absoluut van overtuigd dat het Vlaams-nationalisme niét gediend is van gemonopoliseerd te worden door één zeer extreme partij en dat de N-VA ook haar bestaansrecht heeft, ook al hangt ze een fundamenteel andere visie op staatshervormingswijze aan dan die van "alles of niets".
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2007, 08:05   #112
baarle
Eur. Commissievoorzitter
 
baarle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2006
Locatie: waar mijn stella staat
Berichten: 8.427
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Wie kan dat begrijpen?
De enige partij die je eigen programma het dichtst benadert interesseert je geen barst!?
Ik geloof niet in partijen, Luc, alleen in doelstellingen.
__________________
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2007, 08:10   #113
baarle
Eur. Commissievoorzitter
 
baarle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2006
Locatie: waar mijn stella staat
Berichten: 8.427
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
En moeten de burgers niet bewijzen dat ook zij te vertrouwen zijn?
De burgers zijn de opdrachtgevers. De macht behoort hen toe en zij hebben daar aan niemand verantwoording over af te leggen. Als zij een foute beslissing nemen, dan draaien zij alleen daarvoor op.

Partijen daarentegen usurperen in ons systeem per definitie de macht die aan de burgers toebehoort. Als zij een foute beslissing nemen, dan draaien niet zij daarvoor op maar wel de burger.

Als de partijen in onze plaats macht willen uitoefenen, moeten zij dus idd bewijzen dat zij te vertrouwen zijn.
__________________
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2007, 08:21   #114
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Ik geloof niet in partijen, Luc, alleen in doelstellingen.
in dat geval moet je je doelstellingen laten primeren Baarle, niet je afkeer voor partijen (of één bepaalde partij) ... en m.i. hebt je daar 100 % gelijk in hoor, ik laat mij ook niet vangen voor de partijpolitiek, voor geen geld van de wereld.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2007, 08:31   #115
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
stab's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2004
Berichten: 11.299
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster Bekijk bericht
ben er absoluut van overtuigd dat het Vlaams-nationalisme niét gediend is van gemonopoliseerd te worden door één zeer extreme partij en dat de N-VA ook haar bestaansrecht heeft, ook al hangt ze een fundamenteel andere visie op staatshervormingswijze aan dan die van "alles of niets".
Als die visie includeert dat herfederaliseringen mogelijk zijn, zelfs wenselijk - als je cvp'ers hoort praten - en als een bhv splitsing elders territoriaal moet afgekocht worden dan heeft die visie geen bestaansrecht.
__________________
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.”
Donald J. Trump
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2007, 08:47   #116
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 116.052
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Ik voel me dus hoegenaamd niet geroepen om me als N-VA'er te gaan verontschuldigen voor elke stem die we mogelijk afnemen van het Vlaams Belang en waarmee we mogelijk haar spectaculaire, ongeziene en fenomenale "boost" zullen verhinderen die jij voorspelt. Ik ben er absoluut van overtuigd dat het Vlaams-nationalisme niét gediend is van gemonopoliseerd te worden door één zeer extreme partij en dat de N-VA ook haar bestaansrecht heeft, ook al hangt ze een fundamenteel andere visie op staatshervormingswijze aan dan die van "alles of niets".
Ik denk dat CD&V , meer dan vroeger (trouwens het is de eerste keer dat ze een 'kartel' hebben ) de NVA nodig heeft . Naar mijn weten is Geert Bourgeois niet de man die erg flexibel is als het om de kernpunten van NVA gaat (dwz meer en beter vlaanderen). Bij teveel toegevingen van CDV , zal NVA het kartel opzeggen en verliest CDV zijn mogelijke leiderspositie . En dan het risico nemen om in 2009 bij de deelstaatverkiezingen een dreun te krijgen of een ongeziene opstoot van het VB ? Ik geloof dat ze dat zullen proberen te vermijden.


Sorry hoor, Zorroastertje, maar bovenstaande woorden kwam niet van mij.

Veel succes met je 'beter en meer Vlaanderen' maar dan wél op de wijze dat de CD&V het wenst. Géén onafhankelijk Vlaanderen dus, ja zelfs geen confederaal Belgique.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2007, 08:49   #117
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 116.052
Standaard

Citaat:
Is het al eens bij je opgekomen dat er nog partijpolitiek wordt gevoerd in Vlaanderen die niet draait rond het Belang?
Je méént het?
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2007, 09:52   #118
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 30 augustus 2002
Berichten: 15.667
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Ik begrijp heus wel wat je bedoelt maar die vierde speler zit op dit moment zelf in een spagaat.

Zoals jij zelf ooit probeerde (of misschien nóg) om toenadering te zoeken tot álle vlaams-nationalistische partijen, met name 'de vierde speler' was deze partij de laatste tijd daar ook schijnbaar mee bezig. Maar als de webstek van De Man al weer spreekt van 'terugkeer' dan weet je dat de vernieuwers ook daar hard worden teruggefloten.
Waarde Hertog, als je in een bedrijf gaat werken en je hebt het er niet naar je zin, dan is het toch de logika zelf dat je weggaat.
Als een immigrant het bij ons niet naar zijn zin heeft, dan moet hij toch maar beter terugkeren; dat is toch ook de logika zelf.
Maar als FDM van het VB zoiets zegt dan zou dat verkeerd zijn!?

Verhofstadt zei in zijn burgermanifesten:
De vreemdelingen in ons land moeten zich aanpassen...Onwilligen kunnen we best helpen vertrekken

Mag het nu toch?
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2007, 09:58   #119
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 30 augustus 2002
Berichten: 15.667
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Ja. Maar ik bedoelde eigenlijk dat de forumsessies me zwaar tegenvallen.

De arrogantie straalt er gewoon van af, bij sommigen. Bij anderen is er geen fatsoenlijk woord uit te krijgen. Weer anderen promoten hun boek of copy/pasten ongegeneerd van hun webstek. En als je mensen aanspreekt op wat ze zelf letterlijk in hun programma hebben geschreven draaien ze rond de pot. Dat is van links tot rechts zo.
Waarde Hertog, je hebt volledig gelijk.
Het zou goed zijn dit forum te splitsen in twee groepen: Redelijke mensen die graag redeneren, en fanatici die naar hartelust kunnen schelden en mekaar beschuldigen van kwade trouw;
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2007, 10:01   #120
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hertog van Gelre's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2005
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 16.099
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Waarde Hertog, als je in een bedrijf gaat werken en je hebt het er niet naar je zin, dan is het toch de logika zelf dat je weggaat.
Als een immigrant het bij ons niet naar zijn zin heeft, dan moet hij toch maar beter terugkeren; dat is toch ook de logika zelf.
Maar als FDM van het VB zoiets zegt dan zou dat verkeerd zijn!?

Verhofstadt zei in zijn burgermanifesten:
De vreemdelingen in ons land moeten zich aanpassen...Onwilligen kunnen we best helpen vertrekken

Mag het nu toch?
Ho, ho, ho, ik denk dat er een misverstand is ontstaan. Ik had het niet over dit soort 'terugkeer'.
De Man heeft het over 'terugkeer naar de basis'. daar bedoelt hij mee dat alle vernieuwers binnen de partij buitenspel worden gezet en dat de 'harde lijn' a la De Man zélf, binnenkort weer dé partijlijn wordt.
En dat, Luc, zou ik betreuren.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:11.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be