Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 februari 2017, 07:41   #101
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

observaties in Afrika zouden toch met wat meer beeldmateriaal mogen komen, vind ik zo.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2017, 23:51   #102
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.887
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door (neo)geopolitiek Bekijk bericht
polygamie is net zoals in België niet toegestaan in Congo, hier noemen ze het vreemd gaan, daar deuzieme bureau, maar dat wist u waarschijnlijk ook
Klopt. De benaming bureau, meer bepaald, deuzième bureau is zeer ingeburgerd in de DRC. Al zou daar volgens de Congolezen die ik ken in Congo zeer openlijk over gedaan worden door Congolezen. Geen geheimdoenerij zoals bij ons, waar het uitlekken van het hebben van een maîtresse meestal tot de onmiddellijke echtscheiding leidt. Uit het deuzième bureau komen meestal ook kinderen voort. Deze kinderen komen niet in aanmerking voor de erfenis heb ik me laten wijsmaken. Enkel de officiële echtgenote en haar kinderen kunnen daar aanspraak op maken. De onlangs overleden Papa Wemba had 33 kinderen bij een heel aantal vrouwen. Op het laatst klonk z'n stemmetje nogal hoog niet? Je zou van minderen als je al die vrouwen en kinderen tevreden moet houden. Toch zou er slecht één van die vrouwen de officiële vrouw zijn. Alle anderen waren geen officiële vrouwen.
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2017, 23:58   #103
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.887
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Mombasa ben ik al 50 keer geweest of zo. De stad zelf is niets bijzonders, veel krotten, maar heeft wel een oude Arabische kern en Fort Jesus, een oud Portugees/Arabisch fort waar de slaven werden verhandeld. Nabij Mombasa heb je het "hoerendorp voor bejaarde Duitsers" zoals ik het noem Mtwapa, en ook enkele mooie hotels aan de kust. Malindi is een "hoerendorp voor bejaarde Italianen" met mooie stranden en een kleine historische kern. Lamu is echt mooi en authentiek, maar ligt wel vlakbij Somalië waardoor er niet veel toeristen zijn. De sfeer is te vergelijken met Zanzibar, maar zonder het massatoerisme. (in de jaren 70 wel een populaire bestemming voor hippies)
Een kennis van me heeft jaren tussen Rwanda en Kenya geschipperd. Verbleef in Rwanda op het ogenblik van de genocide. Het scheelde geen haar of hij was z'n bolletje daar kwijt geweest. Ik meen me te herinneren dat hij economische transporten deed tussen Rwanda enerzijds en Mombasa anderzijds. Ik zou het eens moeten navragen. Mombasa is wel een diepzeehaven. Aan de oostkust van Afrika heb je er zo enkele. Aan de westkust zijn die eerder zeldzaam. Een diepzeehaven is nodig om grote boten te laten aanmeren zodat er kan aangesloten worden op het globalistische systeem.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  map-of-East-Africa-Community-present.jpg‎
Bekeken: 55
Grootte:  192,4 KB
ID: 105422  

__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 4 februari 2017 om 00:03.
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2017, 23:59   #104
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.887
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
In West-Afrika zou ik Ghana aanraden, veilig, mooie stranden, mooie dorpen en steden en goedkoop, goede wegen. Ook nog lekker eten.
Ghana lijkt inderdaad een voorbeeld te worden naar andere Afrikaanse landen toe.
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2017, 00:13   #105
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.887
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Mauritius heb ik me laten vertellen, is verpest door toerisme.
Mauritius is door de Chinezen wel aangeduid als SEZ.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Er zijn zoveel onontdekte eilanden in Afrika.
Inderdaad. Heel veel. Denken we maar aan de Golf van Guinee, Kaapverdië, de Seychellen, Madagascar, de Comoren, Mauritius en Réunion, Zanzibar.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ik denk niet dat er veel is aan Kinshasa, vooral veel krotten en corrupte flikken. Het mooie aan Congo is de eindeloze jungle en de vulkaangebieden in het oosten. En natuurlijk de Belgisch koloniale architectuur.
Kinshasa is een megastad. Binnen één decennium zal het samen met Brazzaville de grootste stad van het hele Afrikaanse Continent zijn. Groter dan Caïro en groter dan Lagos. Maar zonder toegang tot de open zee wat grote uitdagingen met zich meebrengt voor het omhoogkrikken van de welvaart.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Zuid-Afrika moet heel bijzonder zijn, alleen al omdat er een soort Nederlands gesproken wordt en het land een macedoine van volkeren heeft.
Zuid-Afrika is heel bijzonder.
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2017, 00:16   #106
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.887
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Wat mij het meest aantrekt in Kenia is de "wildheid". Van de landschappen, van de vrouwen, de beesten, de stammen, etc.
Noord-Kenia heeft m'n hart gestolen, nomadenstammen die nog leven als duizenden jaren geleden, olifanten die ineens opduiken, reusachtige meren in woestijnen, en bijna geen toeristen.

Vermeldenswaardig is dat Mombasa onafhankelijk wilde worden. De lokale Swahili (een mengeling van Arabieren, Perzen en Afrikanen) tolereren de ingeweken "negers" niet langer. En er is een probleem met Al-Shabab en terrorisme. Maar de Keniaanse overheid begon een tegenoffensief, radicale imams worden neer gekogeld, en veel van de voorstanders van onafhankelijkheid zijn "verdwenen".
Eerlijk gezegd denk ik dat zo'n onafhankelijkheid niet zou werken, Mombasa is de haven van Kenia, de bevolking is er bijzonder lui (ook door het zeer warme klimaat) zonder de kikuyu's wordt het een ramp.
Dat kan inderdaad een probleem vormen voor wie als Europeaan de stad wil bezoeken. De veiligheid lijkt er niet gegarandeerd.
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2017, 15:16   #107
D'ARTOIS
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
D'ARTOIS's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Berichten: 11.569
Standaard

Ik heb er 4 jaar doorgebracht, tot aan het bittere einde toe. Kenya ken ik ook, evenals Tanzania. In mijn tijd vond je geen Chinezen in de Congo. En mijn tijd was die van Mobutu.
Ik heb er een paar integere Afrikanen leren kennen, maar zoals je zegt, tribalisme en clancultuur verlamt iedere poging iets te veranderen, te verbeteren.
Het is verklaarbaar. De traditionele Afrikaan was niet afhankelijk van de supermarkt maar vond voedsel in de jungle. De Congo kent plm 250 stammen met evenveel dialecten. Iemand uit Kisangani kan zich niet onderhouden met iemand uit Tsikapa, om maar een voorbeeld te noemen.

De Ruandeze hebben eigenlijk de fragiele politieke balans in de Congo verstoord. Ze zitten er nog steeds en Kabila benoemt zijn eigen discipelen op belangrijke posten. Traditioneel hoefde de Afrikaan niet te werken om aan voedsel te komen. Geld had geen waarde en behoefte aan moderne gadgets was er niet.
Tegen alle verdrukking in groeit de populatie in Afrika schrikbarend, nl met 3% per jaar. Steeds meer oergrond en oerbos wordt neergehaald om landbouw te bedrijven in de minst efficiente vorm. De Chinezen profiteren grootschalig van deze slechte evolutie. Afrika is 's werelds laatste natuurpark samen met het Amazonegebied en de toendra's.

De enige logistieke oplossing is van het al dan niet laten afsterven van de grootste rattenkolonie op aarde: die van de mens. Half Azië leeft uitsluitend op n van visproducten. De wereldzeeën zullen binnen enige decennia volledig zijn leeggevist.

Voor Afrika, Europa en de Amerikaanse continenten is er maar een enkele oplossing voor alle problemen waar de wereld mee kampt. Stop met de overproduktie aan mensen. Limiteer de bevolkingsaanwas tot op een kwantum dat zelfverzorgend kan zijn.
__________________
Brussel regeert, Brussel dicteert, de burger gireert.
Ondertussen neemt de Euroscepsis hand over hand toe.
D'ARTOIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2017, 01:38   #108
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.887
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht
Ik heb er 4 jaar doorgebracht, tot aan het bittere einde toe. Kenya ken ik ook, evenals Tanzania. In mijn tijd vond je geen Chinezen in de Congo. En mijn tijd was die van Mobutu.
Ik heb er een paar integere Afrikanen leren kennen, maar zoals je zegt, tribalisme en clancultuur verlamt iedere poging iets te veranderen, te verbeteren.
Het is verklaarbaar. De traditionele Afrikaan was niet afhankelijk van de supermarkt maar vond voedsel in de jungle. De Congo kent plm 250 stammen met evenveel dialecten. Iemand uit Kisangani kan zich niet onderhouden met iemand uit Tsikapa, om maar een voorbeeld te noemen.

De Ruandeze hebben eigenlijk de fragiele politieke balans in de Congo verstoord. Ze zitten er nog steeds en Kabila benoemt zijn eigen discipelen op belangrijke posten. Traditioneel hoefde de Afrikaan niet te werken om aan voedsel te komen. Geld had geen waarde en behoefte aan moderne gadgets was er niet.
Tegen alle verdrukking in groeit de populatie in Afrika schrikbarend, nl met 3% per jaar. Steeds meer oergrond en oerbos wordt neergehaald om landbouw te bedrijven in de minst efficiente vorm. De Chinezen profiteren grootschalig van deze slechte evolutie. Afrika is 's werelds laatste natuurpark samen met het Amazonegebied en de toendra's.

De enige logistieke oplossing is van het al dan niet laten afsterven van de grootste rattenkolonie op aarde: die van de mens. Half Azië leeft uitsluitend op n van visproducten. De wereldzeeën zullen binnen enige decennia volledig zijn leeggevist.

Voor Afrika, Europa en de Amerikaanse continenten is er maar een enkele oplossing voor alle problemen waar de wereld mee kampt. Stop met de overproduktie aan mensen. Limiteer de bevolkingsaanwas tot op een kwantum dat zelfverzorgend kan zijn.
Het concept van de supermarkt is inderdaad bijna totaal afwezig in Kinshasa.
Nochtans een stad van tussen de 10 en de 15 miljoen inwoners.
Niemand die het weet hoeveel inwoners de stad telt.
Je hoeft er je paspoort niet bij je te hebben, zoals hier verplicht is.
Een identiteitscontrole kan er derhalve niet plaatshebben.
Hoe doet de politie er dan z'n werk, kan je je afvragen.
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2017, 01:53   #109
SDX
Secretaris-Generaal VN
 
SDX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2008
Locatie: Thuis
Berichten: 25.740
Standaard

In 't Zuid-Afrikaanse parlement doen ze 't dan alweer op deze manier.

Ik weet niet of dat ook 'n gewoonte is in andere Afrikaanse landen.

South African lawmakers brawl during Zuma's keynote speech

Citaat:
A session of South Africa’s parliament convened for a keynote address by the president descended into chaos on Thursday as far-left lawmakers brawled with orderlies after interrupting the speech and the main opposition party walked out.
Wie anders? 😄
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2017, 02:07   #110
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.847
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
In 't Zuid-Afrikaanse parlement doen ze 't dan alweer op deze manier.
Ik weet niet of dat ook 'n gewoonte is in andere Afrikaanse landen.
South African lawmakers brawl during Zuma's keynote speech 😄
Spijtig genoeg non-news.
Gebeurt over de hele wereld, zelfs in het beter opgevoede Taiwan! En geloof me: van alle Chinezen die ik ken hebben de Taiwanezen doorgaans een stukken beter mentaal gedrag dan bvb de Honkies hier en zeker dan de Mainlanders in het algemeen!

Uitzondering daargelaten, uiteraard.
Parlement Taiwan.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2017, 02:09   #111
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.847
Standaard

Het wordt in ieder geval tijd dat de Oekraïne de EU vervoegt:
Hun parlement
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2017, 02:24   #112
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.864
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Het concept van de supermarkt is inderdaad bijna totaal afwezig in Kinshasa.
Nochtans een stad van tussen de 10 en de 15 miljoen inwoners.
Niemand die het weet hoeveel inwoners de stad telt.
Je hoeft er je paspoort niet bij je te hebben, zoals hier verplicht is.
Een identiteitscontrole kan er derhalve niet plaatshebben.
Hoe doet de politie er dan z'n werk, kan je je afvragen.
Het toenmalige GB-Inno-BM (later overgenomen door Carrefour) heeft een paar keer geprobeerd maar opgegeven toen de negers hun winkels kwamen plunderen en in brand steken tijdens onlusten. Tijdens de kolonisatie periode zou zo iets niet gebeurd zijn. Hopelijk leren de Chinezen die negers terug wat discipline en waar hun plaats is.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2017, 05:42   #113
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Het concept van de supermarkt is inderdaad bijna totaal afwezig in Kinshasa.
Nochtans een stad van tussen de 10 en de 15 miljoen inwoners.
Niemand die het weet hoeveel inwoners de stad telt.
Je hoeft er je paspoort niet bij je te hebben, zoals hier verplicht is.
Een identiteitscontrole kan er derhalve niet plaatshebben.
Hoe doet de politie er dan z'n werk, kan je je afvragen.
Klinkt als een hell hole.
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2017, 14:11   #114
(neo)geopolitiek
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 20 augustus 2009
Locatie: Enclave Mechelen
Berichten: 687
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Het concept van de supermarkt is inderdaad bijna totaal afwezig in Kinshasa.
Nochtans een stad van tussen de 10 en de 15 miljoen inwoners.
Niemand die het weet hoeveel inwoners de stad telt.
Je hoeft er je paspoort niet bij je te hebben, zoals hier verplicht is.
Een identiteitscontrole kan er derhalve niet plaatshebben.
Hoe doet de politie er dan z'n werk, kan je je afvragen.
Geen supermarkten in Kinshasa? Vreemd ik ging er mijn aankomen doen in de Shoprite (voormalige GB) of in één van de anderen citymarket, pelustore enz enz
__________________
Man invented language to satisfy his deep need to complain
(neo)geopolitiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2017, 23:26   #115
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.887
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door (neo)geopolitiek Bekijk bericht
Geen supermarkten in Kinshasa? Vreemd ik ging er mijn aankomen doen in de Shoprite (voormalige GB) of in één van de anderen citymarket, pelustore enz enz
De site van GB in Kinshasa werd nog niet zo lang geleden verkocht aan het Zuid-Afrikaanse Shoprite. Ik ben er geweest, in die supermarkt, om een paar inkopen te doen. De parking stond vol met zwaarbewapende bewaking. Bovendien is het een van de beste buurten van de stad. Het is de enige supermarkt die ik er ben tegengekomen.

Petit futé meldt het volgende:
L'ancien supermarché GB, qui a donné son nom au quartier, a cédé sa place �* ce groupe sud-africain. Le complexe comprend un grand supermarché �* l'occidentale, en plus de boutiques, fast-food et même les glaces N'ice Cream. Sur une superficie de 24 000 m². Bien utile dans le quartier, suite �* la fermeture de GB il y a quelques années. BRON
In de stad duiken wel fast-food ketens op hier en daar. Op twee plaatsen heb ik een fast-food restaurant bezocht. In een van die twee zat je te eten terwijl er binnen in het restaurant zwaarbewapende bewaking rondliep. KIN Délicieux heette die zaak. Zou ook gratis aan huis leveren.

Tripadvisor meldt het volgende:
Kindélicieux is located in the basement of Kin Marché grocery store (around the corner from KinMart, which is prominently located on the Blvd next to Rawbank). It is organized like a food court. You can choose pizza, fried chicken, Congolese specialties or even sandwich �* la carte made at their Subway sandwich-style bar. Plenty of choices. One corner is also a bakery with croissants, fresh bread, donuts, etc.. I sometimes stop by while shopping to get the onion rings. Not the best onion rings in the world, but one of the only place in Kinshasa to find them (they are better but more expensive at Le Palmier d'Or). The other nice thing about Kindélicieux is the free delivery. They deliver even all the way to Ngaliema. We don't recommend the pizza (fake cheese) but really like the chicken burgers and popcorn chicken. BRON
Congolese traditie is eigenlijk kraampjes langs de kant van de straat die in het openbaar staan te koken.
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2017, 23:34   #116
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.887
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frankenstein Bekijk bericht
Klinkt als een hell hole.
Het zuiden van Kinshasa is een vreemd aandoende plaats.
Ter hoogte van de beruchte centrale gevangenis Makala.
In het oosten van de stad zijn de leefomstandigheden ook niet goed. In de richting van de luchthaven N'Djili.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Image172954-592x296-1444120377.jpg‎
Bekeken: 35
Grootte:  156,1 KB
ID: 105455  

__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 13 februari 2017 om 23:34.
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2017, 00:27   #117
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.665
Standaard

Typisch Afrikaans. Een boom op de binnenplaats van een gevangenis... Je zou zeggen klim erin en jump out.

Laatst gewijzigd door Frankenstein : 14 februari 2017 om 00:29.
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2017, 00:30   #118
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 42.288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door (neo)geopolitiek Bekijk bericht
ben het bijna volledig eens met je post, heb enkele een bedenking met de politieke vorm die een meerwaarde zou kunnen betekenen idd de "westerse" democratie is daar geen oplossing maar een nevenvorm zoals een copy van het chinese model is volgens mij ook niet wat ze daar nodig hebben, volgens mij terug naar de baobab waar de elders onder de boom, de zaken uitmaken met als hoofd een zachte dictatuur die de boel moet opleggen na consultatie van die elders
De baobab zoals nr. 10 al aangaf is de oplossing van dorpsproblemen, maar niet van landen of steden. Bovendien hebben de Oost-Afrikaanse nomadenstammen al altijd een andere structuur gehad.
In het geval van Kenia heb je de stammen die niet overeenkomen, en een ver doorgedreven vorm van individualisme, ook al in de dorpen. In het kort is het geld dat telt, niet traditionele machten, met uitzondering van de stammen die nog traditioneel leven zoals de Masai, maar dat is een minderheid. Ook in veel dorpen worden conflicten tegenwoordig uitgevochten in de rechtbank, met geld, of met het geweer. Het is een keiharde "man eat man society" en de baobab zal daar niet veel aan veranderen. Het is niet zo dat de rijken de armen helpen in de Keniaanse dorpen. Soms familie, maar zelfs dat wordt zeldzaam. Alleen familie in de eerste graad krijgt hulp als ze in nood zijn.(zoals bvb. de doktersrekening niet kunnen betalen, geen eten hebben of uit hun huis gezet worden)
Voor de rest is het trek je plan en crepeer, want er is geen enkele vorm van sociale zekerheid.
Het kolonialisme heeft die landen definitief veranderd, er is nood aan een sterk en correct centraal bestuur. Dat zoiets kan bewees Nyerere in Tanzanië, bewijst Kagame in Ruanda en het regime in Ethiopië.
Democratie op z'n westers zorgt er meestal voor dat de stammentegenstellingen op de spits gedreven wordt, dat een consequent lange termijn beleid onmogelijk wordt. Maar ik geef wel toe dat een slechte dictator nog erger is dan democratie op z'n westers. Want deze landen nodig hebben is een "verlichte sterke hand".
Ruanda is een zware dictatuur, maar de bussen hebben er wel wifi en iedereen stopt voor het rood licht, terwijl buurland Burundi de totale chaos is.

Laatst gewijzigd door tomm : 17 februari 2017 om 00:38.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2017, 00:34   #119
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 42.288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frankenstein Bekijk bericht
Typisch Afrikaans. Een boom op de binnenplaats van een gevangenis... Je zou zeggen klim erin en jump out.
Niet zo simpel. Er is een veel efficiëntere manier om te ontsnappen: de cipiers omkopen. Wie geld heeft zit dus nooit lang in de gevangenis, ook niet voor moorden.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2017, 00:41   #120
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 42.288
Standaard

Ik heb m'n advocaat "verlicht" met m'n socialistische ideeën en dat is volgens hem wat landen met een extreme tegenstelling tussen arm en rijk nodig hebben. Hij is van plan een politieke partij op te richten. Als die er in slaagt de tribale tegenstellingen te overstijgen en de mensen in de eindeloze sloppenwijken te bereiken, en corruptie te vermijden, kan zo'n partij succes hebben.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:00.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be