Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Heeft Vlaanderen levenskans?
Ja! 61 77,22%
Neen! 12 15,19%
Ja, maar... 6 7,59%
Aantal stemmers: 79. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 april 2007, 20:52   #101
Burry
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 8 juni 2004
Locatie: Leuven
Berichten: 2.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Is natuurlijk handig bij onderhandelingen.
Maar zoals ik hier al schreef : de VRT, de VUB,.... liggen ineens allemaal in het buitenland dan.
En dan? Vrijheid van onderwijs en vrijheid van ondernemen.
Het kan moeilijker worden, maar is zeker niet onoverkomelijk. Indien Brussel op z'n eentje verder gaat en de Nederlandstaligen rechten zou ontnemen, dan maken ze het een mooi deel van de belangrijke middenklasse moeilijk...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Als je zegt eigenheid, dan zeg je waarschijnlik ook eigen regering? En dus aparte verkiezingen daarvoor?
De Franstaligen kunnen zelf beslissen over hun culturele aangelegenheden in Brussel ja. Toch geen probleem?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Jij zou dus Brussel willen overtuigen om in een constructie te stappen waarin uiteindelijk alle macht bij de Vlamingen ligt?
De macht ligt evenredig verdeeld bij ieder individu, punt aan de lijn.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Waarom?
Omdat we als Vlamingen over ons eigen lot kunnen beslissen. Geen geleuter over grenzen, willen ze leuteren dan hoeven we Brussel niet.
Wat, denk je dat ze als erkend en gerespecteerde regio of land met tanks en geschut kunnen manoeuvreren?

Voor je met referenda afkomt: in een RTBf documentaire - ouder dan de die beruchte fictie - kwamen Eric suy en een Franstalige ULB-prof over internationale erkenning aan het woord en beiden waren van mening dat de Rand bij Vlaanderen blijft, die grens is gekend en zal aangenomen worden.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Ja, maar hoeveel van die Arabieren mogen meestemmen!?
Die 1.7% sloeg op het Vlaamse Gewest (en was een ondergrens, ik telde enkel die die op noemenswaardige Franstalige partijen in 2003 gestemd hebben)
Voor Vlaanderen+Brussel kom ik aan bijna 10%.
Hogere wiskunde voor dummies: alleen de meerderheid heeft iets te zeggen. De oppositie speelt haar rol en kan belang hebben, maar dan moet ze het spel spelen en niet nukkig aan de zijlijn zitten dat de Franstaligen hun privilegers nog niet groot genoeg zijn.
Zie naar het Belang.

Laatst gewijzigd door Burry : 27 april 2007 om 21:00.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2007, 20:55   #102
Burry
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 8 juni 2004
Locatie: Leuven
Berichten: 2.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
België is een kutland waarvan het niveau (economie, onderwijs, export .. ) door Wallonië naar beneden wordt getrokken .. als België barst ben ik niet bereid om de Walen zomaar even in te ruilen voor Nederlanders
Nederland heeft ook kwaliteiten hoor en de aangroei in kwantiteit levert zeker voordeel op.
Maar kom, wij moeten elkaar niet in de haren vliegen, we hebben eerst samen een weg af te leggen.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2007, 21:02   #103
DebianFox
Minister
 
DebianFox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 oktober 2005
Locatie: Zuidelijke Nederlanden
Berichten: 3.392
Standaard

samen een weg af te leggen? Ik vind dat Nederlanders zich niet horen te moeien met onze zaken
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
La France enmerde la flandre. Et si cela vous suffit pas, on peut toujours vous enculer nucléairement.
Taalfoutjes van onze 'Franstalige' vriend staan in het vet aangeduid.
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2007, 21:04   #104
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry Bekijk bericht


De Franstaligen kunnen zelf beslissen over hun culturele aangelegenheden in Brussel ja. Toch geen probleem?
En dus niet over territoriale zaken en dergelijke? En hoe zou u die cultuurraad dan verkiezen?

[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Jij zou dus Brussel willen overtuigen om in een constructie te stappen waarin uiteindelijk alle macht bij de Vlamingen ligt?[/quote=evilbu;2630641]

De macht ligt evenredig verdeeld bij ieder individu, punt aan de lijn.
Dus u zou zaken als faciliteiten en taalgrens niet laten betonneren in de grondwet of zo? Dan zal Brussel niet snel kiezen voor ons.
Citaat:
Zie naar het Belang.
Hoezo?
Citaat:
Maar kom, wij moeten elkaar niet in de haren vliegen, we hebben eerst samen een weg af te leggen.
idem
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2007, 21:05   #105
Burry
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 8 juni 2004
Locatie: Leuven
Berichten: 2.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
samen een weg af te leggen? Ik vind dat Nederlanders zich niet horen te moeien met onze zaken
Seg manneke, ik ben wel een Vlaming hé, nen echten

Ik bedoel dat we eerst Vlaanderen uit deze wurggreep moeten krijgen en dan zien we wel.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2007, 21:08   #106
DebianFox
Minister
 
DebianFox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 oktober 2005
Locatie: Zuidelijke Nederlanden
Berichten: 3.392
Standaard

Citaat:
Ik bedoel dat we eerst Vlaanderen uit deze wurggreep moeten krijgen en dan zien we wel.
Wel we kunnen de banden met Nederland goed blijven onderhouden als bevriende nate maar verder mag het absoluut niet gaan
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
La France enmerde la flandre. Et si cela vous suffit pas, on peut toujours vous enculer nucléairement.
Taalfoutjes van onze 'Franstalige' vriend staan in het vet aangeduid.

Laatst gewijzigd door DebianFox : 27 april 2007 om 21:10.
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2007, 21:10   #107
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
van Maerlant's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 april 2005
Locatie: New Caprica City
Berichten: 15.129
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
samen een weg af te leggen? Ik vind dat Nederlanders zich niet horen te moeien met onze zaken
Wij zijn allen Nederlanders.
__________________
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.













It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2007, 21:11   #108
Eddy B
Europees Commissaris
 
Eddy B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 maart 2007
Locatie: Hoboken
Berichten: 6.274
Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
samen een weg af te leggen? Ik vind dat Nederlanders zich niet horen te moeien met onze zaken
IK vind wél dat de Nederlanders zich mogen "moeien" met onze zaken. Zeker hier op het forum. Hunmening, al dan niet tegenstrijdig aan de mijne, wordt ten zeerste gewaardeerd.

Maar ook ik zit niet te wachten op Nederlandse Imperialisten. Vlaanderen, eens onafhankelijk, zal onafhankelijk blijven.

Ze mogen zeggen dat ze dat willen, maar als ze ons proberen "in te lijven"... Sobre mi cuerpo! Ik heb echt geen zin in het wilhelmus en prinsjesdag en koniginnedag en huis van oranje... neen dank U, geef mijn portie maar aan fikkie...
__________________
Nooit mag de regering meer macht kunnen uitoefenen over de bevolking, dan de bevolking over de regering: http://www.vrij-vlaanderen.be



.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2007, 21:13   #109
Burry
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 8 juni 2004
Locatie: Leuven
Berichten: 2.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
En dus niet over territoriale zaken en dergelijke? En hoe zou u die cultuurraad dan verkiezen?
Brussel (de 19) zou alleen enkele territoriale bevoegdheden hebben, maar zeer beperkt zoiets zoals de provincies nu.
Voor hun culturele aangelegenheden kiezen de Franstaligen zelf hun vertegenwoordigers.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Dus u zou zaken als faciliteiten en taalgrens niet laten betonneren in de grondwet of zo? Dan zal Brussel niet snel kiezen voor ons.
Wel, als de grenzen in de grondwet staan dan kan Brussel ze niet meer laten verleggen hé
Er zijn nu geen faciliteiten in Brussel hé, net nog iets dat in ons voordeel speelt eigenlijk. De Franstaligen in de zes willen hun privileges houden, maar als Brussel niet meegaat, dan vallen die faciliteiten bijna zeker volledig weg. Dus hebben die er baat bij hun vriendjes in Brussel te verzoeken bij Vlaanderen te komen zodat er voor Franstaligen toch ergens administratieve mogelijkheden bestaan.

Jij zou van in het begin al veel te veel toegeven en bij voorbaat 'België' laten voortbestaan?
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2007, 21:14   #110
DebianFox
Minister
 
DebianFox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 oktober 2005
Locatie: Zuidelijke Nederlanden
Berichten: 3.392
Standaard

Citaat:
Wij zijn allen Nederlanders.
Met deze stelling ben ik het niet eens.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
La France enmerde la flandre. Et si cela vous suffit pas, on peut toujours vous enculer nucléairement.
Taalfoutjes van onze 'Franstalige' vriend staan in het vet aangeduid.
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2007, 21:17   #111
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.759
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Met deze stelling ben ik het niet eens.
Indertijd schreef de grote voorman en "vader van de Vlaamse Beweging", Jan Frans Willems: "Naar het bloed zijn we allen Nederlanders. Naar de staat zijn we Belgen en Hollanders." Dat is juist. Of om het in moderne termen te verwoorden: door cultuur en taal zijn we Nederlanders, door onze staatsaanhorigheid zijn we Belgen en "Staats-Nederlanders".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2007, 21:19   #112
DebianFox
Minister
 
DebianFox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 oktober 2005
Locatie: Zuidelijke Nederlanden
Berichten: 3.392
Standaard

Naar mijn bescheiden mening zijn Vlamingen en Nederlanders 2 verschillende volkeren, die buiten de min of meer gemeenschappelijke taal weinig delen ... Vergelijk het met Duitsers en Oostenrijkers
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
La France enmerde la flandre. Et si cela vous suffit pas, on peut toujours vous enculer nucléairement.
Taalfoutjes van onze 'Franstalige' vriend staan in het vet aangeduid.
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2007, 21:21   #113
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.759
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Naar mijn bescheiden mening zijn Vlamingen en Nederlanders 2 verschillende volkeren, die buiten de min of meer gemeenschappelijke taal weinig delen ... Vergelijk het met Duitsers en Oostenrijkers
Min of meer? Onze taal is Nederlands. En de kleine verschillen doen dat op geen enkele manier teniet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2007, 21:24   #114
DebianFox
Minister
 
DebianFox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 oktober 2005
Locatie: Zuidelijke Nederlanden
Berichten: 3.392
Standaard

met die min of meer gemeenschappelijk wou ik eigenlijk net het verschil in uitspraak aanhalen, ik ben natuurlijk blij omwille van de gemeenschappelijke schrijfwijze.

Dat de Britten en de Amerikanen hier 'ns een voorbeeld aan nemen
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
La France enmerde la flandre. Et si cela vous suffit pas, on peut toujours vous enculer nucléairement.
Taalfoutjes van onze 'Franstalige' vriend staan in het vet aangeduid.
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2007, 21:26   #115
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.759
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
met die min of meer gemeenschappelijk wou ik eigenlijk net het verschil in uitspraak aanhalen, ik ben natuurlijk blij omwille van de gemeenschappelijke schrijfwijze.

Dat de Britten en de Amerikanen hier 'ns een voorbeeld aan nemen
Wij delen met de Nederlanders een gezamelijke spraakkunst, woordenboeken, literatuur, enz. De hoorbare, maar in de grond kleine verschillen tussen Nederlander en Vlaming verzinken in het niets met de diversiteit die in bepaalde andere talen bestaat.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2007, 21:29   #116
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter
 
lomeanor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 april 2005
Berichten: 9.853
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wij delen met de Nederlanders een gezamelijke spraakkunst, woordenboeken, literatuur, enz. De hoorbare, maar in de grond kleine verschillen tussen Nederlander en Vlaming verzinken in het niets met de diversiteit die in bepaalde andere talen bestaat.
En zoals de vorige spreker zei zijn het Brits Engels en het Amerikaans Engels daar een goed voorbeeld van.

Niemand ontkent dat zowel Engelsen als Amerikanen Engels spreken, en toch zijn er meer verschillen dan tussen het Noord- en het Zuid-Nederlands.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2007, 21:29   #117
DebianFox
Minister
 
DebianFox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 oktober 2005
Locatie: Zuidelijke Nederlanden
Berichten: 3.392
Standaard

Ik vind de verschillen tussen uitspraak wat betreft het algemeen Nederlands duidelijk hoorbaar. Ook al is het algemeen nederlands, ge hoort meestal direct of het een Nederlander of een Vlaming is ... en dan heb ik nog geen rekening gehouden met Poldernederlands, dialect of één of ander accent
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
La France enmerde la flandre. Et si cela vous suffit pas, on peut toujours vous enculer nucléairement.
Taalfoutjes van onze 'Franstalige' vriend staan in het vet aangeduid.
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2007, 21:31   #118
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter
 
lomeanor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 april 2005
Berichten: 9.853
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Ik vind de verschillen tussen uitspraak wat betreft het algemeen Nederlands duidelijk hoorbaar. Ook al is het algemeen nederlands, ge hoort meestal direct of het een Nederlander of een Vlaming is ... en dan heb ik nog geen rekening gehouden met Poldernederlands, dialect of één of ander accent
Ik hoor even duidelijk het verschil tussen een Limburger en een West-Vlaming hoor. Maar toch spreken we allemaal Nederlands.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2007, 21:32   #119
DebianFox
Minister
 
DebianFox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 oktober 2005
Locatie: Zuidelijke Nederlanden
Berichten: 3.392
Standaard

Citaat:
Niemand ontkent dat zowel Engelsen als Amerikanen Engels spreken, en toch zijn er meer verschillen dan tussen het Noord- en het Zuid-Nederlands.
Inderdaad zo zeggen Britten "hoarings" en Amerikanen "billboards" voor reclameborden en is ijzerwinkel in het Brits-Engels "ironmongery" en in het Amerikaans-Engels "hardware store" ..

Verder zijn er ook verschillende schrijfwijzen (bv. catalog en catalogue)
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
La France enmerde la flandre. Et si cela vous suffit pas, on peut toujours vous enculer nucléairement.
Taalfoutjes van onze 'Franstalige' vriend staan in het vet aangeduid.

Laatst gewijzigd door DebianFox : 27 april 2007 om 21:32.
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2007, 21:50   #120
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.759
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Ik vind de verschillen tussen uitspraak wat betreft het algemeen Nederlands duidelijk hoorbaar. Ook al is het algemeen nederlands, ge hoort meestal direct of het een Nederlander of een Vlaming is ... en dan heb ik nog geen rekening gehouden met Poldernederlands, dialect of één of ander accent
Natuurlijk zijn ze hoorbaar, maar ze zijn in de grond slechts een bijzonder klein verschil. Geen enkele Nederlander zal moeite hebben met de taal van een Vlaming die AN spreekt en omgekeerd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:08.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be