Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 november 2012, 00:17   #101
Svennies
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 8 april 2008
Locatie: Mechelen
Berichten: 22.819
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Als de man een studie maakt en hij consulteert documenten waaruit blijkt dat de paus ook Tempeliers gebruikte om de Katharen te bestrijden, wie bent u dan om dit tegen te spreken?

.
Zegt de naam Bertrand de Blancheford u iets....
Wel mijn beste, de Blancheford was dus een tempelier die alvorens hijzelf toetrad al ettelijke keren geld en goederen aan de tempeliers had geschonken,en die tijdens de albigensische kruistocht aan de zijde van Raymond-Roger trencavel had gevochten

Bron:Le Fedié:Le comte de razés

Verder schrijft Mazieres in zijn boek "La venue et les séjours des tempeliers"
dat in de familliearchieven van Bruyéres et Maulon een document is aangetroffen waarin vermeld wordt dat de tempeliers van campagne en Albedune (Le Bezu) een schuilplaats inrichtten voor "kathaarse bonhommes"

Blijkbaar is het u ook niet bekend dat de perceptor van de tempelierstempel in Toulouse uit de kathaarse famillie Trencavel stamde...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2012, 02:34   #102
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U zei:



Bij mij is een levensfilosofie overnemen een manier van leven en denken (religie incluis) overnemen. En dat kon onmogelijk in een quasi-monikkenorde zoals de Tempeliers. De Tempeliers waren eigenlijk een soort strijdende monikken, trouw aan de paus en de kerk. En dat waren de katharen allerminst zoals u wel weet.

En dus , u moet wel weten wat u vertelt. Soms heb ik de indruk dat u trolt. Ofwel moet u zich duidelijker uitdrukken.
Zit er een vijs los bi U ofwa? Velen zijn daar gaan wonen en hadden dezelfde levensfilosofie, waar zeg ik dat Tempeliers Katharen waren?
De tempeliers waren trouw aan de paus. In het begin.
Maar de tempeliers hadden vanalles gevonden aan informatie en kennis, waardoor die trouw aan de RKK zeer snel bekoeld was.
Zodanig bekoeld dat de paus een nieuwe orde moest oprichten. (De Hospitaalridders)

Laatst gewijzigd door giserke : 6 november 2012 om 02:48.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2012, 02:44   #103
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Wat weet u daar nu van. U vertelt zo maar wat.
Die vent wordt uitgelachen! De Katharen werden aangevallen door kruisvaarders (Aangevoerd door Arnaud Amaury ), niet door Tempeliers.
Tempeliers beschermden de Katharen. Dit is een historisch feit!
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2012, 08:24   #104
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Zegt de naam Bertrand de Blancheford u iets....
Wel mijn beste, de Blancheford was dus een tempelier die alvorens hijzelf toetrad al ettelijke keren geld en goederen aan de tempeliers had geschonken,en die tijdens de albigensische kruistocht aan de zijde van Raymond-Roger trencavel had gevochten

Bron:Le Fedié:Le comte de razés

Verder schrijft Mazieres in zijn boek "La venue et les séjours des tempeliers"
dat in de familliearchieven van Bruyéres et Maulon een document is aangetroffen waarin vermeld wordt dat de tempeliers van campagne en Albedune (Le Bezu) een schuilplaats inrichtten voor "kathaarse bonhommes"

Blijkbaar is het u ook niet bekend dat de perceptor van de tempelierstempel in Toulouse uit de kathaarse famillie Trencavel stamde...
Ik zei dus dat er ook Tempeliers mee optrokken in de strijd tegen de Katharen. Ik beweer dit omdat ik dat reeds vroeger zo gelezen heb. En dat wordt nu bevestigd door het boek dat ik van het internet plukte.

Wat u hierboven aanhaalt is niets nieuws. Wij weten dat er toen in die streek in een familie het ene kind Kathaar kon worden, terwijl het andere kind zich aansloot bij de Tempeliers.

Ik zei ook dat de Tempeliers zeer terughoudend waren om zich te mengen in een binnenlands conflict. Zeker later. Ze waren immers ook bankier geworden en aanvaarden bijvoorbeeld alle mogelijke schenkingen en keken nooit naar de religieuze overtuiging van de schenker. Dat interesseerde hen maar matig of niet te zeggen 'niet'.

Deze zogenaamde 'neutrale' houding van de Tempeliers werkte Arnaud Amaury soms op de zenuwen. Hij vertrouwde de Tempeliers niet helemaal. Maar daar gaat het hem niet om. Ik beweer alleen dat er ook Tempeliers optrokken tegen de Katharen. Dat is alles wat ik beweer.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2012, 08:32   #105
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Zit er een vijs los bi U ofwa? Velen zijn daar gaan wonen en hadden dezelfde levensfilosofie, waar zeg ik dat Tempeliers Katharen waren?
De tempeliers waren trouw aan de paus. In het begin.
Maar de tempeliers hadden vanalles gevonden aan informatie en kennis, waardoor die trouw aan de RKK zeer snel bekoeld was.
Zodanig bekoeld dat de paus een nieuwe orde moest oprichten. (De Hospitaalridders)
De Tempeliers gingen vooral wonen in die streek omdat de streek het best (strategisch) gelegen was voor de bevoorrading van de Pays D'outre Mer. Immers hun boerderijen dienden ook om hun soortgenoten in het Heilig Land te bevoorraden.

Dat ze dezelfde levensfilosofie hadden van de Katharen? U zegt dit steeds en u herhaalt dat steeds. Kom dan eens eindelijk voor de pinnen met degelijke argumenten om uw gezegdes te bewijzen.

U beweert tevens dat de Tempeliers 'vanalles' gevonden hadden aan informatie en kennis waardoor de Trouw aan de RKK zeer snel bekoeld was. Ik wil dit best allemaal geloven, maar geef welke aanwijzingen hebt u hiervoor? Kom eens voor de dag met duidelijke historisch materiaal om te ondersteunen wat u hier allemaal beweert.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2012, 08:34   #106
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Die vent wordt uitgelachen! De Katharen werden aangevallen door kruisvaarders (Aangevoerd door Arnaud Amaury ), niet door Tempeliers.
Tempeliers beschermden de Katharen. Dit is een historisch feit!
Ik zal me het boek proberen aan te schaffen. En dan zullen we onmiddellijk weten welk vlees we in de kuip hebben. In ieder geval bevestigt de auteur datgenen wat ik reeds in een vroeger boek had gelezen.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2012, 08:59   #107
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Zit er een vijs los bi U ofwa? Velen zijn daar gaan wonen en hadden dezelfde levensfilosofie, waar zeg ik dat Tempeliers Katharen waren?
De tempeliers waren trouw aan de paus. In het begin.
Maar de tempeliers hadden vanalles gevonden aan informatie en kennis, waardoor die trouw aan de RKK zeer snel bekoeld was.
Zodanig bekoeld dat de paus een nieuwe orde moest oprichten. (De Hospitaalridders)
Hoe komt u daar nu bij? De Hospitaalridders bestonden al lang tevoren.

Laatst gewijzigd door system : 6 november 2012 om 09:08.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2012, 09:51   #108
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Die vent wordt uitgelachen! De Katharen werden aangevallen door kruisvaarders (Aangevoerd door Arnaud Amaury ), niet door Tempeliers.
Tempeliers beschermden de Katharen. Dit is een historisch feit!
Bron: M.Hopkins:

De Katharen waren dualistisch - ze geloofden dat een goede god de geest had gecreëerd en een boze god de aarde. Al het materiële was daarom het werk van de boze. Net als de Tempeliers geloofden ze dat Jezus een - goddelijk geïnspireerd mens was die de waarheid verkondigde. ***
In maart 1208 vaardigde paus Innocentius III een bul van verdoemenis uit tegen de Katharen, waarin hij hen allen ter dood veroordeelde. Vervolgens riep hij op tot een kruistocht, de enige waarin christenen tegen christenen streden. Pauselijke gezanten en geestelijken vergezelden het kruisleger om zeker te stellen dat alle verdachte ketters werden gemarteld voor ze op de brandstapel kwamen. In een vroeg stadium van de kruistocht, in de nacht van het beleg van Béziers werd afgerond, vroegen de leiders van het kruisleger de pauselijke legaat Arnaud Aimery hoe ze hun medechristenen konden herkennen als de stad werd ingenomen. Het antwoord was; " Schenk niemand genade, ongeacht orde, leeftijd of geslacht, katharen nog katholieken - dood hen allen. God zal de zijnen er wel uithalen."
Hoewel dit een officiële kruistocht was, namen de Tempeliers noch de hospitaalridders eraan deel. De Tempeliers gingen nog verder dan niet deelnemen aan de kruistocht: ze hielpen de Katharen zelfs mee bij de verdediging tegen de kruislegers. Ze streden aan de zijde van Peter II van Aragon toen Simon de Montfort, leider van de Albigenzer kruistocht aanviel. De analen van de inquisitie bevatten een opmerkelijke briefwisseling tussen de leidende ridders van de Tempeliers uit het gebied en die van de vooraanstaande Kathaarse families. Katharen op de vlucht voor de kruisvaarders vonden vaak onderdak bij de Tempeliers die hun bovendien begraving in gewijde grond toestonden, regelrecht tegen de pauselijke richtlijnen in.

*** ps. Deze dualiteit van ' waarheid ' en ' leugen ' vinden we ook terug in het Mazdaïsme.
God had daar twee aspecten; waarheid = licht , en leugen = duisternis.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2012, 10:04   #109
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Hoe komt u daar nu bij? De Hospitaalridders bestonden al lang tevoren.
Ze werden gesticht in 1113. De Tempeliers in 1115.
In 1245 namen ze de rol van de Tempeliers over op bevel van de paus.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2012, 10:20   #110
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Ze werden gesticht in 1113. De Tempeliers in 1115.
In 1245 namen ze de rol van de Tempeliers over op bevel van de paus.
De Hospitaalridders hadden in die periode die u aanduidt slechts als taak de pelgrims op te vangen, eventueel te verzorgen, te helpen, enz. Het is pas later dat ze militair actief werden. En dus, ze werden niet opgericht om te Tempeliers te vervangen zoals u ten onrechte schreef.

Laatst gewijzigd door system : 6 november 2012 om 10:21.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2012, 12:19   #111
Svennies
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 8 april 2008
Locatie: Mechelen
Berichten: 22.819
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik zei dus dat er ook Tempeliers mee optrokken in de strijd tegen de Katharen. Ik beweer dit omdat ik dat reeds vroeger zo gelezen heb. En dat wordt nu bevestigd door het boek dat ik van het internet plukte. .
U beweerd zoveel....

Haalt vervolgens een boekje van het net waarin hetzelfde wordt beweerd...

Zo vaag,vertel eens wélke tempelridders hierbij dan betrokken waren...

U beweerd ook het volgende....

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
O neen. Dan bent u helemaal niet op de hoogte van de hele zaak. Welke soort boeken leest u toch?? Ik vraag het mij soms af. Het opdoeken van de Orde werd lange tijd minutieus op voorhand gepland. De toenmalige Paus wilde aanvankelijk niet meespelen. Deze Paus was een slappeling maar hij stribbelde toch tegen.

En toen alles in kannen en kruiken was werd alles goed voorbereid en sloeg Filips razendsnel toe in vele plaatsen van Frankrijk tegelijk. Het ging zo snel dat de Tempeliers niet wisten wat hun overkwam.
Hoe komt het dan dat hij wel beslag kon leggen op hun bezittingen en landerijen,maar dat het meest dringende dat hij nodig had,geld dus,verdwenen bleek te zijn...

http://www.blanchefort.nl/index.php?p=1_14_3-Tempeliers

Laatst gewijzigd door Svennies : 6 november 2012 om 12:20.
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2012, 12:48   #112
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Bron: M.Hopkins:
De Katharen waren dualistisch - ze geloofden dat een goede god de geest had gecreëerd en een boze god de aarde. Al het materiële was daarom het werk van de boze. Net als de Tempeliers geloofden ze dat Jezus een - goddelijk geïnspireerd mens was die de waarheid verkondigde. ***
In maart 1208 vaardigde paus Innocentius III een bul van verdoemenis uit tegen de Katharen, waarin hij hen allen ter dood veroordeelde. Vervolgens riep hij op tot een kruistocht, de enige waarin christenen tegen christenen streden. Pauselijke gezanten en geestelijken vergezelden het kruisleger om zeker te stellen dat alle verdachte ketters werden gemarteld voor ze op de brandstapel kwamen. In een vroeg stadium van de kruistocht, in de nacht van het beleg van Béziers werd afgerond, vroegen de leiders van het kruisleger de pauselijke legaat Arnaud Aimery hoe ze hun medechristenen konden herkennen als de stad werd ingenomen. Het antwoord was; " Schenk niemand genade, ongeacht orde, leeftijd of geslacht, katharen nog katholieken - dood hen allen. God zal de zijnen er wel uithalen." Hoewel dit een officiële kruistocht was, namen de Tempeliers noch de hospitaalridders eraan deel. De Tempeliers gingen nog verder dan niet deelnemen aan de kruistocht: ze hielpen de Katharen zelfs mee bij de verdediging tegen de kruislegers. Ze streden aan de zijde van Peter II van Aragon toen Simon de Montfort, leider van de Albigenzer kruistocht aanviel. De analen van de inquisitie bevatten een opmerkelijke briefwisseling tussen de leidende ridders van de Tempeliers uit het gebied en die van de vooraanstaande Kathaarse families. Katharen op de vlucht voor de kruisvaarders vonden vaak onderdak bij de Tempeliers die hun bovendien begraving in gewijde grond toestonden, regelrecht tegen de pauselijke richtlijnen in.

*** ps. Deze dualiteit van ' waarheid ' en ' leugen ' vinden we ook terug in het Mazdaïsme.
God had daar twee aspecten; waarheid = licht , en leugen = duisternis.
Deze uitspraak van Amaury is zo goed als zeker legendevorming.

Ik heb hier het boek van Marilyn Hopkins en Co hier naast me liggen: Rex Deus. U moet wel alles vermelden...

Ondertitel van het boek:
"Was JEZUS CHRISTUS de stichter van een dynastie die nu nog bestaat?"

Maar u moet wel alles vermelden. van de schrijfsels van Hopkins en CO.
Hopkins meent dan ook de reden te kennen waarom volgens haar de Tempeliers niet meededen aan de kruistocht tegen de Katharen. En let nu goed op:

"De kern van de leidinggevende tempeliers was afkomstig uit de Rex-Deusfamilies( ??). De edelen in de Languedoc die aan een of beide orden (de Johannieters) waren van dezelfde groep van families afkomstig. Eerder hebben we al vermeld dat veel van de families die de katharen beschermden, hen land schonke n of zelfs tot het kathaarsgeloof overgingen, gelieerd waren aan Rex Deus en daarom is het niet zo moeilijk te begrijpen waarom deze twee orden weigerden deel te nemen aan een kruistocht."

Als niet terzake doend en warrig en 'a-historisch' argument kan dit tellen!

Laatst gewijzigd door system : 6 november 2012 om 13:16.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2012, 12:52   #113
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
U beweerd zoveel....

Haalt vervolgens een boekje van het net waarin hetzelfde wordt beweerd...Zo vaag,vertel eens wélke tempelridders hierbij dan betrokken waren...

U beweerd ook het volgende....



Hoe komt het dan dat hij wel beslag kon leggen op hun bezittingen en landerijen,maar dat het meest dringende dat hij nodig had,geld dus,verdwenen bleek te zijn...

http://www.blanchefort.nl/index.php?p=1_14_3-Tempeliers
Welk boek bedoelt u?

Laatst gewijzigd door system : 6 november 2012 om 12:56.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2012, 12:58   #114
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
U beweerd zoveel....

Haalt vervolgens een boekje van het net waarin hetzelfde wordt beweerd...

Zo vaag,vertel eens wélke tempelridders hierbij dan betrokken waren...

U beweerd ook het volgende....



Hoe komt het dan dat hij wel beslag kon leggen op hun bezittingen en landerijen,maar dat het meest dringende dat hij nodig had,geld dus,verdwenen bleek te zijn...

http://www.blanchefort.nl/index.php?p=1_14_3-Tempeliers
U leest hetzelfde soort literatuur als Aton blijkbaar.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2012, 13:03   #115
Svennies
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 8 april 2008
Locatie: Mechelen
Berichten: 22.819
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U leest hetzelfde soort literatuur als Aton blijkbaar.
U dus blijkbaar de verkeerde.....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2012, 13:05   #116
santos
Minister
 
santos's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Locatie: Luxembourg
Berichten: 3.703
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U leest hetzelfde soort literatuur als Aton blijkbaar.
Maar u bent wel van mening dat uw boekjes de absolute waarheid verkondigen.
En alle andere meningen worden dan meteen als onwaar afgescheept.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2012, 13:21   #117
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
Maar u bent wel van mening dat uw boekjes de absolute waarheid verkondigen.
En alle andere meningen worden dan meteen als onwaar afgescheept.
Neen, zeker niet. Een historische uitleg blijft altijd voorlopig geldig. Tot er een betere komt. Met 'betere' bedoel ik dan een verklaring die een andere histrorisch gang van zaken geeft of waarheid dan de tot nu toe aangenomene en dit op basis van historische degelijke documenten en/of onderbouwde argumenten.

Ik vraag gewoon datgene wat ze beweren aan te tonen. Ik sta open voor alle invalshoeken. En dus vroeg ik aan de poster mij aan te tonen waaruit zou moeten blijken dat de Tempeliers de 'levensfilosofie zouden hebben overgenomen van de Katharen'. Dat beweert hij toch. Ik heb nog steeds geen antwoord.

Laatst gewijzigd door system : 6 november 2012 om 13:23.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2012, 13:26   #118
santos
Minister
 
santos's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Locatie: Luxembourg
Berichten: 3.703
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Neen, zeker niet. Een historische uitleg blijft altijd voorlopig geldig. Tot er een betere komt. Met 'betere' bedoel ik dan een verklaring die een andere histrorisch gang van zaken geeft of waarheid dan de tot nu toe aangenomene en dit op basis van historische degelijke documenten en/of onderbouwde argumenten.

Ik vraag gewoon datgene wat ze beweren aan te tonen. Ik sta open voor alle invalshoeken. En dus vroeg ik aan de poster mij aan te tonen waaruit zou moeten blijken dat de Tempeliers de 'levensfilosofie zouden hebben overgenomen van de Katharen'. Dat beweert hij toch. Ik heb nog steeds geen antwoord.
Onderbouwing zoals in uw boekjes staat dat men bvb enkel vrijmetselaar kan worden dmv 2 peters die u vragen?
Als er historische eenduidige bewijzen zouden zijn dan was er veel minder verdeeldheid over dit onderwerp. Het is niet duidelijk en historici geven gewoon hun interpretatie van de zaken weer al dan niet gebaseerd op feiten.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2012, 13:32   #119
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
Onderbouwing zoals in uw boekjes staat dat men bvb enkel vrijmetselaar kan worden dmv 2 peters die u vragen? Als er historische eenduidige bewijzen zouden zijn dan was er veel minder verdeeldheid over dit onderwerp. Het is niet duidelijk en historici geven gewoon hun interpretatie van de zaken weer al dan niet gebaseerd op feiten.
Het is de gewoonte in de maçonnerie dat men gepeterd wordt door twee (meester)-broeders. Het is ook de gewoonte dat die peters meestal mensen zijn die de neofiet kennen. En hem daarom ook voorstellen aan de plaatselijke loge. Het kan inderdaad zijn dat de peters of één van de peters de neofiet niet echt kennen. Dat is zeker niet uit te sluiten. En het is zeker de uitzondering dat men lid wordt van een loge op de manier waarop u dat zou zijn geworden. Maar echt uitsluiten mag men het inderdaad niet.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2012, 13:35   #120
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
Onderbouwing zoals in uw boekjes staat dat men bvb enkel vrijmetselaar kan worden dmv 2 peters die u vragen?
Als er historische eenduidige bewijzen zouden zijn dan was er veel minder verdeeldheid over dit onderwerp. Het is niet duidelijk en historici geven gewoon hun interpretatie van de zaken weer al dan niet gebaseerd op feiten.
Goed, maar men kan niet botweg komen beweren dat de 'Tempeliers de levensfilosofie van de katharen hebben overgenomen of zich eigen maakten'. Tenzij... ja tenzij men, bewijs in de hand, zijn stelling kan staven.
system is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:34.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be