Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 april 2012, 07:51   #101
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fred uit Gent Bekijk bericht
Je fixeert je op dit louter materiële leven, en je denkt dat dit het enige leven is dat je hebt. Je denkt dat er buiten het materiële geen bestaansvorm mogelijk is. Je denkt ook dat het na dit leven gedaan is. En dat het leven zonder enig doel ontstaan is. Met andere woorden: je mist de essentie van je bestaan.

Fred.
De essentie van jouw bestaan is het besef dat je er eeuwig zal zijn?

Laatst gewijzigd door Another Jack : 23 april 2012 om 07:51.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2012, 08:03   #102
Fred uit Gent
Staatssecretaris
 
Fred uit Gent's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 februari 2010
Locatie: Gent
Berichten: 2.596
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
De essentie van jouw bestaan is het besef dat je er eeuwig zal zijn?
Ja, dat is één van de factoren. Er zijn er nog hoor.
Maar jij zult er ook eeuwig zijn, of je dat nu leuk vind of niet.

Fred.
Fred uit Gent is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2012, 08:05   #103
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fred uit Gent Bekijk bericht
Ja, dat is één van de factoren. Er zijn er nog hoor.
Maar jij zult er ook eeuwig zijn, of je dat nu leuk vind of niet.

Fred.
Welke "factoren" zijn er nog behalve eeuwig lanterfanten?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2012, 08:48   #104
exodus
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
exodus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 mei 2004
Berichten: 13.621
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Over jouw beleving van je lichaam kan ik niet oordelen, maar wat mijzelf betreft en de mensen die ik heb leren kennen, is het lichaam het eerste en belangrijkste deel van onszelf. Waarom zouden mensen zich druk maken over hun uiterlijk en gezondheid en prestaties als het lichaam niet ons zelf is of alleen maar een beetje? Wie zichzelf niet verzorgt is geestelijk ziek en dat loopt slecht af.
Tuurlijk moet je je lichaam ook verzorgen. Het fysische/fysieke is een aspect van onze realiteit die we niet moeten verwaarlozen. Maar we moeten ook (durven) verder kijken dan enkel het fysische. Er moet balans zijn. Iemand die steeds met zijn hoofd in de wolken loopt, is iemand die even slecht gebalanceerd is als iemand die niet verder kijkt dan het fysieke en gepreoccupeerd is met zijn uiterlijk en materiële status.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Als het bewustzijn los staat van de hersenen hoe verklaar je dan dat het bewustzijn in het niets verdwijnt als de hersenen slapen en dat het bewustzijn terug keert uit het niets als de hersenen wakker worden? Ik geloof overigens niet in het bestaan van het bewust zijn als entiteit. Het is een mogelijke activiteit of functie van de hersenen.
Bewustzijn verdwijnt zeker niet in het niets als je slaapt. Je droomt bijvoorbeeld als je slaapt, maar je herinnert niet altijd je dromen. Als je slaapt is je bewustzijn gefocussed in een andere realiteit dan het fysische. Meestal is dit de astrale realiteit waar dromen uitgespeeld worden. In feite hebben we dit nodig, want zonder te slapen worden we gek. We zijn spirituele wezens die toch wel een derde van de dag, of iets minder, moeten terugtrekken in de meer spirituele dimensies.

Het is niet omdat je het niet bewust herinnert, dat je bewustzijn niet actief is op dat moment. Zelfs als je slaapt is je bewustzijn actief in een bepaalde mate, alleen herinner je dat niet altijd.

Iedereen die al eens te diep in het glas gekeken heeft heeft zal wel een black-out kennen. Je herinnert je niets meer, maar je bewustzijn was wel actief op dat moment.
__________________
Yesterday I was clever, so I wanted to change the world. Today I am wise, so I am changing myself. – Rumi

Laatst gewijzigd door exodus : 23 april 2012 om 08:49.
exodus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2012, 08:54   #105
exodus
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
exodus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 mei 2004
Berichten: 13.621
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Ik zal het proberen simpel te houden:
Zonder hersenen geen bewustzijn, en geen bewustzijn zonder hersenen.
Dit is een ingebakken overtuiging in je geloofsysteem, maar die is simpelweg verkeerd.

Zolang je vasthoudt aan dit geloof, zal je uiteraard moeilijk nieuwe inzichten verkrijgen ivm bewustzijn.

Life is not what you think it is! En nu?
__________________
Yesterday I was clever, so I wanted to change the world. Today I am wise, so I am changing myself. – Rumi
exodus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2012, 08:59   #106
Fred uit Gent
Staatssecretaris
 
Fred uit Gent's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 februari 2010
Locatie: Gent
Berichten: 2.596
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Welke "factoren" zijn er nog behalve eeuwig lanterfanten?
Ik heb wel zinvoller zaken te doen dan voor eeuwig te lanterfanten, jij niet?

Fred.
Fred uit Gent is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2012, 09:01   #107
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door exodus Bekijk bericht
Dit is een ingebakken overtuiging in je geloofsysteem, maar die is simpelweg verkeerd.

Zolang je vasthoudt aan dit geloof, zal je uiteraard moeilijk nieuwe inzichten verkrijgen ivm bewustzijn.

Life is not what you think it is! En nu?
Welke nieuwe inzichten heb jij onlangs zoal opgedaan?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2012, 09:04   #108
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fred uit Gent Bekijk bericht
Ik heb wel zinvoller zaken te doen dan voor eeuwig te lanterfanten, jij niet?

Fred.
Waarom zou je je haasten als je de eeuwigheid voor je hebt?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2012, 09:12   #109
Fred uit Gent
Staatssecretaris
 
Fred uit Gent's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 februari 2010
Locatie: Gent
Berichten: 2.596
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Waarom zou je je haasten als je de eeuwigheid voor je hebt?
Lanterfanten interesseert mij niet. Nu niet en ook niet in de eeuwigheid. Ik leer graag bij en besteed mijn tijd graag aan zinvolle zaken.

Fred.
Fred uit Gent is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2012, 09:13   #110
exodus
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
exodus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 mei 2004
Berichten: 13.621
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Welke nieuwe inzichten heb jij onlangs zoal opgedaan?
Wel dat wat je gelooft je realiteit bepaalt, en je realiteit bepaalt wat je gelooft. Het is een feedback-loop die enkel kan onderbroken worden door een creatieve impuls, en niet door je geloofsysteem te verdedigen kost wat kost.
__________________
Yesterday I was clever, so I wanted to change the world. Today I am wise, so I am changing myself. – Rumi
exodus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2012, 09:16   #111
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door exodus Bekijk bericht
Wel dat wat je gelooft je realiteit bepaalt, en je realiteit bepaalt wat je gelooft. Het is een feedback-loop die enkel kan onderbroken worden door een creatieve impuls, en niet door je geloofsysteem te verdedigen kost wat kost.
En wat dacht je daarvoor?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2012, 09:17   #112
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fred uit Gent Bekijk bericht
Lanterfanten interesseert mij niet. Nu niet en ook niet in de eeuwigheid. Ik leer graag bij en besteed mijn tijd graag aan zinvolle zaken.

Fred.
Wat heb jij onlangs bijgeleerd?

Laatst gewijzigd door Another Jack : 23 april 2012 om 09:18.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2012, 09:20   #113
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.367
Standaard

Another Jack, jij hebt het over het absolute begrip van het woord *vrije wil*. Een soort goddelijke vrije wil, nee dat bestaat inderdaad niet. Maar dat die vrije wil niet bestaat daar is ieder normaal mens het over eens. Maar dat bedoelen mensen niet als ze spreken in het dagelijks leven over vrije wil.
Het gaat erom of je uit vrije wil keuze,s kan maken, zelf kan denken, en zelf kan doen wat jij wilt. Ik denk dat dat kan.
Dat als jij met je vinger dicht bij mijn ogen komt, dat ik dan mijn ogen sluit is nogal logisch. En ik ben blij dat mijn lichaam dat zo vanzelf doet.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2012, 09:25   #114
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Another Jack, jij hebt het over het absolute begrip van het woord *vrije wil*. Een soort goddelijke vrije wil, nee dat bestaat inderdaad niet. Maar dat die vrije wil niet bestaat daar is ieder normaal mens het over eens. Maar dat bedoelen mensen niet als ze spreken in het dagelijks leven over vrije wil.
Het gaat erom of je uit vrije wil keuze,s kan maken, zelf kan denken, en zelf kan doen wat jij wilt. Ik denk dat dat kan.
Dat als jij met je vinger dicht bij mijn ogen komt, dat ik dan mijn ogen sluit is nogal logisch. En ik ben blij dat mijn lichaam dat zo vanzelf doet.
Vrije wil heeft niets met vrije keuze te maken, alhoewel de neurologie ook de vrije keuze begint in twijfel te trekken.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2012, 09:26   #115
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.367
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Vrije wil heeft niets met vrije keuze te maken, alhoewel de neurologie ook de vrije keuze begint in twijfel te trekken.
Je hebt gelijk ik had de verkeerde definitie, ik had het over vrije keuze.
Mijn excuus.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2012, 09:34   #116
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Another Jack, jij hebt het over het absolute begrip van het woord *vrije wil*. Een soort goddelijke vrije wil, nee dat bestaat inderdaad niet. Maar dat die vrije wil niet bestaat daar is ieder normaal mens het over eens. Maar dat bedoelen mensen niet als ze spreken in het dagelijks leven over vrije wil.
Het gaat erom of je uit vrije wil keuze,s kan maken, zelf kan denken, en zelf kan doen wat jij wilt. Ik denk dat dat kan.
Dat als jij met je vinger dicht bij mijn ogen komt, dat ik dan mijn ogen sluit is nogal logisch. En ik ben blij dat mijn lichaam dat zo vanzelf doet.
Ons lichaam waarvan de hersenen deel uitmaken sturen ons denken en handelen en niet omgekeerd.
Dat is wat ik bedoel, je oog sluit omdat je hersenen autonoom en bliksemsnel beslissen dat het niet nodig is de hele denkcyclus door te maken die je bijvoorbeeld gebruikt om te redeneren.
Het meest primitieve deel van je hersenen (hippothalamus) neemt over van de meer verfijnde hersenfuncties wanneer iemand zijn vinger uitsteekt naar je oog.

Laatst gewijzigd door Another Jack : 23 april 2012 om 09:34.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2012, 09:38   #117
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.367
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Ons lichaam waarvan de hersenen deel uitmaken sturen ons denken en handelen en niet omgekeerd.
Dat is wat ik bedoel, je oog sluit omdat je hersenen autonoom en bliksemsnel beslissen dat het niet nodig is de hele denkcyclus door te maken die je bijvoorbeeld gebruikt om te redeneren.
Het meest primitieve deel van je hersenen (hippothalamus) neemt over van de meer verfijnde hersenfuncties wanneer iemand zijn vinger uitsteekt naar je oog.
Dat klopt helemaal, ik had het dan ook meer over keuzes maken, niet dit soort noodzakelijke dingen waarop je brein puur instinctief reageert. Ik had het over de vrije keuze, foutje van mij.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2012, 09:46   #118
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

De vrije keuze als dusdanig staat ook onder druk.
In de neurologie is men na verschillende experimenten en bevindingen meer en meer geneigd te stellen dat dit ook gedetermineerd is.
Interessant voor wie er meer oevr wil weten: Zonder vrije wil van Jan Verplaetse (UGent)
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2012, 09:51   #119
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.367
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
De vrije keuze als dusdanig staat ook onder druk.
In de neurologie is men na verschillende experimenten en bevindingen meer en meer geneigd te stellen dat dit ook gedetermineerd is.
Interessant voor wie er meer oevr wil weten: Zonder vrije wil van Jan Verplaetse (UGent)
Dat klopt, maar al die experimenten vind ik vrij generaliserend.
Ze doen experimenten met een wat mensen, zoals die cola-experiment, maar dat betekent niet dat dan elk mens zo is. En de wetenschap zegt dat wij mensen teveel door reclame gehersenspoeld worden, natuurlijk laten veel mensen zich beïnvloeden door reclame, maar niet alle mensen.

Ik denk gewoon dat de een meer capaciteiten heeft om vrije keuzes te maken dan de ander.

Bekijk op YouTube: professor Vicktor Lamme, vrije wil.

En daarna YouTube: Professor Herman Philipse.

En daarna YouTube: debat vrije wil, Herman Philipse en Vicktor Lamme.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2012, 09:54   #120
Fred uit Gent
Staatssecretaris
 
Fred uit Gent's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 februari 2010
Locatie: Gent
Berichten: 2.596
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Wat heb jij onlangs bijgeleerd?
Teveel om op te noemen, ik leer dagelijks bij.

Fred.
Fred uit Gent is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:42.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be