Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 augustus 2007, 10:19   #101
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Dus de verregaande confederalisering die CD&V-NVA wil is in feite een Belgische eis???

Tjonge, tjonge, de wereld is sneller veranderd dan ik opgemerkt heb blijkbaar.

Afin, ik kan er alleen maar blij om zijn. De Belgicisten �* la Patriot gaan nu dus de eisen realiseren die de Vlaamsgezinden tien jaar geleden voorop stelden. Comfortabel!

PS: Het bevestigt me in mijn opvatting dat de Vlaamsgezinden nu verder moeten gaan en zich al op de Confederatie der Lage Landen moeten concentreren.
Neem vooral je dromen voor werkelijkheid .

Er is geen sprake van "verregaande confederalisme". Separatisme is een bezigheid voor een zeer kleine minderheid in dit land. Wat dit land nodig heeft is een grondige herstructurering, niet zo één als in de natte droom van menig romantici op dit forum, die het land (als geheel) ten goede zal komen. Een eerste stap is de grote kuis in het zuiden (lees: alle restjes luiwannesen en corrupten van l'etat ps opruimen). Ook alle problemen zoals taalkennis en taalgrenzen moeten grondig herkeken worden. Eenmaal dit zal gedaan zijn zullen we al een stap verder zitten. Als de walen voelen dat ze hierbij stokken in de wielen moeten zetten(je zou voor minder paniekerig zijn) dan moet hen duidelijk worden waar ze staan.

We gaan wel zware tijden tegemoet maar niet in de zin dat jij en sommigen denken.
Nu is de vraag of Leterme daar wel sterk genoeg voor is? Nu daarvoor "je demande �* voir"... Zijn schoolmeesters gezichtje toont het niet maar hij is zeker bang met de verantwoordelijkheid die hem op de schouders werd gezet.
terzijde: een verantwoordelijkheid die te lang is uitgesteld. En daarom des te zwaar; maar il faut ce qu'il faut!

Belgicisten zoals Patriot en ik zelf lachen evenwel in onze handen...don't worry!
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2007, 10:24   #102
Kortaf
Europees Commissaris
 
Kortaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2007
Locatie: Op tijd weg
Berichten: 7.588
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Nu is de vraag of Leterme daar wel sterk genoeg voor is? Nu daarvoor "je demande �* voir"... Zijn schoolmeesters gezichtje toont het niet maar hij is zeker bang met de verantwoordelijkheid die hem op de schouders werd gezet.
terzijde: een verantwoordelijkheid die te lang is uitgesteld. En daarom des te zwaar; maar il faut ce qu'il faut!

Belgicisten zoals Patriot en ik zelf lachen evenwel in onze handen...don't worry!
Jullie zien dus al een figuur opdoemen die het programma dat je schetst gaat uitvoeren en de Walen in de pas doen lopen? Aan wie had je gedacht? Jean-Luc Dehaene? Karel De Gucht?

Laatst gewijzigd door Kortaf : 4 augustus 2007 om 10:24.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2007, 10:26   #103
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Jullie zien dus al een figuur opdoemen die het programma dat je schetst gaat uitvoeren en de Walen in de pas doen lopen? Aan wie had je gedacht? Jean-Luc Dehaene? Karel De Gucht?
Aaaah ma dat is moeilijk...
Neen ik heb geen bepaald persoon in gedachte!
Maar het zal er komen en misschien is Yves sterk genoeg; wie weet? Let's w8
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2007, 10:32   #104
Kortaf
Europees Commissaris
 
Kortaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2007
Locatie: Op tijd weg
Berichten: 7.588
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Aaaah ma dat is moeilijk...
Neen ik heb geen bepaald persoon in gedachte!
Maar het zal er komen en misschien is Yves sterk genoeg; wie weet? Let's w8
De waarheid is dat er niemand, maar dan ook niemand te vinden is noch zal te vinden zijn die het "nieuwe Belgicistische programma" kan uitvoeren, mijn beste. Er valt geen eer meer mee te behalen, jong, leg je er bij neer.

A propos, ik zou wel eens graag van hemzelf horen of en in welke mate Patriot het met deze "nieuwe koers" van zijn partij eens is.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2007, 10:37   #105
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
De waarheid is dat er niemand, maar dan ook niemand te vinden is noch zal te vinden zijn die het "nieuwe Belgicistische programma" kan uitvoeren, mijn beste. Er valt geen eer meer mee te behalen, jong, leg je er bij neer.
Je ziet één keer somers op tv twee keer de gucht en drie keer dewael en je denkt dat je de partij hebt gezien ...
Neen werkelijk ik denk dat er wel kandidaten zullen zijn en dan denk ik alleen aan onze (ex-) premier.
Neer leggen bij wat?
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2007, 10:40   #106
Eddy B
Europees Commissaris
 
Eddy B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 maart 2007
Locatie: Hoboken
Berichten: 6.274
Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
PS: Het bevestigt me in mijn opvatting dat de Vlaamsgezinden nu verder moeten gaan en zich al op de Confederatie der Lage Landen moeten concentreren.
Die stap slaan we makkelijkheidshalve over. Ineens naar een europa van de regios...
__________________
Nooit mag de regering meer macht kunnen uitoefenen over de bevolking, dan de bevolking over de regering: http://www.vrij-vlaanderen.be



.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2007, 12:37   #107
Kortaf
Europees Commissaris
 
Kortaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2007
Locatie: Op tijd weg
Berichten: 7.588
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Neer leggen bij wat?
Dat er absoluut geen eer meer te behalen valt met Belgisch premier te zijn. Het zwaartepunt schuift nu door naar de deelstaten. En dat je daarom geen waardevolle mensen genoeg meer zal vinden om het federale niveau te leiden.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2007, 12:41   #108
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Ook alle problemen zoals taalkennis en taalgrenzen moeten grondig herkeken worden.
Kun jij me ook even uitleggen waarom de taalGRENZEN herbekeken zouden moeten worden?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2007, 12:46   #109
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Kun jij me ook even uitleggen waarom de taalGRENZEN herbekeken zouden moeten worden?
herbekijken taalgrenzen<->herbekijken problemen met de taalgrenzen
Jij ziet geen graten?
Nu het is niet erg hoor het is bewezen dat men altijd maar leest wat men wil lezen...
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2007, 12:47   #110
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Dat er absoluut geen eer meer te behalen valt met Belgisch premier te zijn. Het zwaartepunt schuift nu door naar de deelstaten. En dat je daarom geen waardevolle mensen genoeg meer zal vinden om het federale niveau te leiden.
ah dat...hehe neen dan leg ik mij daar uiteraard niet bij neer!
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2007, 14:35   #111
zeef
Burger
 
Geregistreerd: 7 juli 2006
Berichten: 151
Standaard

Is dit dezelfde VLD die voor de verkiezingen de grootste Vlaamse tegenstander was van een communautaire ronde? Of speelt hier een factor Verhofstadt mee? Ik stel enkel vast dat de progressieve VLD van Verhofstadt in één klap aan het verdwijnen is naar de 'belastingsverlagertjes' van Degucht. Jammer.
zeef is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2007, 14:59   #112
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 116.357
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Trouwens het was de Belgische minister van buitenlandse zaken die dit zei.
Dit is ook van De Gucht, maar dan precies drie jaar geleden:
Citaat:

Belgium should split says Foreign Minister

30 August 2004

BRUSSELS - Belgium's new foreign minister has caused shockwaves by suggesting Flanders and Wallonia could function separately inside the European Union, it was reported on Monday.

Le Soir newspaper said that Fleming Karel de Gucht chose to reopen the political Pandora's box of his country's Dutch-French linguistic divide at an annual meeting of 120 Belgian ambassadors and top foreign policy officials.

Belgium's two biggest linguistic communities are the Flemish, who speak Dutch, and the French-speaking Walloons.

Analysts say they have what can charitably be described as a love-hate relationship.

De Gucht's comments were "astonishing" coming from a federal minister, Le Soir newspaper said.

The Foreign Minister, who entered his job five weeks ago, said that Belgium could easily operate like two distinct countries in meetings of the EU's Council of Ministers, which represents Union governments.

He pointed out that new EU countries like the Czech Republic, Slovakia or Slovenia have populations similar in size to or even considerably smaller than those of Flanders or Wallonia.

The former president of Belgian Prime Minister Guy Verhofstadt's Flemish liberal VLD party argued that Flemings and Walloons often disagreed in Council of Ministers meetings over issues like agriculture.[Copyright Expatica 2004]



__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2007, 15:04   #113
born2bewild
Banneling
 
 
Geregistreerd: 18 februari 2006
Locatie: 2000
Berichten: 21.703
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht

En jij hebt alvast met je begin van deze post een plaatsje beet bij het vlaams belang
oooohhhh

maar die stellen toch ook Belgicistische eisen in uw framework dan wel. Dus is dat een compliment (evenzeer in uw denkwereld welteverstaan) of gewoon een zielige manier om te zeggen dat je geen argumenten hebt?

Laatst gewijzigd door born2bewild : 4 augustus 2007 om 15:09.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2007, 15:06   #114
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 116.357
Standaard

Deze analyse maant ons echter aan niet te veel waarde te hechten aan de bluf van De Gucht:

Leterms Knieval en De Guchts Bluf

Citaat:
From the desk of Filip van Laenen on Fri, 2007-08-03 22:32
Terwijl Yves Leterme deze namiddag op zijn persconferentie op zijn blote knieën hengelde naar vergeving van de Franstaligen, verkoopt Karel de Gucht behoorlijk straffe en dreigende taal aan het adres van de Franstaligen. Maar hoe realistisch zijn zijn dreigementen?

Eerlijk gezegd, het was zeer pijnlijk om de verklaringen van Yves Leterme te aanhoren. Wat moeten we daar immers van denken, dat België plots wel een meerwaarde heeft gekregen, en dan nog wel de meertaligheid? Wiens meertaligheid? De Vlamingen konden ooit hun Frans, maar veel blijft daar vandaag niet meer van over, en de jongere generaties zijn nog vrijwel uitsluitend geïnteresseerd in Engels als tweede taal. En als er dan absoluut een derde taal bij moet, dan vaak nog liever Spaans dan Frans als het even kan. De Franstaligen daarentegen zijn altijd Franstalig geweest –het woord zegt het zelf–, zijn het nog steeds, en zijn absoluut niet van plan ooit iets anders te worden. Zelfs niet als ze in het Nederlandstalige Vlaamse Gewest komen wonen. Dat is per slot van rekening precies de kern van het probleem rond Brussel-Halle-Vilvoorde: de pertinente weigering van de Franstaligen om de taal van de andere leren, zelfs als men bij de andere gaat wonen. En we zijn de Franstalige klacht tegen het «taalbereidheidscriterium» van de Vlaamse Wooncode toch nog niet vergeten zeker? Rijm het maar eens met de Belgische meerwaarde van een meertaligheid!

Als er over die persconferentie van deze namiddag dan ook één ding gezegd moet worden, dan wel dat ik in de plaats van Bart de Wever niet bepaald goed zou slapen de komende nachten.

En dan was er dus Karel de Gucht, die plots Vlaams haar op zijn tanden heeft gekregen. Als de Franstaligen neen blijven zeggen tegen een staatshervorming is hij van plan de geldkranen voor de Franstaligen dicht te draaien. Hoezo, geldkranen voor de Franstaligen? Was dat dan geen mythe? En dan nog wel geldkranen die niet in de Sociale Zekerheid ingebed zitten? Karel de Gucht zou daar gerust een woordje meer uitleg bij mogen geven, zeker daar waar hij vertelt dat de federale regering eigenlijk iets doet dat grondwettelijk niet helemaal in orde is. Zouden die geldkranen dan niet moeten stoppen, hoe dan ook, dat wil zeggen, met of zonder staatshervorming?

Verder vraag ik mij af in hoeverre Karel de Gucht wel gedekt wordt door de rest van de Open Vld. Ging die partij niet de verkiezingen in met een programma dat nog het best te omschrijven van als «L'union fait la force»? Waren de Vlaamse en de Franstalige liberale partijen niet afgeschaft ten voordele van één grote Belgische liberale familie? De Open Vld doet hier toch wel aan zware woordbreuk, al ik moet eerlijk toegeven dat als de Open Vld het deze keer écht meent, het een woordbreuk is waarmee ik persoonlijk zou kunnen leven. Hoe dat bij zijn kiezers zit durf ik mij niet voor te stellen, om over een Herman de Croo nog maar te zwijgen… Anderzijds zou het niet de eerste keer zijn dat Karel de Gucht een straffe verklaring doet die een tijdje later als een boemerang weer op zijn eigen hoofd belandt. Zo is hij toch ooit eens zijn voorzitterszetel kwijtgeraakt.

Erger is dat als Karel de Gucht het vandaag écht zou menen, ik mij niet kan voorstellen dat hij over zijn uitspraken ver heeft doorgedacht. Daarom vrees ik dat in de woordbreuk van vandaag al een nieuwe woordbreuk voor morgen besloten ligt. Laten we immers even in zijn plaats doordenken:

Stel dat de Franstaligen inderdaad neen blijven zeggen tegen elke vorm van staatshervorming, en de Open Vld voet bij stuk houdt en niet in een federale regering wil stappen. Stel dat ook CD&V, en a fortiori N-VA dat zouden doen, dan rest er nog maar één mogelijkheid: een rood-groen-Franstalige regering met 79 zetels in de Kamer en 19 zetels in de Senaat (of 20 als het FN zo'n regering zou steunen). Ik zou dan echt wel eens willen zien dat de Open Vld zo'n regering zou durven kelderen om nieuwe verkiezingen uit te schrijven. Of dat de Open Vld in het Vlaams Parlement een onafhankelijkheidsverklaring zou goedkeuren samen met CD&V, N-VA en Vlaams Belang. Dat is waar het dreigement van Karel de Gucht in essentie op neerkomt, of toch zou moeten op neerkomen.

Ik heb het er echter moeilijk mee mij voor te stellen dat de Open Vld morgen, op 17 augustus of op 1oktober zich eenzijdig zou terugtrekken uit de federale regeringsonderhandelingen. Ik heb het er ook moeilijk mee mij voor te stellen dat de CD&V dat zou doen. De enigen die ik tot zoiets in staat zou zien zijn de Franstaligen en de N-VA. Na de knieval van Yves Leterme van vandaag heb ik echter zo'n vermoeden dat de Franstaligen er absoluut niet bang voor hoeven te zijn dat als puntje bij paaltje komt z�*j ooit echt redenen zouden hebben om de onderhandelingstafel te moeten verlaten. Ik hoop dus maar voor Bart de Wever dat hij echt geen onzin vertelt wanneer hij zegt dat de Franstaligen aan de onderhandelingstafel heel andere dingen zeggen dan wat zij aan de poort van Hertoginnedal verklaren.
http://www.brusselsjournal.com/node/2285


__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2007, 15:11   #115
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 116.357
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
A propos, ik zou wel eens graag van hemzelf horen of en in welke mate Patriot het met deze "nieuwe koers" van zijn partij eens is.
http://forum.politics.be/showpost.ph...8&postcount=25

Met de uitspraak van De Gucht over het inhouden van tranfers alvast wél. Met de reden om die transfers in te houden niet.

Knoop d�*�*r maar eens een touw aan vast....
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2007, 15:15   #116
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 116.357
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rookie Bekijk bericht
alhoewel het de eerste keer zou zijn dat de VLD(PVV) een vlaams standpunt hard zou maken in bijna 180 jaar , ik heb er dan ook terechte twijfels over die stoerdoenerij en wacht liever het resultaat af, dat en alleen dat telt
Héél verstandig.

Zeker na het manifeste burgerbedrog van Verhofstadt.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2007, 15:17   #117
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 116.357
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Je weet wel wat ik bedoel.

Uiteraard.
Daarom maakte Patriot zich ook zo boos.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2007, 15:21   #118
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 116.357
Standaard

Citaat:
Citaat:
Dit is een Belgische eis!

Wallonië moet plooien of de geldkraan wordt afgesloten (iets wat zo rap mogelijk moet gebeuren)...
Dus de verregaande confederalisering die CD&V-NVA wil is in feite een Belgische eis???
Woehhhaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2007, 15:23   #119
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Deze analyse maant ons echter aan niet te veel waarde te hechten aan de bluf van De Gucht:

Leterms Knieval en De Guchts Bluf
Ik kan volkomen begrijpen dat het u helemaal niet aanstaat dat die ferme taal nu precies komt van de VLD. U had het liever uit de mond van een andere partij gehoord vermoed ik. Pech voor u. Maar zoals u weet, het leven zit vol verassingen.

Laatst gewijzigd door system : 4 augustus 2007 om 15:42.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2007, 15:24   #120
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
HAMC's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2007
Berichten: 19.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Citaat:
Filip van Laenen
De Vlamingen konden ooit hun Frans, maar veel blijft daar vandaag niet meer van over, en de jongere generaties zijn nog vrijwel uitsluitend geïnteresseerd in Engels als tweede taal. En als er dan absoluut een derde taal bij moet, dan vaak nog liever Spaans dan Frans als het even kan.
En als daar nog een taal bij moet dan liever Duits dan Frans als het even kan.
__________________




Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:00.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be