Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 augustus 2023, 14:13   #101
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Maar wat verstaat u precies onder dat "ernaar handelen"?

Ik heb immers de indruk dat het grote "probleem" is dat mensen weigeren de juiste voornaamwoorden te gebruiken. Bijvoorbeeld Bo Van Spilbeeck blijven aanspreken met hij/hem in plaats van zij/haar.

Dat vinden blijkbaar al veel mensen erg problematisch. Want dat "kwetst".
Waarom zou je dit doen, blijven aanspreken met " hem" wanneer iemand zich identificeert als vrouw?
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2023, 15:50   #102
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.778
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Politieke correctheid op zich is al een problematisch begrip hé.

Het doet uitschijnen alsof bepaalde meningen niet politiek mogen worden veruitwendigd.

Ik heb lange tijd - maar blijkbaar volkomen onterecht - gedacht dat "politiek correct" zijn "een kat een kat noemen" betekende.

Welk(e) woord(en) zou ik moeten gebruiken als ik wens te verwijzen naar/wijzen op "iemand die 'de dingen' benoemt zoals ze zijn" zonder allerlei min of meer vage terminologie te gebruiken om "de harde waarheid" niet te moeten zeggen?

__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2023, 15:51   #103
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Ok, u heeft duidelijk een probleem met transgenders. Dat is uw goed recht, maar daar mag u dus niet naar handelen.
Wat bedoel je met handelen ? Transgenders zijn mensen met een geestesziekte, exact zoals iemand die beweert een hond te zijn of in een hond wil veranderen. Ik ga niks misdoen aan een geesteszieke. Dat is een zieke he.

Ik ga wel niet mee in die zijn waanzin, natuurlijk.

Als je "niet meegaan met die zijn waanzin" beschouwt als verboden handelen, dan is er een probleem he. Ik kan niet gedwongen worden om zot te zijn he.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2023, 15:55   #104
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
want uw mening is niet waar de samenleving voor staat.
Kijk, dat is geen "mening" maar gewoon een feit he. Iemand die beweert een hond te zijn is geen hond. Ook al naait men hem een staart aan en kan hij kwispelen, en ook al heeft die geleerd van te blaffen.

Iemand die beweert een goudvis te zijn is geen goudvis. Ook niet met een aangenaaide rugvin.

Iemand die beweert van Napoleon te zijn is Napoleon niet. Ook niet met een gekke hoed op en maagkrampen.

Gelijk wie die beweert iets anders te zijn dan ie is, is oftewel een grappenmaker of tewel een gek he. Dat is altijd al zo geweest en dat zal niet anders zijn.

Het "beweren een ander wezen te zijn" is altijd het SCHOOLVOORBEELD geweest van de halve gare he. ("een zot die dacht een regenworm te zijn wandelde over het erf....")

Het zal wel niet de eerste keer zijn dat "de maatschappij" waanzinnige concepten aanhangt. Hoeveel maatschappijen zijn geen religieuze lulkoek gaan aanhangen ? Dat wil niet zeggen dat die maatschappijen "gelijk" hebben qua feitelijke werkelijkheid he.

Die is enkel puur wetenschappelijk en waarnemelijk bepaald, en is geen kwestie van opinie.

Een transvrouw is gewoon geen echte vrouw. Dat is simpelweg niet waar. Dat is een man, en eventueel werd die man wat bijgeknipt en geplakt, maar op geen enkele manier is dat een normale, gewone, gezonde vrouw.

Ik heb totaal niks TEGEN transgenders, ik beschouw dat als geesteszieke mensen. Ik ga die niks misdoen. Zoals met alle gekken, heb ik er uiteraard wel liever geen contact mee, want contact met waanzinnigen is meestal onaangenaam. Maar ik ga die niet ineen kloppen of zo he. Alleen moeten die van mij niet verwachten dat ik met hun waanzin meega, tenzij in het kader van hun behandeling, maar dan wel OP VOORWAARDE dat er ook sociaal erkend wordt dat het om een geesteszieke gaat.

Laatst gewijzigd door patrickve : 2 augustus 2023 om 16:00.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2023, 15:57   #105
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Waarom zou je dit doen, blijven aanspreken met " hem" wanneer iemand zich identificeert als vrouw?
Omdat ik ook niet begin te blaffen als iemand zich identificeert als hond.

Nu, ma foi, als SOCIAAL ERKEND WORDT dat we hier met een geesteszieke te maken hebben, wil ik wel in het kader van die zijn behandeling eens "woef" zeggen natuurlijk en wil ik een man die beweert een madam te zijn, ook "haar" noemen.

Maar het spreekt vanzelf dat die nadien niet meer serieus genomen kan worden he.

Laatst gewijzigd door patrickve : 2 augustus 2023 om 15:59.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2023, 06:28   #106
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.759
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
jah, neee, poko is poko en woke is woke,

poko is zo een kommaneukende seut die geen verkeerd woordje durft te gebruiken uit vrees iets "fout" te zeggen of te doen.

woke zijn kommaneukeukende seuten die kompleet doorgeslagen zijn en zelf kommaneukende seuten gaan beschuldigen van "niet woke" gedrag.
Bovendien gaan ze volkomen irationeel te werk. De heksenjacht is dus totaal.
(../...)
"The next generation" (M/V/O), quoi.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2023, 09:12   #107
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.708
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Waarom zou je dit doen, blijven aanspreken met " hem" wanneer iemand zich identificeert als vrouw?
Om niet te vervallen in Babelse spraakverwarring. Je zou dan dienen te zeggen "Ik vind niet dat zij gebruik dient te mogen maken van toiletten voorbehouden voor vrouwen". Wat een absurde stelling is. Het lijkt wel alsof men aanstuurt op zo'n spraakverwarring. Het begint al met dat met 'trans-vrouw' bedoeld wordt een man die zich 'vrouw voelt'. Het is veel logischer zo iemand een 'trans-man' te noemen.

Laatst gewijzigd door Bach : 3 augustus 2023 om 09:29.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2023, 09:27   #108
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Het lijkt wel alsof men aanstuurt op zo'n spraakverwarring.
Dat is zelfs impliciet in het concept van "gender" dat tegelijkertijd gelijk is, en totaal verschillend, van geslacht, naargelang hoe de discussie verloopt

Als gender geen geslacht is, dan kunnen mannen van gender veranderen maar blijven uiteraard mannen.

En als gender wel geslacht is, dan is het evident dat mannen geen vrouwen kunnen worden want dat is iets dat biologisch, en niet sociologisch/cultureel wordt bepaald.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2023, 09:42   #109
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 71.058
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
jah, neee, poko is poko en woke is woke,

poko is zo een kommaneukende seut die geen verkeerd woordje durft te gebruiken uit vrees iets "fout" te zeggen of te doen.

woke zijn kommaneukeukende seuten die kompleet doorgeslagen zijn en zelf kommaneukende seuten gaan beschuldigen van "niet woke" gedrag. Bovendien gaan ze volkomen irationeel te werk. De heksenjacht is dus totaal en enkel te illustreren met deze sketches van monty python,

https://www.youtube.com/watch?v=Cnn2aGVcCEc

https://www.youtube.com/watch?v=X2xlQaimsGg
En special snowflakes?
__________________
Tijdens de zomervakantie van 2018 beslist Jambon om niet 100.000 euro, maar 200.000 euro uit de federale subsidiepot toe te kennen aan de organisatie van El Kaouakibi en Nguyen.

https://www.bruzz.be/analyse/mist-ro...jft-2021-04-13
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2023, 09:59   #110
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 71.058
Standaard

Goed artikel, het is over Maga, maar toepasselijk omdat het VB haar dog whisles toch vandaar haalt:

https://www.theatlantic.com/ideas/ar...istles/622930/

Citaat:
The first time I witnessed the birth of a right-wing talking point, I was sitting in a crowded ballroom at the Gaylord National Resort and Convention Center, in National Harbor, Maryland. This was the 2019 Conservative Political Action Conference, or CPAC, and I was listening to Sebastian Gorka deliver remarks that fell somewhere on the spectrum from venting to fomenting.

There he was in his three-piece suit, voice booming: “They want to take your pickup truck. They want to rebuild your home. They want to take away your hamburgers.” As I jotted down the line about the hamburgers, a sudden sense of unreality came over me.

Democrats want to take my hamburgers? It seemed too preposterous a threat to alarm even the most willing rube. Knowing the origin of the line was perhaps revealing, but made it no less ridiculous. Republicans had taken left-wing concerns about the environmental effects of factory farming and animal slaughter and contorted those worries, casting the Democrats as not just an anti-hamburger party, but a coalition of hamburger thieves—hamburglars, if you will.
__________________
Tijdens de zomervakantie van 2018 beslist Jambon om niet 100.000 euro, maar 200.000 euro uit de federale subsidiepot toe te kennen aan de organisatie van El Kaouakibi en Nguyen.

https://www.bruzz.be/analyse/mist-ro...jft-2021-04-13
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2023, 10:02   #111
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Goed artikel, het is over Maga, maar toepasselijk omdat het VB haar dog whisles toch vandaar haalt:

https://www.theatlantic.com/ideas/ar...istles/622930/
Het is niet verkeerd he. Er is toch een enorme druk om "minder vlees" te eten en zo. Er is toch een enorme druk om uw huizen volgens nieuwe ecologische normen aan te passen. En er was zelfs sprake dat in 2035 men in Europa geen grote benzinewagens meer zou mogen verkopen.

Kortom, dat was allemaal puur feitelijk waar. Het is eigenaardig om te doen alsof dat foute zaken zouden zijn die daar gezegd werden. Het is puur feitelijik toch een waarheid dat men dat allemaal wil doen en hier en daar zelfs doorgedrukt heeft of geprobeerd heeft ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2023, 10:07   #112
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 71.058
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het is niet verkeerd he. Er is toch een enorme druk om "minder vlees" te eten en zo. Er is toch een enorme druk om uw huizen volgens nieuwe ecologische normen aan te passen. En er was zelfs sprake dat in 2035 men in Europa geen grote benzinewagens meer zou mogen verkopen.

Kortom, dat was allemaal puur feitelijk waar. Het is eigenaardig om te doen alsof dat foute zaken zouden zijn die daar gezegd werden. Het is puur feitelijik toch een waarheid dat men dat allemaal wil doen en hier en daar zelfs doorgedrukt heeft of geprobeerd heeft ?
Ik zou die EV-schurken ‘Lamburglars’ noemen.

__________________
Tijdens de zomervakantie van 2018 beslist Jambon om niet 100.000 euro, maar 200.000 euro uit de federale subsidiepot toe te kennen aan de organisatie van El Kaouakibi en Nguyen.

https://www.bruzz.be/analyse/mist-ro...jft-2021-04-13
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2023, 15:17   #113
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Wat bedoel je met handelen ? Transgenders zijn mensen met een geestesziekte, exact zoals iemand die beweert een hond te zijn of in een hond wil veranderen. Ik ga niks misdoen aan een geesteszieke. Dat is een zieke he.

Ik ga wel niet mee in die zijn waanzin, natuurlijk.

Als je "niet meegaan met die zijn waanzin" beschouwt als verboden handelen, dan is er een probleem he. Ik kan niet gedwongen worden om zot te zijn he.
U heeft een probleempje. Want na
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2023, 15:20   #114
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

[quote=alice;10212716
[/QUOTE]
]U heeft een probleempje. Want natuurlijk mag u denken dat transgenders geestesziek zijn.
Maar u mag niet verwachten dat de samenleving uw opvattingen deelt.
En dus mag u die mensen niet lastig vallen, belagen, uitschelden, discrimineren of uitsluiten.
U kunt wel naar een psychologe die mogelijk kan achterhalen waar uw afkeer van transgenders vandaan komt.
Maar dat moet niet hoor, zolang je onderscheid maakt tussen jouw opvattingen en anderen.

Laatst gewijzigd door alice : 3 augustus 2023 om 15:21.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2023, 15:22   #115
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Omdat ik ook niet begin te blaffen als iemand zich identificeert als hond.

Nu, ma foi, als SOCIAAL ERKEND WORDT dat we hier met een geesteszieke te maken hebben, wil ik wel in het kader van die zijn behandeling eens "woef" zeggen natuurlijk en wil ik een man die beweert een madam te zijn, ook "haar" noemen.

Maar het spreekt vanzelf dat die nadien niet meer serieus genomen kan worden he.
Wel vreemd dat u denkt te moeten blaffen wanneer u een hond tegenkomt.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2023, 15:29   #116
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
]U heeft een probleempje. Want natuurlijk mag u denken dat transgenders geestesziek zijn.
Maar u mag niet verwachten dat de samenleving uw opvattingen deelt.
Het ZIJN objectief gezien geesteszieken. Een levend wezen dat beweert een ander wezen te zijn, IS gestoord, dat is er zelfs het prototype van.

Dat de maatschappij irrationele visies aanhoudt is een eeuwenoud zeer, en inderdaad, de maatschappij heeft vaak religies aangenomen als vaststaande, en atheisme niet gedeeld. Maar dat verandert niks aan de feitelijke werkelijkheid he.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2023, 15:30   #117
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Wel vreemd dat u denkt te moeten blaffen wanneer u een hond tegenkomt.
Dat is exact wat transgenders of beter, transgender ACTIVISTEN eisen van normale mensen: dat men met hun waanzin meegaat en hun waanzinnige "taal" spreekt. Blaffen dus.

Maar je hebt gelijk, er mankeert iets aan mijn vergelijking. Mensen praten tegen honden zoals ze tegen honden praten als mens, niet als hond.

Als Jantje, die gek is, en beweert een hond te zijn, zou willen dat ik tegen hem zeg "pootje geven" dan ga ik dat niet doen. Tenzij de psychiater die Jantje behandelt mij zegt dat het voor zot Jantje zijn behandeling nodig is, maar dan erkennen we allemaal Jantje als een zot.

Als Jantje die gek is, en zegt van een hond te zijn, maar tevens ook bijvoorbeeld mijn bankier, zou eisen dat ik zeg "pootje geven" dan verander ik direct van bank, want ze nemen daar halve garen aan als bankier.

Welnu als een vent met een jurk aan mij zegt van hem "madam" te noemen, dan is dat van 't zelfde. Als die zijn psychiater mij zegt dat de behandeling van die vent het nodig heeft dat ik "madam" zeg, dan zal ik dat doen, maar dan zijn we akkoord dat we met een halve gare te maken hebben.

Als mijn bankier een vent is met een jurk aan die zegt dat ik hem "madam" moet noemen, dan verander ik van bank want ze nemen halve garen aan in die bank.

Ik zie het verschil niet tussen een vent met een jurk aan die zegt dat ik hem madam moet noemen, en een vent met een staart aan die zegt dat ik moet zeggen "Pootje geven".

In beide gevallen hebben we te maken met een (menselijk) wezen dat beweert iets anders te zijn dan die is, en dat nog meent ook. Dat is een zot. Meer is daar niet aan.

Of je nu, met een aanvankelijk mannenlichaam dat normaal en gezond was, beweert van Napoleon, een hond, een goudvis, Elvis, Hitler, Einstein of een vrouw te zijn, dat is allemaal hetzelfde he.

Laatst gewijzigd door patrickve : 3 augustus 2023 om 15:42.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2023, 15:34   #118
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
]
En dus mag u die mensen niet lastig vallen, belagen, uitschelden, discrimineren of uitsluiten.
Dat is helemaal mijn idee niet. Ik ga zotten niet lastig vallen belagen uitschelden of wat dan ook. Ik beschouw dat als zijnde sukkelaars van zieke mensen.

Citaat:
U kunt wel naar een psychologe die mogelijk kan achterhalen waar uw afkeer van transgenders vandaan komt.
Ik heb geen afkeer van transgenders. Ik heb een gloeiende hekel aan mensen die mij lulkoek willen opsolferen, of dat nu religieuzen, dwaze idiologen of andere zeveraars zijn, en mij willen opsolferen dat een transvrouw een vrouw zou zijn is voor mij equivalent als iemand die mij wil opsolferen dat ik na mijn dood rijstepap met gouden lepeltjes zal eten, dan wel eeuwig branden in een of andere stookoven die men hel noemt.

Citaat:
Maar dat moet niet hoor, zolang je onderscheid maakt tussen jouw opvattingen en anderen.
Anderen zijn onderdeel van de omgeving, en de omgeving is er om mijn leven zo aangenaam mogelijk te maken. De elementen in mijn omgeving die storend zijn worden best verwijderd. Ik denk dat dat de fundamentele opvatting is van elk levend wezen.

Laatst gewijzigd door patrickve : 3 augustus 2023 om 15:41.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2023, 00:28   #119
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 46.205
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Ja hoor, zegt u het gerust. Maar u mag er niet naar handelen.
Dus een transgender die trainer is van een vrouwenploeg mag men niet verbieden samen met de vrouwen na een wedstrijd onder de douche te gaan?
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2023, 08:32   #120
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 43.293
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Wel vreemd dat u denkt te moeten blaffen wanneer u een hond tegenkomt.
ja eigenlijk ruiken die aan mekaars achterste, ... stel u voor zeg, ...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:30.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be