Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met academici en ideologen (2005) > Jos Verhulst - 28 maart t.e.m. 3 april
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Jos Verhulst - 28 maart t.e.m. 3 april Vurig verdediger van de burgerreferenda op volksinitiatief als zijnde het ideale middel voor 'het verdiepen van de democratie' (de titel van zijn boek). Prominente figuur binnen de beweging voor directe democratie en specifiek de organisatie WIT (Werkgroep Implementatie Tijdsgeest). Verhulst frequenteert reeds lange tijd dit forum. Nu kan u hem rechtstreeks uithoren in een forumsessie.

 
 
Discussietools
Oud 16 april 2005, 14:03   #101
malinois
Gouverneur
 
malinois's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 januari 2005
Berichten: 1.069
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doffer
alleen het ABVV heeft via SPa enige invloed in één politieke partij. Dat is trouwens iets wat ik betreur bij het ACV, door de politiek (CVP - CD&V) de rug toe te keren, is het praktisch onmogelijk hun standpunten op de agenda te krijgen.
Correctie: dat was misschien nog zo in de jaren zestig, zeventig, tachtig, maar sindsdien kan je hoogstens zeggen dat de SP(a) enige invloed heeft bij de top van het ABVV in plaats van omgekeerd. De ABVV-leiding onder Mia De Vits, bijvoorbeeld, probeerde constant braaf aan het handje van de SP(a)-top te lopen, en kreeg daarvoor binnen het ABVV (meer bepaald binnen de beroepscentrales van het ABVV) veel kritiek te verwerken (tot huilbuien toe). Wel heeft het ABVV (met name de Franstalige vleugel) tot voor kort nogal wat invloed gehad op de PS (momenteel is Onkelinx het beste voorbeeld van de PS-politicus onder ABVV-invloed en -druk - bij de SPa-top bestaat zo'n vakbonds-spreekbuis niet, zoek maar), al is dat sinds het alleenheerschap van Di Rupo sterk afgenomen.

Sinds SP-voorzitter P. Janssens en de federale ministerperiode van F. Vandenbroucke heeft anderzijds het ACV nogal wat aan invloed gewonnen binnen de SP(a). Tot ergernis van concurrent De Vits, die toch zo haar best deed om de SP(a)-leiding naar de mond te praten.

De huidige Vlaamse toponderhandelaar Xavier Verboven is nog een trouwere SPa-fan, maar heeft (daardoor?) nog minder greep op de partijtop dan zijn grote voorbeeld Mia. En heel de basis van het ABVV wacht vol ongeduld op het einde van de carrière van de doorbrave Verboven, om eindelijk van het SPa-juk bevrijd te zijn (hoopt men daar).

Conclusie: het ABVV heeft absoluut geen invloed in de SPa.

Laatst gewijzigd door malinois : 16 april 2005 om 14:06.
malinois is offline  
Oud 16 april 2005, 14:23   #102
Doffer
Schepen
 
Geregistreerd: 14 januari 2004
Locatie: Leuven
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door malinois
Sinds SP-voorzitter P. Janssens en de federale ministerperiode van F. Vandenbroucke heeft anderzijds het ACV nogal wat aan invloed gewonnen binnen de SP(a). Tot ergernis van concurrent De Vits, die toch zo haar best deed om de SP(a)-leiding naar de mond te praten.


Conclusie: het ABVV heeft absoluut geen invloed in de SPa.
Sorry, maar d�*t geloof je nu toch zelf niet???

Dat Vandenbroucke "oor" heeft naar wat in het ACV gezegd wordt, is gewoon omdat het hem nu beter uitkomt. In feite zijn beiden, VDB en PJ, rasechte en rabiate tegenstanders van AL wat uit de "katolieke" zuil komt, behalve wanneer het in HUN kraam past.

Met invloed in de partij, wil ik niet zeggen dat ALLE vakbondsstandpunten onverkort en ondubelzinnig in het politieke programma MOETEN vertaald worden. Ook zelfs niet bij de SP.a.
Het ACV heeft, daarentegen, binnen de huidige CD&V geen enkel "aansprekingspunt". Enerzijds omdat het ACV zelf de huidige politiek (niet alleen, of nog in het minst van de CD&V) verafschuwd en anderzijds dat binnen de CD&V, de angst en de wrevel t.o. het ACW hoogtij viert. Dit bij de "gratie" van kapitaalkrachtige lobby's als BB en UNIZO.
__________________
Eerlijk en rechtvaardig, zorg voor de zwaksten in de samenleving.
Doffer is offline  
Oud 16 april 2005, 14:44   #103
Doffer
Schepen
 
Geregistreerd: 14 januari 2004
Locatie: Leuven
Berichten: 489
Standaard

O.... ja ... een rechtzetting van een misschien pijnlijke vergissing van mijnentwege.

In mijn vorige postings moeten mijn reacties eerder gezien worden in het kader van de tussenkomsten van JOS.... Verhulst. Het was mij ontgaan dat hier ook een ERIC Verhulst aan het woord was en dat is wellicht niet dezelfde persoon als Jos? Excuus daarvoor.

Niet dat ik op Eric niet wou tussenkomen of zijn bijdrage onbelangrijk zou vinden, neen, maar ... ik dacht de "weekklapper" of hoe noemt dit nog altijd aanwezig was.

Toch nog een kleine bemerking op de uitspraak van Eric, dan : De vakbonden hebben hun tijd GEHAD. Zij zouden meer bezig zijn met eigen behoud dan met de belangen van de werknemers. Mag ik in die zin verwijzen naar alle ACV congressen, waar de visie van het ACV wordt vastgelegd? Zo o.m. naar het congres van 24 tot 26 oktober 1968 waar in een brochure van 266 bladzijden "VERANTWOORDELIJK VOOR DE TOEKOMST" werd vastgelegd. Wanneer ik nu de hoofdstukken overloop, stel ik vast dat vele van deze principes nog steeds actueel zijn. Beroepsmobiliteit, humanisering van de arbeid, participatie in de ondernemingen, een diensten economie, een actief tewerkstellingsbeleid, toekomst van de maatschappelijke zekerheid, bestendige ongelijkheid van de bezoldigingen, enz... Thema's die ook vandaag nog onderwerp van discussie vormen.

22 en 23 april e.k. gaan de ACV dagen plaatsvinden over : "Globaal werk, vakbonds werk". Vlaanderen en de globalisering. Wedden dat je in de pers niet teveel gaat vernemen? Want het "embargo Verhofstadt" speelt voor alle christelijke organisaties. En "de" pers ... heult lustig mee, terwijl ze van de hoge toren de "persvrijheid" en de "vrije nieuwsgaring" verkondigen.
__________________
Eerlijk en rechtvaardig, zorg voor de zwaksten in de samenleving.
Doffer is offline  
Oud 17 april 2005, 21:15   #104
malinois
Gouverneur
 
malinois's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 januari 2005
Berichten: 1.069
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doffer
22 en 23 april e.k. gaan de ACV dagen plaatsvinden over : "Globaal werk, vakbonds werk". Vlaanderen en de globalisering. Wedden dat je in de pers niet teveel gaat vernemen? Want het "embargo Verhofstadt" speelt voor alle christelijke organisaties. En "de" pers ... heult lustig mee, terwijl ze van de hoge toren de "persvrijheid" en de "vrije nieuwsgaring" verkondigen.
Ik denk dat u wat de anti-christelijke impact van Verhofstadt via de media betreft nogal paranoïde reageert. Wedden dat u in een samenzwering van "de loge" gelooft?
Vergeet u dat 3/4 van de Vlaamse pers katholiek is?

Ik zou het anderzijds goed vinden dat het ACV zich wat losser zou opstellen van haar politieke zuil, en dat het ABVV dat ook zou doen. Zeker als die partijen zich zo weinig bekommeren om de vakbonden. Ik heb de indruk dat u dat bij het ACV merkt. Wel, geloof me maar dat ik dat ook bij het ABVV kan waarnemen.

Laatst gewijzigd door malinois : 17 april 2005 om 21:16.
malinois is offline  
Oud 17 april 2005, 21:21   #105
Doffer
Schepen
 
Geregistreerd: 14 januari 2004
Locatie: Leuven
Berichten: 489
Standaard

Uw weddenschap verloren!!!
Voor de rest .... ?

Ik heb het over ...FEITEN! Bv .... Heeft de sp haar vakbondsvleugel ... verloren?
Wel bij de CD&v .... al jaren!
__________________
Eerlijk en rechtvaardig, zorg voor de zwaksten in de samenleving.
Doffer is offline  
Oud 17 april 2005, 22:14   #106
malinois
Gouverneur
 
malinois's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 januari 2005
Berichten: 1.069
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doffer
Uw weddenschap verloren!!!
Voor de rest .... ?

Ik heb het over ...FEITEN! Bv .... Heeft de sp haar vakbondsvleugel ... verloren?
Wel bij de CD&v .... al jaren!
Nogmaals, de SPa heeft geen vakbondsvleugel. Noem mij één syndicalist aan de SPa-top.
En in Visie (ACW-blad) werd bij de laatste verkiezingen nog aangegeven voor welke kandidaten men best zou stemmen... op de CD&V-lijst. In De Werker, het ledenblad van het ABVV kan ik mij zoiets al sinds meer dan 15 jaar niet herinneren.
En is de overpopulaire Dehaene geen fervente ACW-er?
En is minister Vervotte geen gewezen vakbondssecretaris (CCOD Luchtvaart en later LBC)?
En behoort voorzitter Jo Vandeurzen niet tot de ACW-vleugel, evenals minister-president Leterme?

Bij de sp.a heb je De Vits, ja (die is tot ontsteltneis van veel ABVV'ers vlak voor de sociale verkiezingen naar de sp.a overgelopen - vaandelvlucht was dat). Trouwens over de "invloed" van Mia op de SPa heb ik het al gehad. Zij houdt er bovendien van om in interviews te zeuren over het feit dat ze het ABVV niet heeft kunnen "moderniseren" (waarmee ze bedoelde: op Vandenbroucke-leest schoeien). Stevaert had gehoopt dat die "machtigste vrouw van Vlaanderen" veel stemmen zou binnenrijven. Maar het is een beetje tegengevallen. De doorsnee ABVV'er is wel slimmer dan dat.

Laatst gewijzigd door malinois : 17 april 2005 om 22:14.
malinois is offline  
Oud 17 april 2005, 22:22   #107
Doffer
Schepen
 
Geregistreerd: 14 januari 2004
Locatie: Leuven
Berichten: 489
Standaard

????
Of ziende blind???

Nu oké, ik heb een totaal andere kijk op de realiteit... en stel ze elke dag vast. Je hoeft maar het nieuws te bekijken.... en de SP.a en PS ministers bezig te horen, maar ja... je moet ook kunnen horen, zien en lezen.

Verder .... geen comentaar, ieder zijn mening.

Mijn voorstel was om te praten over de "ethiek van het inkomen"!
__________________
Eerlijk en rechtvaardig, zorg voor de zwaksten in de samenleving.
Doffer is offline  
Oud 18 april 2005, 11:47   #108
Leo
Gouverneur
 
Geregistreerd: 29 augustus 2003
Locatie: Lage Landen
Berichten: 1.088
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doffer
Bv. Staken wanneer een bedrijf bijna falliet is... Is meestal een laatste poging om nog te redden wat kan, heel de voorgeschiedenis, van onderhandelingen, protesten, voorstellen op bv de O.R., veeg je hiermee gewoon van tafel. Dié realiteit ken je dus duidelijk ook niet.
Ik heb al eerder op dit forum betoogd dat voorbeelden slechts katalysatoren zijn die het begrijpen van een stelling en haar argumenten kunnen bevorderen zonder ook maar in de minste mate aan de argumentatie op zich bij te dragen. Dit is een schoolvoorbeeld van een kontraproduktief voorbeeld. Want wat is een faling? Gewoon het feit dat je niet meer in staat bent je schulden te betalen, plus het feit dat je schuldeisers er niet meer in geloven dat je dat ooit nog zal kunnen. Dat is een koude centenkwestie, dat weet ik ook wel. En die kan kafakïaanse vormen aannemen. Ik ben ooit zijdelings betrokken geweest bij een herstrukturering, waarbij na afstoten van jarenlange verlieslatende bezigheden de balans weer net iets boven water gekomen was. Doordat er op jaarbasis weer winst gemaakt werd, konden er afspraken gemaakt worden met de bevoorrechte schuldeisers: Rijksmaatschappelijke Zekerheid en Ministerie van Financiën. Noteer dat de andere schuldeisers braafjes te wachten hadden. Geen probleem met de RMZ. Maar de fiskus weigerde botweg elk afbetalingsplan anders dan "hier en nu". De rechter bij de handelsrechtbank zegde: "deze faling had niet mogen gebeuren, maar ik moet de wet volgen..."

[Terzijde] Weet je dat schuldvereffening n�*et begint met het terugbetalen van de hoofdsom? Je betaalt eerst de boetes en de intresten. Ondertussen blijft de hoofdsom netjes staan, zodat ze verder intrest kan opbrengen. Dat is trouwens niet alleen het geval voor bedrijven. Ik heb weet van een dametje dat haar radiotaks niet betaald had, met een openstaande schuld van toendertijd 500 frank. Ze kwam 100 frank afbetalen. Zegde de loketbediende, zou je niet beter wachten tot volgende maand, want je hebt die tijd nog. Als je nu betaalt moet ik 150 frank administratiekosten rekenen. Dan wordt je schuld 500-100+150=550 frank? Nou: Dát is België, ten voeten uit.

Terug naar het onderwerp. Een openbaar bekende bijna-faling is het eindpunt van een jarenlange virtuele faling. De mallemolen met deurwaarders en konsoorten is dan al lang aan het lopen. Dat keer je niet met een staking. Als een schip zinkt is het "alle hens aan dek en hozen of verzuipen". Op zo een moment staken betekent gewoon: verzuipen.

Kies je voorbeelden beter, Doffer
__________________
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande;
Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen,
Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit.

Laatst gewijzigd door Leo : 18 april 2005 om 11:53.
Leo is offline  
Oud 18 april 2005, 13:37   #109
Doffer
Schepen
 
Geregistreerd: 14 januari 2004
Locatie: Leuven
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leo
Terug naar het onderwerp. Een openbaar bekende bijna-faling is het eindpunt van een jarenlange virtuele faling. De mallemolen met deurwaarders en konsoorten is dan al lang aan het lopen. Dat keer je niet met een staking. Als een schip zinkt is het "alle hens aan dek en hozen of verzuipen". Op zo een moment staken betekent gewoon: verzuipen.

Kies je voorbeelden beter, Doffer
Of ik een beter voorbeeld zou kunnen aanhalen is zeer de vraag. Wat zeker beter zou kunnen is de "geschiednis" van deze bedrijven te analyseren. En dan zou eens kunnen blijken dat 90% van de falingen te wijten zijn aan slecht beheer, diefstal en coruptie van de bedrijfsleiding.

- Wat te denken van een verkoopsdirecteur die een arbeider om zware reden ontsloeg voor het meenemen van een kleinigheid (kostrijs 2.8 fr) en zelf een volle kamion paardenvoeding via via bij hem thuis liet leveren?
- Een andere ontsloeg op staande voet, een arbeidster die een plastiek vuilnis zak meenam, terwijl hijzelf regelmatig juweeltjes van 10 tot 20.000 fr meenam voor weeral een nieuw liefje?.
- Een algemeen directeur die voor zijn maitresse een "reisbureau" opende met geld van de firma? (En eveneens falliet ging wegens????)
- Een andere die elke week grote sommen verspeelt op de paarden weddenschappen?
- Zo kan ik tientallen, nee honderden "gevallen" opnoemen. Telkens ging het bedrijf op de fles.

Dus eens beter nadenken over uw "virtuele falingen" zou zeker ook geen kwaad kunnen. Misschien zou je dan een klein beetje begrip kunnen tonen voor de reacties van de werknemers wanneer, zij dan, voor voldongen feiten gesteld worden.
__________________
Eerlijk en rechtvaardig, zorg voor de zwaksten in de samenleving.
Doffer is offline  
Oud 18 april 2005, 18:18   #110
Leo
Gouverneur
 
Geregistreerd: 29 augustus 2003
Locatie: Lage Landen
Berichten: 1.088
Standaard

De gevallen waarover je het hebt zijn kriminele falingen. Stakingen verhelpen die ook niet, integendeel. Maar in die gevallen is er wel een - toegegeven - kleine kans via de rechtbanken iets te verhalen op de daders zelf (waarmee ik bedoel buiten hun aandelen in de falende zaak, uit hun privaatbezittingen met name).

Wat dat begrip betreft: in de faling waarover ik het had heb ik een half jaar honorarium in rook zien opgaan. En alsof dat nog niet genoeg was heeft de Ontvanger van Belastingen mij nog een administratieve boete opgelegd wegens niet juist invullen van mijn belastingaangifte: de kuratoren hebben namelijk hun werk niet gedaan en mij ondanks de nodige aangetekende brieven niet eens een rechtsgeldige afrekening bezorgd. Ik had de "heer" onvanger daarvan tijdig op de hoogte gebracht, en hij zegde me het vak dan maar voorlopig open te laten... met het vermelde gevolg. Ik heb een advokaat mogen inhuren (nee, niet pro deo) om de zaak met Financiën recht te trekken. Ik heb dus misschien geen begrip voor , maar toch wel enige ervaring met het slachtofferwezen van een faling...
__________________
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande;
Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen,
Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit.

Laatst gewijzigd door Leo : 18 april 2005 om 18:20.
Leo is offline  
Oud 18 april 2005, 21:04   #111
malinois
Gouverneur
 
malinois's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 januari 2005
Berichten: 1.069
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doffer
????
Of ziende blind???

Nu oké, ik heb een totaal andere kijk op de realiteit... en stel ze elke dag vast. Je hoeft maar het nieuws te bekijken.... en de SP.a en PS ministers bezig te horen, maar ja... je moet ook kunnen horen, zien en lezen.

Verder .... geen comentaar, ieder zijn mening.

Mijn voorstel was om te praten over de "ethiek van het inkomen"!
Wat de PS betreft, klopt uw kijk wel beter. Dat heb ik trouwens al gezegd.
Al moest u eens weten hoe ontgoocheld de doorsnee Franstalige ABVV'ers zijn over de "neoliberale" Di Rupo.

En noem mij dan toch eens de ministers of andere topfiguren van de SP.a die volgens u onder ABVV-invloed staan. Ik ken er niet 1.
malinois is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:30.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be