Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 maart 2010, 17:02   #101
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Khwajagan Bekijk bericht
omdat ik al veel gelezen en begrepen heb.
Waaw.

Je hebt me nog steeds niet verteld wat je gebruikt als techniek om na te gaan of je jezelf geen rad voor de ogen aan het draaien bent.

Laatst gewijzigd door patrickve : 26 maart 2010 om 17:03.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2010, 17:04   #102
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Khwajagan Bekijk bericht
heel veel leesplezier is geen klein boek!
Pfff. Een boekske. Waarschijnlijk (ik raad er maar na, he) door een of andere lulbroek geschreven.

Geen artikelen in Nature of zo ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2010, 17:07   #103
Fred uit Gent
Staatssecretaris
 
Fred uit Gent's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 februari 2010
Locatie: Gent
Berichten: 2.596
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Individuele testen hebben wel soms "iets" gezien. Maar er valt altijd iets op aan te merken. En men zit altijd aan de grens (of erover - in de verkeerde zin) van de statistische significantie.
En daar zit hem het probleem volgens mij. Het fenomeen laat zich niet vangen in statistieken hé. En doordat het zo moeilijk te bewijzen valt, trek het ook charlatans allerhande aan natuurlijk. Jammer voor degenen die er wel ernstig mee bezig zijn natuurlijk.

Fred.
Fred uit Gent is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2010, 17:10   #104
RodeLantaarn
Minister
 
RodeLantaarn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juni 2008
Berichten: 3.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nussbaum Bekijk bericht
Het feit dat ik wetenschap niet begrijp, betekent dat de wetenschap het niet begrijpt en dus dat er een bovennatuurlijke verklaring is.
Ik denk dat dit deze draad perfect samenvat. Meer moet niet gezegd worden hierover.
RodeLantaarn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2010, 17:14   #105
Khwajagan
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 maart 2010
Berichten: 1.525
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Pfff. Een boekske. Waarschijnlijk (ik raad er maar na, he) door een of andere lulbroek geschreven.

Geen artikelen in Nature of zo ?
ok laat nu maar je bent alleen maar aan het verdedigen

Je hebt al een oordeel over en boek wat je nog nooit gelezen hebt en je valt de schijver a priori al aan! (Ad Hominem)


Kun je nu echt niet beter of wil je niet?

Laatst gewijzigd door Khwajagan : 26 maart 2010 om 17:14.
Khwajagan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2010, 17:15   #106
Khwajagan
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 maart 2010
Berichten: 1.525
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RodeLantaarn Bekijk bericht
Ik denk dat dit deze draad perfect samenvat. Meer moet niet gezegd worden hierover.
waarom 'stoppers' ? Mag er niet verder in gedoken worden?
Khwajagan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2010, 17:15   #107
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Diego Raga's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2005
Berichten: 15.895
Standaard

Nog in de kinderschoenen, maar snelgroeiend: http://noetiek.wordpress.com/
Hopelijk wordt dat ooit een regulier schoolvak.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2010, 17:15   #108
Fred uit Gent
Staatssecretaris
 
Fred uit Gent's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 februari 2010
Locatie: Gent
Berichten: 2.596
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Pfff. Een boekske. Waarschijnlijk (ik raad er maar na, he) door een of andere lulbroek geschreven.

Geen artikelen in Nature of zo ?
Kijk, zoiets zou je nu niet moeten zeggen, Patrick. Nature is geen Alwetende Bijbel hé.. of toch?

Jij bent beter geplaatst dan wie ook om iets zinnigs te zeggen over het atoom. ('k heb daarnet eens op je links geklikt, volledig akkoord met je visie op kernenergie) Dus moet jij beter beseffen dan wie ook hier welke immense krachten er nodig zijn om atomen bijeen te houden. Is dat op zich al geen wonder?

Fred.
Fred uit Gent is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2010, 17:16   #109
Khwajagan
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 maart 2010
Berichten: 1.525
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fred uit Gent Bekijk bericht
En daar zit hem het probleem volgens mij. Het fenomeen laat zich niet vangen in statistieken hé. En doordat het zo moeilijk te bewijzen valt, trek het ook charlatans allerhande aan natuurlijk. Jammer voor degenen die er wel ernstig mee bezig zijn natuurlijk.

Fred.
Tegen alle twee zeg ik Lees het boek eens, MET statistieken!

Ik weet al wie hem wel en wie hem niet durft te lezen.
Khwajagan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2010, 17:20   #110
Khwajagan
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 maart 2010
Berichten: 1.525
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Waaw.

Je hebt me nog steeds niet verteld wat je gebruikt als techniek om na te gaan of je jezelf geen rad voor de ogen aan het draaien bent.
Duik zelf eens in de werken van Schauberger en je hebt zo'n techniek niet nodig!

Khwajagan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2010, 17:25   #111
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Khwajagan Bekijk bericht
Tegen alle twee zeg ik Lees het boek eens, MET statistieken!

Ik weet al wie hem wel en wie hem niet durft te lezen.
Durven? Waarom zou men iets niet durven lezen. Uiteraard "durft" iedereen een boek lezen. De tijd die men heeft is echter beperkt en die tijd spendeert men dan aan boek waarvan niet voor 99,99% vaststaat dat het dikke zever is.
fox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2010, 17:42   #112
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Khwajagan Bekijk bericht
wel, bewezen of gepostuleerd?
Bewezen, als licht sneller gaat dan de lichtsnelheid, ontbind het zich.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2010, 17:57   #113
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.019
Standaard

Wetenschap draait om dingen objectief proberen aan te tonen, ik heb nog geen enkele vorm van spiritualiteit/paranordinges gezien die ook maar misschien echt kan bestaan. Ik vind het best dat pseudowetenschappers straks allemaal gaan roepen dat zij de nieuwe en betere wetenschappers zijn, maar dat betekend niet dat ze het echte wek kunnen vervangen. Die computer waar je op typt, die medicijnen die je slikt en die auto waarin je rijdt moeten toch ergens op gebaseerd zijn. En op spiritualiteit rijden die niet zo hard.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2010, 18:04   #114
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Durven? Waarom zou men iets niet durven lezen. Uiteraard "durft" iedereen een boek lezen. De tijd die men heeft is echter beperkt en die tijd spendeert men dan aan boek waarvan niet voor 99,99% vaststaat dat het dikke zever is.
2
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2010, 18:17   #115
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fred uit Gent Bekijk bericht
Kijk, zoiets zou je nu niet moeten zeggen, Patrick. Nature is geen Alwetende Bijbel hé.. of toch?
Nature is een van de meest prestigieuze wetenschappelijke tijdschriften. Er zijn er nog een paar andere, maar iedere wetenschapper die denkt ECHT iets bijzonder interessants te hebben ontdekt, dat een redelijk grote impakt gaat hebben op wat wetenschappelijk is, tracht in Nature te publiceren (of in Science of in nog een paar andere).

Natuurlijk zijn velen verkozen, maar weinigen uitverkoren, en geldt het dat hoe straffer de bewering, hoe straffer de demonstratie moet zijn. Als er dus wetenschappers zijn die op een zo goed als onomstotelijke manier hebben aangetoond dat parapsychologische verschijnselen bestaan en herhaalbaar zijn, in een strikt experimenteel protokol, met hoge statistische significantie en een duidelijk effect, dan zullen ze dat naar Nature sturen. Hun faam is dan gegarandeerd. Natuurlijk gaat Nature de lat heel hoog leggen en zullen ze het heeel heel grondig peer reviewen. Maar als er geen speld is tussen te krijgen, dan zal het gepubliceerd worden, want het zou een merkwaardig verschijnsel zijn.

Ik kan je zo een experiment suggereren: in 200 universiteiten verdeeld over de ganse wereld worden computers opgestart die willekeurige getallen genereren, en die niet aangesloten zijn op gelijk welk netwerk. Om de 10 minuten worden de plotjes gemaakt, met uurstempel, van de histogrammen van die willekeurige getallen. Deze worden door enkele medewerkers daar 20 keer gecopieerd, in een envelloppe gestopt, en verzegeld.

In een onderzoekscentrum waar een "medium" in een zaal aanwezig is, die die random number generatoren kan beinvloeden, zegt men om de 5 minuten dat hij die generatoren "naar boven" of "naar beneden" moet beinvloeden, op een manier die door lottrekking bepaald wordt op het moment zelf. Die lotjes worden door medewerkers daar genoteerd in 20 verschillende exemplaren, en ook in een enveloppe gestopt en ook verzegeld.

De verschillende universitaire centra versturen hun envelloppes naar 20 verificatiecentra over de ganse wereld, en die van het onderzoekscentrum doen hetzelfde.

In die 20 verschillende verificatiecentra worden de resultaten vergeleken: met hoeveel zijn de plotjes telkens opgeschoven in de richting die men aan het medium zegde (men heeft hier, voor de eerste keer, de twee dingen samen). Elk centrum op zich doet hiervan een statistische analyse. Nadien vergelijken ze hun resultaten, door die allemaal naar de redactie van Nature te sturen bijvoorbeeld.

Als ELK van die 20 centra dezelfde besluiten heeft, en tot een sterke statistische correlatie besluit, dan denk ik dat het paper zal gepubliceerd worden.

DAT zou nu eens een serieuze hint zijn dat er wel eens iets aantoonbaars zou zijn in paranormale dingen. Een enkele paper is nog geen bewijs natuurlijk. Maar als er enkele honderden zulke befaamde papers zouden opduiken, wel, dan beginnen we iets te hebben, he.

De lat te hoog ? Ik zou het niet denken. Tot in de jaren 80 dacht men ook dat er geen "warme" supergeleiders konden bestaan. Tot men die ontdekt heeft. Nu zijn er daar honderden of duizenden papers over geschreven, en is er een nobelprijs voor uitgedeeld. Nu herhaalt men dat soort experimenten geregeld. Dus als het ECHT aangetoond kan worden, dan kan het ook HEEL DUIDELIJK aangetoond worden, en herhaald worden. De lat KAN niet te hoog gelegd worden voor iets dat een echt waarneembaar verschijnsel is.

Laatst gewijzigd door patrickve : 26 maart 2010 om 18:27.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2010, 18:23   #116
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Khwajagan Bekijk bericht
Duik zelf eens in de werken van Schauberger en je hebt zo'n techniek niet nodig!
Wel merkwaardig, he. Je vindt in elke universitaire bibliotheek tonnen boeken over "standaard" natuurkunde, maar daarvan vind je dat het allemaal zever is, met een pennetrekje. Maar zo een boekje, en plots heb je geen techniek meer nodig om na te gaan of het lulkoek is of niet !

Twee maten en twee gewichten misschien ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2010, 19:13   #117
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
kiko's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 12.723
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Khwajagan Bekijk bericht
Tegen alle twee zeg ik Lees het boek eens, MET statistieken!
Een statistiek is geen bewijs. Zo simpel is het.

Je zult enkel de sceptici kunnen overtuigen op basis van onweerlegbaar bewijs. Een boek met wat dubieuze statistiekjes komt niet eens in aanmerking om ernstig genomen te worden.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2010, 19:34   #118
Khwajagan
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 maart 2010
Berichten: 1.525
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Wetenschap draait om dingen objectief proberen aan te tonen, ik heb nog geen enkele vorm van spiritualiteit/paranordinges gezien die ook maar misschien echt kan bestaan. Ik vind het best dat pseudowetenschappers straks allemaal gaan roepen dat zij de nieuwe en betere wetenschappers zijn, maar dat betekend niet dat ze het echte wek kunnen vervangen. Die computer waar je op typt, die medicijnen die je slikt en die auto waarin je rijdt moeten toch ergens op gebaseerd zijn. En op spiritualiteit rijden die niet zo hard.
wel een mooi voorbeeld is medicijnen. Veel medicijnen onderdrukken en
genezen niet. daarentegen zijn er ENORM effectieve alterantieve technieken!
Khwajagan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2010, 19:35   #119
Khwajagan
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 maart 2010
Berichten: 1.525
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Een statistiek is geen bewijs. Zo simpel is het.

Je zult enkel de sceptici kunnen overtuigen op basis van onweerlegbaar bewijs. Een boek met wat dubieuze statistiekjes komt niet eens in aanmerking om ernstig genomen te worden.
ja wel in de psychologie wordt bijna ALLEEN met statistieken gewerkt.
Wat een gedraai hier.
Khwajagan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2010, 19:35   #120
Khwajagan
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 maart 2010
Berichten: 1.525
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Wel merkwaardig, he. Je vindt in elke universitaire bibliotheek tonnen boeken over "standaard" natuurkunde, maar daarvan vind je dat het allemaal zever is, met een pennetrekje. Maar zo een boekje, en plots heb je geen techniek meer nodig om na te gaan of het lulkoek is of niet !

Twee maten en twee gewichten misschien ?
nee hoor leen het boek eens en ga Uw gang!
Khwajagan is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:25.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be