Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 juni 2003, 20:34   #101
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 177.256
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Maar desondanks houd je niet op om over hun beleid te jeremiëren, ondanks dat er, zoals je toegeeft, niemand individueel slechter vanaf komt.
Ongetwijfeld niet slechter, maar misschien worden we er wel beter van. Immers, die enorme geldstroom zou in Vlaanderen voor veel nuttiger zaken als werkgelegenheid, verdere belastingsverlaging op gewestelijk niveau, hulp aan beginnende bedrijven en ondernemers, verhoging van de bestaansminima kunnen leiden. Nu echter stroomt alles in de bodemloze Waalse put. Niemand die er baat bij heeft: Vlaanderen ziet zoveel miljard van zijn opgehoest geld verdwijnen, Wallonië besteedt het aan een bestedingspatroon dat uiteindelijk niets structureels verbetert maar alles op zijn oude beloop laat.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2003, 20:37   #102
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 116.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Wel, ik verwees bij deze nogmaals naar de werking van de gewestelijke RVA-diensten. In Vlaanderen besteedt men de werkloosheidsuitkeringen heel zorgvuldig en worden werkweigeraars heel vlug uit de lijst van rechthebbenden geschrapt. Hierdoor gaat heel wat gemeenschapsgeld niet verloren aan werkonwilligen. In Wallonië werken de RVA-diensten niet op die manier en blijft er een groot aantal mensen die op een onterechte wijze van werkloosheidssteun genieten. Dit is dan ook weggegooid overheidsgeld, de belastingen van u en ik. Blijkbaar wordt het in Vlaanderen weldegelijk oordeelkundiger en zorgvuldiger besteed.

Ook de Vlaamse overheid is een voorbeeld van grotere zuinigheid en doeltreffendheid dan de Waalse. In tegenstelling tot de Waalse ambtenaren waar de vroegere overeenkomsten voor de Belgische ambtenaren nog steeds gelden, is dat niet langer in Vlaanderen het geval. Overheidsambtenaren aan de Vlaamse Gemeenschap worden heel wat nauwgezetter gecontroleerd, men werkt men contracten zoals in de privaat sector alsook bestaat er een geheel van bonussen voor mensen die bijkomende prestaties leveren. In Wallonië is zoiets onbekend, waardoor de overheidsdiensten er nog steeds log werken. Ook dat is verspilling van overheidsgeld.
Dat is dan de keuze van de Vlamingen om krenterig om te springen met het overheidsgeld.
Werp dan geen steen naar de Walen als hun werkwijze je stoort, maar stuur aan op eenzelfde bestedingspatroon.
Dan kan een Vlaming op dezelfde manier genieten, of profiteren zo je wilt uit de federale pot zonder nijdig te moeten zijn op zijn anderstalige landgenoten.
Zoniet: "Eigen, schuld dikke bult."
Staaf, je noemt goed bestuur 'krenterigheid'.
Geld over de balk gooien getuigt van een slechte staatshuishouding. Punt!
Er is trouwens niet eens geld meer voor zinnige dingen en jij zegt doodleuk dat we maar met zijn allen 'hetzelfde moeten doen' als in Walonië om ons toch maar onze Vlaamse 'krenterigheid' te kunnen inpeperen.
Ik denk dat jij een intelligent man maar hoe kan je ons zoiets stoms proberen te verkopen?
Zou je niet beter wat deugdelijker bestuur proberen kwijt te geraken aan je Waalse vrienden inplaats van ons hun overduidelijk slecht bestuur op te dringen?
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2003, 20:37   #103
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 177.256
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Dan neem ik er nota van dat er niet eens twintig procent Vlamingen rondlopen die een secessie genegen zijn.
Zoveel te beter. Case closed, plannen opgeborgen.
Kijk, ook daar hebben we het al eens gehad, maar u blijft maar koppig vasthouden aan waanideeën die u Vlaamsnationalisten wil toedichten.

Tijdens parlementsverkiezingen stemmen mensen niet uitsluitend voor of tegen België, maar in de eerste plaats voor een reeks of misschien één partijstandpunt(en) die ze genegen zijn. Reeds eerder heb ik u daar op gewezen.

Wil men weten hoe een bevolking over een bepaald onderwerpt denkt, dan is daar maar één weg toe, nl. een volksraadpleging. En zoals ik hier al vele malen herhaald heb, Québec vind ik in dat verband een lichtend voorbeeld.

Dus de plannen zijn helemaal niet opgeborgen, wel hopend dat de bevolking zich eens over die zaak mag uitspreken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2003, 20:39   #104
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 177.256
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Beken gewoon dat u geen zin hebt om solidair met Wallonië te zijn om wat voor reden dan ook. Taal, cultuur, aangeprate haat, vooroordelen, weet ik veel..........
U ziet dat fout.

Solidariteit is beredeneerd en doorzichtig, twee zaken die gewoon in België ontbreken. In de eerste plaats mogen de geldstromen niet in kaart worden gebracht, en ten tweede wordt het aankaarten van het verschillende bestedingspatroon als taboe ervaren in het zuiden van het land.

Helemaal geen vooroordelen, geen haat en al evenmin "weet ik veel".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2003, 20:40   #105
alpina
Europees Commissaris
 
alpina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 januari 2003
Berichten: 7.292
Standaard

Superstaaf, ik zal me even moeten laten gaan maar hou nu toch eens op met hypocriet te doen!

Jij vindt het normaal dat de Waalse regering niet doeltreffend wil ingrijpen tegen sociale problemen zoals: werkonwilligen, heel dure medische zorgen, heel duur onderwijs?

Jij vindt het normaal dat men dat in Vlaanderen wel wil doen?

En jij vindt het op de koop toe normaal dat Vlaanderen omwille van haar consequent beleid geld moet ophoesten aan Wallonie omdat zij geen consequent beleid willen voeren?

Als je op deze 3vragen ja hebt geantwoord dan ben je gewoon hypcriet ! Sorry, maar ik heb er geen ander woord voor.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2003, 20:42   #106
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Ongetwijfeld niet slechter, maar misschien worden we er wel beter van.
Ik apprecieer uw gebruik van 'misschien'.
De Vlaamse visioenen in uw glazen bol zijn misschien toch mistiger dan de heldere Belgische werkelijkheid, die er ondanks een paar kleinigheidjes best mee doorkan.

Citaat:
Immers, die enorme geldstroom zou in Vlaanderen voor veel nuttiger zaken als werkgelegenheid, verdere belastingsverlaging op gewestelijk niveau, hulp aan beginnende bedrijven en ondernemers, verhoging van de bestaansminima kunnen leiden.
In deze zin apprecieer ik uw voorzichtige gebruik van de voorwaardelijke wijs.
Het blijft afwachten, en ikzelf als conservatieve mens, neem het risico liever niet.

Citaat:
Nu echter stroomt alles in de bodemloze Waalse put.
Dit is weer meta-politieke peptalk.
Onbewijsbaar.
Tendentieus.
Gekleurd.
............

Citaat:
Niemand die er baat bij heeft
Dus ook uw zo gehate Waalse PS niet?
Vreemd.
Dus zowel Vlamingen als Walen zijn naïeve dommekloten.
De enen storten de centen en de anderen doen er niks mee.
Bizar beeld, maar niet echt geloofwaardig.
Wel leuk dat u de Walen niet meer als dievenbende, plunderaars, brandschatters, opeters, tafelspringers en potverteerders stigmatiseert.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2003, 20:44   #107
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 116.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Beken gewoon dat u geen zin hebt om solidair met Wallonië te zijn om wat voor reden dan ook. Taal, cultuur, aangeprate haat, vooroordelen, weet ik veel..........
U ziet dat fout.

Solidariteit is beredeneerd en doorzichtig, twee zaken die gewoon in België ontbreken. In de eerste plaats mogen de geldstromen niet in kaart worden gebracht, en ten tweede wordt het aankaarten van het verschillende bestedingspatroon als taboe ervaren in het zuiden van het land.

Helemaal geen vooroordelen, geen haat en al evenmin "weet ik veel".
Als de geldstromen niet in kaart mogen worden gebracht dan is daar een reden voor.
Mag ook het bestedingspatroon niet besproken worden dan is daar ook een reden voor.

Dewelke, Staaf?
Mij lijkt het alleszins alsof er nogal wat stront aan de knikker is.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2003, 20:47   #108
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Kijk, ook daar hebben we het al eens gehad, maar u blijft maar koppig vasthouden aan waanideeën die u Vlaamsnationalisten wil toedichten.
Laat mij nu steeds gedacht hebben dat de twee Vlaamsnationalistische partijen als hoofdoel een zelfstandig Vlaanderen nastreefden.

Citaat:
Tijdens parlementsverkiezingen stemmen mensen niet uitsluitend voor of tegen België, maar in de eerste plaats voor een reeks of misschien één partijstandpunt(en) die ze genegen zijn. Reeds eerder heb ik u daar op gewezen.
Mij hoef je de nadelen van ons particratsiche systeem niet te schilderen.

Citaat:
Wil men weten hoe een bevolking over een bepaald onderwerpt denkt, dan is daar maar één weg toe, nl. een volksraadpleging. En zoals ik hier al vele malen herhaald heb, Québec vind ik in dat verband een lichtend voorbeeld.


Citaat:
Dus de plannen zijn helemaal niet opgeborgen, wel hopend dat de bevolking zich eens over die zaak mag uitspreken.
Betrouwend op het gezond verstand mijner landgenoten ben ik er tamelijk gerust in.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2003, 20:47   #109
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 177.256
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Citaat:
Nu echter stroomt alles in de bodemloze Waalse put.
Dit is weer meta-politieke peptalk.
Onbewijsbaar.
Tendentieus.
Gekleurd.
............
Zozo, blijkbaar is de KBC-studie "tendentieus", "gekleurd" en behandelt die een onderwerp dat volgens u "onbewijsbaar" is.

Graag had ik dan van u vernomen waar de KBC-studie juist "tendentieus" en "gekleurd" is, en waar er blijkbaar tot "onbewijsbare" conclusies wordt gekomen. Graag uitleg ten gronde, anders moeten we wel stellen dat uw woordenreeksje eerder belgicistische "meta-politieke peptalk" is.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2003, 20:49   #110
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Zozo, blijkbaar is de KBC-studie "tendentieus", "gekleurd" en behandelt die een onderwerp dat volgens u "onbewijsbaar" is.

Graag had ik dan van u vernomen waar de KBC-studie juist "tendentieus" en "gekleurd" is, en waar er blijkbaar tot "onbewijsbare" conclusies wordt gekomen. Graag uitleg ten gronde, anders moeten we wel stellen dat uw woordenreeksje eerder belgicistische "meta-politieke peptalk" is.
Wijs mij eens aan waar de KBC-studie uw 'bodemloze Waalse put' situeert.
Ik hekel hier gewoon de volksverlakkerij die u met dat herhaalde beeld beoogt.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2003, 20:50   #111
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 177.256
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Laat mij nu steeds gedacht hebben dat de twee Vlaamsnationalistische partijen als hoofdoel een zelfstandig Vlaanderen nastreefden.
En? Wat heeft dat met uw vorige stelling te maken? Zijn dan alle VLD-kiezers plotseling nu confederalisten geworden? En het kiespubliek van de CD&V ook?

Nogmaals: mensen kiezen soms voor een paar elementen uit het verkiezingsprogramma waar ze zich in terug vinden en die ze als belangrijk achten. Wat die zijn is soms moeilijk te achterhalen. Er bestaat in België zoiets als het kiesgeheim en bijgevolg blijft de motivatie van het allergrootste deel van het kiespubliek ook geheim.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2003, 20:52   #112
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 177.256
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Wijs mij eens aan waar de KBC-studie uw 'bodemloze Waalse put' situeert.
Ik hekel hier gewoon de volksverlakkerij die u met dat herhaalde beeld beoogt.
Ik meen me te herinneren dat u zoiets stelde dat alles tendentieus was en onbewijsbaar. Aan u om hier bewijzen op tafel te leggen, niet aan mij.

Het door mij gebruikte beeld zult u natuurlijk niet aantreffen in een dergelijke wetenschappelijk studie, maar het illustreert op een volmaakte wijze het bestedingspatroon.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2003, 20:52   #113
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Laat mij nu steeds gedacht hebben dat de twee Vlaamsnationalistische partijen als hoofdoel een zelfstandig Vlaanderen nastreefden.
En? Wat heeft dat met uw vorige stelling te maken? Zijn dan alle VLD-kiezers plotseling nu confederalisten geworden? En het kiespubliek van de CD&V ook?

Nogmaals: mensen kiezen soms voor een paar elementen uit het verkiezingsprogramma waar ze zich in terug vinden en die ze als belangrijk achten. Wat die zijn is soms moeilijk te achterhalen. Er bestaat in België zoiets als het kiesgeheim en bijgevolg blijft de motivatie van het allergrootste deel van het kiespubliek ook geheim.
Mij goed Jan.
Reden te meer om niet aan te nemen dat er voor uw separatistische betrachtingen consensus bestaat bij voldoende burgers.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2003, 20:53   #114
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 177.256
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Wijs mij eens aan waar de KBC-studie uw 'bodemloze Waalse put' situeert.
En trouwens nog even deze basisvraag: erkent u de waarde van de KBC-studie?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2003, 20:53   #115
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 177.256
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Reden te meer om niet aan te nemen dat er voor uw separatistische betrachtingen consensus bestaat bij voldoende burgers.
Alweer een verkeerde conclusie: het een noch het ander valt af te leiden uit de verkiezingsuitslagen, alleen een volksraadpleging biedt zekere resultaten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2003, 20:54   #116
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Het door mij gebruikte beeld zult u natuurlijk niet aantreffen in een dergelijke wetenschappelijk studie
Wees dan ook zo eerlijk om beiden niet steeds dooreen te halen.
Ik ontkende ook nooit het bestaan van transferten, ik wees u integendeel op andere, die evengoed plaatsvinden.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2003, 20:57   #117
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

@Knuppel & alpina

De ene beweert
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
intelligent
de andere
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina
hypocriet
Ik hou het liever op pragmatisch.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2003, 20:57   #118
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 177.256
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Wees dan ook zo eerlijk om beiden niet steeds dooreen te halen.
Mij staat het vrij dat beeld te gebruiken dat beantwoordt aan de werkelijkheid.

Citaat:
Ik ontkende ook nooit het bestaan van transferten, ik wees u integendeel op andere, die evengoed plaatsvinden.
En? Dat doet niets af van de bestaande scheefgroeiingen die bestaan aan Waalse kant. Er is niets tegen een geldstroom van bijvoorbeeld een werkende naar een werkloze; er bestaat wel iets tegen een geldstroom van een werkende naar een werkonwillige die door de Waalse overheid het hand boven het hoofd wordt gehouden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2003, 20:58   #119
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
En trouwens nog even deze basisvraag: erkent u de waarde van de KBC-studie?
Probleemloos.
Het verschil met jullie flaminganten is dat ik me niet erger aan een beetje solidariteit over de taalgrens heen.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2003, 21:01   #120
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 177.256
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Het verschil met jullie flaminganten is dat ik me niet erger aan een beetje solidariteit over de taalgrens heen.
Blijkbaar blijft u volharden in de boosheid.

Ook ik als overtuigd Vlaamsnationalist heb op zich niets tegen solidariteit met de Walen in een confederaal België. Wel mag solidariteit geen dekmantel zijn voor het rechtvaardigen (terwille van de eenheid van België, daar dit blijkbaar de enige drijfveer is) van totaal scheefgegroeide bestedingspatronen en lakse beleidsbeslissingen aan Waalse kant.

En nogmaals: solidariteit is gestoeld op doorzichtigheid. Die is er niet. Waarom niet?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:28.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be