Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Welke staatshervorming streeft u na?
Federaal Belgie 8 12,70%
Confederaal Belgie 6 9,52%
Unitair Belgie 5 7,94%
Onafhankelijk Vlaanderen 23 36,51%
Groot-Nederland 17 26,98%
Anders nl. 4 6,35%
Aantal stemmers: 63. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 januari 2009, 22:37   #101
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
Zelfmoordstrijder? Nou moet je niet te ver gaan. Kijk, dat Vlamingen kiezen voor een eventuele zelfstandige ministaat in West-Europa moeen ze zelf weten en dat valt nog te begrijpe n, maar dat een Belgicist komt vertellen dat de verschillen tussen Vlamingen en Walen vergelijkbaar zijn met de verschillen tussen Nederlanders van alle delen van het land en de Vlamingen, dan ben je toch wel het padje kwijt.
Haha nee zo bedoelde ik het niet. De gedachtespeling was om, zoals ze zich daar inschrijven op een lijst voor zelfmoordstrijders, we hier ook een symbolische lijst voor een Bevrijdingsleger zouden kunnen aanleggen. Zeg maar een digitale handtekeningenlijst met voorstanders van hereniging. Overigens, zoals ze dat in Iran doen vind ik absurd.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2009, 00:49   #102
Unie der Provinciën
Parlementslid
 
Unie der Provinciën's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2008
Locatie: Klein Stadje Aan Groot Water
Berichten: 1.837
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Haha nee zo bedoelde ik het niet. De gedachtespeling was om, zoals ze zich daar inschrijven op een lijst voor zelfmoordstrijders, we hier ook een symbolische lijst voor een Bevrijdingsleger zouden kunnen aanleggen. Zeg maar een digitale handtekeningenlijst met voorstanders van hereniging. Overigens, zoals ze dat in Iran doen vind ik absurd.
Okay. Ik ben wel iemand die voor hereniging wil tekenen. In eerste plaats al Heel-Nederlander. De Waalse provincies, alsook de Franse Nederlanden horen bij De Lage Landen. Lukt dit niet door -wederom Franse inmenging omdat de Fransen de media-kanalen beheersen waar Wallonië op afstemt-, dan de Nederlandstalige gebieden in hun rijke verscheidenheid aaneensmeden tot een krachtige staat in Europa. Maar als er geen wil is om een politieke eenheid te vormen, dan ga ik voor maximale samenwerking van alle Lage Landen om onze belangen veilig te stellen in de wereld van morgen die gedomineerd wordt door grote rijken als China, India, Rusland en de Verenigde Staten.
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2009, 08:26   #103
benderaes
Burger
 
benderaes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 november 2008
Locatie: kaka
Berichten: 150
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
wilt Nederland niet af van de coffeeshops?
ik dacht zoiets te hebben gehoord.
De cristenunie wil af van de coffeeshop. Nederland niet...
__________________
Ben De Raes was hier...
benderaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2009, 08:32   #104
benderaes
Burger
 
benderaes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 november 2008
Locatie: kaka
Berichten: 150
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Het is niet zozeer het aantal verschillen dat er toe doet, maar de aard van de verschillen. Na een eventuele fusie worden de Vlamingen echt niet gedwongen om uit de muur te eten, en Heineken te drinken. De verschillen tussen Vlamingen en Walen staan een goed huwelijk in de weg, die tussen Vlamingen en Nederlanders niet. Een groot aantal inefficiënties zullen dan verdwijnen. Alles moet nu dubbel worden uitgevoerd in Belgie(volkslied, rechtspraak, etc). Samen met Nederland kunnen bijvoorbeeld omroepen en kranten samengaan. Dat betekent meer geld voor kwaliteitsvolle televisieproducties en buitenlandse correspondenten.

Hmmm, nu ik mezelf zo hoor, word ik ook bijna een Groot-Nederlander.
Net om at dubbele werk tegen te gaan ben ik voorstander van een unitaire Belgische staat, met algemene 2-taligheid in de scholen, rechtbanken etc.
Ook die omroepen zie ik al samengaan. Men zou gewoon de programma's in de andere taal moeten ondertitelen. En ook kranten kunnen hun Nederlandstalige en Franstalige versie in beide landsdelen uitbrengen. Het enige to-the-point verschil in België is de taal. En het zou een voordeel zijn voor alle Belgen als we beide landstalen perfect moesten leren op school...
__________________
Ben De Raes was hier...
benderaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2009, 08:52   #105
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

laat nu net zijn dat alleen in Vlaanderen het Frans als 2e taal is.
dus een tweetalig België zal er nooit komen.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2009, 10:02   #106
Sidharta
Minister
 
Geregistreerd: 9 januari 2009
Berichten: 3.321
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
laat nu net zijn dat alleen in Vlaanderen het Frans als 2e taal is.
dus een tweetalig België zal er nooit komen.
De Franstaligen zullen nooit Nederlands gaan spreken.
Zij beschouwen het Nederlands als 2e rangs.
Bovendien veel Franstaligen kunnen nog geen behoorlijk Engels (wereldtaal)spreken.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2009, 10:06   #107
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.678
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door benderaes Bekijk bericht
Net om at dubbele werk tegen te gaan ben ik voorstander van een unitaire Belgische staat, met algemene 2-taligheid in de scholen, rechtbanken etc.
Ook die omroepen zie ik al samengaan. Men zou gewoon de programma's in de andere taal moeten ondertitelen. En ook kranten kunnen hun Nederlandstalige en Franstalige versie in beide landsdelen uitbrengen. Het enige to-the-point verschil in België is de taal. En het zou een voordeel zijn voor alle Belgen als we beide landstalen perfect moesten leren op school...
dat is niet het enigste verschil. de economische situaties zijn enorm verschillend, Vlaanderen is ook veel meer verstedelijkt en de leeftijdpyramides zijn ook niet met elkaar te vergelijken.

trouwens, in Franstalig België ga je nooit kunnen uitleggen dat ze een "patois" moeten leren spreken.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2009, 11:13   #108
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door benderaes Bekijk bericht
Net om at dubbele werk tegen te gaan ben ik voorstander van een unitaire Belgische staat, met algemene 2-taligheid in de scholen, rechtbanken etc.
Ook die omroepen zie ik al samengaan. Men zou gewoon de programma's in de andere taal moeten ondertitelen. En ook kranten kunnen hun Nederlandstalige en Franstalige versie in beide landsdelen uitbrengen. Het enige to-the-point verschil in België is de taal. En het zou een voordeel zijn voor alle Belgen als we beide landstalen perfect moesten leren op school...
En wat met Duits, Waals, Luxemburgs, Picardisch, Champenois en Gaumais?
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2009, 11:13   #109
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Overigens, Brussel bewijst dat een tweetalig Belgique nog niet voor morgen is.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2009, 11:29   #110
I amsterdam
Minister-President
 
I amsterdam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2007
Berichten: 5.368
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Overigens, Brussel bewijst dat een tweetalig Belgique nog niet voor morgen is.
100 Jaar geleden ,was een 2-talig Belgie nog een goede mogelijkheid geweest.
Nu is het te laat.

Laatst gewijzigd door I amsterdam : 12 januari 2009 om 11:37.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2009, 11:51   #111
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
van Maerlant's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 april 2005
Locatie: New Caprica City
Berichten: 15.129
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Niet rennen voor je kunt lopen. Groot-Nederland is het uiteindelijke doel, maar eerst moeten er andere varkentjes gewassen worden.
Dus eerst Vlaanderen onafhankelijk, om via een intensieve samenwerking met Noord-Nederland op cultureel en commercieel vlak tot een institutionele éénheidsstaat te komen.

²
__________________
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.













It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2009, 14:31   #112
Hendrik de Stoute
Parlementslid
 
Hendrik de Stoute's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2008
Locatie: Gent
Berichten: 1.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door benderaes Bekijk bericht
Ook die omroepen zie ik al samengaan. Men zou gewoon de programma's in de andere taal moeten ondertitelen. En ook kranten kunnen hun Nederlandstalige en Franstalige versie in beide landsdelen uitbrengen. Het enige to-the-point verschil in België is de taal. En het zou een voordeel zijn voor alle Belgen als we beide landstalen perfect moesten leren op school...
Ik denk dat het tijd wordt om een 19de eeuwse logica achter ons te laten die zich nog teveel beperkt tot de Belgische context. We evolueren nu binnen een Europese context. Daar ligt de echte meertalige en interculturele uitdaging. Het is in de Europese context dat we moeten bekijken hoe we omgaan met taal en meertaligheid. Tweetaligheid NL/EN of FR/EN lijkt mij in die zin een betere keuze dan NL/FR.
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2009, 14:36   #113
LiberaalNL
Europees Commissaris
 
LiberaalNL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2007
Locatie: Nederland
Berichten: 7.468
Standaard

Ik teken enkel en alleen voor een hereniging van Vlaanderen en Nederland. Het is cruciaal de eenheid te benadrukken bij een vereniging en taal is daarin zeer belangrijk: Het behoort tot de natie-onderscheidende kenmerken. Daarbij beschouw ik Walen en Luxemburgers als een ander volk dan Nederlanders(en Vlamingen). Bovendien is het echt een utopie Artesie en Zuid-Vlaanderen (minus Duinkerke) te verenigen in een nieuwe staat.
__________________
VSSE, kijk goed mee:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ik volg het Russisch narratief.

Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 12 januari 2009 om 14:38.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2009, 14:43   #114
Sidharta
Minister
 
Geregistreerd: 9 januari 2009
Berichten: 3.321
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Ik teken enkel en alleen voor een hereniging van Vlaanderen en Nederland. Het is cruciaal de eenheid te benadrukken bij een vereniging en taal is daarin zeer belangrijk: Het behoort tot de natie-onderscheidende kenmerken. Daarbij beschouw ik Walen en Luxemburgers als een ander volk dan Nederlanders(en Vlamingen). Bovendien is het echt een utopie Artesie en Zuid-Vlaanderen (minus Duinkerke) te verenigen in een nieuwe staat.
Belgie is het duidelijkste bewijs dat je gelijk hebt.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2009, 14:48   #115
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter
 
roger verhiest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
Standaard

Een confederatie van gemeenten of gemene besten..Waar iedere andere gemeente in de buurt zich bij kan aansluiten (dus afschaffen van arrondissementen, provincies, gewesten en gemeenschappen) Sommige gemeenten kunnen (maar hoieven dat niet) fusioneren
of zelfs intern districten/deelgemeenten oprichten. De locale gemeenschap is de hoeksteen van alles.

De confederale overheid bevat 2 rechtstreeks gekozen vertegenwoordigende lichamen :
een volksvertegenwoordiging, rechtstreeks gekozen volgens inwoneraantal & een senaat met een gelijke vertegenwoordiging voor ieder gemenebest.

Ook de uitvoerende macht wordt rechtstreeks voor de ganse confederatie verkozen
met 2 algemene voorzitters - één voor de externe zaken en één voor de interne zaken.

Deze voorziters- presidenten kunnen voor het verstrijken van hun ambtstermijn door een referendum afgezet worden (niet door de rechterlijke macht)

Ook de raad van opperrechters wordt rechtstreeks verkozen.

Op die manier is de scheiding der machten compleet en absoluut, slechts het soevereine volk is dan de plaats waar alle machten samenkomen (en niet een regerende monarch of een benoemde rechter).

Het enige probleem in die constellatie is de uitgestrektheid van de confederatie : moeten we naar een "europese confederatie" of moeten we afzonderlijke confederaties stichten, die dan samen een "supranationale staat" vormen ?

Het spreekt voor zich dat een dergelijke constructie een zeer democratisch gehalte heeft naast een zeer grote invloed van het confederale centrale gezag. Het woord confederatie is hier bijna misleidend.
__________________


Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2009, 14:52   #116
Sidharta
Minister
 
Geregistreerd: 9 januari 2009
Berichten: 3.321
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Een confederatie van gemeenten of gemene besten..Waar iedere andere gemeente in de buurt zich bij kan aansluiten (dus afschaffen van arrondissementen, provincies, gewesten en gemeenschappen) Sommige gemeenten kunnen (maar hoieven dat niet) fusioneren
of zelfs intern districten/deelgemeenten oprichten. De locale gemeenschap is de hoeksteen van alles.

De confederale overheid bevat 2 rechtstreeks gekozen vertegenwoordigende lichamen :
een volksvertegenwoordiging, rechtstreeks gekozen volgens inwoneraantal & een senaat met een gelijke vertegenwoordiging voor ieder gemenebest.

Ook de uitvoerende macht wordt rechtstreeks voor de ganse confederatie verkozen
met 2 algemene voorzitters - één voor de externe zaken en één voor de interne zaken.

Deze voorziters- presidenten kunnen voor het verstrijken van hun ambtstermijn door een referendum afgezet worden (niet door de rechterlijke macht)

Ook de raad van opperrechters wordt rechtstreeks verkozen.

Op die manier is de scheiding der machten compleet en absoluut, slechts het soevereine volk is dan de plaats waar alle machten samenkomen (en niet een regerende monarch of een benoemde rechter).

Het enige probleem in die constellatie is de uitgestrektheid van de confederatie : moeten we naar een "europese confederatie" of moeten we afzonderlijke confederaties stichten, die dan samen een "supranationale staat" vormen ?

Het spreekt voor zich dat een dergelijke constructie een zeer democratisch gehalte heeft naast een zeer grote invloed van het confederale centrale gezag. Het woord confederatie is hier bijna misleidend.
Bij een confederatie zowel in Belgie als in Europa, behoort het zwaartepunt van de democratie bij de deelstaten te liggen.
Geen federale parlementen die te ver afstaan van de burgers en hun belangen.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2009, 14:57   #117
LiberaalNL
Europees Commissaris
 
LiberaalNL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2007
Locatie: Nederland
Berichten: 7.468
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Belgie is het duidelijkste bewijs dat je gelijk hebt.
Inderdaad, bovendien wil een meerderheid van de walen, nadat Belgie uiteen gevallen is, bij Frankrijk horen.
__________________
VSSE, kijk goed mee:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2009, 16:09   #118
monza
Gouverneur
 
Geregistreerd: 7 juli 2008
Locatie: Hasselt
Berichten: 1.312
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Inderdaad, bovendien wil een meerderheid van de walen, nadat Belgie uiteen gevallen is, bij Frankrijk horen.
Heb jij dan ergens een volks raadpleging gezien voor dit?
Of heb je dit weer van een opinie peiling die waardeloos is.
monza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2009, 17:10   #119
benderaes
Burger
 
benderaes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 november 2008
Locatie: kaka
Berichten: 150
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
En wat met Duits, Waals, Luxemburgs, Picardisch, Champenois en Gaumais?
Officiële talen jonge. Ja Duits. Maar die zijn over het algemeen al perfect 3-talig. En die hun mobiliteit is dan ook zo groot dat er vele in Wallonie en Limburg werken...
__________________
Ben De Raes was hier...
benderaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2009, 17:13   #120
benderaes
Burger
 
benderaes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 november 2008
Locatie: kaka
Berichten: 150
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
Ik denk dat het tijd wordt om een 19de eeuwse logica achter ons te laten die zich nog teveel beperkt tot de Belgische context. We evolueren nu binnen een Europese context. Daar ligt de echte meertalige en interculturele uitdaging. Het is in de Europese context dat we moeten bekijken hoe we omgaan met taal en meertaligheid. Tweetaligheid NL/EN of FR/EN lijkt mij in die zin een betere keuze dan NL/FR.
Ja idd. Dat is ook mijn opvatting. Alleen moet je beginnen in je eigen land voor je ergens anders met de scepter kan gaan zwaaien...
We gaan naar een multiculturele wereld. Dus we moeten net onze landsgrenzen niet op taal gaan afstemmen.
__________________
Ben De Raes was hier...
benderaes is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:40.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be